Rome en Reformatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Rome en Reformatie

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2016 15:41

JohannesHermanus schreef:
Wellicht als term, echter ben ik van mening dat de onofficiële totstandkoming plaatsvond ten tijde van de Romeinse keizer Constantijn en zijn wonderbaarlijke bekering in 312 n.C. De eerste zogenaamde paus en plaatsvervanger van Jezus (een antichrist dus) was een feit. Hij is verantwoordelijk voor de heidense invloeden die de kerk in werden gebracht o.a. dmv de macht van heidense priesters langzaam om te zetten in die van de bisschop van Rome. Daar zou ik wel een bronnetje van willen zien.

Constantijn de Grote is in 337 overleden. Hij was het middel tot het stoppen van de christenvervolgingen die plaatsvonden en God heeft hem gebruikt zodat christenen weer hun bijeenkomsten konden houden. In 321 heeft hij de zondagswet ingesteld waarin hij het verbood in zijn rijk dat mensen werkten. Dit vind inderdaad geen grond in de Schrift. Wel dat we één dag apart moeten houden. Van daaruit is later de term 'zondagsheiliging' ontstaan. Wat in wezen niet meer betekend dan het apart zetten van de zondag. Heiligen wil hier dus zeggen 'apart zetten'. Nu gebruiken mensen de term 'heilige zondagsochtenddienst' bijvoorbeeld weleens. Ze denken misschien wel dat de zondag heilig is en eren de zondag i.p.v. God? In wezen weten ze misschien geeneens waar ze het over hebben. Dit is vanuit een bepaalde traditie overgenomen. Dit is in mijn optiek puur rooms. ''Doe dat en gij zult leven''. Goede werken dus. De heiligenverering en Mariadienst en al dat soort grove dwalingen ontstonden in 400 en later.
Ondertussen waren Arius en Pelagius er al geweest met hun dwalingen en de gnostiek en nog weer andere dwalingen die binnengeslopen waren rond 300-400. Tegen Arius (en de gnostiek) is de geloofsbelijdenis van Nicea (Athanasius) opgesteld (concilie van Nicea). Augustinus tegen de donatisten en Pelagius. Om al die leren uit elkaar te houden zou je het zelf maar eens op moeten zoeken. Dit is allemaal ontstaan dus na de eerste christengemeenten in de tijd van de apostelen. De eerste paus kwam er vlak na de dood van Constantijn in de tijd van Ambrosius van Milaan. Later zijn eerdere kerkvaders ook heiligverklaard waaronder Athanasius en sommigen met terugwerkende kracht tot paus verklaard. Deze christenen werden toen vervolgd door de Romeinse keizers tot de tijd van Constantijn.
De zogenaamde 'vervangingstheoriegedachten' vind zijn oorsprong volgens mij al heel snel, in de tijd van de eerste kerkvaders.
Ook vermoed ik dat de filosofie van die tijd een rol gespeeld heeft bij het ontstaan van dwalingen. Het zit dus waarschijnlijk allemaal iets ingewikkelder in elkaar. Toen ontstond de reformatie en de afscheiding van Rome. Later is de term Rooms-Katholiek bedacht om het onderscheid aan te geven tussen die de paus trouw wilden blijven en de protestanten die weer terug wilden naar de Schrift.
De paus heeft zich een rol en positie aangemeten die nergens grond vindt in de Schrift. Ik vind het pure arrogantie.
Hier nog een artikel wat je kan lezen met wat informatie: http://www.reformatorischebaptisten.nl/Gruwelen.html
Als je een aanvulling of eventueel correctie hebt hoor ik het wel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 mei 2016 16:36

Johan100 schreef:Daar zou ik wel een bronnetje van willen zien.

