Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor ineke-kitty » 19 feb 2014 13:07

Boerin: " maar destijds geloofden de vertalers dat waarschijnlijk".

Dan geloofden "de vertalers" dus ook dat de Here Jezus op het water liep, en dat Jona in de buik van de vis was, enz. enz.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 13:10

ineke-kitty schreef:Boerin: " maar destijds geloofden de vertalers dat waarschijnlijk".

Dan geloofden "de vertalers" dus ook dat de Here Jezus op het water liep, en dat Jona in de buik van de vis was, enz. enz.

Volgens mij gaat dit forum uit van de Statenvertaling en die erkennen we dan ook. Dan is het totaal niet gepast van ene Ineke K. om de S.V. verdacht te maken!
Bovendien gaat dat laatste helemaal niet over een holle aarde.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 feb 2014 13:12

ineke-kitty schreef:Boerin: " maar destijds geloofden de vertalers dat waarschijnlijk".

De vertalers hoeven natuurlijk niet christelijk te zijn, slechts deskundig in het vertalen. Ik neem eigenlijk ook aan dat de meeste vertalers van bijbels niet geloven dat Jona in de buik van een vis was. Je hoeft de tekst namelijk, ook als christen niet, letterlijk om het toch waardevol te achten.

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2014 13:13

Boerin de schrijvers waren onder inspiratie, wonderen daar kan je aan twijfelen, ik begrijp het, maar dan impliceer je te zeggen dat Jezus een leugenaar zou zijn.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 feb 2014 13:14

schelpje

Ik maak de SV verdacht? [-X
In tegendeel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 13:15

Ik lees net in een boek uit het engels vertaald van ene Jean Sloat Morton een stukje over de sneeuw en daar zegt hij: "van de sneeuw wordt zelfs gezegd dat ze een voorraad materiaal is dat bestemd is voor de oorlog.
Hagel en sneeuw zijn gebruikt om het oordeel te voltrekken.
In de nederlaag van Napoleon heeft sneeuw een belangrijke rol gespeeld Job 38 vers 22-23. Wist je dat een sneeuwvlok 6 punten heeft?

Dan wordt er veel gezegd over de dauw. Als broederliefde van de berg Hermon.

Nasi is een opstijgende wolk en anan is het woord voor volk en ab is het woord voor een dikke wolk.
Mooi is dan het woord ABBA. Maar dat staat niet in dit boek.
Job schrijft wel duidelijk dat de wijsheid van God uit de wolken komt. Ergens anders heb ik al aangehaald dat het met Gods adem onder het verhemelte dus onder de hemelen te maken heeft.
Zo werd ook aan Job gevraagd of hij de regen kon bevelen.
En de bliksem kon laten gehoorzamen.

Flessen worden genoemd om er iets in op te bergen, maar er staat "wie kan de flessen des hemels neerleggen ( sjakab) en Prediker zegt dan: "als de wolken met regen zijn gevuld gieten zij die uit over de aarde. Alles over Gods wijsheid in het mooie Boekje Job waar natuurlijk het Bijbels wereldbeeld en de sterrenhemel worden uitgelegd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 13:16

ook hebben we veel te danken aan de kennis van de sterrenhemel en eclipsen die liegen ook niet waardoor we beter bijbelse personen op het juiste jaar kunnen fixeren. boeiend ik kan niet anders zeggen.

Absoluut!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 13:17

ineke-kitty schreef:schelpje

Ik maak de SV verdacht? [-X
In tegendeel.

Waarom zeg je dit dan?

Als we hier aan gaan twijfelen, is dat de glijdende schaal he!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 13:17

Je hebt vast m'n link niet gelezen, ik vond 'm heel verhelderend. En nog een keer: Jezus was in het hart der aarde net zoals Jona in de buik van het zeemonster, een holle aarde heeft geen hart, het midden is de hemel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 feb 2014 13:19

antoon

Kun je uitleggen wat je met "broodschrijvers" bedoelt?

Het is uiteraard aan jou AKH niet serieus te nemen, echter zijn er mensen die dat WEL doen, dus graag persoonlijke kwalificaties achterwege laten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 13:20

schelpje3 schreef:Waarom zeg je dit dan?

Als we hier aan gaan twijfelen, is dat de glijdende schaal he!

Ineke Kitty twijfelt er dan ook niet aan en zegt dit omdat we juist wel de SV letterlijk moeten nemen, maar als je 'm letterlijk neemt zou de aarde vast staan en een schijf zijn en de zon eromheen draaien. In het Hebreeuws staat er alleen dat de zon opkomt en ondergaat, verschijnt en weer weggaat vanuit de aarde gezien, niet dat ie er letterlijk omheen draait en ook niet dat het een schijf is.
viewtopic.php?f=2&t=27445&start=495#p1944784
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 feb 2014 13:23

schelpje

Ik bevestig juist dat de Bijbel leert dat de Here Jezus op het water heeft gelopen, als voorbeeld dat het Woord van God niet liegt als het gaat om zaken zoals iets "letterlijk" geloven wat er staat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 13:24

schelpje3 schreef:Volgens mij gaat dit forum uit van de Statenvertaling en die erkennen we dan ook.

Ik wist niet dat er een vaste vertaling was voor het open gedeelte...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 13:26

Het gaat niet over letterlijk, daar hebben we het al eerder over gehad. De aarde is de voetbank Zijner voeten, is zo'n voorbeeld.
Het zijn woorden die ons duidelijk moeten maken hoe iets is. Dat is soms heel lastig, onmogelijk.
Maar als in de Bijbel staat dat Jona 3 dagen in de walvis zat, moeten we dat zeker wel letterlijk nemen, anders wordt het een leugenleer.
Bij de Heere is niets onmogelijk, dat is het Wonder!
Maar aangezien we nergens in de Bijbel terug kunnen vinden dat de aarde plat is of een sinaasappel, moeten wij dit op grond hiervan afwijzen.
Inmiddels aangetoond met vele foto's uit de ruimte, dan ben je wel heel eigenwijs als je het dan nog niet gelooft.
Dan zeg ik het netjes. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 13:28

Mortlach schreef:
Ik wist niet dat er een vaste vertaling was voor het open gedeelte...

Dat er op het open gedeelte van alles geroepen mag worden, binnen bepaalde kaders, wil nog niet zeggen dat de reformatorische forummer (is een verschil hoor) de S.V. zou afwijzen.
Integendeel, deze en de herziene in veel gevallen, wordt gezien als de oorspronkelijke Bijbel.
Dan zijn er nog meer, maar die zijn minder algemeen, dus voor de duidelijkheid is het beter de SV als uitgangspunt te nemen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”