Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 okt 2008 00:18

salty schreef:8)

Ezekiel:37

24En David, mijn dienaar, zal hun koning zijn, hun enige herder, zij zullen mijn wetten gehoorzamen en al mijn wensen vervullen.
25Zij zullen wonen in het land Israël, waar ook hun voorouders woonden, het land dat Ik mijn dienaar Jakob gaf. Zij en hun kinderen zullen daar wonen, evenals hun kleinkinderen, generatie op generatie. En mijn dienaar David zal voor eeuwig hun vorst zijn.
26Ik zal een vredesverbond met hen sluiten, een eeuwigdurend verdrag. Ik zal hen zegenen en vermenigvuldigen en mijn tempel zal Ik voor altijd in hun midden plaatsen.
27Ik zal temidden van hen gaan wonen. Ja, Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
28Wanneer mijn heiligdom voor eeuwig in hun midden blijft, zullen de volken weten dat Ik, de HERE, Israël heb afgezonderd om mijn volk te zijn."

Jeremiah 32
30Want Israël en Juda hebben sinds hun vroegste dagen alleen maar gezondigd; zij hebben Mij diep beledigd met hun slechte daden.
31Vanaf de tijd dat deze stad werd gebouwd tot nu toe heeft zij niets anders gedaan dan mijn toorn opwekken; daarom ben Ik vastbesloten haar voor mijn ogen weg te vagen.
32De zonden van Juda en Israël (de zonden van het volk, hun koningen, leiders, priesters en profeten) Ik heb er genoeg van.
33Zij hebben Mij de rug toegekeerd en geweigerd zich om te draaien; voortdurend leerde Ik hun het verschil tussen goed en kwaad, maar zij wilden niet luisteren of gehoorzamen.
34Zij hebben zelfs mijn eigen tempel verontreinigd door daar hun vreselijke afgoden te aanbidden.
35Zij hebben altaren voor Baäl gebouwd in het Ben-Hinnomdal. Daar hebben zij zelfs hun kinderen verbrand als offers aan Moloch; iets wat Ik nooit heb bevolen, wat Ik Mij zelfs niet kan voorstellen. Wat een gruwelijk kwaad! En wat heeft Juda daardoor enorm gezondigd!
36Daarom zegt de HERE, de God van Israël, van deze stad dat zij door oorlog, honger en ziekten in handen van de koning van Babel zal vallen.
37Maar toch zal Ik mijn volk uiteindelijk terugbrengen vanuit alle landen, waarover Ik het in mijn vreselijke toorn heb verspreid. Ik zal het terugbrengen naar deze stad en in veiligheid en vrede laten leven.
38Zij zullen mijn volk zijn en Ik zal hun God zijn
39En Ik zal hun één hart en één wil geven, zodat zij Mij voor altijd vereren, voor hun eigen bestwil en voor dat van hun nakomelingen.
40Ik zal een eeuwig verbond met hen sluiten, waarin Ik beloof dat Ik hen nooit meer in de steek zal laten en altijd het goede voor hen zal doen. In hun hart zal Ik het verlangen leggen Mij te blijven aanbidden en zij zullen Mij nooit verlaten.
41Met vreugde zal Ik het goede voor hen doen en Ik zal hen opnieuw in dit land planten, met grote blijdschap.
42Net zoals Ik al deze ellende over hen heb laten komen, zo zal Ik nu al het goede doen wat Ik heb beloofd.
43Stukken land zullen weer worden verhandeld in dit land, dat nu verwoest is door de Babyloniërs en waaruit zowel mens als dier zijn verdwenen.
44Ja, velden zullen weer voor geld worden gekocht en verkocht: Koopcontracten zullen weer worden ondertekend en verzegeld en door getuigen bekrachtigd; in het land van Benjamin en hier in de omgeving van Jeruzalem, in de steden van Juda en in het heuvelland, in de Filistijnse laagvlakte en ook in de Negev, want op een goede dag zal Ik hun weer welvaart geven."

Zijn Belofte houdt EEuwig stand: YHWH is Geen leugenaar!

Mooi Salty!
Afbeelding

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 17 okt 2008 07:15

mohamed schreef:
dalethvav schreef:Rom. 11:1:
Ik (dat is Paulus) zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israeliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin. Het gaat hier over het fysieke volk Israel, waarvan Paulus ook deel uit maakt.