Hoe goed is uw Engels? Ex rooms katholiek priester Richard Bennett heeft hierover het volgende te melden:

http://www.bereanbeacon.org/

Ik heb het betreffende artikel ook in het Nederlands gevonden:

http://www.bereanbeacon.org/articles-1/ ... -szentatya

Als ik u was zou ik zelf ook ff lekker het internet na spitten als ware het een grote bibliotheek. Constantijn is niet het lieverdje dat door God is aangewezen om de arme Christenen te helpen. Hij draaide de rollen gewoon om, meer niet. Verplicht gedrag leid tot aangepast gedrag...

Hier kunt u ook het eea lezen:

http://www.wayoflife.org/index_files/th ... empty.html
http://www.rapidnet.com/~jbeard/cath/ch-state.htm

Als u in de "search" optie Constantine invult, krijgt u verscheidene hits.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 30 mei 2016 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 mei 2016 17:23

Johan100 schreef:Ze denken misschien wel dat de zondag heilig is en eren de zondag i.p.v. God? In wezen weten ze misschien geeneens waar ze het over hebben. Dit is vanuit een bepaalde traditie overgenomen. Dit is in mijn optiek puur rooms.

Serieus, je hebt dit soort uit de lucht gegrepen verdachtmakingen nodig? Nee toch, laat het dan ook achterwege.
Overigens puur rooms? Onder welke steen kom jij vandaan? Nooit gehoord van bijvoorbeeld de koptische kerk of de oosters orthodoxe kerken?
''Doe dat en gij zult leven''. Goede werken dus.

Lees ter informatie eens de gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigingsleer van de katholieke kerk en de lutherse wereldfederatie.
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=338
De heiligenverering en Mariadienst en al dat soort grove dwalingen ontstonden in 400 en later.

Niet echt;
http://scripturecatholic.com/saints.html
http://scripturecatholic.com/blessed_virgin_mary.html

Zowel bijbels alsook eerder te plaatsen in de christelijke geschiedenis.
Toen ontstond de reformatie en de afscheiding van Rome. Later is de term Rooms-Katholiek bedacht om het onderscheid aan te geven tussen die de paus trouw wilden blijven en de protestanten die weer terug wilden naar de Schrift.

De term rooms-katholiek is gebruikelijk in landen waar bijvoorbeeld ook een oud-katholieke kerk is. Protestanten noemen zich (op een enkel individu na, die grappig genoeg constant nog menen te moeten protesteren tegen van alles en nog wat) van alles en nog wat, maar zelden tot nooit katholiek. Dat zijn ze ook niet zelfs niet in de basale betekenis van het woord; algemeen.
De paus heeft zich een rol en positie aangemeten die nergens grond vindt in de Schrift. Ik vind het pure arrogantie.

Dat mag je vinden. En nu?
Als je een aanvulling of eventueel correctie hebt hoor ik het wel.

Bij deze, en dan heb ik er slechts vluchtig overheen gekeken.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2016 17:27

Dat heb ik allemaal op school gehad, Herman (al is het deels weggezakt) en ik heb genoeg boeken staan wat dat betreft.
Maar goed, weer even inhoudelijk: dat soort kretologie kan ik niet zo veel mee eerlijk gezegd, dat is jouw mening, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het gaat er mij om of iets historisch juist is en overeenkomt met de bijbel.
Ik bedoelde trouwens een onderbouwing van je laatste zin van je vorige bericht.
Ik ga de link eens lezen als ik tijd heb.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 15 jun 2016 18:20

Chaya schreef:Ik heb diep respect voor deze priester, luister altijd graag naar hem.
Maar is het niet kenmerkend dat hij zegt: Kom terug?
Als de "reformatorische moederkerk - die helaas niet meer bestaat vanwege al die afscheidingen daarna - nu eens zou zeggen:
Rome, keer terug naar ons? (PKN? Hervormd? Gereformeerd?)

Het artikel haalde ik hier:
http://www.antoinebodar.nl/artikelen/rome-en-reformatie

De mentaliteit dat mensen "terug"moeten komen zegt impliciet dat protestanten en andere niet-Roomse vormen van het christendom er niet echt bij zouden horen en afwijken van een "ware weg of methode".
Feitelijk is dit een vorm van sektarisch denken, dat vrij gebruikelijk is bij christenen.
Bij boeddhisten bijvoorbeeld is veel meer ruimte om nieuwe stromingen te vormen, met nieuw toegevoegde ideeen en praktijken, die dan niet zo snel verketterd worden.

