Evangeliseren op refobeurs

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Evangeliseren op refobeurs

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2016 14:44

Je gebeden worden verhoort. Rusland is de Amerikaanse varianten van het christendom zat en zal ze verbieden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jul 2016 15:34

rotterdam schreef:Slap praatje misschien moet je in de toekomst wat duidelijker formuleren.
Of jij gaat in het vervolg beter lezen, het stond er heel de tijd al hoor.
En als je het niet snapt vraag je gewoon wat ik bedoel ipv voor me invullen zoals je constant doet.
rotterdam schreef:Ook jouw reacties hier op deze reformatorische site zijn een constante reclame (visserij) voor het evangelies gedachtegoed.
Ongenuanceerd en eenzijdig.
in dat geval geldt voor jou omgekeerd hetzelfde. Plus het evangeliseren onder christenen. :mrgreen:
rotterdam schreef:Geen idee wie A.B. van heart cry is en tot welke kerk hij behoord.
Probeer je me nu te vertellen dat de P.K.N. achter deze onzin staat ?
Nee, ik zeg dat A.B. PKN is (misschien inmiddels nu refobaptist) In ieder geval preekt hij nog regelmatig in de PKN.
Niet iedereen uit de PKN is blij met zn stichting, maar om een stichting op te richten heb je geen kerk achter je nodig.
Theologisch verscilt het gereformeerde of refobaptisten gedachtengoed nogal van het evangelische. Dus jammer voor je, maar als je aan plaatsvervangende schaamte wilt doen kun je zelf aan de slag. Wij hebben er niets mee te maken.
rotterdam schreef:Ik heb je al eens eerder uitgelegd dat b.v. het Afrikaans continent (de christelijke landen zoals, Etheopie, Uganda, Ghana enz, overspoelt worden door met name, Amerikaanse baptisten, reborns, evangelicalen, jongens en meisjes die christelijke culturen komen bekeren.
Hele dorpen worden gepaaid met gebedsgenezing enz. en moeten zich laten overdopen.
En niet alleen in Afrika, je kunt in een normale provinciestad in Rusland niet over straat lopen zonder aangesproken te worden door weer de volgende evangeliserende tuinkabouter. Ik hoop dat Poetin ze er allemaal uitzet.
En ja, inderdaad, dit doen de kerken (Prot. RKK, orth. CoE) niet, die soort dubieuze zaken komen uitsluitend vanuit de evangelische hoek.
weet ik, en nu? Wij zijn zelfstandig en niet aangesloten bij een systeem, een uitgewerkte leer oid, wij hebben daar net zo weinig mee te maken als jij met A.B.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 jul 2016 16:53

JeeWee schreef:Nou en of!
Zolang veel refo's zich vooral druk maken om de bijzaken en geen levende relatie met Jezus Christus zeggen te hebben, is er heel veel te evangeliseren onder refo's.

rotterdam schreef:"Zeggen te hebben" ..............daar draait het dus om.
Formuleren - woorden woorden woorden.

Heb jij, Jeewee, in dit verband een uitleg over Marcus 9 ;
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Nee, daar heb ik 'in dit verband' geen uitleg voor die iets zou toevoegen aan wat er staat...
Het is zo jammer, al die haarkloverij.
Terwijl het zo simpel is. God biedt ons in Zijn Zoon Jezus Christus redding aan.
Dat sla je af en je gaat op die uitnodiging in.
En daarna is het: "Wie in Mij is, zal veel vrucht dragen".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 jul 2016 17:15

rotterdam schreef:Uit het RD van 21/7 ;
„Gezocht: christenen die bereid zijn om te getuigen van hun Heiland tijdens de Duikenburgse Dagen in Echteld en tijdens de Naar Buiten Beurs in Barneveld.” De oproep van de stichting Heart Cry leidde de afgelopen dagen tot een levendige discussie op Facebook.
Evangeliseren onder reformatorische mensen – is dat wel nodig? In de nieuwsbrief van de stichting Heart Cry werd maandag een oproep gedaan om in actie te komen op de Duikenburgse Dagen (26 tot en met 28 juli in Echteld) en op de beurs Naar Buiten (3 tot en met 6 augustus in Barneveld). Op Facebook leidde dit tot stevige reacties. Valt er iets te evangeliseren op een „christelijk festijn”?

