Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2012 10:57

antoon schreef:Dingen zijn weleens simpeler dan ze lijken
In Christus is de wet, dus ook de rustdag vervult, er rust geen enkele verplichting meer om die te houden

De zondagplicht is niets anders dan de herinvoering van de sabbat en dient nergens anders toe dan de verzadiging van het eigen vlees. Alle menselijke inzettingen gaan verloren met de tijd, want de generatie die er nu in volhardt zal de jeugd zich morgen des te harder tegen afzetten. De sabbat was verworden tot een schijn rustdag waarop de joden Jezus probeerden te vangen (ww) en zij hoopten zo zijn eind spoedig te bewerkstelligen. Zo is de zondag een dag geworden waarop gereformeerden een specht horen en meteen denken dat iemand zich in het zweet hamert. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand me vroeg op een zondag of ik zijn buurman had zien werken. En als pech krijgt met de auto in Staphorst of Urk op de verplichte rustdag, hoe moet de lekke band dan verwisseld worden? Met tomaten zullen ze je niet bekogelen, want dat is ook werken.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 23 jun 2012 11:23

@Antoon zegt: Dingen zijn weleens simpeler dan ze lijken, in Christus is de wet, dus ook de rustdag vervult, er rust geen enkele verplichting meer om die te houden.

Maar de werkelijkheid is wel wat anders.
Dat lijkt een opsteker om je eigen weg maar te volgen want Christus heeft alles vervult dus…., en gaan we de brede weg maar volgen, zo simpel is en kan het zijn of niet.

De schaduwwetten (de offerdiensten etc. die de Here Jezus zou vervullen) heeft God aan Mozes bekend gemaakt en heeft Mozes opgeschreven op rollen, God zei aan Mozes ‘leg die naast de ark van het verbond’ want die getuigen tegen u.

De Tien Geboden heeft God zelf geschreven op 2 stenen tafelen (God zei tegen Mozes, leg die in de ark), daar is geen enkel schaduwwet aan verbonden.
Waarom alleen het 4e gebod er uitgelicht als “schaduwwet” de Sabbat de zevendedag, zijn de overige 9 geboden dan ook schaduwwetten, mag je dan stelen enz. als er toch geen verplichting meer is om die te houden.

Christus heeft de rustdag de zondag niet vervult, de Here Jezus heeft door Zijn leven en offer en opstanding de mens weer met God willen verzoenen die daar aan gehoorzaam wil zijn.
De opstanding van Christus is voor de mens belangrijk maar niet de opstandingsdag de zondag, de opstandingsdag de zondag maakt je niet behouden maar door Het Leven van de Here Jezus en Zijn offer en door Zijn opstanding kan de mens behouden worden, daarin wordt de eis van de Wet van God vervult, dat is het Verzoeningswerk van Christus.
De eis van Gods Wet (de Tien Geboden) geldt zowel in het O.T. als in het N.T.
Maak niet de fout om Gods Gebod om te zetten in een kerkelijk of menselijk gebod.

Omdat de wet van God volmaakt is, en daarom onveranderlijk, is het onmogelijk voor zondige mensen om uit zichzelf aan de hoogte van haar eisen te voldoen.
Daarom kwam de Here Jezus als onze Verlosser. Het was Zijn taak om, door de mensen deelgenoten te maken van de goddelijke natuur, hen in harmonie te brengen met de beginselen van de wet des hemels. Wanneer wij onze zonden afleggen, en Christus aannemen als onze Heiland, wordt de wet verheerlijkt.
De apostel Paulus vraagt: „Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet." Rom. 3 : 31. De belofte van het nieuwe verbond luidt: „Ik zal Mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven." Hebr. 10 : 16. Terwijl het offerandenstelsel, de schaduwdienst die wees op Christus als het Lam van God dat de zonden der wereld zou wegnemen, bij Zijn dood zou ophouden te bestaan, zijn de beginselen der gerechtigheid, zoals die vervat zijn in de decaloog even onveranderlijk als de eeuwige troon.
Niet één gebod is vervallen, geen jota noch tittel is veranderd. Deze beginselen werden aan de mens in het Paradijs bekend gemaakt als de grote levenswet, en zij zullen blijven bestaan tot in het herstelde Paradijs.
Wanneer Eden weer op aarde zal bloeien, zal Gods wet der liefde gehoorzaamd worden door allen onder de zon. „Voor eeuwig, o Here, houdt Uw woord stand in de hemelen." „Betrouwbaar zijn al Zijn bevelen, vastgesteld voor immer en altoos, volbracht in waarheid en oprechtheid." „Van oudsher weet ik uit Uw getuigenissen, dat Gij ze voor eeuwig hebt vastgesteld." Ps. 119 : 89
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 jun 2012 12:42

marin schreef:@Antoon zegt: Dingen zijn weleens simpeler dan ze lijken, in Christus is de wet, dus ook de rustdag vervult, er rust geen enkele verplichting meer om die te houden.

