Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pitboel
Verkenner
Verkenner

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor pitboel » 20 jun 2012 21:49

Faramir schreef:Ik zeg het je wel even wat voor een lariekoek je hier plaatst.

Fictie 5

De Paus is het beest waarover in Openbaringen 13 gesproken wordt. ... etc.

Kortom, je mag je zevendedags extremistische gedachtengoedje fijn bij je houden.
Daarnaast tekeer gaan tegen de katholieke Kerk op een reformatorisch forum.... Lol, je bent op het verkeerde forum.

Mooi zo!
Bedankt, dat zijn antwoorden die hout snijden (ik ga er even van uit dat het verhaal klopt, ben nog niet in staat geweest het te checken).

Met het 'vicarius filii dei' was ik te goeder trouw, maar ben blijkbaar verkeerd geïnformeerd geweest. Goed dat u me corrigeert in dezen. Deze fabel/mythe kunnen we dus kennelijk gevoeglijk afvoeren. :arrow:

Wat het overige betreft, dat hangt natuurlijk van speculaties aan elkaar en is een momentopname; 70 jaar geleden zou een ander scenario meer plausibel zijn geweest. En 170 jaar terug weer anders.

Ik ben overigens geen zevendedag adventist, mocht u dat denken. Ik ben gewoon op zoek naar de waarheid inzake de zondag. En heb ontdekt dat er veel misverstanden zijn. (Net zo goed blijkbaar als mijn gedachte over de paus, zoals hierboven beschreven.)

Verder ga ik hopelijk niet tekeer tegen de 'katholieke Kerk' maar hooguit tegen de leer van de 'Roomse kerk', attentie voor de hoofdletters graag....

Beste Farimir: nu u er toch bent, misschien bent u juist geïnformeerd en kunt u iets zeggen met betrekking tot de vertaling van 'eerste dag der week'. Zie mijn eerdere posts, hier heb ik oprecht nog geen antwoord op. "Waarom is taalkundig gezien 'eerste dag der week' de betere vertaling dan 'één der sabbatten'?'"

Gelijk ook maar deze: "Waarom moeten we het citaat van de 'drie nachten' natuurlijk (althans, "natuurlijk" volgens Cisero op dit forum) niet letterlijk nemen? Ik bedoel: je hoort eerst vast te stellen wat de tekst bedoelt te zeggen, en er daarna een conclusie aan verbinden.

Let op: dit is geen gevit, gezemel of gemuggenzift, het is een eerlijke vraag waar ik mee zit.

Bedankt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2012 11:00

pitboel schreef:Beste Farimir: nu u er toch bent, misschien bent u juist geïnformeerd en kunt u iets zeggen met betrekking tot de vertaling van 'eerste dag der week'. Zie mijn eerdere posts, hier heb ik oprecht nog geen antwoord op. "Waarom is taalkundig gezien 'eerste dag der week' de betere vertaling dan 'één der sabbatten'?'"

Gelijk ook maar deze: "Waarom moeten we het citaat van de 'drie nachten' natuurlijk (althans, "natuurlijk" volgens Cisero op dit forum) niet letterlijk nemen? Ik bedoel: je hoort eerst vast te stellen wat de tekst bedoelt te zeggen, en er daarna een conclusie aan verbinden.

Dat het een eerlijke vraag van je is, dat geloof ik wel. Dat je er zo mee zit, dat begrijp ik dan weer niet. Wat een verspilling van tijd en energie om elk lettertje te wegen in zo'n zinloze discussie. Dan denk ik dat je hoofd en bijzaken door elkaar heen haalt.

Ik interesseer mij niet voor vertalingen en al helemaal niet om verschillende vertalingen naast elkaar te bestuderen om vervolgens op basis van halve informatie (want ik ben geen theoloog, het zou hooguit een hobby kunnen zijn) dingen die lang en breed tijdens concilies in een ver verleden al eens vastgelegd zijn nog eens dunnetjes te overdenken.

Of het nu zaterdag, zondag, maandag of wat voor een dag dan ook is. Het interesseert mij werkelijk niet. Ik ga veelal naar de kerk op een zondag, maar soms ook zaterdag of woensdagavond. Wat een ander er van wil maken moet hij/zij zelf weten. Ik weet wel dat er op zondag de meeste van mijn broeders en zusters in Christus in de kerk zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2012 18:55

Iets wat je niet interesseert laat je koud noch warm maar als je zelf koud noch warm bent spuugt Jezus je misschien wel uit net als de gemeente in Laodicea.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 21 jun 2012 19:22

mohamed schreef:Iets wat je niet interesseert laat je koud noch warm maar als je zelf koud noch warm bent spuugt Jezus je misschien wel uit net als de gemeente in Laodicea.

offtopic: was de waarschuwing aan die gehele gemeente gericht, zoals vaak wordt gesteld, of aan de persoon ,de engel der gemeente? Ik meen, de tekst lezend, het laatste...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2012 20:45

mohamed schreef:Iets wat je niet interesseert laat je koud noch warm maar als je zelf koud noch warm bent spuugt Jezus je misschien wel uit net als de gemeente in Laodicea.

