Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Race406 » 25 jul 2012 08:03

mohamed schreef:Beste Pitboel, bedankt voor je compliment. Soms brengt nuchter denken meer inzicht dan theologische constructies,want waarom zou een wekelijkse rustdag zo belangrijk zijn voor God? Dat is toch helemaal niet logisch? Er zijn immers zoveel foefjes te bedenken om er onderuit te komen en toch te werken terwijl je rust? Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God. Nu we de rust in Christus echter zijn ingegaan en volwassen zijn geworden in geloof is het houden van de wekelijkse sabbat niet meer nodig en kenmerkt het slechts een groep mensen die de rust niet zijn ingegaan vanwege hun ongeloof zoals indertijd de Israëlieten. Wat het concreet betekent in de huidige tijd? Het betekent dat we geen haast hebben.

'...hij die gelooft, haast niet.' (Jes 28,16)
Dus als je een kind van God bent hoef je niet wekelijks meer naar de kerk te gaan om je geloof te laten bouwen en versterken?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jul 2012 08:17

mohamed schreef:Beste Pitboel, bedankt voor je compliment. Soms brengt nuchter denken meer inzicht dan theologische constructies,want waarom zou een wekelijkse rustdag zo belangrijk zijn voor God? Dat is toch helemaal niet logisch? Er zijn immers zoveel foefjes te bedenken om er onderuit te komen en toch te werken terwijl je rust? Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God. Nu we de rust in Christus echter zijn ingegaan en volwassen zijn geworden in geloof is het houden van de wekelijkse sabbat niet meer nodig en kenmerkt het slechts een groep mensen die de rust niet zijn ingegaan vanwege hun ongeloof zoals indertijd de Israëlieten. Wat het concreet betekent in de huidige tijd? Het betekent dat we geen haast hebben.

'...hij die gelooft, haast niet.' (Jes 28,16)

Race406 schreef:Dus als je een kind van God bent hoef je niet wekelijks meer naar de kerk te gaan om je geloof te laten bouwen en versterken?

Er staat nergens in de Bijbel dat wij naar de kerk moeten om ons geloof te laten groeien en bovendien het boek waar zondags uit gelezen wordt door de dominee kunnen we thuis elke dag van de week bestuderen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 jul 2012 08:28

mohamed schreef:Er staat nergens in de Bijbel dat wij naar de kerk moeten om ons geloof te laten groeien en bovendien het boek waar zondags uit gelezen wordt door de dominee kunnen we thuis elke dag van de week bestuderen.
Je geloof heeft voeding nodig, en een predikant heeft daar (in de meeste gevallen althans) voor gestudeerd. Al moet je wel toetsen wat hij/zij zegt. Maar deze discussie is eerder gevoerd, ook met jou als ik het goed heb. Dus deze gaan we niet weer overdoen. :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jul 2012 08:35

mohamed schreef:Er staat nergens in de Bijbel dat wij naar de kerk moeten om ons geloof te laten groeien en bovendien het boek waar zondags uit gelezen wordt door de dominee kunnen we thuis elke dag van de week bestuderen.

Race406 schreef:Je geloof heeft voeding nodig, en een predikant heeft daar (in de meeste gevallen althans) voor gestudeerd. Al moet je wel toetsen wat hij/zij zegt. Maar deze discussie is eerder gevoerd, ook met jou als ik het goed heb. Dus deze gaan we niet weer overdoen. :wink:

Er is geen enkele school waar men een diploma krijgt door slechts één keer in de week een uurtje les te volgen en wie eenmaal per week gevoed wordt verhongert. Hebben we deze discussie al eens gehad? Staat me niets van bij, doch als je hem niet voeren wilt, prima, maar dan moet je ook niet reageren.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jul 2012 08:47

Inderdaad.
Die link duidelijk niet gelezen, he Race 406?
In het heersende systeem wordt telkens weer God onderworpen aan het systeem waar wij Hem hebben ingeperst.
Dat is het grote probleem.
En dat terwijl we als kinderen ipv slaven nu juist de vrijheid hebben gekregen om niet over elkaars geloof te heersen (2 Cor 1:24) want ons weten en profeteren is onvolkomen etc.
Helaas hebben we tóch een 'beeld' gemaakt van God, volgens mij, en laten we ons dwingen dat te aanbidden.
(doordenkertje)
Bovendien heeft de bijbel het over samenkomsten en de regels die daarbij horen lijken maar weinig op de huidige kerkdienst, hoor.
1 Cor 14:26-31 etc.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2012 09:27

