Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor blijblij » 19 jun 2012 11:51

schelpje3 schreef:Voor mij betekent vrijheid op zondag in vrede naar de kerk kunnen. In veel andere landen kan dat niet!
En al is de zondag allang geen "rust" dag meer, toch ben ik er heel blij mee.
Hoe lang nog?

Ik word soms zo moe van dit soort vragen: Hoe lang nog? alsof er iets te wanhopen is vanuit de seculiere samenleving.
Wat denk je dan: gaat de 2e kamer verbieden dat je naar de kerk gaat? Word je onderweg naar de kerk met pek en veren besmeurd? wordt de grondwet gewijzigd?
Hou toch eens op! iedereen die van zondag een rustdag wil maken en naar de kerk wil gaan heeft en zal daar de kans toe hebben.

ontopic: Ik denk dat God blij is met elke samenkomst van zijn volgelingen, wanneer dan ook. Hij wordt nog blijer als zijn boodschap van naastenliefde in de praktijk wordt gebracht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2012 13:13

blijblij schreef:
Ik word soms zo moe van dit soort vragen: Hoe lang nog? alsof er iets te wanhopen is vanuit de seculiere samenleving.
Wat denk je dan: gaat de 2e kamer verbieden dat je naar de kerk gaat? Word je onderweg naar de kerk met pek en veren besmeurd? wordt de grondwet gewijzigd?
Hou toch eens op! iedereen die van zondag een rustdag wil maken en naar de kerk wil gaan heeft en zal daar de kans toe hebben.

ontopic: Ik denk dat God blij is met elke samenkomst van zijn volgelingen, wanneer dan ook. Hij wordt nog blijer als zijn boodschap van naastenliefde in de praktijk wordt gebracht.

En hoe bevalt dat, zo met je kop diep in het zand? Jij denkt echt dat wij hier nooit christenvervolging zullen krijgen? Lees dan eens je Bijbel! Bezoek de site van Open Doors eens. Wat daar gebeurt, kan hier ook gebeuren.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 19 jun 2012 13:59

schelpje3 schreef:En hoe bevalt dat, zo met je kop diep in het zand? Jij denkt echt dat wij hier nooit christenvervolging zullen krijgen? Lees dan eens je Bijbel! Bezoek de site van Open Doors eens. Wat daar gebeurt, kan hier ook gebeuren.

Daar geloof ik echt helemaal niets van!
Iemand die met zijn kop in het zand zit mist tekenen van iets dat gaat gebeuren: ik zie geen tekenen in die richting! (weigerambtenaar en discussie speciaal onderwijs zijn geen tekenen) NL kenmerkt zich door vrijheid, dat zal altijd blijven bestaan. Dus ook de vrijheid van religie en vrijheid van samenkomst.
(het enige dat zou kunnen gebeuren is dat heel Refo-NL op Wilders stemt en dat de Islam wordt verboden. Ik vrees dat de rechter dan ook het christendom moet verbieden, aangezien dan de vrijheid van religie wordt afgeschaft)

zolang NL een grondwet heeft en rechterlijke macht zal er geen kerk moeten sluiten omdat de overheid tegen het christendom is. En aangezien zelfs D66, voor gelovigen toch vaak een anti-partij, een platform voor religie heeft zie ik dat niet gebeuren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2012 15:06

blijblij schreef:
Daar geloof ik echt helemaal niets van!
Iemand die met zijn kop in het zand zit mist tekenen van iets dat gaat gebeuren: ik zie geen tekenen in die richting! (weigerambtenaar en discussie speciaal onderwijs zijn geen tekenen) NL kenmerkt zich door vrijheid, dat zal altijd blijven bestaan. Dus ook de vrijheid van religie en vrijheid van samenkomst.
(het enige dat zou kunnen gebeuren is dat heel Refo-NL op Wilders stemt en dat de Islam wordt verboden. Ik vrees dat de rechter dan ook het christendom moet verbieden, aangezien dan de vrijheid van religie wordt afgeschaft)

zolang NL een grondwet heeft en rechterlijke macht zal er geen kerk moeten sluiten omdat de overheid tegen het christendom is. En aangezien zelfs D66, voor gelovigen toch vaak een anti-partij, een platform voor religie heeft zie ik dat niet gebeuren.