Je zou denken dat deze sektarische mentaliteit pas tot stand kwam toen de Romeinse keizers zelf christelijk werden en de macht naar zich toe trokken om het christendom mede vorm te geven, maar dit gebeurde al eerder in de tijd dat de macht van het christendom in Rome nog niet zo vanzelfsprekend was, maar al wel bestond.

In de tweede eeuw al bijvoorbeeld, was er grote rivaliteit tussen de kerk rond Rome en die van Marcion, die ongeveer even groot was. Je had ook andere stromingen die hun eigen evangelies gebruikten (de Marcionitische kerk las ook alleen uit een oude Lucas versie en de meer oorspronkelijke Paulus brieven, een NT bestond nog niet).
Er waren eeuwenlang stromingen die de huidige christenen niet als christelijk zouden erkennen, maar die wel rond het leven en de leringen van Jezus waren gevormd.
Al vrij vroeg begon de kerk rond Rome dictatoriaal te werken door afwijkende doctrines te verketteren en belachelijk te maken.
Hun giftige en veeal valse (misleidende, maar wel doorzichtige) manier van denken kun je nalezen in de brieven van de zogenaamde "kerkvaders" die bewaard zijn gebleven en deels online terug te vinden.
De vele brieven en geschriften van al die andere stromingen zijn veelal vernietigd.
Alleen indirect kun je nog kennis nemen van de andere standpunten.
Gelukkig zijn wel diverse door Rome verketterde evangelien teruggevonden.
De kerk rond Rome bepaalde welke ideeen wel en niet door de beugel konden en ze bewerkte zelf eigenhandig de christelijke geschriften die ze al had in een bepaalde richting.

De Reformatie was een zich terecht afzetten tegen allerlei zware misstanden in de kerk in stand gehouden door de Roomse machtskliek.
Teruggaan naar een onbekende "ideale" vroege kerk was onmogelijk, omdat het Nieuwe Testament vooral was geselecteerd en aangepast door de orthodoxie van Rome en zeker niet door mensen van de vroege kerk.
Calvijn zorgde ervoor dat een van zijn protestante medebroeders wegens een afwijkende doctrine levend werd verbrand.
Daaraan kun je zien dat de Reformatie geen afstand deed van de verwerpelijke sektarische mentaliteit.
Dogmatische doctrines werden belangrijker gevonden dan de leringen van Jezus en de weg die hij probeerde te onderwijzen.
Daaraan heeft de Reformatie dus niets veranderd.
Vandaar ook dat ze tegenwoordig weer toenadering kunnen zoeken, nu de Roomse gezagsdragers zich wat minder erg misdragen als eeuwenlang het geval was.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2016 18:58

De roomse gezagsdragers zoeken met vele geloven toenadering als je de documenten doorspit :mrgreen:

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... c=1&al=841
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 jun 2016 19:07

De katholieke Kerk erkend dat de moslims ook God willen dienen en is van harte bereidt om ze te helpen een helderder beeld te krijgen van God. Net zoals de joden overigens. En uiteindelijk is de praktijk van vandaag de dag dat katholieken in veel gebieden moeten samenleven met moslims. Dat wil men het liefst in vrede.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jun 2016 21:40

Yoshi schreef:De katholieke Kerk erkend dat de moslims ook God willen dienen en is van harte bereidt om ze te helpen een helderder beeld te krijgen van God. Net zoals de joden overigens.
Dat is erg vriendelijk van de katholieke Kerk, maar de islamitische Moskee is ook van harte bereid om uit te leggen dat het shirk is om te geloven dat God een zoon heeft. :lol:

Ik chargeer een beetje, maar in de praktijk is het in Italië wel gebeurd dat kerken moskee werden en later weer kerk. De geschiedenis van de Islam in Italië interesseert me wel, want de hak van de laars is zowat ook de hak van het christendom geografisch gezien.
Yoshi schreef:En uiteindelijk is de praktijk van vandaag de dag dat katholieken in veel gebieden moeten samenleven met moslims. Dat wil men het liefst in vrede.