Lees gerust heel Romeinen 9-11, dan begrijp je het nog beter, als tekst binnen een context.

Ja, maar niet geheel Israël naar het vlees, hoe kom je er bij? In hetzelfde hoofdstuk nota bene lezen wij:

Rom 11
7 Wat dan? Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard

Ook benadrukt Paulus dat er in zijn tijd (rom 11,5) een overblijfsel naar de verkiezing der genade was gelaten. Dus jouw claim gaat in zijn geheel niet op, beter lees je zelf nog eens aandachtig!

Ik zeg daarmee ook niet dat elke individuele Jood gered is, ik probeer alleen maar aan te geven dat Israel ALS VOLK niet verstoten is. Daarvan zegt Paulus: DAT ZIJ VERRE.

Alhoewel: Wat moet je dan met vs 25-26:
Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israel gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
En alzo zal geheel Israel zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Let er trouwens even op dat er 2x zal staat (toekomende tijd) en een keer totdat, op het moment dat Paulus dit schrijft, moest dit dus nog komen. Heb je er wat op tegen dat geheel Israel zalig wordt?

Welke exegetische regel pas je toe om binnen een en dezelfde zin Israel zowel fysiek als geestelijk te zien?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2008 08:20

dalethvav schreef:Heb je er wat op tegen dat geheel Israel zalig wordt?

Welke exegetische regel pas je toe om binnen een en dezelfde zin Israel zowel fysiek als geestelijk te zien?

Wat Paulus aanhaalde was een profetie en betrok deze op zijn tijd vanwege Mat 11,13, en het uitverkoren deel in Paulus' tijd had hun knie voor Baäl niet gebogen (Rom 11,4) oftewel zij hadden Jezus aangenomen en dat zal elke jood vandaag de dag ook moeten doen om gered te worden.

Verder bevalt je toon me allerminst, dus ik ben wel klaar met je!

Riska

Berichtdoor Riska » 17 okt 2008 09:31

Mohamed schreef:Verder bevalt je toon me allerminst, dus ik ben wel klaar met je!

Pardon??? Allemaal 'ja en amen' zeggen op wat je schrijft?
Ik snap niet waar jij die toon vandaan haalt...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2008 13:38

Riska schreef:
Mohamed schreef:Verder bevalt je toon me allerminst, dus ik ben wel klaar met je!

Nee hoor, als ik ja en amen wil horen ga ik wel naar de kerk. Zijn vragen zijn niks anders dan een poging om mij te demoniseren en daar heb ik gewoon geen trek in, als die toon jouw niet bevalt, jammer dan.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 17 okt 2008 14:07

mohamed schreef:
Riska schreef:

Nee hoor, als ik ja en amen wil horen ga ik wel naar de kerk. Zijn vragen zijn niks anders dan een poging om mij te demoniseren en daar heb ik gewoon geen trek in, als die toon jouw niet bevalt, jammer dan.

Oeps demoniseren nog wel :oops:

Kijk, als ik in een van je posts lees:

daarom staat er over Jeruzalem geschreven:

Op 18,7
Geef haar net zo veel pijn en rouw te dragen als zij zich luister en overvloed heeft gegund. Ze zegt bij zichzelf: Ik zit hier als een koningin, niet als een arme weduwe. Mij zal niets gebeuren!

En als dan uit datselfde hoofdst. vs 2 blijkt dat het hier niet Jereuzalem maar Babel betreft, zou ik daar dan a.u.b. wat van mogen zeggen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 17 okt 2008 19:32

eljoenai schreef:
Biblebook schreef:Wie goed nadenkt kan dus weten dat de -her-opgerichte Staat Isra‘l in 1947 een menselijke kwestie is. Wie het joodse volk van vandaag zoals zich dat gedraagt is geen voorbeeld van Christus, want het past geweld en oorlog toe om (notabene) hun eigen opgerichte staat te moeten verdedigen. Tegen wat en wie! Bovendien nemen vele vooraanstaande Joodse leiders op zakelijk en politiek terrein niet zo`n mooie postitie in. Lid van de Vrijmetselarij bijvoorbeeld en in dienst van de USA door de CIA en FBI.

