Mortlach schreef:Ah, dan zal ik die eens moeten proberen.
Zeker de moeite waard, al haalt ie het niet bij de Islays...
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Ah, dan zal ik die eens moeten proberen.
StillAwake schreef:Waarschijnlijk klinkt dit enorm zweverig, maar ik heb daarin de aanwezigheid van God (of in elk geval een hogere macht) ervaren.
Doe dit gerust af als zweverig of irrationeel, maar voor mij is het duidelijk wél een "Divine Intervention" geweest. Geen makkelijke tijd overigens.
Lock&Stock schreef:Bedankt, klinkt heftig allemaal!
Zou het zeker niet zweverig of irrationeel noemen, het is wel iets waar ik totaal niet bijkom met mijn hoofd, maar dat zijn wel meer dingenIk ben ook agnost en bij een verhaal als de jouwe schieten meteen vragen door mijn hoofd als "hoe weet je zeker dat deze specifieke christelijke God en deze specifieke interpretatie de juiste zijn?", "toeval kan verdacht veel op lot of Goddelijke interventie lijken (ken bij mezelf ook een aantal voorbeelden), hoe weet je zeker dat het onderwerp van de predikant niet gewoon toeval was?"
Maar aan de andere kant weet ik ook dat je eigenlijk geen logische vragen op zo'n persoonlijke ervaring kan loslaten. Jij hebt dit zo ervaren en bent er gelukkig mee, nou mooi toch?
Byte schreef:Er zijn tal van aannames die de wetenschap doet die technisch gezien geen feit zijn:
1) God bestaat niet, maar dit is niet te bewijzen.
Lock&Stock schreef:Kan je me een theorie of wetenschappelijk artikel laten zien waar deze aanname wordt gedaan?
Ben ook nog steeds benieuwd wat je hier van vind;
Byte schreef:Sorry maar ik zie het wel als een aanname, reden wij kunnen niet checken wat er gebeurt met licht over een afstand van 13, 2 miljard lichtjaar. Het is een aanname dat er niets mee gebeurt maar een vaststaand feit is het niet.
Lock&Stock schreef:Maar dan is het toch bizar toevallig dat een meetmethode die dan schijnbaar fout kan zitten toevallig een resultaat geeft die exact past in de voorspelling van een andere wetenschappelijke theorie?
Er zijn tal van aannames die de wetenschap doet die technisch gezien geen feit zijn:
1) God bestaat niet, maar dit is niet te bewijzen.
Negatieven zijn sowieso lastig te bewijzen, dus laten we de bewijslast leggen bij mensen die de positieve claim maken. Anders staan er straks mensen te dringen met eisen dat ik bewijs dat kabouters, eenhoorns, het loch ness monster, God, de 7de dimensie, de theepot rond de zon, reuzen, en UFO's niet bestaan.
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat Hij wél bestaat.
Dat is voor mij een aanname, ik zal het bewijs eens onderzoeken
Vooral Yamakazi 18 is erg lekker - als je van zoete whiskey houdt, tenminste.
Snap ik en respecteer ik.(je vergeet je vliegende spaghetti monster btw)
Ik heb dingen mogen ervaren dat ik voldoende redenen heb om aan te nemen dat Hij wel bestaat.
Byte schreef:Maar goednogmaals ik ben niet de slimste, bizar toevallig ja, maar het is voor mij ook bizar toevallig dat uit een oersoep gebaseerd op 2 elementen (waterstof en helium zei je?) een levend wezen is ontstaan waarin een bewustzijn aanwezig is wat niet mechanisch en biochemisch verklaarbaar is..... maar goed anyway het zou natuurlijk kunnen
![]()
Mortlach schreef:[
Ik zeg niet dat het zo is, maar een mogelijk antwoord op "wat heeft de Big Bang veroorzaakt" zou kunnen zijn: niets, want oorzaak en gevolg werkten destijds niet hetzelfde zoals nu.
Bartje schreef:dit geloof je zelf toch ook niet als je het zo leest?
want waarom zouden de wetten veranderden tijd het spellen ?
want ik ben bezig in een boek en daar in staat dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat iets wat leven loos iets levends voort kan brengen.
en dat het ''eenvoudigste'' cel al zo onzettend gecompliceerd is.
Mortlach schreef:
Het is gewoon een feit dat onze intuitie heel vaak gewoon niet blijkt te kloppen. Ik zeg niet dat het in het geval van de Big Bang ook zo is, maar is sluit het zeker niet uit.
Mortlach schreef:Maar goed, is het ontstaan van leven onwaarschijnlijk. Ja hoor, dat wil ik direct toegeven. Maar ook bij kansrekenen en statistiek is onze menselijke intuitie hopeloos. En met de hoeveelheid 'kansen' die er zijn verstreken, (de Aarde is heel oud, en de oceaan is heel groot), valt die onwaarschijnlijkheid gewoon in het niets.
Mortlach schreef:Er zijn wel meer voorbeelden te verzinnen bij relatieve snelheden (snelheden die lichtsnelheid benaderen).
Bijvoorbeeld stel je zit in een ruimteschip, en er komt een heel lang vrachtschip langs met een flinke fractie van de lichtsnelheid. Plots raken 2 meteoren precies tegelijkertijd het vrachtschip; 1 aan de voorkant en de ander aan de achterkant.
Als je contact zou opnemen met de kapitein van het vrachtschip en zegt "wat een toeval dat die 2 meteorieten precies tegelijkertijd insloegen" zal die beste man/vrouw zeggen: "Tegelijk? Nee hoor, die inslagen volgden elkaar op, de een NA de ander."
En het gekke is: jullie hebben in dat geval ALLEBEI gelijk.
StillAwake schreef:alle energie wordt in massa omgezet.
StillAwake schreef:Leuk he? relativiteit...
Als je de lichtsnelheid nadert gebeuren er sowieso heel rare dingen...
alle energie wordt in massa omgezet.
Byte schreef:Veel wetenschappers zijn overtuigd atheïst.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten