Berichtdoor marin » 25 jul 2012 13:56
@boer wat mij opvalt in het artikel is dat Bijbels gezien de Sabbat een geheel andere waarde wordt toebedacht dan dat het Woord van God heeft ingesteld, zoals het artikel vermeld zou er geen wekelijkse rustdag meer zijn.
Het artikel verwijst naar een sabbatsrust nu……..? Terwijl God zegt, het proces van verlossing en verzoening door de Here Jezus is een terugkerend dagelijks belijden van menselijk falen en dan door Hem gevormd te worden door Zijn Geest om het vleselijk denken en doen te kunnen laten (als de mens dit wil), dat is een levensproces van een oprecht Christen (daar zal de één meer moeite mee hebben dan een ander), de Geest van de Here Jezus wil volkomen bezit nemen van Zijn kind om hem/haar leren de wil van Zijn Vader te doen kennen en na te leven.
De Sabbatdag wat ook tevens een symbool is van de eeuwige rust en verlossing dat Gods volk te wachten staat.
En wat is nu de wil van God?
Jezus de Christus heeft die geopenbaard en voorgeleefd en wekelijks de sabbat gevierd niet zoals orthodoxe Joden en de schriftgeleerden die eigen wetjes er bij hebben gemaakt en op de hoeken straten staan te bidden voor het oog van de mensen.
De wekelijkse Sabbat (Zaterdag) is een teken van rust en verlossing voor Zijn volk
Er is en blijft dus een Sabbatsrust, de zevende dag, voor het volk van God. Het is niet omdat de Isralieten op deze dag gerust hebben, en nog steeds rusten, maar omdat God Zelf gerust heeft op de zevende dag van al het werk, dat Hij scheppende tot stand had gebracht; en daarom heeft God dan ook juist deze dag als een teken gesteld tussen Hem en het volk dat Hem wil dienen.
Door de Sabbat dan ook op de zevende dag te vieren, eert men daarmee God als de Schepper van hemel en aarde. Daarom is de Sabbat, de zevende dag, ook een teken tussen God en Zijn volk.
God zegt: “Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.” Ex. 31:17.
Op de Sinaï verkondigde God de Sabbat als teken…... een teken van heiligmaking: “Maar mijn Sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, opdat gij weet, dat Ik de Here ben, die u heiligt.” Ex.31:12-17.
Op welke wijze is dan de Sabbat, een teken, een richtingwijzer die naar heiligmaking wijst?
Heiligmaking het resultaat is van drie onderscheiden ervaringen, verkregen in het heilige: studie van en gehoorzaamheid aan het Woord van God, het gebed en de dienst voor God.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.