Jvslooten schreef:Je weet best dat de wijsheid niks met (al dan niet holle) aarde's te maken heeft. De wijsheid van God openbaart zich in kracht (1kor.2:5) en genade (2kor.1:12),
niet in schimmige theorietjes. Als het God behaagd had om een holle aarde te scheppen, dan hadden wij die holle aarde ook kunnen
zien. De psalmdichter zingt er immers van:
Looft de Heere en al Zijn werken. God wíl dat wij Zijn werken loven, dus laat Hij ons Die werken ook
zien. Feit is, dat het voor ieder oog zichtbaar is dat de aarde
niet hol is. Je kan het zelfs ook nog van de andere kant bekijken: als de aarde hol zou zijn -waar dus niks van te zien is- dan zou God dus onze ogen misleiden, bijvoorbeeld door het licht om te buigen. Maar dat doet Hij niet!
In Hem is geheel geen onrecht. Over Zijn scheppende werk zegt de Schrift zelfs specifiek:
De werken van Zijn handen zijn waarheid en recht.Ik zal hieronder enkele teksten plaatsen uit
Spreuken 9, ter overdenking. Leg je hart er eens naast en laat het Woord -de opperste Wijsheid- je tot een spiegel zijn.
Vrouwe Dwaasheid is onrustig,
louter onverstand: zij heeft nergens weet van.
Zij zit bij de deur van haar huis,
op een troon, op de hoogten van de stad.
om naar de voorbijgangers op de weg,
die rechtdoor willen gaan, te roepen:
Wie ook maar onverstandig is,
laat hij van zijn weg hiernaartoe afwijken.
Vreemd dat ik lees dat God die onzienlijk is en wij die geloven in het onzienlijk hier verweten wordt dat Hij niet alles zienlijk heeft geschapen of gemaakt of gesteld.
Dan is het namelijk geen geloof meer. Elke gelovige zou moeten weten dat het licht wordt omgebogen door satan en dat wij niet zien wat we zien. De hele schepping een wonder en spreekt over het Werk Zijner handen maar niet alles is zichtbaar gemaakt. Daarvan spreekt Job.
En wat je aanmaning betreft vind ik persoonlijk tamelijk arrogant. Want ik beroep mij op de wijsheid Gods bestaande in verborgenheid en daarvan zal ik wat voorbeelden geven.
Wie kennis vermeerdert , vermeerdert smart staat er in de Predikeren.
Laat ik vooropstellen dat de Bijbel leert dat wijsheid van harte boven alles staat omdat dat hetzelfde als geloven is.
En het botst altijd met degenen die alles wetenschappelijk beredeneren.
Ik geloof dat de aarde vast gefundeerd ligt omdat de Bijbel dat zegt, maar dat staat haaks op wat NASA beweert, snap je.
Verder heeft de mens geen onsterfelijke ziel, hij IS een onsterfelijke ziel.
Job 32 vers 8 zegt: "zekerlijk de roeach in de mens ( vertaald met geest) en de neshamah ( vertaald met inblazing) des Almachtigen maakt henlieden verstandig" Als je dat een beetje ontleedt met de woorden die we gebruiken dan wordt hier overgeschakeld van de roeach naar neshamah en dus komt de wijsheid van God.
Job 33 vers 4 zegt: "De Geest Gods dus de Roeach Gods heeft mij gemaakt en de adem dus de neshamah des Almachtigen heeft mij levend gemaakt.
maar lees ervoor dat de mond heb ik opengedaan mijn tong spreekt onder mijn gehemelte. De woorden Gods komen altijd onder de hemel of gehemelte.
De woorden Gods zijn beneden de hemel.
"Mijn redenen zullen de oprechtigheid mijns harten en de wetenschap mijner lippen wat zuiver is uitspreken".
Kennis en wijsheid zetelt of komt voort uit de neshamah en dat is het hoogste wat de mens van God heeft ontvangen. Wijsheid is kennis van Hem en wordt toegeschreven aan Neshamah.
Job 37 vers 10 : "Door Zijn geblaas ( neshamah) geeft God de vorst zodat de brede wateren verstijfd worden."
De vorst zegt dat het vriest en Gods adem zou je toch warm verwachten en dat is zo, maar het hangt er vanaf waar we het over hebben. Je zag dat door het geblaas van de wind van Zijn neus een oordeel komt over de mensheid en dat de mensheid daar niet kan bestaan. Dat oordeel kan bestaan uit vuur.
Oordeel kan ook voorgesteld worden als vorst het verstijft iets en het sterft.
Het water sterft als het bevriest en het gaat dus om een oordeel van God en dat staat ook in Job 37 vers 9-11
..."Uit de binnenkameren komt de wervelwind en van de verstrooide winden de koude en door Zijn geblaas geeft God de vorst zodat de brede wateren verstijfd worden.
Ook vermoeit Hij de dikke wolken door klaarheid hij verstrooit de wolk Zijns lichts."
Dit zijn minder prettige dingen van God zie ook Psalm 18 vers 16 wat spreekt over het oordeel wat in Genesis over de wereld kwam.
God sprak en zal spreken in grimmigheid van Zijn toorn en gebruikt hiervoor Zijn adem.
Deze adem wordt ook genoemd in Jesaja 30 vers 33.
Er is verschil tussen de kennis van God en de kennis van goed en kwaad( de wet) en er is verschil tussen kennis en geweten.
In Spreuken (fout vertaald) moest staan: "De geest des mensen is een lamp des Heeren doozoekende al de binnenkameren des buiks" maar er staat neshamah en dat moest niet vertaald worden met "ziel".
Naast die roeach en die neshamah is er voor de wedergeboren mens nog een Geest erbij en dat is de Heilige Geest.
Wij hebben als mensen dus allemaal een "medeweten" of geweten gekregen en dat is dat Godsbesef. In Korinthe vertaald met "gewoonte" des afgods 1 Kor. 8 vers 7.