Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Marloes1g » 12 jun 2012 19:17

Bedankt voor je uitleg Wilsophie.
Ik vind het allemaal maar bar ingewikkeld en ik hoop dat je me niet kwalijk neemt als ik me maar liever bij mn oude vertrouwde uitleg van de statenvertaling met kanttekeningen houd. :?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2012 20:16

mohamed schreef
@ Schaapje, begrijp je niet dat wetten uitsluitend dienen om kinderen in geloof op te voeden? En hoe kan een slaaf meer zijn dan een vrije?

Dit heeft niets te maken met gelovigen die hechten aan een bepaalde dag.

En zoals ik het begrijp is de wet er gekomen zodat de zonden toenamen, .....maar dan nog moeten ook kinderen in geloof opgevoed worden, zodat die eerst een slaaf waren van de zonden leert, zich af te keren van deze zonden en in alle vrijheid mogen leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 22:23

@ Marloes, ik heb ook de Statenvertaling en dat is de beste bron.
Het is ook niet eenvoudig, dat klopt.
Ik heb het ook moeten leren. Het is een leuk kinderliedje: "Lees je Bijbel bid elke dag als je groeien wilt, maar de Heer Zelf zegt: "Onderzoekt de Schriften". :wink:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2012 22:36

ik heb ook de Statenvertaling en dat is de beste bron.
Het is ook niet eenvoudig, dat klopt.
Ik heb het ook moeten leren. Het is een leuk kinderliedje: "Lees je Bijbel bid elke dag als je groeien wilt, maar de Heer Zelf zegt: "Onderzoekt de Schriften". :wink:

De Here Jezus zei het wel wat anders en het was meer als een terechtwijzing bedoeld.
Joh.5:39
Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben,
en deze zijn het, welke van Mij getuigen en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven
te hebben.

Dat was tegen de Joden, maar dat gebeurt nu nog wel hier en daar, want er wordt niet gelooft dat je zomaar tot Hem mag komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 jun 2012 22:44

Marloes1g schreef:Maar Wilsophie hoe versta jij dan de woorden die de Heere Jezus zelf tot Zijn dicipelen gesproken heeft over de einde der tijden en daaraan voorafgaande de grote verdrukking?Ik haal er maar wat even uit: In Mattheus 24:
Vers 9: Alsdan zullen zij U overleveren in verdrukking en zullen U doden en gij zult gehaat worden van alle volken om Mijns Naams wil.
Vers 21 en 22: Wans alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanig niet is geweest van het begin der wereld totnu toe en ook niet zijn zal.
En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden;maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

Het grootste deel van Mattheus hoort nog tot de oude bedeling.
Het aan de joden beloofde Koninkrijk stond op doorbreken, maar ze brachten hun Messias om, ook na Hem gekruisigd te hebben, werden de apostelen bevolen aleeen tot de kinderen Israels om te prediken.
Ook handelingen 2 is geheel aan de israelieten gericht.
Ja ook de belofte aan hen die verre zijn (2:38)en hun nakomelingen (joden in de verstroooiing)
Pas na de steniging van Stefanus is de maat vol, wordt Paulus geroepen en gaat komt het geheimenis ter sprake, wat Paulus in zijn brief aan de efeziers bekend maakt.
(dat de heidenen mede-erfgenamen zijn)
Verder denk ik er hetzelfde over als WIlsophie en Mohammed.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 jun 2012 22:47

Marloes1g schreef:Bedankt voor je uitleg Wilsophie.
Ik vind het allemaal maar bar ingewikkeld en ik hoop dat je me niet kwalijk neemt als ik me maar liever bij mn oude vertrouwde uitleg van de statenvertaling met kanttekeningen houd. :?

De statenvertaling is inderdaad de beste vertaling, de kanttekenaren hebben er helaas de slechtst mogelijke uitleg naast gezet.
Maar gelukkig komen steeds meer mensen tot de ontdekking dat een levend geloof niet gebaseerd kan zijn op de mening van 2 mannen uit de middeleeuwen.
Daar is de staat Israel en de terugkeer der joden naar Israel hetlevende bewijs van.
Weg met de vervangingsleer .
(Zie pag 2 van Reformatorisch Dagblad van gisteren)

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 12 jun 2012 22:57

Marloes1g schreef:...allemaal maar bar ingewikkeld ... liever bij mn oude vertrouwde uitleg van de statenvertaling met kanttekeningen .... :?

