Dansen voor God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2016 16:41

JeeWee schreef:Zoals jij het zegt, kan ik dat niet.
Maar er volgt ook geen opbouw en versterking van het geloof door te luisteren naar een dominee.

schaapje schreef:Hoe kom je daar nou bij? :shock:

Door alleen te luisteren naar een dominee, gebeurt er niks.
Dan kunnen we vroom zeggen dat de dominee zo mooi gepreekt heeft en toch zonder opbouw en versterking zitten.
Hoeveel mensen gaan er de kerk niet uit, zonder dat ze Gods stem hebben gehoord?
Met lichamelijke oren horen is iets anders dan luisteren met een hart dat ontvankelijk is gemaakt door de Heilige Geest...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 aug 2016 19:28

JeeWee schreef: geef ook anderen de ruimte die er wel iets aan hebben voor de opbouw en de versterking van hun geloof.

Dit waren toch echt jouw woorden JW en als je op mijn vraag, hoe een dans tot opbouw en versterking tot geloof kan zijn, het antwoord geeft dat je dat niet kan beantwoorden, vind ik dat wel zo eerlijk, maar haal dan niet een preek van een dominee en de Heilige Geest die de oren moet openen erbij, want dat is geen vergelijking.
Dat is alleen een afleiding van het onderwerp.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 20:18

De dans hoeft volgens mij geen centrale plek in de eredienst te hebben, ook al kan je God op allerlei manieren eren. Het kan best (onze tradities zijn vaak net zo min Bijbels als een dans in de kerk dat zou zijn), ook de reidans die in Psalm 150 wordt genoemd is er om God te loven, maar goed, je kan God ook loven door te schilderen en ik hoef ook niet per se in de kerk iemand te hebben die voor de ogen van de gemeente een schilderij gaat maken, ook al zou dat ook tot Gods eer zijn. Als we kijken naar de eredienst hoeft dans, sacrale dans, wat dan ook, geen onderdeel te zijn van de liturgie. Maar als iemand aan sacraal dansen doet is dat helemaal niet verkeerd, iemand kan dat doen om God te loven, het kan een manier van uiten zijn, net als voor een schilder bijvoorbeeld. Niets mis mee. Maar of de eredienst daar de meest geschikte plek voor is is de vraag. Er zijn ook genoeg mensen die niet zoveel met dans hebben.

Belangrijker vind ik of er ruimte is voor het uiten van emotie in de kerk. Mag je dansen als je blij bent bijvoorbeeld? De kerkcultuur is dat dat niet gebeurt. Ik denk dat mensen je raar aan zouden kijken, er misschien wel wat van zouden denken. En ook negatieve emoties worden soms opgekropt. Is dat cultuur? Misschien in de rechterflank waar vaak ook op andere feesten niet wordt gedanst. Maar de meeste christenen dansen wel op een bruiloft, of doen een vreugdedansje als ze heel blij zijn. Dat het niet bij de Nederlandse cultuur zou horen klopt denk ik niet. Ik denk dat het vaak eerder nog met transparantie en kuddegedrag te maken heeft. Het zijn geen redenen waarom we dus niet zouden mogen dansen in de kerk. Sterker nog, er zou wel wat meer ruimte mogen zijn voor verscheidenheid. Je kan niet altijd dansen en dat hoeft ook noet. Maar als ik diep geraakt wordt door het evangelie en de vreugde die er in Hem is me raakt, kan ik maar heel moeilijk stil blijven staan. Ik heb altijd het idee dat ik me heel erg moet inhouden. Dat is jammer. Tenminste, zo ervaar ik dat. :wink:
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 aug 2016 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 aug 2016 00:02

ik ben weleens naar een uitvoering van het Zwanenmeer geweest, vond dat heel indrukwekkend en bijzonder knap.
ben toen ik jeugdiger was ook weleens naar een concert geweest van een christelijke groep ( weet de naam niet meer, waren jongens iig ) en ook rebbeca st james een keer. Heb zeker gedanst als de muziek er aanleiding voor gaf , of gesprongen of wat dan ook
en ik kan me ook die Afrikaanse kerkdiensten wel voorstellen waar de muziek veel ritmischer is en iedereen mee swingt
maar naar 1 danser kijken...............ik kan me er niet zo wat bij voorstellen.

hoe was de dans trouwens Jeewee, was het mooi?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 aug 2016 07:57

meribel schreef:hoe was de dans trouwens Jeewee, was het mooi?

