De andere wang toekeren.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 10:41

off topique-smile
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jun 2016 19:11

mohamed schreef:Ook ik geef de voorkeur aan een knuppel alhoewel ik nog liever alle wapens zou willen omsmelten tot eetgerei en ploegen om het land mee te bewerken.

Een zwaard is behoorlijk ouderwets - al is de moderne mens ook bang voor een samurai exemplaar - maar een geweer kan ik niet aankomen.

JohannesHermanus schreef:Waar een wil is, is een weg. Ik heb ondanks mijn strafblad, toch de hand weten te leggen op een aantal vuurwapens. Ik ben goed in het schieten ermee en raak met de .308 een euro op 100 meter. De .22 ben ik nog zuiverder mee en ik snap waarom dit wapen favoriet is geweest bij de maffia. Maar is dit wat ik wil? Ik heb ze weggedaan, de kans dat ik ze ga gebruiken in geval van nood is levensgroot.

En ziet, een van degenen, die met Jezus waren, de hand uitstekende, trok zijn zwaard uit, en slaande den dienstknecht des hogepriesters, hieuw zijn oor af. Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.
(Mat.26:51-52)

In Lukas 22 staat:

[35] Hij zei hun: ‘Toen Ik jullie eropuit stuurde zonder beurs, reistas en schoenen, zijn jullie toen iets tekort gekomen?’ ‘Nee, niets’, antwoordden ze. [36] Hij zei hun: ‘Maar nu moet je een beurs en een reistas meenemen als je die hebt, en als je geen zwaard hebt, moet je je jas verkopen en er een aanschaffen.

Het moge duidelijk zijn dat Jezus zijn volgelingen niet verbiedt zich te bewapenen, maar niet wil dat we er snel naar grijpen. Zo lezen we immers in Openbaring dat Jezus zelf strijdt met het zwaard en dan zou hij er ook door vergaan?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 14 jun 2016 03:03

Mohamed :Zo lezen we immers in Openbaring dat Jezus zelf strijdt met het zwaard en dan zou hij er ook door vergaan?

het lijkt me logische dat de tekst : want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan . Dat daar met allen natuurlijk niet Jezus zelf bedoelt word anders is het laster naar mijn idee aangezien De HERE Jezus boven alles en iedereen staat aangezien Jezus God De Schepper zelf is en kan doen wat Hij zelf besluit. Het lijkt mij er meer op dat er bedoelt word dat geweld geweld in stand houd en vlees ( Jezus is geen vlees meer ) zwak is en dus uiteindelijk zal sterven door het zwaard van revanche.
Heb ik het niet over zelfverdediging maar meer over leven met het zwaard dus alles maar bestrijden met geweld en dat dat dus uiteindelijk zeker je kop kan kosten aangezien er genoeg kwaad rond loopt en je dat beter kan vermijden aangezien geen mens van staal is en onsterfelijk.
En moord trouwens nog steeds een zonde is ( al lijkt me dat bij zelfverdediging een ander verhaal , geen intentie om te doden maar meer om te overleven)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 jun 2016 04:30

JohannesHermanus schreef:De schoen wringt hierom: De man sloeg mij in mijn gezicht, ik had een tand door de lip. Mijn aanvaller eindigde in het ziekenhuis met zeer zwaar lichamelijk letsel... Dat klopt niet. Ondanks dat de man als een dwaas heeft gehandeld, ik ken mijn krachten op dat moment niet of wil ze niet kennen. Het werk van tunnelvisie, versterkt door mijn toenmalige vriendin die in de keuken stond te koken en zich ook een ongeluk schrok; beschermingsdrift. Nu zou ik kunnen zeggen: dan moet je er maar voor zorgen dat je niet het onderwerp van mijn fixatie wordt. Ik kan ook zeggen: denk erom JH, blijf ten allen tijde je verstand gebruiken en sla niet harder dan noodzakelijk, je hebt een hardere kop dan de gemiddelde mens, incasseer dan maar wat meer.

Ik begrijp je reaktie wel. Die vent was een indringer, die met geweld je huis binnen drong en je vriendin stond daar.
Ik denk niet dat God je reaktie fout vindt. Jij moet je vrouw beschermen en jezelf en hij kwam al ongeoorloofd binnen en begon ook gelijk met geweld
Dan helpt een kopje thee, voor een goed gesprek al niet meer, maar moet je hem wel uitschakelen of verwijderen.

Ik heb in de gang ook een hamer verdekt staan, voor het geval er iemand binnendringt.
Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar hij staat er wel

Ik snap ook je strijd, over dat je hem zulk zwaar letsel hebt toegebracht en dat dat een rotgevoel geeft, over jezelf.
Dat pleit voor je en is voor God al genoeg redenen, om je te vergeven.
Misschien dat je het met die man zelf ook nog uit kan praten, zodat hij je ook kan vergeven. Misschien helpt het voor je gevoel, over jezelf.

