Mortlach schreef:
Endoretrovirussen zijn virussen die zich in het verleden in het DNA van organismen heeft genesteld. Soms worden virussen geassimileerd, opgeknipt en onschadelijk gemaakt, maar zijn ze wel duidelijk aan te wijzen. Als het virus eenmaal is opgenomen, wordt het via de voortplanting doorgegeven.
Nu, als je gaat kijken naar dat soort virussen, blijkt dat hetzelfde virus op precies dezelfde plek zit bij alle grote mensapen en de mens. Dat kun je op 2 manieren verklaren:
1) Het virus heeft zich genesteld in het DNA van een gedeelde voorouder en door voortplanting en soortvorming is de huidige situatie ontstaan.
2) Een virus heeft zich onafhankelijk van elkaar 4 maal op exact dezelfde plek in volledig ongerelateerde organismen genesteld, waarna die organismen dat virus op exact dezelfde manier hebben 'verwerkt'.
Dat laatste is nogal onwaarschijnlijk, vind je ook niet? Het is trouwens ook een leuke manier om afstamming te controleren. Zo kun je bijvoorbeeld wel een virus vinden in de mens en chimp dat niet in de gorilla en Oerang zit, maar het is onmogelijk om een virus te vinden in de mens, chimp en Oerang, dat de gorilla niet ook heeft. Dit komt omdat de Oerang zich als eerste heeft afgesplitst van de gedeelde voorouder.
Zo zijn er ook virussen te vinden die bijvoorbeeld alle zoogdieren hebben, maar reptielen niet.
Optie 3) ERV zijn ingeschapen toen God de wereld in volwassen toestand schiep. De chimp, mens en gorilla hebben allemaal hetzelfde ERV, omdat dit bij hun dezelfde functie vervult. De Oerang heeft dit specifieke ERV niet omdat het bij hem geen functie heeft.
Ik probeer a.h.w. de zwakke kanten in de ET/gebruikte methode/manier van concluderen aan te tonen/op te zoeken. Daarin zijn praktische voorbeelden illustrerend, maar ook vaak willekeurig. Het eventueel bewijzen van een YEC-visie probeer ik hier niet, omdat dat op allerlei gebieden te vakspecifiek is. Daar ga ik als leek niet aan beginnen. Verder debateer jij al een stukje langer mee dan ik, ben je veel ouder als je opgegeven leeftijd klopt en heb je daarom ook meer praktische voorbeelden paraat.
Maar je gelooft wel dat de YEC-visie klopt?
1. In de omgeving waarin ik opgegroeid ben, is dat zo'n beetje de standaard, mede gezien de exegetische kwesties die het met zich meebrengt om de ET in de Bijbel in te lezen.
2. Er zijn twee mogelijkheden: ET of YEC
3. Beide hebben hun pro's en contra's. De contra's: ET (in de meest ruime zin) omdat het (nog?) geen verklaring heeft voor het eerste ontstaan van leven, de abiogenese. Verder is de tijdschaal kort. Theïstisch-evolutionisme lost dit niet eerlijk op, omdat de verklaring dan een God-of-the-gaps wordt. YEC omdat het niet goed binnen de huidige wetenschappelijke resultaten past, en er weinig echt goede wetenschappers hiernaar serieus onderzoek (kunnen) doen.
4. De serieuze doorslag ligt voor mij denk ik niet per se in de biologie, maar eerder in de kosmologie. Ik denk dan bijv. aan een herijking van de leeftijd van de aarde, eventueel via een theorie als die Hartnett.
5. Ik beweer dus niet dogmatisch dat de YEC visie klopt. In exegetische/theologische kwesties is het voor mij wel de beste optie.
6. Maar zoals gezegd: ik probeer liever aan de ET te tornen, dan het YEC te promoten. Dat lijkt me een veilige tussenweg.