Maar de werkelijkheid is wel wat anders.
Dat lijkt een opsteker om je eigen weg maar te volgen want Christus heeft alles vervult dus…., en gaan we de brede weg maar volgen, zo simpel is en kan het zijn of niet.

Dus volgens jou is 'geen verplichtingen meer' gelijk aan het volgen van de brede weg??? ](*,) ](*,) ](*,)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 jun 2012 12:59

marin schreef:De Tien Geboden heeft God zelf geschreven op 2 stenen tafelen (God zei tegen Mozes, leg die in de ark), daar is geen enkel schaduwwet aan verbonden.
Waarom alleen het 4e gebod er uitgelicht als “schaduwwet” de Sabbat de zevendedag, zijn de overige 9 geboden dan ook schaduwwetten, mag je dan stelen enz. als er toch geen verplichting meer is om die te houden.

Omdat we niet meer onder de wet van Mozes zijn: Gal.3:24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester. (wet)

- 1 Kor.9:21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen, Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.
- Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.
- Mat. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken .... hun lerend alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb.
- Joh. 15:10 Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven.
- En een heel belangrijke: de bergrede. Negen van de tien geboden behandeld Jezus maar over de sabbat gebied of verbied Hij ons niets. (dus nee, stelen enz. mag niet)

Op de berg der verheerlijking was Mozes er ook bij en God zegt: Mat.17:5 Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem! En Jezus heeft ons niets geboden over het vierde gebod.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 23 jun 2012 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

marin
Luitenant
Luitenant

Goed in2: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor marin » 23 jun 2012 19:45

Door de liefde wordt „de eis der wet" vervuld „in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de geest." Rom. 8 : 4

@1a2b3c,
Zoals je kan lezen stelt God de liefde tot God en liefde voor onze naaste tot eis in de vervulling der wet van God.
Die liefde tot God heeft Hij in de decaloog vastgelegd in de eerste 4 geboden, dit is de eis van God waarvan het 4e gebod de Sabbat (de zevende dag) een uiterlijk teken tussen Hem en Zijn volk.
De overige 6 geboden stelt God liefde voor je naaste.

Nu zegt deze tekst dat als je naar het vlees blijft wandelen "de voorkeur geven naar je eigen behoefte en invulling van geloofsleven hoe goed ook bedoeld) nooit door de Geest van Christus de eis van God kan in/vervullen.
God legt nl. door de Geest van God de wet in het hart van Zijn kind, de uitvoering en uitwerking daarvan is dezelfde die God de Vader aan Zijn Zoon als eis heeft gesteld en heeft vervuld.

Jezus zeide: Weest volmaakt, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.
Indien gij kinderen Gods zijt, hebt gij deel aan Zijn natuur, en gij moet zijn zoals Hij is. Ieder kind leeft door het leven van zijn vader. Indien gij Gods kinderen zijt, verwekt door Zijn Geest, dan leeft gij door het leven Gods.
In Christus woont „al de volheid der Godheid lichamelijk." Col. 2 : 9. En het leven van Jezus wordt „in ons sterfelijk vlees geopenbaard." 2 Cor. 4 : Dat leven in u zal hetzelfde karakter vormen en dezelfde werken openbaren als het deed in Hem.
Zo zult gij in harmonie zijn met ieder voorschrift van Zijn wet; want „de wet des Heren is volmaakt, zij verkwikt de ziel." Psalm 19 : 8.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 jun 2012 02:02

marin schreef:@1a2b3c,
....... dit is de eis van God waarvan het 4e gebod de Sabbat (de zevende dag) een uiterlijk teken tussen Hem en Zijn volk.

Juist, Zijn volk! De Joden dus en Jezus is ook een Jood, en (gelovige)heidenen zijn geen Joden. Dan kun je Paulus uitspraken ook prima plaatsen:
- Rom. 14:5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laar ieder zin zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
- Gal. 4:10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
- Kol. 2:16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.

Het N.T. heeft het over de wet van Christus waar wij onder staan (zie mijn vorige post) en Jezus heeft nergens iets over de sabbat geboden.
marin schreef:Nu zegt deze tekst dat als je naar het vlees blijft wandelen "de voorkeur geven naar je eigen behoefte en invulling van geloofsleven hoe goed ook bedoeld) nooit door de Geest van Christus de eis van God kan in/vervullen.