Ik vind het ook zeer ingewikkeld; maar wel knap als dit allemaal uit de Bijbel te herleiden valt!
Wat natuurlijk iets anders is dan dat een zekere visie op bepaalde punten ondersteund wordt door de Bijbel. Hetgeen soms de nodige kunstig verdichte fabelen oplevert.

M.i. geldt dat laatste ook voor de zondag.
Want: ik heb nog nooit een glimp van Bijbels bewijs gezien dat de zondag is ingesteld als rustdag of herdenkingsdag. Sterker: de oudste documenten hierover reppen er niet van. Wel laat Samuele Bacchiocchi in zijn boek zien dat de zondag al vroeg als rustdag is gepractiseerd, maar vooral in reactie op en vanuit aversie tegen de Joden. En let op! pas later lijkt daar een link aan te zijn gehangen met de opstandingsdag die de vroege kerk op zondag stelde. (Wat overigens genoemde schrijver niet bestrijdt.)

Gelukkig houdt Marloes1g het bij de SV met kanttekeningen. Dat lijkt me een goede bron. Hier blijkt namelijk dat het Grieks naar Sabbat verwijst. Mijn eerdere vraag staat nog steeds open en wil eraan toevoegen dat ook een andere frase om een antwoord vraagt:

"Waarom wordt in zekere tekst als volgt vertaald: 'ik vast tweemaal per week' terwijl er kennelijk letterlijk staat: 'ik vast tweemaal per sabbat'." Wat is er mis met die laatste weergave? In plaats van een bewijs dat het griekse 'sabbatten' altijd met 'week' vertaald mag worden, bevestigt dit mijn gevoel dat hier suggestief wordt vertaald. Kijk: als je zegt: ik ben zeventien lentes jong, dan snapt iedereen dat daarmee 'jaren' bedoeld wordt. Maar 'een nieuwe lente een nieuw geluid' is beslist iets anders dan 'een nieuw jaar, een nieuw geluid'.

Wie zuiver en alleen de Bijbel (met KT) leest, ontdekt volgens mij hoe langer hoe meer dat de 'zondag' helemaal niet aan de orde is! Neem dit nu: als er sprake is van een avond en eerste dag der week, dan is dit gewoon de avond volgend op de sabbat.
Bv. Paulus houdt zijn rede (waarbij die jongen uit het raam valt) gewoon 'zaterdagavond' nadat zij, joodse en wellicht ook heidense christenen, met de overige Joden overdag de Sabbat hebben gevierd; zoals ze dat al eeuwen gewend waren; en vervolgens hebben zij als christenen samen de maaltijd gebruikt. Da's niks bijzonders, dat gelijkgezinden, Christusgelovigen, op de avond na de rustdag samenkomen. Hier hield Paulus dan ook zijn rede tot middernacht want hij wilde de volgende dag (dus daglichtperiode) verder reizen. Op zondag vertrok hij dus. Klopt allemaal heel logisch, is niks speciaals aan. Elke andere uitleg heeft iets gekunstelds (in mijn ogen dan.) Dus een verwijzing hiernaar om de zondag als speciale dag te zien, kan ik er niet in vinden.

En zo gaat het steeds als ik de Bijbel lees: steeds is er een passender verklaring dan een verwijzing naar de zondag. Of heb ik last van tunnelvisie? Wie helpt? Ik bedoel: het zou er gewoon een stuk makkelijker op worden als zou blijken dat de 'klassieke leer' onomstotelijk vanuit de Bijbel is ontsproten. Dan kunnen we dit soort discussies achter ons laten. Maar als dat onomstotelijke toch hoogst twijfelachtig blijkt te zijn, moeten we niet tegen beter weten in dit toch vast willen houden. Wat we vervolgens met de kennis doen is vers twee. Persoonlijk zou ik niet snel iets veranderen, maar als we de Heere te kort doen door een kunstig verdichte fabel aan te hangen, dan heb ik er wel een probleem mee.
Bedankt alvast, eenieder, voor het meedenken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 23:16

"Onderzoekt de schriften, want die zijn het die van Mij getuigen”
( zonder kanttekeningen)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 jun 2012 23:50

pitboel schreef:Bedankt alvast, een ieder, voor het meedenken.