Tot nu toe heeft God nog altijd door mensen gewerkt. En dat zal Hij altijd blijven doen. Als je wil zeggen dat de staat Israël mensenwerk is, dan heb je geen oog voor hoe God dit land toch gezegend heeft. Alle oorlogen die gevoerd zijn sinds 1947 kan je hier op na slaan. Het feit dat alle Joden Christus 'nog' niet erkennen als hun Messias, wil zeker niet zeggen dat het mensen werk is. Op die manier vul je je eigen tijdsbeeld in en negeer je de profetiën welke geschreven zijn in het OT.

Christus is zeker gekomen voor alle mensen. Maar in zekere zin als eerste voor Israël. De bedoeling was dat het evangelie eerst verkondigd zou worden in Israël, vervolgens Samaria en daarna de rest van de wereld. (Lees handelingen)

Indien de Joden van het Oude Testament hun opdracht hadden begrepen en verstaan, terwijl de profetie notabene in hun midden was (Jezus) dan was hen hun opdracht en hun -specifieke- theocratiche positie nooit ontnomen geweest.

Paulus waarschuwd tegen leringen, welke jij neerzet in Romeinen 11.

Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten, Dat zij verre
Over welk volk heeft Paulus het? De gemeente? Wel nee als je dit verder leest: God ent Israël opnieuw..

En nu is de opdracht aan ons: Wij moeten voor de Joden een getuige zijn. En met alle respect.. maar een houding welke jij hier neerzet helpt het niet om de Joden tot Christus te brengen.

De Jom Kippoer oorlog van 1973 is een duidelijk bewijs dat israel toen en ook nu nog niet Gods volk zijn.

Groet,
Madel.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2008 20:25

dalethvav schreef:
Kijk, als ik in een van je posts lees:

daarom staat er over Jeruzalem geschreven:

Op 18,7
Geef haar net zo veel pijn en rouw te dragen als zij zich luister en overvloed heeft gegund. Ze zegt bij zichzelf: Ik zit hier als een koningin, niet als een arme weduwe. Mij zal niets gebeuren!

En als dan uit datselfde hoofdst. vs 2 blijkt dat het hier niet Jereuzalem maar Babel betreft, zou ik daar dan a.u.b. wat van mogen zeggen?

Waarom heb je dat niet meteen gezegd dan?

Babel is Jeruzalem.

Mat 23,37
Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.

Luc 11,50
opdat van dit geslacht afgeëist worde het bloed van al de profeten, dat vergoten is sinds de grondvesting der wereld,

Openbaring 18
20 Wees vrolijk over haar, gij hemel en gij heiligen, en gij apostelen en profeten, want God heeft uw rechtszaak tegen haar berecht. 21 En een sterke engel nam een steen op als een grote molensteen en wierp hem in de zee, zeggende: Zó zal Babylon met geweld geworpen worden, de grote stad, en zij zal nooit meer gevonden worden. 22 En geen stem van citerspelers en zangers, van fluitspelers of bazuinblazers zal meer in u gehoord worden, en niemand, die enige kunst beoefent, zal meer in u gevonden worden, en geen geluid van de molen zal meer in u gehoord worden. 23 En geen lamplicht zal meer in u schijnen, en geen stem van bruidegom en bruid zal meer in u gehoord worden, want uw kooplieden waren de machthebbers der aarde, want door uw toverij werden alle volken verleid; 24 en in haar werd gevonden het bloed van profeten en heiligen en van allen, die geslacht zijn op de aarde.

1 Petr 5,13
U laat de medeuitverkorene te Babylon groeten, en mijn zoon Marcus.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 00:21

8) 8) 8)
Babel is Jeruzalem

?????
Dat maak jij hier even uit???mohamed ik zou zeggen doe je huiswerk !

Babel = Babel
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylon
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylonian_Captivity

en als metaphore
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylon_(New_Testament)

ALs je tijd hebt kun je alles nachecken via de concordance:
Babel
http://www.biblegateway.com/keyword/ind ... spanend=73
Jerusalem

veel succes !
Laatst gewijzigd door salty op 18 okt 2008 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 00:30

salty schreef:8) 8) 8)
Babel is Jeruzalem

?????

Babel = Babel

en als metaphore

Babel
Jerusalem

veel succes !

Het Babylon uit Openbaring is een metafoor voor Jeruzalem, zoals ook Egypte (Op 11,8) en Sodom.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 00:30

salty schreef:8) 8) 8)
Babel is Jeruzalem

?????

Babel = Babel

en als metaphore

Babel
Jerusalem

veel succes !