De wet van Christus is absoluut niet wandelen naar het vlees, integendeel! Het enige gebod wat niet in de wet van Christus voorkomt is het sabbat-gebod.
marin schreef:God legt nl. door de Geest van God de wet in het hart van Zijn kind, de uitvoering en uitwerking daarvan is dezelfde die God de Vader aan Zijn Zoon als eis heeft gesteld en heeft vervuld.

Mozes zegt 'gij zult geen overspel doen', Jezus zegt 'wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft al overspel in zijn hart met haar gedaan'.
Mozes zegt 'gij zult niet doden', Jezus zegt 'Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur'. enz.

Voor de wet van Mozes geldt: doe dat en gij zult leven - vervloekt is ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.
De wet van Christus is de wet der vrijheid Jak.1:25. De wet van Mozes kan niet meer verdoemen, want Christus heeft hem vervuld. En de gelovige is één met Hem.
Omdat God de wet van Christus in het hart en verstand van de gelovige heeft geschreven Heb.8:10 wil en zal hij niets anders willen en doen dan leven naar Gods wil (naar de nieuwe mens: 1Joh.3:9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet) Dat doet hij uit liefde en dankbaarheid, en niet om iets aan zijn behoud bij te dragen.
Maar naar de oude mens, het vlees zal hij nog steeds struikelen.
En zo kan hij in de sabbatsrust leven omdat Jezus al het werk heeft volbracht. Heb.4:9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God. Die rust begint hier al, net als het eeuwige leven: En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft. 1 Joh.5:11 en 13
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 24 jun 2012 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

marin
Luitenant
Luitenant

Goed in3: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor marin » 24 jun 2012 11:45

De uitleggers en exegeten direct na de apostelen en in de dagen van Keizer Constantijn hebben het volk wijsgemaakt dat de wet van God gewijzigd mocht worden (op kerkelijk gezag), en dat veel afgedaan was.
De sabbat (zevendedag) werd gewijzigd in de zondag.

In de reformatie zijn wel veel dingen rechtgezet, maar nog onvolledig.
Terug tot de wet en de getuigenis, dáárin ligt ons heil ! Nu zijn we nog steeds een geplunderd volk, van waarheid beroofd.

Kunnen wij met de Psalmist zeggen: Hoe lief heb ik Uw WET ?

Zolang wij de wet van Christus blijven overtreden, en zolang wij het Constantijnse verdrag blijven volgen, ligt er een breuk tussen God en het volk.
Zijn WET is immers ONVERANDERLIJK, en mag door niets of niemand gewijzigd worden.

God zijn bedoeling is nooit geweest, en Jezus Zijn Zoon zei dat geen tittel noch jota der wet zouden voorbijgaan, en, dat Hij niet was gekomen om de wet te ontbinden, maar die te vervullen.
Hieruit blijkt dat geen mens zelf de vrijheid heeft Christus Wet naar eigen inzichten te houden.
De wet vervullen betekent: GEHOORZAMEN.
Hiermee is de wet NIET afgeschaft.
In vervulling doen gaan, is iets anders dan vervullen. Alleen het Aäronitisch deel der instellingen was
schaduwachtig, de sabbat (de zevendedag) NIET.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2012 12:41

@ marin, als alles draait om die sabbat dan is kennelijk de mens toch om de sabbat gemaakt (Mar 2,27) en de sabbat niet om de mens.
Laatst gewijzigd door mohamed op 25 jun 2012 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jun 2012 07:19

Moderator opmerking: er zijn hier een aantal posts weggehaald die meer met onderlinge ruzie dan met de zondag te maken hebben.
Over deze moderator ingreep wordt in dit topic niet geklaagd, dat kan wel hier viewtopic.php?f=6&t=21641
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 jul 2012 11:12

Toch even terugkomen op het onderwerp, als mensen een herdenkingsdag voor zich instellen ivm de opstanding van Jezus en ook de geboortedag van Jezus en hemelsvaartsdag en pinksterdag etc., als Rome en zijn dochters de kerken dat voorzich hebben ingesteld goed als de mens daar behoefte aan heeft, zowat!

Maar dan als een goddelijk bevel te bestempelen dan hebben zij een grote verantwoordelijkheid op zich genomen.

Is het niet zo dat Jezus de Christus door Zijn verzoeningswerk voor de mens elke gebeurtenis tot een dagelijks berouwvol hart tot het volle begrip van Zijn dienst aanvaart en daardoor de wil van Zijn Vader kan volbrengen.

