Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 10:29

meribel schreef:Je doet net alsof een ronde aarde een geloof is.
Dat is het niet.
Dat 1+1 twee is, dat is ook geen geloof.

Inderdaad, maar dat wiskundig bewijzen schijnt nog lastiger te zijn dan ze jou denken. Dat ligt uiteraard meer aan het feit dat wiskunde nogal rigoreus is en niets zomaar aanneemt, zelfs niet 1 + 1 =2.

Het kostte twee wiskundigen in het verleden eens 300 pagina's om rigoreus aan te tonen dat 1 +1 inderdaad altijd en alleen maar 2 kan zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 10:29

hettys schreef:Ineke-Kitty en Wilsophie geloven dat Satan uit de hemel is gegooid, op aarde. hoe kan de Satan dan buiten de aarde ons voor de gek houden? We kunnen met de sterkste telescopen echt Australië niet zien, terwijl dat ontzettend dichtbij zou zijn, indien de aarde hol was en Australië aan de overkant lag, boven ons.

Het is zulke verregaande dwaasheid, dat je verstand erbij stilstaat. En dat terwijl we weten dat we bijbels gezien gewoon op de aarde leven. Als Ineke -Kitty en Wilsophie willen blijven beweren dat we IN de aarde leven en dat de lichten (zon en maan) werden geschapen om IN de aarde licht te geven, dan mogen ze dat zelf weten.

Maar dan moeten ze het niet gek vinden dat andere mensen dat heel erg gek vinden.en onbijbels.

Het is Bijbels dat wij OP de aarde leven. En satan gaat rond als een briesende leeuw, OP de aarde. En waarom denk jij dat de lichten aan de hemel gemaakt zijn Hetty? Gewoon om op de aarde licht te geven, maar ik vrees dat je de uitleg van de positie van de aarde en de hemellichten toch niet goed begrijpt of ik schiet tekort in de uitleg.
Geloof jij dat de aarde draait? Als dat Bijbels is wil ik dat graag geloven, maar laat het zien waar dat in de Bijbel staat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 10:43

Mortlach schreef:
Zegt de persoon voor wie zelfs foto's geen bewijs zijn. Echt, als je denkt dat dat niet is bewezen, dan ligt dat toch echt aan jou.

Dat kan zo zijn, maar ik stel de Bijbel als norm niet om een bewijs maar om geloof.

Hoezo is dat nonsens? Het is zeker zo dat de aarde LIJKT stil te staan. We voelen immers geen continue stormen (zoals je wel wind voelt als je je hoofd uit het raampje van een rijdende trein steekt). En iedereen heeft zich als kind toch wel eens afgevraagd of het de trein is die beweegt, of het de aarde is die onder de trein uit beweegt.

Dus de Bijbel liegt als er staat dat de aarde vast gefundeerd is. En of ik dat voel of niet daar heb ik het niet over. De mens ziet toch aan wat voor ogen is.

Dat heeft niets met de beperking van het menselijk oog te maken. Zolang er licht genoeg is, zal het oog dingen zien.

Dat betwijfel ik want geloof is geen kwestie van zien, integendeel. Dan moet je het over het licht hebben en de snelheid van het licht. Ik ken blinde mensen die niks zien en dit ook geloven omdat ze de Bijbel kennen.
Het Woord van God is niet gebonden ook niet aan menselijke waarnemingen of niet.
Ook dat is een kwestie van geloof en als ik moet kiezen voor geloof dan kies ik het geloof in de Bijbel. Daarin worden geen exacte getallen en afstanden genoemd, maar wel dat er een Schepper is die alles heeft geschapen in plaats van te geloven dat alles is ontstaan door een onbegrijpelijke oerknal.

Onbegrijpelijk? Hoezo?
Geloof jij in een oerknal dan? Komt er uit een mesthoop een gouden horloge?

Dus je wereldbeeld is waar omdat je het andere wereldbeeld niet prettig vindt? En sinds wanneer past de werkelijkheid zich aan aan wat jij prettig vindt en niet?

Nooit want het gaat niet om prettig vinden of niet, het gaat om het geschreven Woord van God.

Ga je dan ook stoppen met gebruikmaken van alle wetenschappelijke resultaten? Dus geen moderne medicijnen meer, geen auto met navigatiesysteem, geen electronica, geen waterzuivering? Want allemaal onbetrouwbaar en aan verandering onderhevig.

Ik heb al gezegd dat het niet gaat om wetenschappelijk zaken die tot nut zijn , het gaat om een systeem, en van alles onder de zon mogen wij genieten ook van navigatiesystemen en van de medische wetenschap enz... Dan heb je niet begrepen wat ik met een bepaald wetenschappelijk systeem bedoel. Dat is nou jammer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 10:58

Wilsophie schreef:Dat kan zo zijn, maar ik stel de Bijbel als norm niet om een bewijs maar om geloof.