Het 'maar' raakt kant noch wal. Dat een bepaald aspect, een woordenstrijd, je niet interesseert wil niets zeggen over je relatie met Jezus.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 jun 2012 20:52

Faramir schreef:Het 'maar' raakt kant noch wal. Dat een bepaald aspect, een woordenstrijd, je niet interesseert wil niets zeggen over je relatie met Jezus.

Nou, wanneer je al zegt dat zelfs de vertalingen je niets kunnen schelen, zegt dat genoeg over je onverschilligheid, hoor.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2012 20:57

boer schreef:Nou, wanneer je al zegt dat zelfs de vertalingen je niets kunnen schelen, zegt dat genoeg over je onverschilligheid, hoor.

Het zegt iets over prioriteiten. Dat iemand prioriteit legt bij het muggenziften over verschillende vertalingen in het Nederlands en Engels terwijl het beide niet eens de brontalen zijn, om maar een voorbeeld te noemen, moet hij/zij helemaal zelf weten. Ik ga daar niet in mee en besteed daar geen tijd aan. Die tijd besteed ik liever aan het voorbereiden van een jongerenviering of het begeleiden van jongeren tijdens een bijeenkomst.
Ik ben simpelweg wat praktischer ingesteld, maar ik snap dat dat door bepaalde lieden niet gewaardeerd wordt omdat die als hobby hebben het eindeloos doorbomen over onderwerpen als zondag, varkensvlees, kerst, pasen, doop enz enz. Ze doen maar fijn, invloed op de Kerk gaat het toch niet hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2012 22:16

Ik heb weer twee pagina's prachtige complot- en doemtheorieën doorgeworsteld. Weinig nieuws. Het enige schriftgedeelte dat hier op van toepassing is, is Prediker: Er is niets nieuws onder de zon.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 21 jun 2012 22:23

Faramir schreef:Ik ben simpelweg wat praktischer ingesteld, maar ik snap dat dat door bepaalde lieden niet gewaardeerd wordt omdat die als hobby hebben het eindeloos doorbomen over onderwerpen als zondag, varkensvlees, kerst, pasen, doop enz enz. Ze doen maar fijn, invloed op de Kerk gaat het toch niet hebben.

Volgens mij wordt 'praktisch ingesteld zijn', 'met jongeren optrekken etc.' zeker wel gewaardeerd; ik kan dat uit ervaring bevestigen en zonder twijfel met u eens zijn. Kent u dan werkelijk mensen die dat niet waarderen of voelt u zich misschien anderszins miskend?
Echter, vooral onder de jongeren zijn er ook genoeg die eindeloos doorbomen over genoemde onderwerpen. Juist omdat er vragen over bestaan. Ik hoop dat uw antenne ook de signalen van die jongeren oppikt...? ... en niet alleen signalen betreffende de dingen die u wel interesseren, waarvan ik overigens maar met moeite kan ontdekken welke dat zijn, neemt u mij niet kwalijk.

Mooi dus dat er fora bestaan waar "onderwerpen als zondag, varkensvlees, kerst, pasen, doop enz enz." ter sprake komen. Ik ben nog maar kort aanwezig op dit forum maar als ik me niet vergis is bijvoorbeeld dit topic juist bedoeld om van gedachten te wisselen over 'Zondag rustdag of herdenkingsdag?' Daar is niets mis mee, hopelijk heeft het een goede "invloed op de Kerk".

Maar wie dat niet wil die make vrijelijk zijn/haar keuze, deze bijvoorbeeld: "Ik ga daar niet in mee en besteed daar geen tijd aan." Ik zou haast zeggen: aanbevolen!

Als we altijd en alleen consumeren en vasthouden aan "dingen die lang en breed tijdens concilies in een ver verleden al eens vastgelegd zijn" zonder deze zaken te toetsen aan de Bron, dan geloof ik niet dat de Kerk haar opdracht vervult. Het zou alleen maar duisterder worden in plaats van dat het Licht zou schijnen. Of hebben de concilies er soms nooit naast gezeten? En als dat zo was, werd dat dan altijd zo ruiterlijk toegegeven?

Offtopic: met zo'n houding ("concilie zegt dat...") zouden de twee van Putten nog altijd het etiket 'dader van de Puttense moordzaak' hebben gedragen. Uiteindelijk moest de Hoge Raad om. Fantastisch dus dat aanhoudend kritische vragen zijn gesteld.