Kijk, natuurlijk werkt filosofie vooral theoretisch, dat is nogal onvermijdelijk. Het is alleen zo jammer dat de praktijk vaak niet wacht totdat de filosofen weer eens een haartje hebben gekliefd. En dan kun je natuurlijk wel zeggen dat we niets zeker kunnen weten, maar dat blijkt in de praktijk dus reuze mee te vallen.
Gelukkig heb ik de ET in de dagelijkse praktijk niet nodig. Evenmin als dat ik filosofie direct nodig heb. Ligt eraan wat je
zeker weten noemt natuurlijk;)
Er is natuurlijk niets mis met het opzoeken van de zwakke kanten, daar wordt een bouwsel als het goed is alleen maar beter van.
Daar probeer ik dan ook dapper mee door te gaan
Wat betreft die giraf: nee, zo werkt dat niet. Mannelijke giraffen zijn beduidend langer dan vrouwtjes, dus zouden alle vrouwtjes zijn uitgestorven.
Dan de mannetjes dus ook. Want als de vrouwtjes er niet zijn...
Verder: als er fossielen zijn die overgangen aantonen én als in organismen dezelfde genen verantwoordelijk zijn voor dezelfde structuren, dan is dat bewijs voor mij. Ik zou Shubin's my inner fish nog eens moeten doorbladeren, volgens mij heeft hij hier een heel hoofdstuk over.
Kijk, ik ben eigenlijk totaal niet thuis in het fossielenverhaal. Interesseert me eerlijk gezegd ook weinig, ik vind de natuurkundige problemen interessanter. Maar desalniettemin kan ik de fossielen natuurlijk niet zomaar skippen. Verder zal ik betrouwbare wetenschappelijke resultaten, van in dit geval het fossielenbestand natuurlijk niet ter discussie stellen. Over de interpretatie ervan valt wellicht wat te zeggen.
Welke rol speelt het al dan niet tot expressie komen van genen/differentieren van stamcellen hierin?
Via Lamarck-achtige ET(verworven eigenschappen worden doorgegeven, tegenwoordig weer meer aanvaardt in de epigenetica) kunnen we hier misschien ook iets meer over zeggen.
Ik overweeg bijna om een paar biologie-vakken extra te gaan volgen

Heb je daar voorbeelden van? Dat komt namelijk nogal vreemd op me over.
Het was een gedachtengang vanuit een paar hoofdconcepten. Eigenlijk haast meer vragen voor mezelf.
Hier meer info over de achtergrond van m'n gedachtengang:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_de_Lamarckhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Lamarckismehttps://nl.wikipedia.org/wiki/EpigeneticaDat is geen vluchten, dat is erkennen dat onze kennis niet compleet is. Daar kan ik weinig aan doen. Ik hoop dat er een promovendus komt die de lacunes op dat gebied weet in te vullen. Dat lijkt me intellectueel de enige eerlijke houding. Wat jij probeert te doen is conclusies trekken OP BASIS van het gebrek aan kennis.
Mmm, dat kwam vooral omdat ik een dusdanig (kort) artikel had gelezen in een gratis exemplaar van het
Weet magazine... En dat artikel deed dat ook... Beetje snel overgenomen
Er zijn van heel veel organismen heel complete overgangen te vinden in de fossielen. (paarden en walvissen worden veelgenoemd). (a) Daar ontstaat dus niet 'ineens' complexiteit. De conclusie die je dan kunt/moet trekken, is dat God overal organismen lekker hun gang laat gaan, (b,c) maar het nodig vindt om ex nihilo een gepantserd Cambrisch wormpje te scheppen.(d)
Je maakt hier een soep van een aantal concepten:
a) Het fossielenbestand ondersteunt de ET
b) God werkt via geleide (macro)evolutie
c) Misschien zelfs: God als klokkenmaker, deïsme.
d) Een Cambrisch wormpje wordt wel 'volwassen' geschapen
b en d kloppen nooit met elkaar, want dat zou wanordelijk zijn.
Vervolgens geef je impliciet toe dat het Cambrisch wormpje toch niet in het fossielenbestand past.
Ik volg het dus niet helemaal als je het niet erg vindt.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2