Dat is prima hoor. Geen hond die je daar mee overtuigt, maar jij hebt gelijkt en 6 miljard andere mensen hebben het niet. Zelfs niet als de TomTom in hun auto gewoon werkt.

Dus de Bijbel liegt als er staat dat de aarde vast gefundeerd is. En of ik dat voel of niet daar heb ik het niet over. De mens ziet toch aan wat voor ogen is.

Jij wilt daar per se liegen van maken, ga je gang. Ik zeg dat het beeldspraak is die een ervaring verwoordt vanuit de mens gezien. Want de vraag is natuurlijk wel WAAROP de aarde dan gefundeerd staat. Je kunt iets niets in het luchtledige funderen. Wel grappig, want de Bijbel zegt toch ook dat de Aarde aan niets is opgehangen? Hoe kan dat allebei tegelijkertijd waar zijn? Je kunt niet gefundeerd staan en tegelijkertijd hangen.

Dat betwijfel ik

Jij betwijfelt ook fotobewijzen...

want geloof is geen kwestie van zien, integendeel. Dan moet je het over het licht hebben en de snelheid van het licht.

O, ja, begin over de lichtsnelheid, alsjeblieft!

Geloof jij in een oerknal dan? Komt er uit een mesthoop een gouden horloge?

Waar heb jij het nou weer over? Ik ben er inderdaad wel van overtuigd dat de Oerknal een redelijk accuraat model is van het ontstaan en ontwikkeling van het heelal.

Nooit want het gaat niet om prettig vinden of niet, het gaat om het geschreven Woord van God.

Toch spreek je jezelf nu tegen. Je wijst het andere wereldbeeld af omdat je het niet prettig vindt. Lees je eigen post anders even terug.

Ik heb al gezegd dat het niet gaat om wetenschappelijk zaken die tot nut zijn , het gaat om een systeem, en van alles onder de zon mogen wij genieten ook van navigatiesystemen en van de medische wetenschap enz... Dan heb je niet begrepen wat ik met een bepaald wetenschappelijk systeem bedoel. Dat is nou jammer.

Ah, je bent dus selectief. Wel de lusten, niet de 'lasten', zoiets? Volgens jouw wereldbeeld zou een navigatiesysteem niet mogen werken. Maar je geeft er wel geld aan uit en vertrouwt erop dat het je naar je aardse bestemming brengt. Daar was een term voor, wat was dat ook alweer. Hypocriet? Nee, dat was het niet. Lauw, dat was het. Als je echt overtuigd bent van je gelijk, dan zou je weigeren van satellieten gebruik te maken. Nu loopt je mond wel over van je overtuiging, maar je daden laten toch echt heel wat anders zien. Daar zul je je toch op een gegeven moment tegen Iemand over moeten verantwoorden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 11:04

Het komt door de vertaling, Hebreeuws betekent niet dat de zon letterlijk om de aarde draait:

aarde plat is en is het centrum van het universum. Dit zijn misvattingen van Bijbelse verzen of uitdrukkingen. Zowel het Oude als het Nieuwe Testament zijn rijk aan uitdrukkingen. Een idioom is een woord of zin dat er iets anders dan het woord of de verzen zelf betekent.
“Rising of the sun” comes from the Hebrew word mizrach, which means the East. These verses are found in Numbers 2:3; Psalm 50:1; Psalm 113:3; Isaiah 41:25; 45:6 and 59:19. Mizrach is derived from the Hebrew word for rise, zarach, meaning to appear. “Rises” is in 2 Samuel 23:4 and Job 9:7. So mizrach and zarach used together would mean the sun appears in the East. It does not mean the sun orbits the earth.

Verses that “the sun goes down” are also taken to mean that the Bible says the sun physically goes down as it orbits the earth. The Hebrew word which is interpreted down is bow. This Hebrew word means to go, or come. Taking these words literally would also apply the same misinterpretation of these Bible verses wherever they occur. Just as a leader does not rise up in the air, but appears and becomes visible to the people as he “rises”, the rising sun is the sun that appears every day as the earth rotates and disappears at what we call sunset.

1 Corinthians 8:13 “while the world stands”, which in the Greek means “unto the end of the age”, not that the earth does not move.

Another misinterpretation is “. . . the world cannot be moved” in Psalm 93:1 and Psalm 99:1. This does not mean "the earth cannot be moved". Here, the Hebrew word for world, tebel means inhabitants, and moved, mowt means decay, slip or fall. This verse really says, “The inhabitants of the earth also cannot decay, slip or fall”. In other words, God promised that the human species will not become extinct.