Je vraagt je af hoe je dat kan voorkomen?
Misschien op een vechtsport. Je leert daar technieken, waarbij je bij lichamelijk geweld, iemand met een enkele slag uit kan schakelen, zonder hem zwaar letsel toe te brengen. Die je ook nog kan gebruiken, als je al bejaard bent.
En je leert er ook gelijk wat woedebeheersing en zelfbeheersing, als je aangevallen wordt.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 14 jun 2016 10:44

Puur kijkend naar het spirituele onderwijs van Jezus/Jesjoea zelf.
Jezus zegt dat alles wat je doet een reactie heeft (in gelijke mate).
Het is dus vrij dom om zijn leringen niet op te volgen en verstrikt te blijven in de wet van actie en reactie, omdat je vergeleken met Jezus als een blinde bent en dus zijn adviezen nodig hebt.
Je mag jezelf beschermen tegen kwaad, maar wraak nemen is uit den boze, als je Jezus wilt volgen.
En hij legt ook uit waarom.

Q 6: 27-33, 35c-37 / Lucas 6: 27-33, 35c-37 = Matteus 5: 44, 5: 42, 7: 12, 5: 46-47

27 Heb je vijanden lief, 28 doe goed aan wie jou haat, zegen degene die misbruik van je maakt. 30 Geef aan degene die van je vraagt en vraag niet terug wat van jou is. 29 Als iemand je op de wang slaat, keer hem dan de andere wang toe. Als iemand je jas weggrist, geef hem dan ook je hemd. 31 Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. 32 .. Als je alleen lief hebt wie van jou houdt, welke beloning zul je dan krijgen? Doen niet zelfs de belastingophalers hetzelfde? 36 Heb compassie zoals ook je Vader compassie heeft, 35 c-d zodat jullie Zonen zullen worden van jullie Vader, de Allerhoogste, want Hij laat zijn zon rijzen over de slechten en de goeden. 35a-b Heb in plaats daarvan je vijanden lief en doe het goede, en leen uit zonder iets terug te verlangen. Jullie beloning zal groot zijn en jullie zullen kinderen van God zijn.

Q 6: 36-38 / Lucas 6: 36-38= Matteus 7: 1-3

36 Wees genadevol zoals je Vader genadevol is. 37 Oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt. 38 Wat je een ander aandoet, zal jou in gelijke mate aangedaan worden.

Q 6: 41-42 / Lucas 6: 41-42 = Matteus 7: 3-5

41 Waarom zie je de splinter in het oog van je broer, terwijl je de balk in je eigen oog over het hoofd ziet? 42 Hoe kun je tegen je broer zeggen: Laat me de splinter uit je oog verwijderen en zie dan eens de balk in je eigen oog? Huichelaar, werp eerst de balk uit je eigen oog, en pas dan kun je helder genoeg zien om de splinter uit het oog van je broer te halen.

Q 6: 43-45 / Lucas 6: 43-45 = Matteus 7: 15-16b; 18-19, 12: 33-35

43 .. Gezonde bomen dragen geen rot fruit, noch heeft een zieke boom gezond fruit. 44 Want aan het fruit zul je de boom herkennen. Kun je vijgen plukken van doornstruiken, of druiven van distels? 45 De goede persoon werpt van zijn schat goede dingen op, en de kwade persoon werpt van de kwade schat kwade dingen op. Want de mond spreekt waar het hart van overvloeit.

Q 6: 39-40 / Lucas 6: 39-40 = Matteus 5: 14, 10: 24-25

39 Kan een blind iemand een andere blinde de weg wijzen? Zullen ze niet allebei in een kuil vallen? 40 Een volgeling is niet superieur aan zijn Meester, het is genoeg voor hem om te worden zoals zijn Meester.

Q 6: 46-49 / Lucas 6: 46-49 = Matteus 7: 21, 24-27

46 .. Waarom noem je mij: Meester, Meester, en doe je niet wat ik zeg? 47 Iedereen die mijn woorden hoort en ze in praktijk brengt, 48 is als iemand die zijn huis op rotsbodem bouwde; en de regen stroomde neer en de stortvloeden kwamen, en beukten tegen dat huis, en het stortte niet in, want het was gefundeerd op rotsbodem. 49 En iedereen die mijn woorden hoort en ze niet in praktijk brengt is als iemand die zijn huis op zand bouwde; en de regen stroomde neer en de stortvloeden kwamen, en beukten tegen dat huis en prompt stortte het in, en de ineenstorting ervan was catastrofaal.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 jun 2016 23:44