Het gebeurt ook niet morgen. Maar let op de tekenen der tijden. D66 heeft een platform voor religie, tuurlijk, vrijheid blijheid, zo lang het maar achter de voordeur beleden wordt en D66 er geen last van heeft. Zo begint het! Zo hoor ik zoveel mensen praten. Je moet het zelf weten hoor, zolang je mij maar niets oplegt.
Maar steeds wordt er een stukje afgeknabbeld. En veel christenen doen hier zelf nog aan mee ook!
Door lauw te zijn en hun stem niet te laten horen. Of er zelfs nog aan mee te doen.
De uitholling begint van binnenuit. Daarom is het zo gevaarlijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 jun 2012 15:26

Is de uitholling dan niet al heel lang geleden begonnen toen kerkelijke aangelegenheden werden overgeheveld naar de staat. Zoals het huwelijk bijvoorbeeld?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2012 15:42

Faramir schreef:Is de uitholling dan niet al heel lang geleden begonnen toen kerkelijke aangelegenheden werden overgeheveld naar de staat. Zoals het huwelijk bijvoorbeeld?

Het huwelijk wordt nog steeds in de kerk ingezegend.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 jun 2012 15:48

schelpje3 schreef:Het huwelijk wordt nog steeds in de kerk ingezegend.

Maar niet gesloten (althans binnen protestantse gemeenten) en men moet eerst langs het stadhuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2012 15:58

Dat geeft toch niet? Orde en regel moet er zijn. Als er een baby wordt geboren, moet deze ook aangegeven worden bij het gemeentehuis.
Het gaat hier over andere oorzaken van uitholling, nl. lauwheid van christenen, het meegaan met de wereld.
Zie in dat verband het andere topic, wat nu zo roemloos inzakt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 jun 2012 16:03

schelpje3 schreef:Dat geeft toch niet? Orde en regel moet er zijn. Als er een baby wordt geboren, moet deze ook aangegeven worden bij het gemeentehuis.

Het registreren van een overeenkomst tussen twee mensen hoeft echt niet bij het gemeentehuis. Het kan net zo ordelijk en netjes geregeld worden door de kerk zoals het vanaf het begin van het christendom plaats had.
Het gaat hier over andere oorzaken van uitholling, nl. lauwheid van christenen, het meegaan met de wereld.
Zie in dat verband het andere topic, wat nu zo roemloos inzakt.

Je hevelt taken van de kerk over naar de overheid, of dat is gedaan in een ver verleden. Daar begon de lauwheid schijnbaar al en ging men mee met de wereld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2012 16:10

Dat zou kunnen, dat weet ik niet zo zeker. Dan moet je de kerkgeschiedenis induiken. Het is best mogelijk. In de loop van de eeuwen is er natuurlijk e.e.a. veranderd. En daarom moeten wij trachten vast te houden aan de oude waarden, zoveel mogelij, als redelijk is. En niet meegaan met allerlei winden van leer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 jun 2012 23:34

Ik geloof op grond van de Schrift dat er heel zeker een tijd komt waar we niet meer vrijuit het geloof kunnen belijden.
We mogen wel spiritueel zijn en religieus en traditioneel, maar verkondigen dat de Here Jezus Heer en Meester in ons leven is, zou wel eens verboden kunnen worden.
Er komt ook een tijd dat er niet meer gekocht en verkocht kan worden en de economie inelkaar stort. Dat is geen doemdenken maar let op dat er dan iemand opstaat en zich meldt als "Redder" en men zal hem volgen en zijn leugens geloven.
Of de Gemeente van Christus dan nog op aarde is, is de vraag, ik denk van niet.
Maar misschien maken we wel veel voortekenen mee.