Het Babylon uit Openbaring is een metafoor voor Jeruzalem, zoals ook Egypte (Op 11,8) en Sodom.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 00:38

bij die methaphore moet je http://en.wikipedia.org/wiki/Babylon_(New_Testament)
erbij intikken :om de een of andere reden komt hij hier niet door :?:

trouwens hier is nog een mooie

http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=30;

1"Toen Israël nog een kind was, hield Ik ervan als van een zoon en haalde het volk uit Egypte.

2Maar hoe meer Ik haar riep, des te meer rebelleerde zij, bracht offers aan Baäl en brandde wierook voor gesneden afgodsbeelden.

3Ik heb haar leren lopen, Ik hield haar in mijn armen, maar zij wilde niet erkennen dat Ik het was die haar genas.

4Zoals een mens zijn lievelingsrund leidt (a), zo leidde Ik Israël met banden van liefde. Ik tilde haar juk op als het tegen de kaken drukte. Ik boog Mij naar haar over en gaf haar te eten
.

5Mijn volk zal niet terugkeren naar Egypte, maar naar Assyrië worden weggevoerd. Het wilde niet naar Mij terugkeren.

6Er zal oorlog woeden in hun steden. Hun vijanden zullen door hun poorten breken en hen vertrappen in hun vestingen.

7Zij zijn vastbesloten van Mij te blijven afdwalen. Zij worden geroepen, maar niemand van hen staat op.

8Israël, hoe zou Ik u ooit kunnen prijsgeven? Hoe zou Ik u ooit kunnen laten gaan? Zou Ik u aan uw lot kunnen overlaten zoals Adama en Zeboïm? Mijn hart keert zich in Mij om bij deze gedachte. Ik verlang er hevig naar u te helpen!

9Nee, Ik zal u niet zo zwaar straffen als mijn woede Mij ingeeft. Ik zal Israël niet verder vernietigen. Want Ik ben God en geen mens. Ik ben de heilige God Die bij u woont en Ik ben niet gekomen om te verwoesten.

10Het volk zal achter de HERE aan gaan. Ik zal brullen als een leeuw tegen hun vijanden (B) en bevend zal mijn volk terugkeren uit het westen.

11Als een zwerm vogels zullen zij uit Egypte komen aanvliegen en als duiven aanwieken uit Assyrië. Ik zal hen veilig naar huis brengen", belooft de HERE.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 09:45

Ik heb mijn huiswerk gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat Babel ook een metafoor voor Jeruzalem is, net als Sodom en Egypte.

Op 11,8
En hun lijk (zal liggen) op de straat der grote stad, die geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte, alwaar ook hun Here gekruisigd werd.

Jij wilt daar natuurlijk niets van weten en verwijt mij daarom maar dat ik mijn huiswerk niet heb gedaan!

Riska

Berichtdoor Riska » 18 okt 2008 10:11

mohamed schreef:Ik heb mijn huiswerk gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat Babel ook een metafoor voor Jeruzalem is, net als Sodom en Egypte.

Op 11,8
En hun lijk (zal liggen) op de straat der grote stad, die geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte, alwaar ook hun Here gekruisigd werd.

Jij wilt daar natuurlijk niets van weten en verwijt mij daarom maar dat ik mijn huiswerk niet heb gedaan!

Ik word er doodmoe van - waarom mensen willens en wetens aan andermans geloof willen tornen, door bepaalde visies op te dringen.
Ik begrijp ook van geen kant waarom mensen die een totaal ander geloof aanhangen zich zo nodig hier moeten manifesteren, zonder enig respect voor de ander.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 13:01

Riska schreef:Ik word er doodmoe van - waarom mensen willens en wetens aan andermans geloof willen tornen, door bepaalde visies op te dringen.
Ik begrijp ook van geen kant waarom mensen die een totaal ander geloof aanhangen zich zo nodig hier moeten manifesteren, zonder enig respect voor de ander.

Beste Riska, een rotsvast geloof valt niet aan te tornen!

Luc 6,48
Hij is gelijk aan iemand, die bij het bouwen van een huis diep gegraven en het fundament op de rots gelegd heeft. Toen een watervloed kwam en de stroom tegen dat huis aansloeg, kon hij het niet aan het wankelen brengen, omdat het goed gebouwd was.

Terug naar “[Religie] - Open forum”