Op pagina 2 heeft JW een link geplaatst van het nummer in de dienst:
https://www.youtube.com/watch?v=v7JyKzL ... homsterdam

Naast dat ik het soort dans in de dienst geen toegevoegde waarde vind hebben,
gaat het feit dat het een 'Roze Viering" is, ook tegen mijn overtuiging in.
En al zal het de bedoeling niet zijn van JW dat ik dit aanhaal, toch plaatst hij dit filmpje zelf op een reformatorisch forum.
Dus zal het ook een reactie oproepen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 aug 2016 08:18

Alles wat we doen tot eer van God komt van de Heilige Geest, God zegt dat het zinloos is wat zonder Hem we doen.
Een ieder mag natuurlijk zeggen wat hij of zij van dansen voor God vindt maar om te stellen dat het niet goed is of nergens te vinden is gaat mij te ver.
Ik mag zeggen dat ik meerdere malen heb lopen huppelen van zielevreugd toen God me vulde met Zijn Heilige Geest. Dat is niet gepland, je hebt het zelf bijna niet in de gaten. Soms moet ik me dwingen te blijven zitten bij het zingen.
@ Mona, het is geen toegevoegde waarde, het is een ontstane waarde.

Wanneer je God wil eren d.m.v. dansen kun je het Hem "gewoon" vragen.
Ik heb een poosje Joods dansen gedaan, dat was wel gepland maar dan kwamen we bij elkaar en gingen eerst zingen en bidden, vragen of de Heilige Geest over wil komen.
We kwamen bij elkaar om te dansen en wilden dat doen in Naam van en voor God. De Heere Jezus zegt zelf dat wanneer je met 2 of meer in Zijn Naam bij elkaar bent dat Hij er bij zal zijn. Dan krijg je werkelijk tijdens het dansen een ontmoeting met Hem, als je het maar Hem verwacht.
Dan hoor je de muziek niet, die is van ondergeschikt belang, voor waar je voor danst, wat wel anders is wanneer je hele drommen mensen al ziet dansen wanneer de muziek begint, dan gaat het om de muziek en sla je m.i. de plank mis.
Dansen tot eer van God is geweldig!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 aug 2016 09:54

mona schreef:[Op pagina 2 heeft JW een link geplaatst van het nummer in de dienst:
https://www.youtube.com/watch?v=v7JyKzL ... homsterdam

Naast dat ik het soort dans in de dienst geen toegevoegde waarde vind hebben,
En al zal het de bedoeling niet zijn van JW dat ik dit aanhaal, toch plaatst hij dit filmpje zelf op een reformatorisch forum.

ok dank voor de link,

vind het wel mooi eigenlijk
zoals het ondersteunend bij het lied gebeurd
ik dacht het is enkel naar een dans kijken, maar dat is het niet
ik kan me goed voorstellen dat zoiets in een dienst past eerlijk gezegd

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 aug 2016 10:21

mona schreef:Naast dat ik het soort dans in de dienst geen toegevoegde waarde vind hebben,

Dat je vindt dat dit soort dans in dienst geen toegevoegde waarde heeft, respecteer ik. Maar wellicht heeft het dat voor anderen wel. En voor een ander heeft orgelspel voor en na het zingen weer geen toegevoegde waarde of andere aspecten in een dienst.

Tussen neus en lippen door zeg je nog even dat dit een 'Roze Viering" is, en dat dat tegen je overtuiging in gaat.
Hoewel dit een ander onderwerp is, toch even een reactie:
In principe ben ik geen voorstander van roze diensten: het zou niet nodig moeten zijn.
Ik zie deze roze vieringen als een aanklacht tegen de gevestigde kerken: daar ziet men hen vaak letterlijk niet zitten. Hier voelen zij zich gezien. Maar als ik een dergelijke dienst de vele ouderen zie die jarenlang in de kast hebben geleefd en soms nog leven, samen met de vele jongeren die vastlopen in de heteronormatieve eigen kerk dan geloof ik zeker dat deze aangepaste tekst ook erg van toepassing is: "Want waar homo's', lesbo's, of wie dan ook in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden".

Deze afgelopen zondag zat ik dus drie keer in de kerk: om 9:30 en 18:30 uur in mijn vertrouwde GB gemeente waar ik lid ben en om 15:00 uur in dec Keizersgrachtkerk. Overigens werd de preek daar de voorlaatste keer door een Gereformeerde Bondsdominee gehouden...
Inderdaad: een reformatorische dominee in een roze viering.
Omdat er ook reformatorische homo's zijn...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 aug 2016 10:24

meribel schreef:ok dank voor de link,

vind het wel mooi eigenlijk
zoals het ondersteunend bij het lied gebeurt
ik dacht het is enkel naar een dans kijken, maar dat is het niet
ik kan me goed voorstellen dat zoiets in een dienst past eerlijk gezegd

Het is nooit mijn bedoeling om een ander van een visie te overtuigen, maar zelf vind ik het ook fijn om iets met zo weinig mogelijk vooringenomenheid te bekijken en te toetsen voordat ik er iets van vind...
Fijn dat jij in deze context de bedoeling van 'dansen voor God' begrijpt.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 04 aug 2016 13:06

JeeWee schreef:Ik zie deze roze vieringen......de heteronormatieve eigen kerk............. dan geloof ik zeker dat deze aangepaste tekst ook erg van toepassing is: "Want waar homo's', lesbo's, of wie dan ook in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden"..

"roze vieringen" :shock:
"heteronormatieve kerk" :shock: .................. nog een keiharde leugen ook nog!!!!!, het evangelie zegt namelijk helemaal niets ,maar dan ook helemaal niets over hetero....uh....dinges of wat dan ook!!!.