Een groep christenen wil gaan evangeliseren op een refobeurs.

Onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers zei m'n opoe altijd - en gelijk had ze.

Het bleef nog lang onrustig in m'n hoofd.

Wat is er mis met getuigen van je Heiland? Op welke plaats dan ook? Is Hij het niet waard om aan anderen aangeprezen te worden?
De vreemde kostgangers van de Heere zullen uitgekotst worden door de wereld, kijk daar maar niet vreemd van op.
Dat er zo veel tegenop komt, dat er al weer zoveel harde woorden zijn gevallen, ook hier op het forum: Allemaal tot meerdere eer en glorie
van de boze.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 jul 2016 17:23

naamloos schreef:]in dat geval geldt voor jou omgekeerd hetzelfde. Plus het evangeliseren onder christenen. :mrgreen:

O ja ? en wat propageer ik dan in jouw ogen ? welk clubje ?

weet ik, en nu?
Wij zijn zelfstandig en niet aangesloten bij een systeem, een uitgewerkte leer oid, wij hebben daar net zo weinig mee te maken als jij met A.B.

Je zou kunnen beginnen er eens flink afstand van te nemen.
En dat "wij zijn zelfstandig" tja ? wat moet ik daar mee ? zelfstandig dus nergens verantwoordelijk voor.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 jul 2016 17:26

JeeWee schreef:Terwijl het zo simpel is. God biedt ons in Zijn Zoon Jezus Christus redding aan.
Dat sla je af en je gaat op die uitnodiging in.
En daarna is het: "Wie in Mij is, zal veel vrucht dragen".

Dominees antwoord - dat zeggen ze allemaal - kunnen we helemaal niks mee in deze discussie.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 jul 2016 17:33

Yoshi schreef:Je gebeden worden verhoort. Rusland is de Amerikaanse varianten van het christendom zat en zal ze verbieden.

Alle begrip voor. Ik woon een paar weken per jaar in Saratov, dat is een stad, 800 km ten zuiden van Moskou aan de Wolga.
Als ik van mijn huis naar de markt loop, da's 1 km, word ik minstens 3 keer besprongen door een evangelist(e)(n).
De vuilnisbakken zitten overvol met foldertjes van Jehova's, Zevende dag adventisten, mormonen en baptisten.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2016 18:16

rotterdam schreef:Alle begrip voor. Ik woon een paar weken per jaar in Saratov, dat is een stad, 800 km ten zuiden van Moskou aan de Wolga.
Als ik van mijn huis naar de markt loop, da's 1 km, word ik minstens 3 keer besprongen door een evangelist(e)(n).
De vuilnisbakken zitten overvol met foldertjes van Jehova's, Zevende dag adventisten, mormonen en baptisten.

Dat lijkt mij zeer irritant.

Het artikel wat erover gaat; http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... ging.dhtml

Afgelopen zaterdag zag ik voor het eerst WTG aanhangers staan op een winkelcentrum. Na even gebakken te hebben in de zon en geen enkele interesse hielden ze het al snel voor gezien.

Op zich ben ik voor godsdienstvrijheid, maar kan Rusland in deze zeker wel begrijpen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jul 2016 18:26

rotterdam schreef:O ja ? en wat propageer ik dan in jouw ogen ? welk clubje ?
Ik doe niets anders dan jij. Gewoon mijn mening geven, en die loopt echt niet altijd synchroon met de evangelische gemeente.
Dus als jij geen clubje propageer dan ik ook niet.
rotterdam schreef:Je zou kunnen beginnen er eens flink afstand van te nemen.
Afstand nemen van iets van iets wat ik nooit heb aangehangen? Vreemde kostganger ben je!
rotterdam schreef:En dat "wij zijn zelfstandig" tja ? wat moet ik daar mee ? zelfstandig dus nergens verantwoordelijk voor.
Daar hoef jij helemaal niets mee.
Uiteraard ben ik verantwoordelijk voor wat ik zelf doe, en medeverantwoordelijk voor wat er in mijn gemeente gebeurt.
En wij vatten niemand in de kraag om ze te pressen zich te laten overdopen, en ik paai niemand met gebedsgenezing.
(hoewel, je brengt me op een idee. Ik wil wel een gebedje voor je doen hoor, want je hebt het dan wel weer rustig in je hoofd begrijp ik uit je openingspost, maar volgens mij is het verder nog niet helemaal in orde :lol: )
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 24 jul 2016 19:09