Overigens waardeer ik natuurlijk dat u de brontalen kennelijk hoog aanslaat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Nederlandse vertaling. Als ik mezelf goed begrepen heb :D doe ik dat ook, vandaar mijn warme belangstelling voor wat de brontaal bedoelt te zeggen. Ik wacht met spanning op het moment dat de aanstaande beantwoorder van mijn twee vragen, aanvangt met het lezen van dit topic en de gewenste eye-opener aanlevert.

Zegen toegewenst.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 21 jun 2012 22:34

Optimatus schreef:Ik heb weer twee pagina's prachtige complot- en doemtheorieën doorgeworsteld. Weinig nieuws. Het enige schriftgedeelte dat hier op van toepassing is, is Prediker: Er is niets nieuws onder de zon.

Ja wie al zo lang meeloopt heeft recht van spreken.
Maar misschien kunt u vanuit uw forum ervaring wat hints geven, ongetwijfeld heeft u gezien dat ik wat concrete vragen heb, die eindigen wanneer ik de antwoorden heb mogen begroeten.
Of zullen die antwoorden het eerste "nieuws onder de zon" zijn, waarmee gezegd wil zijn dat zelfs u er nog geen kennis van hebt genomen?
Hints dus graag; ongetwijfeld zal dat meer bevredigend voor u zijn dan het lezen van deze voor u oude koek, wellicht nog een minzaam knikje, het rechttrekken van uw strik en het schrijven van bovenstaande constatering.
:)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 jun 2012 23:00

Pitboel, er is destijds een prijsvraag geweest met 100.000 Euro te winnen voor diegene die uit de Schrift an kon tonen dat de zondag de rustdag zou zijn, dat kon NIET aangetoond worden.
En réken maar dat een dergelijk bedrag de nederlander vlijtig heeft doen speuren!!!
Hier een leerzame link:
http://www.in-geest-en-waarheid.nl/sabbat.htm

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 21 jun 2012 23:16

boer schreef:Pitboel, er is destijds een prijsvraag geweest met 100.000 Euro te winnen voor diegene die uit de Schrift an kon tonen dat de zondag de rustdag zou zijn, dat kon NIET aangetoond worden.
En réken maar dat een dergelijk bedrag de nederlander vlijtig heeft doen speuren!!!
Hier een leerzame link:
http://www.in-geest-en-waarheid.nl/sabbat.htm
Ik weet het, het was in 1996 als ik me niet vergis en het bedrag was 10.000 gulden. Ach met een beetje inflatie kom je dan wel op 100.000 euro. :)
Waarschijnlijk mede in reactie hierop heeft ds. (R?) Van Kooten het boek geschreven: "Heiligt mijn Naam en mijn dag" hetgeen één lofzang op de Sabbat is met tekstverwijzingen tot-en-met; indrukwekkend, eerlijk waar. Totdat... totdat hij een keuze moest maken die m.i. vanzelfsprekend op de zondag diende uit te komen. Het vervolg is een bijzonder ingewikkeld theologisch verhaal met veel kerkgeschiedenis en veel schrijverij waaruit grote overtuigingskracht spreekt. Maar de fundamentele kritische vragen worden ook door hem niet behandeld laat staan beantwoord. Ook hij noemt deze prijsvraag en reageert er in mijn ogen nogal zwak op: met afwisselend wollig en zalvend taalgebruik wordt om de hete brei heen gedraaid. Jammer, maar tekenend.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2012 07:00

Zo'n prijsvraag is natuurlijk heel goedkoop: je kunt altijd zeggen dat je niet overtuigd bent door het aangedragen bewijs en die 10.000 gulden/euro in je portemonnee houden. Dat kan nl. bij vrijwel elk Bijbels onderwerp waarover discussie bestaat. De doop is bijvoorbeeld zo'n mooi heet hangijzer: ik zou ook 1 miljoen euro uit kunnen keren aan degene die overtuigend aan kan tonen dat de doop van kinderen door de Bijbel verboden wordt. Er zijn miljoenen mensen die dat vinden, alleen ben ik (en miljoenen anderen met mij) niet overtuigd door hun bewijsvoering. Dus kan ik gemakkelijk zo'n prijsvraag uitschrijven, want ik weet dat het een onderwerp blijft waar verschillend over gedacht wordt.
Dus een prijsvraag is niet de manier om hiermee om te gaan: het is niet meer dan een retorisch trucje, wat daardoor tegen het misleidende aan zit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2012 07:06

pitboel schreef:offtopic: was de waarschuwing aan die gehele gemeente gericht, zoals vaak wordt gesteld, of aan de persoon ,de engel der gemeente? Ik meen, de tekst lezend, het laatste...

Ja je hebt gelijk, het was inderdaad aan de engel van de gemeente gericht.

antoon

Zondag rustdag of herdenkingsdag?2

Berichtdoor antoon » 23 jun 2012 06:44

Dingen zijn weleens simpeler dan ze lijken
In Christus is de wet, dus ook de rustdag vervult, er rust geen enkele verplichting meer om die te houden

Terug naar “[Religie] - Open forum”