Met alle Wifi en dat soort voorzieningen is straks iedereen traceerbaar.
Nu is dat heel makkelijk en leuk, maar de tegenstander zal er straks wereldwijd misbruik van maken.

Maar goed, ik ben de rust ingegaan en zeg met de Psalmist dat Hij mij leidt aan rustige wateren en mijn ziel verkwikt op Zijn tijd.

MrViktor
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrViktor » 20 jun 2012 06:16

blijblij schreef:
(het enige dat zou kunnen gebeuren is dat heel Refo-NL op Wilders stemt en dat de Islam wordt verboden.

Alleen de Islam verbieden is discriminatie, gaat wilders nooit lukken. Het is makkelijker om al het uitdragen van welke religie dan ook te verbieden. Daar valt dan ook ons christelijke geloof onder. Op die manier kan er dus wel langzaam maar zeker vervolging op gaan treden.
- Rise and rise again, until lions become lambs -

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 20 jun 2012 12:20

MrViktor schreef:
Alleen de Islam verbieden is discriminatie, gaat wilders nooit lukken. Het is makkelijker om al het uitdragen van welke religie dan ook te verbieden. Daar valt dan ook ons christelijke geloof onder. Op die manier kan er dus wel langzaam maar zeker vervolging op gaan treden.

Dat bedoel ik ook! (staat in de volgende zin)
Daarom vind ik het zo bizar dat veel orthodoxen Wilders stemmen. Die "vervolging" wordt dan gecreëerd door de refowereld zelf! Als je bep. religies iets wil verbieden, zal het voor alle religies gelden.
Als bijv Islamitische scholen niet meer mogen, zullen christelijke scholen ook niet meer mogen. Dan snij je jezelf toch aardig in de vingers!

ontopic: excuses voor het offtopic gaan.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 20 jun 2012 20:56

Vervolging? Economische macht? Religieuze macht - zondag..?
Misschien wel dit scenario:

"Onder dreiging van de islam (politieke religie) en een imploderende economie, wordt Europa in de armen van rijke landen gejaagd; niet het Arabische/islamitische geld, maar 'het nieuwe geld': bijvoorbeeld Brazilië.
Gezien de Rooms Katholieke invloed aldaar ontstaat opnieuw vanwege de economische afhankelijkheid opnieuw RK macht in Europa: kerkelijk en financieel/wereldlijk. Hoe zat dat ook alweer met die Europeesche vlag, die sterren en zo? Zogenaamd ´geïnspireerd´ door religieuze elementen...

Is dat wat? Een christelijke herleving! Een revival van de paus! De man zich die al eeuwen lang met de titel 'stedehouder van de Zoon van God' tooit.
Met alle economische macht en (digitale?) controle over de mensen in Europa. Wat geeft dat, het is toch christelijk? Iedereen kan en mag op zondag naar de kerk: Rome heeft dit (de zondag) altijd als haar 'kindje' gezien, het bewijs dat zij zelf meer autoriteit heeft dan de Bijbel, want ziedaar: alle christenen houden de zondag zonder dat de Bijbel er aanleiding toe geeft.
En passant worden de politieke verschillen met het steeds religieuzere Israël nog eens opgepoetst en geprofileerd om aan te geven dat Rome de nieuwe uitverkorene is; Joden horen er niet bij...

Die paus: een man van 2000 jaar oud, een man met macht over de hoofden, harten en portemonnee van mensen. Een man met een naam-titel, in het Latijn: vicarius filii dei, (geschreven: vicarivs filii dei), Google even wat de optelsom is van de de romeinse cijfers in deze term. Het getal van van zijn naam is... 3x raden."

Tja, wie zal het zeggen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2012 21:04

pitboel schreef:....
Die paus: een man van 2000 jaar oud, een man met macht over de hoofden, harten en portemonnee van mensen. Een man met een naam-titel, in het Latijn: vicarius filii dei, (geschreven: vicarivs filii dei), Google even wat de optelsom is van de de romeinse cijfers in deze term. Het getal van van zijn naam is... 3x raden."