Je andere wang toekeren heeft niet te maken met ook nog daar eens op te laten meppen.
Het heeft te maken met vergevingsgezindheid. Het gaat er om dat je kunt vergeven wanneer je kwaad aangedaan wordt. We hebben God op het hoogst misdaan en om ons de weg vrij te maken voor vergeving heeft Hij de andere wang toegekeerd, Zijn zoon gegeven.
Als je op je Heiland vertrouwd, Zijn beloftes naleeft, Hem geloofd, dan heb je geen wapentuig nodig om je te kunnen verdedigen. Het is een teken van bangheid, je bent niet vrij. Als God voor mij is wie zal tegen mij zijn. Ik heb niets te vrezen.
Bangheid is je eigen leven voorop stellen. God heeft Zijn kinderen op een voetstuk gezet, geheiligd in Jezus Christus, onbegrijpelijk maar zij zijn gelijk aan Hem. God wil dat we Hem daarom volgen, niet kijken wat Hij gedaan heeft maar Zijn voetstappen drukken, doen wat Hij deed. Hij deed de wil van Zijn Vader en God verlangt het ook van Zijn kinderen. Dat zij hun leven geven voor Jezus.

Wanneer je vergeeft wat je aangedaan wordt, betaald God je uit.
Zeker als reactie kun je op een bepaalde manier reageren maar je kunt God vragen of Hij je daarvoor wil bewaren. Als je daarin volhard zal Hij je absoluut helpen. Dan kon het nog wel eens gebeuren dat je het pak slaag niet wilde missen omdat het je dichter bij God gebracht hebt, en dat gaat boven alles.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 15 jun 2016 23:55

Wij mensen zijn van nature haters van God en onze naasten zegt de schrift of geneigd tot. D.w.z. dat je je naaste waar je geen ruzie mee hebt al niet op de juiste wijze lief hebt, zoals eigenlijk de bedoeling is, laat staan mensen die je niet lekker liggen of waar je misschien ruzie mee hebt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 jun 2016 00:02

Johan100 schreef:Wij mensen zijn van nature haters van God en onze naasten zegt de schrift. D.w.z. dat je je naaste waar je geen ruzie mee hebt al niet op de juiste wijze lief hebt, zoals eigenlijk de bedoeling is, laat staan mensen die je niet lekker liggen of waar je misschien ruzie mee hebt.

Je spreekt vanuit de bijbel niet vanuit een christen, een oprecht christen is geen hater van God.
Een oprecht christen heeft met niemand ruzie, dan kun je niet oprecht tegenover God leven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2016 00:18

Teus schreef:
Je spreekt vanuit de bijbel niet vanuit een christen, een oprecht christen is geen hater van God.
Een oprecht christen heeft met niemand ruzie, dan kun je niet oprecht tegenover God leven.

Vanuit de bijbel ja, maar dat klopt ook, dat leeft in het hart. Een christen wordt niet volmaakt op aarde, twee-mens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 jun 2016 00:34

Teus schreef:

Johan100 schreef:Vanuit de bijbel ja, maar dat klopt ook, dat leeft in het hart. Een christen wordt niet volmaakt op aarde, twee-mens.

Ik zeg niet dat een mens hier volmaakt kan zijn.
Ik heb de indruk dat je ergens achter schuilt. Je probeert jezelf te vrijwaren om ruzie te mogen hebben en een ander niet altijd lief te hoeven hebben.
Bij een christen leeft dat niet in het hart. God bedoeld dat je niet lief kunt hebben zonder Hem, de agape liefde, de liefde zonder voorwaarde, die je ontvangt door de Heilige Geest. Evenwel is dat niet makkelijk maar met God kun je alles.
Een oprecht christen leeft dicht bij God en verwacht alles van Hem. Wanneer hij ruzie heeft kan hij niets van God verwachten omdat God niet met zonden om kan gaan. Als je oprecht voor God wil leven vraag je dagelijks aan Hem of er nog iets op te ruimen is wat jij niet weet maar wel weg moet zodat het niet je relatie met Hem verstoord.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2016 07:17

Teus schreef: Je probeert jezelf te vrijwaren om ruzie te mogen hebben en een ander niet altijd lief te hoeven hebben.
Bij een christen leeft dat niet in het hart. God bedoeld dat je niet lief kunt hebben zonder Hem, de agape liefde, de liefde zonder voorwaarde, die je ontvangt door de Heilige Geest. Evenwel is dat niet makkelijk maar met God kun je alles.
Een oprecht christen leeft dicht bij God en verwacht alles van Hem. Wanneer hij ruzie heeft kan hij niets van God verwachten omdat God niet met zonden om kan gaan. Als je oprecht voor God wil leven vraag je dagelijks aan Hem of er nog iets op te ruimen is wat jij niet weet maar wel weg moet zodat het niet je relatie met Hem verstoord.