Toen ik van de week de nieuwsbrief van HeartCry kreeg en de oproep las om te gaan evangeliseren vond ik dat heel mooi.

Weet je waarom? Omdat er heel veel reformatorische mensen zijn die prima weten te vertellen hoe je hoort te geloven maar dat zelf niet geloven want Jezus is hun Redder niet. :roll:

En ja, ik ben geboren en getogen als GerGemmer maar ga steeds meer inzien hoe droevig het toch is dat er zo weinig mensen zijn die willen geloven in het feit dat de Heere Jezus voor onze zonden is gestorven en dat dat ook voor hun zonden is.
In mijn familie zou ik ook wel willen getuigen maar klap altijd dicht dus ik vind het ontzettend moedig van degenen die het wel willen gaan doen. Alleen daarom al, om met die mensen te spreken, zou ik naar die beurs willen gaan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 jul 2016 21:59

mona schreef:Wat is er mis met getuigen van je Heiland? Op welke plaats dan ook? Is Hij het niet waard om aan anderen aangeprezen te worden?

Getuigen betekend "een verklaring afleggen wat de waarheid is"

Getuigen op deze beurs betekend dat de heart cry figuren daar de leugen menen te zien en die willen bestrijden.

Het heeft daarom niets te maken met "het aanprijzen van de Heiland".

Op http://www.heartcry.nl kun je b.v. een aanvaring lezen tussen Dr. M.Visser en Dr.W.Verboom (P.K.N. emeritus hoogleraar Gereformeerde spiritualiteit). Dit is toch op z'n minst gezegd opmerkelijk. Beide weleerwaarde heren behoren tot de rechterflank van het protestantisme.
Dat deze 2 zeergeleerde heren het oneens zijn over het begrip "bekering" (is het als een punt in de tijd versus een langdurig proces). is uiteraard geen probleem maar dat de achterban meent te moeten getuigen / evangeliseren (de leugen bestrijden) onder mensen met een andere interpretatie is zielig en heeft niets met "het aanprijzen van de Heiland" te maken.
Wat denk je mona ? Stel dat ze een beursbezoeker overtuigen en die zegt "ja jullie hebben gelijk, ik ga de G.G.i.N. verlaten en sluit me aan bij de R.K.K. of de vrijzinnigen, zou het dan goed zijn ? Nee dus, ze willen dat ze exact "landen" bij de uitleg van heart cry.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 25 jul 2016 07:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2016 22:35

Dit hele evangeliseren op de refobeurs gebeuren, wordt dat ook opgenomen?
Het lijkt me werkelijk enig om te zien hoe dat inzien werk gaat.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 jul 2016 08:40

Jess schreef:Toen ik van de week de nieuwsbrief van HeartCry kreeg en de oproep las om te gaan evangeliseren vond ik dat heel mooi.

Weet je waarom? Omdat er heel veel reformatorische mensen zijn die prima weten te vertellen hoe je hoort te geloven maar dat zelf niet geloven want Jezus is hun Redder niet. :roll:

En ja, ik ben geboren en getogen als GerGemmer maar ga steeds meer inzien hoe droevig het toch is dat er zo weinig mensen zijn die willen geloven in het feit dat de Heere Jezus voor onze zonden is gestorven en dat dat ook voor hun zonden is.
In mijn familie zou ik ook wel willen getuigen maar klap altijd dicht dus ik vind het ontzettend moedig van degenen die het wel willen gaan doen. Alleen daarom al, om met die mensen te spreken, zou ik naar die beurs willen gaan.