“which shakes the earth out of her place” and “the earth shall remove out of her place” in Job 9:6 and Isaiah 13:13. These verses are related to Isaiah 24:19-20, “The earth shall reel to and fro like a drunkard”. The Hebrew word for place in these verses is maqowm, which means a locality or condition of the body or mind, or space. These verses mean that the earth will be knocked out of its orbit, and will reel like a drunkard instead of following its normal path.

Isaiah 40:22, “It is he that sits on the circle of the earth”, what is the circle of the earth? Some Christians believe that “circle" means the circumference of the earth. The Hebrew word chuwg means a circle, a circuit, a compass. This verse in particular tells us that the earth travels in a circle or circuit, and has nothing to do with the circumference of the earth. The Bible tells us here that the earth orbits the sun

Psalm 19:6, “His (God’s) going forth is from the end of the heaven, and his circuit unto the ends thereof; and there is nothing hid from the mist of his breath (translated by Lamsa from the original Peshitta)". “Circuit” does not mean the circumference of the earth, as some fringe Christians think. Once more, it does not mean that the earth does not move, but the exact opposite.

http://www.intelligentdesigntheory.info ... planck.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 feb 2014 11:10

Wilsophie,
Er is totaal geen communicatie met je mogelijk, en het is niet omdat ik niet wil, maar omdat je echt niet luistert of begrijpt wat ik en anderen zeggen,
Ik vraag me dan af of je kinderen en kleinkinderen dit ook allemaal geloven. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zo misleid worden,
En ja ik noem het misleiding.
Ik gaf je een bijbeltekst dat we God mogen kennen uit zijn schepping, met ons VERSTAND kan iedereen, ook ongelovig en zonder bijbel, Zijn grote schepping zien. Hoe onzin is het dan dat je de bijbel nodig zou hebben om het echt te zien, in dezelfde bijbel staat dat iedereen het kan zien, waarom volgens jou ziet alleen jij het en nog wat enkelen?
Als je inhoudelijk op me reageert wil ik natuurlijk weer antwoorden maar als ik weer totaal niet snap wat je zegt en welke zijweg erin gegaan wordt dan houd ik gewoon mijn mond omdat dat dan beter is voordat het escaleert.
Nogmaals, als je uit deze post iets onaardigs haalt wat je denkt dat ik zeg dan is het je eigen interpretatie want het is allemaal goed bedoelt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 11:33

meribel schreef:Wilsophie,
Er is totaal geen communicatie met je mogelijk, en het is niet omdat ik niet wil, maar omdat je echt niet luistert of begrijpt wat ik en anderen zeggen,
Ik vraag me dan af of je kinderen en kleinkinderen dit ook allemaal geloven. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zo misleid worden,
En ja ik noem het misleiding.
Ik gaf je een bijbeltekst dat we God mogen kennen uit zijn schepping, met ons VERSTAND kan iedereen, ook ongelovig en zonder bijbel, Zijn grote schepping zien. Hoe onzin is het dan dat je de bijbel nodig zou hebben om het echt te zien, in dezelfde bijbel staat dat iedereen het kan zien, waarom volgens jou ziet alleen jij het en nog wat enkelen?
Als je inhoudelijk op me reageert wil ik natuurlijk weer antwoorden maar als ik weer totaal niet snap wat je zegt en welke zijweg erin gegaan wordt dan houd ik gewoon mijn mond omdat dat dan beter is voordat het escaleert.
Nogmaals, als je uit deze post iets onaardigs haalt wat je denkt dat ik zeg dan is het je eigen interpretatie want het is allemaal goed bedoelt.

En ik kan me niet voorstellen dat in al die antwoorden die ik heb gegeven op vragen die nog open staan dat je dat niet begrijpt. Ik ga precies in op wat jij en Hetty en anderen heb gezegd en anders moet je maar vragen stellen waar ik niet op antwoord. Ook van mij is het goed bedoelt. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "zien". Ik zei al dat ik mensen ken die doof of blind zijn of beiden die dit ook echt geloven en met mij vele duizenden gelovigen al is dat geen maatstaf uiteraard. Mijn kinderen geloven het ook natuurlijk, als je dat belangrijk vindt. Wat zijn dan de zijwegen volgens jou?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 11:43

@ Meribel ik heb dit zelf nog niet beluisterd, maar er zijn veel meer leraren en gelovigen die dit geloven.
http://hetgetrouwewoord.nl/?page_id=386

Ik beluister nu een studie die op Urk is gegeven over de 2 en de 10 stammen van Bart Spruit en dat zijn toch echt gewone gelovigen, niks sektarisch. Gewoon een zendeling die in Tollenbeek woont. En op Urk Bijbelstudie geeft, ik ken de man niet, maar luister hoe bijzonder het is dat ik gelukkig deze Bijbelse boodschap herken.

