Het snoepje in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Generaal
Generaal

Re: Het snoepje in de kerk

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2016 06:59

Chaya schreef:Deze predikant is gepromoveerd en ook docent aan de universiteit. Dat betekent dat hij geen dingen uit zijn duim zuigt.

Maar goed, laten we niet ons verliezen in eindeloos gegraaf hoe lang precies zo'n hagenpreek duurde. In ieder geval veel langer dan we nu gewend zijn.

Inderdaad, totaal onbelangrijk allemaal ;/ ......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2016 10:36

lekkerbek schreef:Ik ben toch blij dat de preken bij ons iets langer duren! Al vind ik het nog tekort. Bij een goede preek zou ik nog wel een uurtje willen blijven zitten, maar ook ik heb wel eens gehad dat ik steeds op m'n horloge keek of t nog geen tijd was, idd bij herhalingen of omdat ik t gewoon geen goede preek vond :oops:
Gisteravond in een naburige gemeente een indrukwekkende preek over psalm 42 gehoord, er lag veel onderwijs in. Ik vond t jammer om amen te horen....en hij heeft toch wel zo'n 45 minuten gepreekt! Muisstil was het, ook de kinderen luisterden! Ik ga de cd maar bestellen om het nog een x te horen.

Chaya schreef:Zo zou het moeten zijn en zo is het gelukkig ook zo. Soms. Vaak.
Een goede bevindelijke preek duurt niet lang. Dan steek je aan het begin een snoepje in je mond en vergeet je een nieuwe te pakken.

Huh.....Zo zou het moeten zijn? Dat hangt er vooral vanaf wat je daar zelf van vindt. Er is op dat gebied natuurlijk geen norm, zeker niet een die de lengte van de preek relateert aan de zeggenskracht of "waarheid" daarvan. Net zo min als "bevindelijkheid" in een preek- wat dat dan ook mag zijn - een kwaliteitskeurmerk is maar dat is een andere discussie. Anyway: Lang is niet beter dan kort (of andersom)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 01 jul 2016 15:36

Boanerges schreef:Huh.....Zo zou het moeten zijn? Dat hangt er vooral vanaf wat je daar zelf van vindt. Er is op dat gebied natuurlijk geen norm, zeker niet een die de lengte van de preek relateert aan de zeggenskracht of "waarheid" daarvan. Net zo min als "bevindelijkheid" in een preek- wat dat dan ook mag zijn - een kwaliteitskeurmerk is maar dat is een andere discussie. Anyway: Lang is niet beter dan kort (of andersom)

Er is geen norm en lang is niet persé beter dan kort en andersom.
Maar Lekkerbek en anderen mogen hier hun voorkeur uitspreken voor lengte en inhoud van een preek.
Natuurlijk komt er dan weer zo'n reactie als de jouwe, maar ik dacht dat dit topic nu eens gevrijwaard zou blijven van meningen wat men vindt van kerkdiensten.
Maar nee, dan gaat het toch weer over de lengte van de preek, spanningsbogen, bevindelijkheid, wat is dat?, duur van hagenpreken, vieze bekerkoffie enz. Jammer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 01 jul 2016 16:38

Wat een gewauwel, wie begon er over bevinding?
Ik heb het topic ''doorgelezen'' :-oo
(sorry hoor)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 01 jul 2016 16:55

Vandaag naar een symposium geweest waar 10 artsen 'a talk" hielden, in het Engels dus, van ieder 20 minuten. Tot het eind aan toe was het te volgen, ik heb in totaal 3 katjesdropjes op en tussen de middag een lunch natuurlijk. Prima te doen. 2 sprekers waren wat saai, de rest was interessant. Ik dacht bij mijzelf, vraag ze allen zondag de dienst bij te wonen. Een dienst van anderhalf uur. En toch wil ik wedden dat ze het te lang vinden.......met of zonder snoepje.

Maar goed......het snoepje.........wat ik t prettigst vind is om geen snoep door te geven. Steek een snoepje in je mond als je echt een snoepje wil, maar dat doorgeven leid mij af. Ik heb een tijd lang niet gesnoept, ook niet tijdens diensten, maar door een droge mond door medicatie neem ik of een slokje water of een snoepje. Zondag zat een moeder met 2 kinderen voor mij. Alle 2 een rol mentos, achter elkaar snoepen.....en op t laatst klieren met t papier wat over is. Maar ja, t kind is niet van mij, dus....... :wink:

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2016 17:28

Ach ja, mijn broer kreeg autootjes mee zodat hij zich vermaakte in de kerkbanken. :)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 jul 2016 17:57

Als je dan toch snoep meeneemt vind ik het juist heel raar om het niet op zijn minst aan je buurvrouw of buurman aan te bieden

Ik vond dat als kind al raar

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2016 18:07

Chaya schreef:Er is geen norm en lang is niet persé beter dan kort en andersom.
Maar Lekkerbek en anderen mogen hier hun voorkeur uitspreken voor lengte en inhoud van een preek.