Dat komt mij heel bekend voor. Ik zit ook in zo’n situatie.
Met de Ger.Gem-ers kan ik wel redelijk goed spreken, er is verschil maar dat is niet zo’n erg verschil met de Ger.Gem. in Ned. Het gaat dan voornamelijk over het aannemen van Christus. Als je zegt Jezus als je zaligmaker heb aangenomen zijn de rapen gaar. Dan heb je Jezus gestolen of in je broekzak zitten enz. enz. Er moet volgens Ger.Gem.in Ned.-ers eerst iet vooraf gebeuren namelijk je zonden en ellende leren kennen. Hun vraag is hoe het mogelijk is gered te worden als je geen zonden en ellende kent. Dan komt al heel snel de stempel van hun op jou je bent remonstrants. Ja…. dan komen er verwijten waar bij de hele zaak dicht slaat natuurlijk. Toch laat ik mij niet zo snel van de wijs brengen en vraag de wedervraag hoe het dan toch met hun zit. Nu dan komen de ach en wee klachten dat ze zo slecht zijn en er eigenlijk alleen maar slechtheid in hun opborrelt. Zij zien er dan naar uit dat God ooit nog eens een glimpje van zijn genade aan hun zal laten zien. Ze zijn als echte bekommerden. Er zijn zo weinig echte bekeerden mensen op deze wereld die het zo kunnen vertellen dat God nog naar hen om zag. Zoals ds. Frans Mallan. Die schreef antwoorden per brief in het kerkblad de Wachter Sions. Dat waren echte kinderen van God en die zijn zeldzaam.
Ik moed bekennen dat ik dat ook geloofd heb omdat ik daarin ben opgevoed. Tot dat ik (door allerlei omstandigheden in het leven die ik nu niet vertellen) in de gaten kreeg dat ik mijn Zaligmaker Jezus Christus steeds een klap in zijn gezicht gaf door Hem af te wijzen want Hij bood zich steeds aan als verlosser en zaligmaker. Ik zei dan tegen Hem ‘ik kan u niet aannemen want dan heb ik U gestolen’ (zo had ik het geleerd). Ik vind dit een hele droevige situatie die ik zelf heb meegemaakt en daarom is voor mij overtuiging dat deze mensen Ger.Gem.in Ned-ers in een sekte beland zijn waar nodig geëvangeliseerd dient te worden.
Als God in Christus zich aan u / jou aanbied of laat zien NEEM HEM AAN.
Dat is wat ik op die beurs gaat vertellen tegen de Ger. Gem. in Ned. mensen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 jul 2016 08:59

Jess schreef:En ja, ik ben geboren en getogen als GerGemmer maar ga steeds meer inzien hoe droevig het toch is dat er zo weinig mensen zijn die willen geloven in het feit dat de Heere Jezus voor onze zonden is gestorven en dat dat ook voor hun zonden is.

Dan ken je dus ook hun worstelingen hierover. Het gaat er m.i. niet om dat er zo weinig mensen zijn die werkelijk geloven dat de Heere Jezus voor onze zonden is gestorven, maar sommigen vinden het moeilijk om dit persoonlijk toe te eigenen.
Aan de prediking (in het algemeen gesproken, enkele uitzonderingen daargelaten) ligt het zeker niet! Ik ben zelf geen GerGemse, maar kom er wel met een bepaalde regelmaat.
En er wordt een ruim aanbod verkondigd, maar het gaat kennelijk over veel hoofden heen.
Ik denk dat ik niets nieuws vertel als ik zeg dat er daar erg op elkaar gelet wordt, het uiterlijk heel belangrijk is en je dus automatisch in dat keurslijf komt te zitten. Voor mij is dat een blokkade om lid te worden van de GG. Dus niet vanwege de prediking, maar het eeuwige elkaar op de weegschaal leggen.