Race406 schreef:Je geloof heeft voeding nodig, en een predikant heeft daar (in de meeste gevallen althans) voor gestudeerd. Al moet je wel toetsen wat hij/zij zegt. Maar deze discussie is eerder gevoerd, ook met jou als ik het goed heb. Dus deze gaan we niet weer overdoen. :wink:
Mohamed heeft alle charismata (uit bijv. 1 Kor. 12 en Ef. 4) ontvangen, dus heeft hij geen gemeente nodig om naartoe te gaan. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 jul 2012 10:50

boer schreef:Inderdaad.
Die link duidelijk niet gelezen, he Race 406?
In het heersende systeem wordt telkens weer God onderworpen aan het systeem waar wij Hem hebben ingeperst.
Dat is het grote probleem.
En dat terwijl we als kinderen ipv slaven nu juist de vrijheid hebben gekregen om niet over elkaars geloof te heersen (2 Cor 1:24) want ons weten en profeteren is onvolkomen etc.
Helaas hebben we tóch een 'beeld' gemaakt van God, volgens mij, en laten we ons dwingen dat te aanbidden.
(doordenkertje)
Bovendien heeft de bijbel het over samenkomsten en de regels die daarbij horen lijken maar weinig op de huidige kerkdienst, hoor.
1 Cor 14:26-31 etc.
De christenen kwamen samen om gebouwd te worden in het geloof, en om samen de maaltijd te gebruiken.
Ik oordeel trouwens niet over iemands geloof, en heersen doe ik toch ook niet volgens mij. De enigen die schijnen te (!!) oordelen en heersen zijn degenen die telkens weer dwepen met de sabbath en die menen geen kerk/gemeente nodig te hebben omdat ze het zelf allemaal wel weten.
Iedereen doet het fout tenzij ze denken zoals jij/jullie.
Laat elkaar in de waarde en doen jullie op zaterdag jullie godsdienstoefening, dan doen wij dat lekker op zondag, OK? 8>) (Ik kon zo gauw geen smiley vinden met een vredespijp erop, dus doen we het maar met een blommegie :mrgreen: )

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jul 2012 10:59

:-)
dank u voor die bloemen..
Maar eh, zoals ik al eerder zei, ik denk dat er voor de geestelijke relatie, die de christen toch zou moeten hebben, echt te weinig is, om die alleen te beoefenen of zaterdag of zondag.
vergelijk het met een verliefdheid, die is ook permanent aanwezig, niet alleen in het weekend.
:)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 jul 2012 11:10

boer schreef::-)
dank u voor die bloemen..
Maar eh, zoals ik al eerder zei, ik denk dat er voor de geestelijke relatie, die de christen toch zou moeten hebben, echt te weinig is, om die alleen te beoefenen of zaterdag of zondag.
vergelijk het met een verliefdheid, die is ook permanent aanwezig, niet alleen in het weekend.
:)
Uiteraard! Het onderhouden van de relatie met God doe je niet alleen op de zondag (of zo je wilt de zaterdag :wink:) Maar op de rustdag (welke dag je daarvoor ook maar wilt aanhouden) komen de christenen samen om als gemeente God te dienen. En samen is beter dan alleen, toch? Zolang je elkaar in liefde aanvaardt is er niets aan de hand.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 jul 2012 13:56

@boer wat mij opvalt in het artikel is dat Bijbels gezien de Sabbat een geheel andere waarde wordt toebedacht dan dat het Woord van God heeft ingesteld, zoals het artikel vermeld zou er geen wekelijkse rustdag meer zijn.

Het artikel verwijst naar een sabbatsrust nu……..? Terwijl God zegt, het proces van verlossing en verzoening door de Here Jezus is een terugkerend dagelijks belijden van menselijk falen en dan door Hem gevormd te worden door Zijn Geest om het vleselijk denken en doen te kunnen laten (als de mens dit wil), dat is een levensproces van een oprecht Christen (daar zal de één meer moeite mee hebben dan een ander), de Geest van de Here Jezus wil volkomen bezit nemen van Zijn kind om hem/haar leren de wil van Zijn Vader te doen kennen en na te leven.

De Sabbatdag wat ook tevens een symbool is van de eeuwige rust en verlossing dat Gods volk te wachten staat.