Tja, wie zal het zeggen?

Ik zeg het je wel even wat voor een lariekoek je hier plaatst.

Fictie 5

De Paus is het beest waarover in Openbaringen 13 gesproken wordt. Vers 1 zegt dat hij een kroon draagt waar ‘blasfemische namen’ op zijn geschreven zijn. Vers 18 zegt dat de numerieke waarde van zijn naam gelijk is aan het getal 666. De officiële titel van de Paus is in het Latijns ‘Vicarius Filii Dei’ (plaatsvervanger van de Zoon van God). Wanneer je de getalswaarden van deze naam, uitgaande van de Romeinse waarden, optelt krijg je 666. De pontificale kroon is versierd met deze titel, gevormd door diamanten en andere juwelen.

Ik was op school niet zo goed in wiskunde, maar zelfs ik kan dit argument volgen en de nummers optellen om zo te laten zien dat het vals is. (Afgezien daarvan is dit ook de leukste vraag om op te antwoorden voor een apologeet). De beschuldiging dat de Paus gelijk is aan het beest in Openbaringen 13 is vooral populair onder Zevendedagsadventisten, maar is ook wijdverspreid in Protestante kringen.

Vicarius Filii Dei heeft dezelfde wiskundige waarde als 666 in het Latijn. Hoe werkt het? Zoals bij veel antieke talen, zoals Grieks en Hebreeuws, worden sommige letters ook gebruikt als getal: I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500 en M = 1.000. De letter ‘u’ wordt hierbij als ‘V’ beschouwd en de letter ‘w’, die in het Latijnse niet voorkomt, wordt beschouwd als ‘VV’. De titel luidt dus: VICARIVS FILII DEI.

Wanneer bij de berekening van een naam letters voorkomen die geen numerieke betekenis hebben dan worden deze overgeslagen. Bijvoorbeeld mijn naam, wanneer je de letter zonder getalswaarde weglaat, zou uitkomen op 2012, kijk maar: 1 (i) + 100 (c) + 1000 (m) + 500 (d) + 1 (i) + 500 (d) = 2102. Dat is trouwens ook de reden dat ik nog niet beschuldigd ben van deelname aan het kamp van de antichrist. De getallen kloppen gewoonweg niet.

Maar in het geval van VICARIVS FILII DEI kloppen de getallen wel. Isoleer de nummers en dit is wat je krijgt: 5 (v) + 1 (i) + 100 (c) + 1 (i) + 5 (V) + 1 (i) + 50 (L) + 1 (i) + 1 (i) + 500 (d) + 1 (i) = 666.

Maar er zijn problemen. Ten eerste is Vicarius Filii Dei, of plaatsvervanger van de Zoon van God, niet de titel van de bisschop van Rome, en het is dit ook vroeger nooit geweest. Het tweede probleem is dat bijna niemand, zelf nietsvermoedende Katholieken, weten dat deze Pauselijke titel een verzinsel is. Voor een ongetraind oor lijkt de titel wel op andere echte Pauselijke titels, zoals Vicarius Christi (Plaatsvervanger van Christus), die de echtheidstest wel doorstaat. Helaas voor degenen die dit spoor van Pauselijke fictie volgen, is de getalswaarde van de titel Vicarius Christi niet meer dan 214, niet het duivelse 666. Trouwens geen van de Pauselijke titels, zoals Servus Servorum Dei (dienaar van de dienaren van God), Pontifex Maximus (Hoogste Priester), of Successor Petri (Opvolger van Petrus), komt uit op een getal van 666. Daarom wordt geen hiervan door anti-katholieken gebruikt.