Sorry? Haal je dat eruit? Ik weet niet waar je dat leest. Dat is jouw interpretatie dan denk ik.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 jun 2016 08:31

Nee sorry, een beetje krom verwoord.
Ik bedoel niet jij persoonlijk maar met de woorden.
Wat in de bijbel staat, onder meer ook dat we bv. niet in staat zijn iets goeds te doen.
Dat alles ijdelheid is wat we doen.
Enerzijds, lijkt het dat we dan ook niets kunnen en alles wat we doen fout is.
We kunnen we degelijk iets goed doen maar het komt niet direct van ons.
We kunnen niets zonder God, zelfs niet knipperen met onze ogen.
Er zijn wel degelijk mensen die bv. vanuit hun hart, zonder eigenbelang, voor mensen zorgen.
Ze kunnen het door de algemene Genade van God.
Anderzijds, Gods enige doel is dat alle mensen zich tot Hem bekeren en leven tot eer van Hem.
Alles wat wij hiervoor willen doen is ijdelheid, nutteloos volgens God.
Al zou je niets vanuit eigenbelang doen dan nog heeft het geen zin om het je tot God te brengen.

Kortom, het is geweldig om te werken oprecht vanuit je hart maar het is zinloos om ermee voor God te kunnen verschijnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2016 10:11

Ik begrijp (denk ik) heus wel wat je bedoelt.. De bijbel lijkt vol te staan met tegenstrijdigheden terwijl het niet zo is, daarom hebben we het wel over schijnbare tegenstrijdigheden (paradoxen) en er lijkt discrepantie te zijn tussen de bijbel en de werkelijkheid, oftwel dat de praktijk en de theorie van de bijbel niet overeenkomen, maar dat is niet zo

vond dit ook wel boeiend om te lezen http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/140 ... e-ene-kan/

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 jun 2016 10:54

Laten we voorop stellen dat we de Heilige Geest nodig hebben om de Bijbel te kunnen verstaan.
Daarin zie ik het gevaar van al die vertalingen, we moeten de Bijbel met ons simpele verstand kunnen begrijpen buiten het feit waarvoor God ons oproept, ons te bekeren. Het evangelie is te begrijpen met ons normale verstand.

De mens dienen we lief te hebben en dat kan door de kracht van de Heilige Geest. De zonden moeten we haten.
God maakt onderscheid tussen de mens en zijn daden en dat moeten wij ook doen.
Als je een nabij leven hebt ga je van ieder mens houden en haat en veroordeel je zijn gedrag.
We denken wanneer God iemand straft dat Hij daar vermaak in heeft. Hij heeft er verdriet van dat Hij het door Zijn rechtvaardigheid moet doen. Hij wil veel liever dat die persoon zich bekeerd.
We kunnen ons niet meten met God, wat Hij doet gaat ons niets aan, Hij heeft alle rechten en wij moeten naar Hem luisteren.
We kunnen niet denken "o God doet het dan mogen wij het ook".

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2016 11:36

Exact, mee eens.
Wij associëren haat vaak met diepe walging en minachting, maar dat is de haat van de duivel en wat in een mens op kan komen, er diep inzit maar niet perse naar buiten hoeft te komen. (door algemene genade)
De haat van God betekent afkeer, Hij keert zich af van de zonde en zondaar, kan er geen gemeenschap mee hebben. Dat is heilige haat.
Ertegenover wil Hij dat er niemand verloren gaat.
Teus schreef:
We kunnen ons niet meten met God, wat Hij doet gaat ons niets aan, Hij heeft alle rechten en wij moeten naar Hem luisteren.
We kunnen niet denken "o God doet het dan mogen wij het ook".

Hier heb ik wel wat bedenkingen bij, om dat zo wart-wit te stellen. '' Wat Hij doet gaat ons niet aan''. Dat ligt er maar aan hoe je het bedoelt. (denk ik)
Voor de zondeval had de mens het beeld van God. Jezus Zijn eigenschappen laat zien wie God is. Hij is het beeld van God.
We kunnen alleen door Hem tot God gaan.
Hoe kan je Jezus gelijkvormig worden als je de eigenschappen van God niet kent, geleerd door de Heilige Geest?
''Wordt toornig en zondigt niet'' ook een tekst wie laat zien wie God is en hoe wij horen te zijn. Heilige boosheid, zonder afgunst, jaloezie e.d.
Staat er niet voor niets.
Al Gods eigenschappen (rechtvaardigheid, liefde, ...) zijn 100 procent en niet strijdig met elkaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”