Hoe krijg je zulke onzinnige woorden uit je toetsenbord geramd ???????????????

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 aug 2016 13:08

de passant schreef:Hoe krijg je zulke onzinnige woorden uit je toetsenbord geramd ???????????????

Dat wilde ik je net vragen... :wink:
enne... bleef de vraagtekentoets op jouw toetsenbord hangen?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2016 13:28

JeeWee schreef:Fijn dat jij in deze context de bedoeling van 'dansen voor God' begrijpt.

Gisteravond heb ik gezocht in de Bijbel of de Heere Jezus ooit gedanst heeft.
Nee. Niet op de bruiloft, niet voor Zijn Vader.

In je openingsposting heb je het over je reformatorische stekels die omhoog gingen. Kennelijk gingen ze heel snel naar beneden.
Maar wat ving jouw reformatorische antenne dan op?
Als je zo snel "om" bent, hoe diep zitten die reformatorische wortels dan nog?
Persoonlijk denk ik dat je met het accepteren van een kunstuiting - zoals dans - in de kerk, voor jezelf een grens passeert.
Dan kun je niet meer terug, alleen maar verder (af van je reformatorische wortels) en wil je dat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2016 14:26

Soms gaan je stekels omhoog staan maar omdat iets botst met je gewoonten, tradities, wat je gewend bent, waar je mee bent opgegroeid. Mogelijk zou JeeWee net zo gereageerd hebben voor het moment dat hij dat zag. Toen hij het las gingen de stekels omhoog staan. Maar hij heeft het daarna ook gezien en dat veranderde zijn standpunt. Omdat hij zag dat het tot eer van God gebeurde. Vandaar het topic vanuit die nog lichte verwarring. Ik dacht altijd dat het niet hoorde maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van.

En zo heb je dat soms vaker, als je bijvoorbeeld naar de kerk gaat in een ander land met een andere cultuur waar dingen gebeuren waarvan je altijd dacht dat dat echt niet kon. En het kan dan toch. Tja, dat zet je reformatorische wortels op het gebied van gewoonten en tradities en zo toch in een ander perspectief. Dat gebeurt wel vaker door de eeuwen heen, er gebeuren nu in reformatorische kerken ook dingen die 400 jaar ondenkbaar waren in diezelfde stroming. Dat gewoonten veranderen is heel wat anders dan dat je wortels niet keer reformatorisch zouden zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2016 15:02

Marnix schreef:Soms gaan je stekels omhoog staan maar omdat iets botst met je gewoonten, tradities, wat je gewend bent, waar je mee bent opgegroeid. Mogelijk zou JeeWee net zo gereageerd hebben voor het moment dat hij dat zag. Toen hij het las gingen de stekels omhoog staan. Maar hij heeft het daarna ook gezien en dat veranderde zijn standpunt. Omdat hij zag dat het tot eer van God gebeurde. Vandaar het topic vanuit die nog lichte verwarring. Ik dacht altijd dat het niet hoorde maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van.

En zo heb je dat soms vaker, als je bijvoorbeeld naar de kerk gaat in een ander land met een andere cultuur waar dingen gebeuren waarvan je altijd dacht dat dat echt niet kon. En het kan dan toch. Tja, dat zet je reformatorische wortels op het gebied van gewoonten en tradities en zo toch in een ander perspectief. Dat gebeurt wel vaker door de eeuwen heen, er gebeuren nu in reformatorische kerken ook dingen die 400 jaar ondenkbaar waren in diezelfde stroming. Dat gewoonten veranderen is heel wat anders dan dat je wortels niet keer reformatorisch zouden zijn.

heel mooi gezegd marnix!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2016 22:52

schaapje schreef:Precies daar gaat het om ..."beleven" de ziel moet beroerd en ontroert worden, ziele roerselen, dat heeft niets te maken met geestelijk geloof.
De eredienst voor God is te saai geworden, het moet opgeleukt worden, de gelovige wil wat "beleven".

Daar heeft het niets mee te maken als het goed is. Beleving is niet iets wat je moet forceren. Er is beleving masr de vraag is of die geuit kan worden. Is dans een manier om beleving op te wekken of beleving te kunnen uiten? Dat laatste is niet verkeerd. En ik denk dat kerken ook leegstromen omdat er geen ruimte is voor het uiten van beleving. Omdat het statisch is en iedereen strak voor zich uit kijkt, er zo weinig transparantie is vaak, mensen in een keurslijf worden gegoten. De reformatorische kerken en gereformeerde kerken krimpen ook, harder dan evangelische kerken bijvoorbeeld en de reden waardoor dat een beetje getemperd wordt is door natuurlijke aanwas. Dat je ziel beroerd wordt en er beleving is en die ook wordt geuit is niet onbijbels. Daar mag best meer ruimte voor zijn. En dat de kerken leeglopen wordt soms te makkelijk gebruikt als argument tegen verandering terwijl dat niet de echte reden is...

Terug naar “[Religie] - Open forum”