Goed punt! Waarom zou ik dat eigenlijk niet mogen?
Chaya schreef:Natuurlijk komt er dan weer zo'n reactie als de jouwe, maar ik dacht dat dit topic nu eens gevrijwaard zou blijven van meningen wat men vindt van kerkdiensten.
Maar nee, dan gaat het toch weer over de lengte van de preek, spanningsbogen, bevindelijkheid, wat is dat?, duur van hagenpreken, vieze bekerkoffie enz. Jammer.

Jôh....maak je niet druk, neem een pepermuntje dan slik je de vervelende smaak zó weg :lol:

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2016 18:07

Johan100 schreef:Wat een gewauwel, wie begon er over bevinding?
Ik heb het topic ''doorgelezen'' :-oo
(sorry hoor)

waarvan acte! (en wie begon er over een preek van maximaal 20 minuten en een hagepreek van 6 uur? zo jammer dit..... ](*,) )
Laatst gewijzigd door Boanerges op 01 jul 2016 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2016 18:07

meribel schreef:Als je dan toch snoep meeneemt vind ik het juist heel raar om het niet op zijn minst aan je buurvrouw of buurman aan te bieden

Ik vond dat als kind al raar

Moreel dilemma. Stel je zit elke zondag naast dezelfde personen in de kerkbanken. Jij neemt de eerste paar keer een rolletje overheerlijke pepermuntjes mee en geeft die door. Een rolletje waar je je laatste zuurverdiende stuivers voor hebt opzij moeten leggen om het zaterdagmiddag in de plaatselijke buurtsuper te kunnen kopen. Verwacht je op een gegeven moment ook eens iets aangeboden te krijgen van je buurvrouw die wel elke keer met haar kraaloogjes wel van jouw traktatie zit te smikkelen en te smullen?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2016 18:15

Yoshi schreef:Moreel dilemma. Stel je zit elke zondag naast dezelfde personen in de kerkbanken. Jij neemt de eerste paar keer een rolletje overheerlijke pepermuntjes mee en geeft die door. Een rolletje waar je je laatste zuurverdiende stuivers voor hebt opzij moeten leggen :lol: om het zaterdagmiddag in de plaatselijke buurtsuper te kunnen kopen. Verwacht je op een gegeven moment ook eens iets aangeboden te krijgen van je buurvrouw die wel elke keer met haar kraaloogjes wel van jouw traktatie zit te smikkelen en te smullen?

Haha....das geen geven....dat is een economische transactie waarin beide partijen een gelijk aandeel hebben. Laat uw linker hand niet weten wat uw rechter hand geeft :P

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 jul 2016 18:41

Yoshi schreef:[
Moreel dilemma. Stel je zit elke zondag naast dezelfde personen in de kerkbanken. Jij neemt de eerste paar keer een rolletje overheerlijke pepermuntjes mee en geeft die door. Een rolletje waar je je laatste zuurverdiende stuivers voor hebt opzij moeten leggen om het zaterdagmiddag in de plaatselijke buurtsuper te kunnen kopen. Verwacht je op een gegeven moment ook eens iets aangeboden te krijgen van je buurvrouw die wel elke keer met haar kraaloogjes wel van jouw traktatie zit te smikkelen en te smullen?

je zou kunnen overwegen naar de aldi te gaan ipv de plaatselijke buurtsuper,
van wat je uitspaart kan je gerust de buurvrouw een tijdje onderhouden ( in haar snoepverslaving )

een hagepreek van 6 uur......zou dat dan niet gewoon een herhaling van telkens hetzelfde zijn, en mensen lopen er voorbij, luisteren een tijdje en gaan weer verder.
je kan mij niet wijsmaken dat er mensen 6 uur onophoudelijk naar gepreek stonden te luisteren.
of dat een predikant een 6 uur langverhaal gaat staan houden
( of misschien in genesis begonnen voor te lezen, kan ook misschien )

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2016 18:50

De Aldi (wat hier in het dorp overigens 1 van de 2 supermarkten is) heeft natuurlijk geen kwalitatief hoogstaande pepermunt waar je zo lekker lang op kan sabbelen. En zit de pepermunt van de Aldi wel in rolletjes? Of in een plastic zakje wat dus erg veel geluid gaat maken?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 jul 2016 19:00

Smaken verschillen
Aldi verkoopt ook a-merken trouwens

Maar als de bodem in zicht is,
Je doordeweeks droog brood eet zodat je zondag tenminste een pepermuntje heb

Dan bijt je je laatste pepermuntje gewoon even doormidden

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 jul 2016 19:09

Nou
Ik heb als kind weleens een overgebleven snoepje daarin gedoneerd voor de arme kindjes in afrika.
Voordeel dat ze bij ons na de preek collecteren

Terug naar “[Religie] - Open forum”