Wanneer de persoon die deze claims maakt deze feiten ontkent, vraag hem dan een voorbeeld van een Pauselijk decreet, kerkelijke brief, of conciliaire stelling of enig ander Katholiek document waarin de Paus naar zichzelf verwijst als Vicarius Filii Dei, of dat iemand anders aan hem op die wijze refereert. Hij zal het niet kunnen vinden, omdat het er niet is. Het was nooit de titel van een Paus.

Poeh! Dat deel was gemakkelijk, maar sommige mensen, vooral Zevendedagsadventisten, zullen dit bewijs negeren en eraan vasthouden dat plaatsvervanger van de Zoon van God een officiële Pauselijke titel is en dat daarom de Paus geïdentificeerd moet worden met het beest uit Openbaringen. Wat kan er dan nog meer gezegd worden?

Wijs er dan op dat de naam van de vrouw die de Zevendedagsadventisten startte, Ellen Gould White, getalsmatig dezelfde waarde heeft, die is in totaal ook 666 (L + L + V +D + V + V + I = 666). Vraag dan of dit bewijst dat zij het beest uit Openbaringen is. Ik kan u verzekeren dat het antwoord niet ‘Ja’ zal zijn. Wanneer het antwoord ‘nee’ is, vraag dan hoe in vredesnaam dit getalsspelletje kan bewijzen dat de Paus of wie dan ook maar, het beest uit Openbaringen is. Als het antwoord heel stilletjes gegeven wordt weet u dat u enige vooruitgang bij deze persoon heeft geboekt.

Het belangrijkste feit waarvan u de ander moet overtuigen is dat deze Pauselijke titel verzonnen moest worden, om op het magische getal te komen, zodat de argumentatie aan kracht zou winnen.
Maar we zijn nog niet klaar. De beschuldiging dat de Paus een kroon met blasfemische namen draagt, zoals Openbaringen 13: 1 zegt, moet ook nog beantwoord worden. Dit kunnen we sneller en gemakkelijker doen.

Sinds het jaar 708 hebben veel Pausen bij niet-liturgische ceremoniële gebeurtenissen een speciale Pauselijke kroon gedragen, die pontificale Tiara heet, maar de als een bijenkorf gestileerde Pauselijke kroon van drie diademen die we als Tiara hebben leren kennen, is pas verschenen sinds de 14e eeuw. Hoewel het gebruikelijk was om tiara’s te bedekken met juwelen en kostbare ornamenten, is er geen bewijs – geen beeld, afbeelding, schilderij, tekening of wat dan ook maar, met een Pauselijke tiara waar de titel van een Paus op geschreven staat.

Dit is van significant belang, omdat er veel middeleeuwse en renaissance Pausen geweest zijn wiens extravagante en ijdele houding hen aanzette om overdadig met juwelen versierde tiara’s te laten maken voor zichzelf. En we bezitten schilderijen en beelden en andere representaties die dergelijke tiara's laten zien. We hebben zelfs nog een aantal van deze oude tiara’s in ons bezit. Wanneer enige Paus in het verleden verleid zou zijn geweest om toe te geven aan de slechte smaak om Vicarius Filii Dei in diamanten op zijn tiara te zetten, dan zouden het toch wel deze mannen geweest zijn. Maar dat hebben ze dus niet gedaan. Op een anti-kathlieke blaadje zag ik een tekening van een metalen tiara met daarop Vicarius Filii Dei geschreven in diamanten, maar dat was maar een tekening. Geen foto in een museum of zelfs maar een foto van een schilderij van een tiara.

Het moest zo getekend worden, omdat de Pauselijke kroon – net als andere Pauselijke fictie – alleen bestaat in de hoofden van de mensen die deze fantasie vasthouden en verbreiden.

Bron: http://www.bitterlemon.nu/archief/315/pauselijke-fictie

Kortom, je mag je zevendedags extremistische gedachtengoedje fijn bij je houden.
Daarnaast tekeer gaan tegen de katholieke Kerk op een reformatorisch forum.... Lol, je bent op het verkeerde forum.

Terug naar “[Religie] - Open forum”