En wat is nu de wil van God?
Jezus de Christus heeft die geopenbaard en voorgeleefd en wekelijks de sabbat gevierd niet zoals orthodoxe Joden en de schriftgeleerden die eigen wetjes er bij hebben gemaakt en op de hoeken straten staan te bidden voor het oog van de mensen.

De wekelijkse Sabbat (Zaterdag) is een teken van rust en verlossing voor Zijn volk

Er is en blijft dus een Sabbatsrust, de zevende dag, voor het volk van God. Het is niet omdat de Isralieten op deze dag gerust hebben, en nog steeds rusten, maar omdat God Zelf gerust heeft op de zevende dag van al het werk, dat Hij scheppende tot stand had gebracht; en daarom heeft God dan ook juist deze dag als een teken gesteld tussen Hem en het volk dat Hem wil dienen.

Door de Sabbat dan ook op de zevende dag te vieren, eert men daarmee God als de Schepper van hemel en aarde. Daarom is de Sabbat, de zevende dag, ook een teken tussen God en Zijn volk.
God zegt: “Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.” Ex. 31:17.

Op de Sinaï verkondigde God de Sabbat als teken…... een teken van heiligmaking: “Maar mijn Sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, opdat gij weet, dat Ik de Here ben, die u heiligt.” Ex.31:12-17.

Op welke wijze is dan de Sabbat, een teken, een richtingwijzer die naar heiligmaking wijst?
Heiligmaking het resultaat is van drie onderscheiden ervaringen, verkregen in het heilige: studie van en gehoorzaamheid aan het Woord van God, het gebed en de dienst voor God.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jul 2012 18:17

Race406 schreef:De enigen die schijnen te (!!) oordelen en heersen zijn degenen die telkens weer dwepen met de sabbath en die menen geen kerk/gemeente nodig te hebben omdat ze het zelf allemaal wel weten.
Iedereen doet het fout tenzij ze denken zoals jij/jullie.

Waar dweep ik met de wekelijkse sabbat? :shock:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jul 2012 18:20

elbert schreef:Mohamed heeft alle charismata (uit bijv. 1 Kor. 12 en Ef. 4) ontvangen, dus heeft hij geen gemeente nodig om naartoe te gaan. :mrgreen:

Ik heb geen gemeente nodig als stok achter de deur om een keer in de week eens in de Bijbel te lezen. Doch heeft jouw gemeente ook een broertje dood aan broeders die zelf nadenken en vraagsteken plaatsen waar jij ze niet mag zetten.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jul 2012 18:25

mohamed schreef:Ik heb geen gemeente nodig als stok achter de deur om een keer in de week eens in de Bijbel te lezen. Doch heeft jouw gemeente ook een broertje dood aan broeders die zelf nadenken en vraagsteken plaatsen waar jij ze niet mag zetten.
Mensen gaan niet naar de kerk om een stok achter de deur om Bijbel te lezen. Mensen gaan naar de kerk om God lof te zingen en gevoed te worden in hun geloof door het Woord en het samen bidden. Enneh... het zijn niet alleen broeders die nadenken, er zijn ook zusters die dat doen...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jul 2012 21:02

mohamed schreef:Ik heb geen gemeente nodig als stok achter de deur om een keer in de week eens in de Bijbel te lezen. Doch heeft jouw gemeente ook een broertje dood aan broeders die zelf nadenken en vraagsteken plaatsen waar jij ze niet mag zetten.

Riska schreef:Mensen gaan niet naar de kerk om een stok achter de deur om Bijbel te lezen. Mensen gaan naar de kerk om God lof te zingen en gevoed te worden in hun geloof door het Woord en het samen bidden. Enneh... het zijn niet alleen broeders die nadenken, er zijn ook zusters die dat doen...

Dat weet ik Riska, maar het was dan ook een reactie op een sneer en eveneens foute omschrijving van mijn persoon want ik laat me weinig tot niet uit over kerken.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jul 2012 22:27

mohamed schreef:Waar dweep ik met de wekelijkse sabbat? :shock:

En ik ook niet hoor !(desalniettemin, áls er een rustdag gehouden zou moeten worden , heeft marin wel veel betere argumenten dan mensen die menen dat de sabbat vervangen is door de zondag, denk ik, dát weer wel)

Terug naar “[Religie] - Open forum”