Alle 'instellingen' die de mens als 'aanschouwelijke' dagen heeft ingesteld leiden ons af van de Goddelijke bevelen die God in liefde ons wil geven.

God wil Zijn kind in Christus de werkelijk rust(dag) schenken door het Leven van Jezus zich eigen te maken en Gods Liefdesbevelen op te volgen, dan is de mens volkomen vrij en wordt zijn/haar leven geleid door de wil van God te volbrengen doordat Zijn Geest in die mens wil wonen en een dagelijkse verbintenis heeft met zijn/haar Heiland en Verlosser.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 22 jul 2012 11:39

Precies.
Dus, wat betreft het topic-onderwerp: "Zondag rustdag of herdenkingsdag?" denk ik:
Beide hoeven niet per sé fout te zijn, maar laten we ons realiseren dat 'zondagsheiliging' bij de mens vandaan komt; Gods gebod echter slaat op de Sabbat.

edit dd. 20120723
Laatst gewijzigd door pitboel op 23 jul 2012 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 jul 2012 11:57

ZONDAG 38
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden a, en dat ik,
inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot
de gemeente Gods naarstiglijk kome.

De vraag is nu, welke dag is de sabbat?, en waar is de bijbelse onderbouwing dat het sabbatsgebod een dag opschoof ?
Is het sabbatsgebod alleen voor de joden?
Was het sabbatsgebod alleen van kracht tijdens de oude bedeling?
Was het niet mogen dragen van lasten op zaterdag een zinnebeeldige vooruitblik op Jezus, die onze lasten droeg, en daarbij de enige werd die de werkelijke Rust kan geven?
Hoe kan de gemeente , die uit joden en heidenen bestaat, bestaan uit sabbatsvierders en zondagheiligers?
Er is maar één God, en Hij is onveranderlijk, geen zweem van verandering kent hij (Jac)

Allen die in het verleden vervolgd en gedood zijn om hun geloof, hadden waarschijnlijk gelijk, dat was de Gemeente tenslotte voorzegd.
En zeker wanneer dat in Zijn naam geschiedde, of zou het ''Gij zult niet doden'' ook niet meer gelden?
Hoe dan ook, in 2 Cor 1:24 zegt de apostel tegen de gemeente in Corinthe, dat zij geen heerschappij voeren over het geloof der mensen.
Hoe geheel anders dachten de RKK en Calvijn daarover, nietwaar?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2012 13:45

Ach... Laat ons toch, gelijk wij jullie laten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 jul 2012 13:56

[quote="1a2b3c"]
Omdat we niet meer onder de wet van Mozes zijn: Gal.3:24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester. (wet)

@1a2b3c, Je zegt het goed maar valt dan weer terug in een verkeerde uitleg, de wet van Mozes daarvan is God de bron, de meeste wetten worden uitgevaardigd als verordeningen als leermeester uit het geloof rechtvaardiging.

Dat stond los van de wet van God (twee stenen tafelen) die God zelf heeft geschreven die nauwgezet aangeven om de wil van God te volbrengen en de medemens lief te hebben, die wet die de Here Jezus groot gemaakt heeft door Zijn leven en sterven in het verzoeningswerk te volbrengen.

De leermeester incl. de offerdiensten zijn door Christus vervult om de wet van God in zijn waarde herstellen, dat betekent de werking door het geloof de betekenis van de wet van God uit te leven, anders is het werk van de Here Jezus tevergeefs geweest.

Dat wil zeggen dat de leermeester (Mozaïsche wetten) tot Christus in vervulling zijn gegaan door de Here Jezus maar om de wet van God te volbrengen en om die te doen uit dankbaarheid, dat is geen tuchtmeester dat is willen leven naar de wil van God.
Daarom b.v.vier ik sabbat (rustdag op de zevendedag) zoals God dat wil zoals de Here Jezus ons heeft voorgeleefd en de werkelijke rust in Christus kunt ervaren.

Natuurlijk heeft de mens daarin zijn eigen verantwoordelijkheid om die keus te maken en hou ik mij het minst bezig met kerkelijke opvattingen en veranderingen waar zoveel verschillende stromingen hun eigen menselijke Bijbelse uitleg deponeren en daardoor veel misverstanden daardoor ontstaan.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 jul 2012 14:03

Optimatus schreef:Ach... Laat ons toch, gelijk wij jullie laten.

Beste Optimatus of laat mij toch. Wie is ons (veel mensen die toch nadenken), het tweeten zoals je steeds doet is wel makkelijk, laat je allergie van je niet de boventoon voeren, doe mee in de discussie met uitgebreide Bijbelse uitleg.

gr.marin

Terug naar “[Religie] - Open forum”