Als we met elkaar in vrede kunnen leven is dat genoeg, niet iedereen hoeft christen te worden, jood of moslim.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2016 23:18

Yoshi schreef:De katholieke Kerk erkend dat de moslims ook God willen dienen en is van harte bereidt om ze te helpen een helderder beeld te krijgen van God. Net zoals de joden overigens. En uiteindelijk is de praktijk van vandaag de dag dat katholieken in veel gebieden moeten samenleven met moslims. Dat wil men het liefst in vrede.

Wat nobel is dat toch. 8)

Ja de roomse machthebber erkent de profeet van die religie dus gelooft hij dat in dát boek de waarheid staat.
Die profeet van die religie heeft toch alles opgeschreven i.o.v. God of was het Gabriël. :-k

Tja het is ook de bedoeling één wereldheerser en één wereldreligie ! :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jun 2016 06:10

schaapje schreef:Wat nobel is dat toch. 8)

Ja de roomse machthebber erkent de profeet van die religie dus gelooft hij dat in dát boek de waarheid staat.
Die profeet van die religie heeft toch alles opgeschreven i.o.v. God of was het Gabriël. :-k

Heb je alleen kritiek of ook een alternatief ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2016 07:23

Afbeelding
De paus in een moskee.
Ik maak me overigens niet druk om die man. Wie denkt hij dat hij is.Stof.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2016 08:26

rotterdam schreef:
Heb je alleen kritiek of ook een alternatief ?

Een beetje een flauwe opmerking.
Ons is opgedragen de vrede te bewaren met onze naaste.
Maar waar staat in de Bijbel dat er een mens moet zorgen voor een wereldvrede! En dat ten koste van de Waarheid!
Er zijn al heel wat woorden over de politiek van de roomse machthebber op dit forum voorbij gekomen,
en ik zie het nut er niet van in om dat opnieuw te doen.
Als jij geen enkele kritiek hebt op de woorden die te lezen zijn in de rk documenten, dan zij dat zo!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jun 2016 13:10

schaapje schreef:Een beetje een flauwe opmerking.
Ons is opgedragen de vrede te bewaren met onze naaste.
Maar waar staat in de Bijbel dat er een mens moet zorgen voor een wereldvrede! En dat ten koste van de Waarheid!
Er zijn al heel wat woorden over de politiek van de roomse machthebber op dit forum voorbij gekomen,
en ik zie het nut er niet van in om dat opnieuw te doen.
Als jij geen enkele kritiek hebt op de woorden die te lezen zijn in de rk documenten, dan zij dat zo!

Ja met je naaste en die weer met zijn of haar naaste - de wereld rond.

Waarheid is een relatief begrip binnen het christelijk geloof.

Wie zegt dat ik geen kritiek heb op de R.K.K. ? Dat heb ik wel, maar ook op de Protestanten en de Orthodoxen.
Wat heeft dit er mee te maken ?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 16 jun 2016 17:33

Over flauwe opmerkingen gesproken;
schaapje schreef:Wat nobel is dat toch. 8)

Is je eigen geloof werkelijk zo klein dat je leugens moet verspreiden over het geloof van de paus? Ik hoop voor je van niet en dat je deze belachelijke woorden terugneemt.
Daarnaast dien je op dit forum respect te hebben voor ambtsdragers. Voor jou is het dus gewoon paus of Franciscus.

Open er een topic over en nodig moslims uit om je een en ander te onderwijzen van de islam.

Toon me eens katholieke documenten waaruit blijkt dat dat de bedoeling is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jun 2016 18:16

Niet eens op reageren Yoshi.

Terug naar “[Religie] - Open forum”