Daarna ga ik luisteren naar het Bijbels Wereldbeeld van deze site van het getrouwe woord. Een broeder uit Drachten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 11:47

Wilsophie schreef:. Mijn kinderen geloven het ook natuurlijk, als je dat belangrijk vindt.

En ach, zolang ze zich nooit afvragen hoe een navigatiesysteem werkt, of aan de slag willen in de grote vaart of in de atlas-uitgeverij is dat ook geen enkel probleem.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 feb 2014 11:54

quote: " ik vraag me dan af of je kinderen en kleinkinderen dit ook allemaal geloven".

Sterker nog, die van MIJ geloven dat inderdaad ook, zij zijn namelijk opgevoed met het Woord van God wat VAST staat, en aan de verschillende reacties te zien weet men nog steeds niet, na herhaaldelijk gevraagd te hebben, het Bijbels wereldbeeld te weerleggen , en gaat men over tot persoonlijke kwalificaties en spotternij.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 12:26

Wel apart dat christenen zich helemaal niet druk maken om die teksten, terwijl ze de rest van de Bijbel letterlijk nemen. Nu is het: Ach dat wisten ze toen nog niet, ze dachten dat de zon om de aarde draaide, ze dachten dat de aarde plat was en 4 hoeken had. Het is toch het door God geinspireerde Woord? Anders is het inderdaad gewoon door mensen geschreven. Het zijn dus gewoon uitdrukkingen, lees mijn Engelse post (wordt niks als ik 'm vertaal sorry) op de vorige blz, ik moet wel een uitleg hebben voor zoiets.
Zach91

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 feb 2014 12:31

Moderator opmerking: als sommigen van jullie niet meer met elkaar in gesprek willen, dan hoeven jullie dat niet aan te kondigen. Gewoon niet meer doen is dan het devies. Dit topic is bedoeld voor mensen die WEL met elkaar in gesprek willen en die elkaar serieus wensen te nemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2014 12:46

Moderator opmerking: als sommigen van jullie niet meer met elkaar in gesprek willen, dan hoeven jullie dat niet aan te kondigen. Gewoon niet meer doen is dan het devies. Dit topic is bedoeld voor mensen die WEL met elkaar in gesprek willen en die elkaar serieus wensen te nemen.

Inderdaad ik neem het gedeelte van Wil dat wel met de bijbel strookt serieus, dat gedeelte is soms groter dan het op het eerste gezicht lijkt

Niet helemaal serieus neem ik broodschrijvers als Haneveld.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 12:53

antoon schreef:Inderdaad ik neem het gedeelte van Wil dat wel met de bijbel strookt serieus, dat gedeelte is soms groter dan het op het eerste gezicht lijkt

Dat is volgens mij net als met die tekst uit Matteus. Het staat er. Jullie zullen Mij zien komen in Mijn Koninkrijk. Zo hebben die vertalers het gewoon vertaald die geen kennis hebben van Hebreeuws of uitdrukkingen, net als: je moet je hand afhakken en je oog uitrukken. Gezond verstand vertelt ons dat niet serieus te nemen, maar het staat er wel en het is Gods Woord. Het staat er dus helemaal niet dat de aarde vast staat en de zon eromheen draait, maar destijds geloofden de vertalers dat waarschijnlijjk, dus is het zo vertaald, net als dat de aarde plat is.
Zach91

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2014 13:02

Dat is volgens mij net als met die tekst uit Matteus. Het staat er. Jullie zullen Mij zien komen in Mijn Koninkrijk. Zo hebben die vertalers het gewoon vertaald die geen kennis hebben van Hebreeuws of uitdrukkingen, net als: je moet je hand afhakken en je oog uitrukken. Gezond verstand vertelt ons dat niet serieus te nemen, maar het staat er wel en het is Gods Woord. Het staat er dus helemaal niet dat de aarde vast staat en de zon eromheen draait, maar destijds geloofden de vertalers dat waarschijnlijjk, dus is het zo vertaald, net als dat de aarde plat is.

Ook voor mij is de totale bijbel nog niet helemaal duidelijk, dat is die nog voor niemand, gelukkig zou in de eindtijd de ware kennis toenemen, plus de werking van Gods geest en ons gezond verstand gebruiken, dan komen we waar we moeten wezen.
Een aantal dingen worden verduidelijkt met het verstrijken der jaren, veel voorbeelden hebben we zoals de zegelring van Nebuzaradan bij de 1e tempel gevonden, waardoor blijkt dat hij daar aanwezig was bij de ballingschap, ook hebben we veel te danken aan de kennis van de sterrenhemel en eclipsen die liegen ook niet waardoor we beter bijbelse personen op het juiste jaar kunnen fixeren. boeiend ik kan niet anders zeggen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”