Maar alles wordt hier wel toegespitst op de GG en GGiN terwijl op die beurs ook veel mensen rondlopen die in andere kerkgenootschappen lid zijn.
Jess schreef:In mijn familie zou ik ook wel willen getuigen maar klap altijd dicht dus ik vind het ontzettend moedig van degenen die het wel willen gaan doen. Alleen daarom al, om met die mensen te spreken, zou ik naar die beurs willen gaan.

Dat herken ik wel. Er is over het algemeen weinig vrijmoedigheid, ja soms, de uurtjes van korte duurtjes. Het moet zo bijzonder zijn en je dient jezelf van een bepaalde taal te bedienen, anders deugt het vaak ook niet.
Al met al gaat er zo weinig van uit. Is niet zo jaloersmakend voor andersdenkenden, want die zien alleen heel veel moeilijke buitenkant. En dat is jammer.
rotterdam schreef:Stel dat ze een beursbezoeker overtuigen en die zegt "ja jullie hebben gelijk, ik ga de G.G.i.N. verlaten en sluit me aan bij de R.K.K. of de vrijzinnigen, zou het dan goed zijn ? Nee dus, ze willen dat ze exact "landen" bij de uitleg van heart cry.

Dat is best mogelijk en dan zou het zijn doel voorbijschieten.
Ik denk dat H.C. kon ontstaan omdat het gevoel en beleving vandaag de dag zo belangrijk is geworden. Dat zie je ook terug doordat de evangelische gemeenten zo explosief zijn gegroeid.
"Wat voel ik? Wat ervaar ik?" En dat brengt mensen juist in verwarring die dat niet hebben.
Het gaat er niet om wat ik voel of wat ik ervaar, dat moeten we juist leren loslaten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 jul 2016 09:15

rotterdam schreef:Getuigen betekend "een verklaring afleggen wat de waarheid is"

Als het al gaat om waarheid, dan gaat het om Christus als Waarheid, als Persoon. Wie Hij voor jou is, en wat Hij voor jou gedaan heeft. Die waarheid.
Dat heeft niets te maken met het feit dat je wel even op een beurs aan iedereen de waarheid zult vertellen, de waarheid van jouw leer, of welke leer dan ook.
Het gaat om liefde voor de Heere en voor de naaste. Waarom? Omdat Hij mij eerst heeft liefgehad.
Ooit de noodzaak om getuige van Christus te zijn gevoeld in je hart?

Ik raad je aan deze preek te luisteren, het gaat over de waarde van getuigen:
http://www.preekindex.nl/preken/cees-va ... s-van-beek
zullen we daarna over getuigen verder praten?
rotterdam schreef:Het heeft daarom niets te maken met "het aanprijzen van de Heiland".

Na deze preek weet je dat het alles te maken heeft met het aanprijzen van de Heiland.

rotterdam schreef:Wat denk je mona ? Stel dat ze een beursbezoeker overtuigen en die zegt "ja jullie hebben gelijk, ik ga de G.G.i.N. verlaten en sluit me aan bij de R.K.K. of de vrijzinnigen, zou het dan goed zijn ? Nee dus, ze willen dat ze exact "landen" bij de uitleg van heart cry.

Hoe kom je bij deze nonsens?
Is dat soms je eigen gevoel er bij?

Chaya schreef:Ik denk dat H.C. kon ontstaan omdat het gevoel en beleving vandaag de dag zo belangrijk is geworden. Dat zie je ook terug doordat de evangelische gemeenten zo explosief zijn gegroeid.
"Wat voel ik? Wat ervaar ik?" En dat brengt mensen juist in verwarring die dat niet hebben.
Het gaat er niet om wat ik voel of wat ik ervaar, dat moeten we juist leren loslaten.

Nee chaya, dat is echt niet waar.
Het gaat niet om wat ik voel, maar om wat Hij heeft gedaan voor verloren zondaren. Dat gaat soms met zoveel aanvechting, en struikelingen, omdat we niet zondeloos worden aan deze kant van het graf.
Als je Heartcry wil bekritiseren, moet je dat wel inhoudelijk doen.
Wil je eens deze vier vragen doorlezen? Dat geeft een duidelijker beeld.
http://www.heartcry.nl/faq
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”