Graag gedaan, wat mij het meeste fascineert, is dat er door de apostelen over zaken als een glaasje wijn wordt geschreven als zijnde goed voor de maag, maar dat zelfs op het Apostelconvent in Jeruzalem geen woord gerept werd over een veranderde inzetting van de sabbath door een onveranderlijk God, die geen zweem van verandering kent.
(Desalniettemin blijf ik bij een sabbath voor de joden, die haar voorafschaduwende betekenis gekregen heeft door Christus)
(het ''heden , wanneer gij Zijn stem hoort", uit hebreeen)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jun 2012 08:35

De Jood die nog verwacht dat de Messias moet komen zal de traditie handhaven die door God is ingesteld uiteraard. Immers voor hem is niets vervuld in Christus. En de Heer sprak in Mattheus in de U vorm alsof hen die verdrukking zou overkomen, maar Hij sprak over hun hoofden heen tegen de Joden die de verdrukking zouden overkomen, immers de discipelen worden vaker als aanspreekpunt gebruikt om iets duidelijk te maken over de toekomsige dingen.
Daarom sprak Hij immers in gelijkenissen.
En heel het Mattheus evangelie gaat over de Heer in de positie als Koning, daarom ook een koninklijk geslachtsregister.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 13 jun 2012 08:40

Het verschil tussen geloof en dwaasheid.

Geloof neemt God op Zijn Woord wat leidt tot gehoorzaamheid.

Dwaasheid trekt het Woord van God in twijfel en minimaliseert het belang van opstandigheid. De zondige natuur is geneigd tot deze dwaasheid.

Romeinen 8:7,8

7. De gezindheid van het vlees is vijandschap tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods, trouwens het kan dat ook niet:

8. Zij, die in het vlees zijn kunnen Gode niet behagen.

In onze natuurlijke toestand zijn wij vijandig tegen God en Zijn wetten. Een zondeloze natuur is geneigd gehoorzaam te zijn.

Romeinen 8:5

Zij die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. (want de Heilige Geest verlangt gehoorzaamheid)

1 Johannes 5:3

3. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren. En Zijn geboden zijn niet zwaar. Jezus zegt, indien gij Mij bemint zult gij Mijn geboden onderhouden. De geboden van God zijn zwaar voor deze die aan hun zondige natuur toegeven. Voor hen, die herboren zijn door de Heilige Geest, die in hun hart gekomen is, is Gods wet volmaakt, de ziel bekerend.
Hoe meer dat begrepen wordt hoe schoner de wet van God wordt.

Herboren mensen kennen de strijd tussen de twee naturen omdat zij deze beide naturen bezitten. Maar de dag komt dat deze zondige natuur weggenomen wordt uit allen, die wedergeboren zijn. Tot dan zal God hen kracht geven om te overwinnen.
Laat Jezus in uw hart komen en zeg Hem: Ik geloof Heer, dat Gij mij de kracht zult geven om te overwinnen, omdat Gij mij de kracht geeft om gehoorzaam te zijn aan uw geboden.

Zelfs al begrijpen wij niet waarom God die wetten maakt, die Hij gemaakt heeft, zelfs al begrijpen wij niet WAT God aan het doen is op een bepaald ogenblik, met de tijd zal de schoonheid en het nut van al Zijn geboden en handelingen in hun waar daglicht komen te staan.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 09:52

Statenbijbel met of zonder kanttekeningen, allemaal goed, maar als we er geen Licht over krijgen zal het geen dageraad hebben. Je kunt de Bijbel ook verkeerd lezen!
Daar zie ik hier wel schrijnende voorbeelden van.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 jun 2012 15:44

schelpje3 schreef:Statenbijbel met of zonder kanttekeningen, allemaal goed, maar als we er geen Licht over krijgen zal het geen dageraad hebben. Je kunt de Bijbel ook verkeerd lezen!
Daar zie ik hier wel schrijnende voorbeelden van.

Geef eens een voorbeeld .

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 15:58

Ik zou zeggen, spit diverse topics door.

dick63
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dick63 » 13 jun 2012 16:19

Hoi, leuk onderwerp!
Ik las de volgende tekst eens zo:Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.Kol.2,16

Sindsdien laat ik mij door niemand meer iets zeggen om mijn gezonde, door God voorgestelde eetgewoonten,
en de door hem ingestelde feestdagen.
Ik verwijs slechts naar bijbel teksten als deze, en laat de andere kant zien van wat er zou kunnen staan.
Dat geldt trouwens voor veel aangehaalde teksten over dit onderwerp.

De vrucht van gehoorzaamheid, mmmmmmmmmmmm!!
Daar voelt Gods geest zich vast wel thuis!

Terug naar “[Religie] - Open forum”