Ik begrijp wat je bedoelt maar we weten niet in het geringste wat we aan kunnen richten.
Als je eens een glimp mag zien wat er tussen God en Jezus afspeelt aangaande jezelf dan wil je wel heel voorzichtig zijn.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Teus schreef:Ik begrijp wat je bedoelt maar we weten niet in het geringste wat we aan kunnen richten.
Teus schreef:Als je eens een glimp mag zien wat er tussen God en Jezus afspeelt aangaande jezelf dan wil je wel heel voorzichtig zijn.
JohannesHermanus schreef:Vanuit uw visie zou het zo zijn dat iedereen door en door slecht is en er geen greintje goeds in aanwezig zou zijn. Als ik zo om mij heen kijk naar andere mensen, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men zonder God wel degelijk in staat is tot iets goeds. Daarvoor zie ik nog teveel moois gebeuren bij mensen die God niet kennen of niet willen kennen. We vertoeven per slot van rekening niet allemaal in de gevangenis vanwege gepleegde zware delicten en andere criminele activiteiten. Kunt u mij dit verschil verklaren tussen de gewoontecrimineel en degene die wel zijn VOG krijgt? En waar komt het gedrag vandaan van de barmhartige Samaritaan?
"zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden.
Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één." (Rom. 3:10-12, zie ook: Rom. 1:18-32, 2:1-16, 3:9-20)
"Immers, het bedenken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet. En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen." (Rom. 8:7-8)
"En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God." (Mark. 10:18)
"En vele menigten trokken met Hem mee, en terwijl Hij Zich omkeerde, zei Hij tegen hen: Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. En wie zijn kruis niet draagt en achter Mij aan komt, kan geen discipel van Mij zijn.
Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn. (Luk. 14:25-35)"
"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de Schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan." (Mattheüs 5:17-20)
"Jezus antwoordde en zei tegen hen: Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft."
"Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen."
"En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag."
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag."
"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven."
"En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is." (Johannes 6:29, 6:37, 6:39, 6:44, 6:63, 6:65)
"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht." (Johannes 3:17-19)
"Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:
van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;" (Johannes 16:7-9)
"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,
waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen. (Efeziërs 2:1-3)"
"Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden." (1 Korinthe 2).
JohannesHermanus schreef:Aldus Calvijn. Vanaf welk moment is God gaan verkiezen en bepalen? Kunt u mij vertellen waar de voorkennis van God dan wel op van toepassing is?
JohannesHermanus schreef:De enige keer dat redelijkerwijs beweerd kan worden dat vrije wil kon bestaan hebben was in Adam vóór de val. Adam kon weerstand geboden hebben als hij dat wilde, gezien hij louter viel door zijn eigen wil. In zijn rechtschapenheid was de mens begiftigd met vrije wil, waardoor, als hij ervoor gekozen had, hij eeuwig leven kon verkregen hebben. Niettegenstaande zit er geen realiteit in de vrije wil die aldus aan de mens was toebedeeld, aangezien God de val had bepaald, en daarom moet Hij op een bepaalde wijze Adams wil beïnvloed hebben. Het werd niet in neutraal evenwicht gelaten, en evenmin werd zijn toekomst ooit in spanning of onzekerheid gelaten. Het was zeker dat vroeg of laat Adam in het kwaad zou vallen, en met deze onvermijdelijke val verdween daar elk spoor van de vrije wil die de mens kon gehad hebben. Vanaf die tijd werd de wil corrupt samen met de hele natuur. De mens bezat niet langer de capaciteit om te kiezen tussen goed en kwaad. (Calvijns Institutie II, iv, pag.8 )
Wederom aldus Calvijn. Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat hij hier de ene contradictie met de andere weerlegd. Hij beschuldigd God er zelfs van dat Hij de zondeval heeft veroorzaakt... Wat een vreemde en absurde vrije wil hebben wij dan gehad in Adam. Calvijn beweert hier een grote tegenstrijdigheid m.i. en zegt dat Adam kon weerstaan hebben, dat hij viel door zijn eigen vrije wil, en dat zijn val door God was bepaald. Wat wordt het nou dan?
"Want, in waarheid, tegen Uw heilig Kind Jezus, Die U gezalfd hebt, zijn Herodes en Pontius Pilatus samen met de heidenen en de volken van Israël bijeengekomen,
om alles te doen wat Uw hand en Uw raadbesluit van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou." (Handelingen 4:27-28)
DeDwaler schreef:En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.(Mark. 10:18)
JohannesHermanus schreef:Het lijkt wellicht dat ik er geen aandacht aan schenk, maar ik verzeker u dat dit onderwerp mij dag en nacht bezighoud. Temeer omdat een goede vriendin van mij in veel pijn verkeerd en ze op dit moment in haar bijna een eeuw oude leven, het leven niet meer ziet zitten. Ze is altijd goed geweest voor mij, wat ik ook deed. En dit contrasteert enorm met wat ik hier leer over totale verdorvenheid. In dit licht moet ik haar zien als een zeer ijdel persoon die alleen maar om mij geeft omdat ze met haar goede werken rechtvaardig wil zijn voor God. Zo ken ik haar helemaal niet en zo wil ik ook geen afscheid nemen. Strijd dus, en verdriet. Vanuit deze emotie wil ik hier nu niet op reageren, omdat dit wellicht een vertekend beeld geeft en ter voorkoming van keiharde uitspraken. Maar ik kom hier op terug!
"Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend.
Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
Die heeft Hij in rijke mate over ons uitgegoten door Jezus Christus, onze Zaligmaker,
opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden, overeenkomstig de hoop van het eeuwige leven." (Titus 3:3-7)
JohannesHermanus schreef:U haalt een Schriftgedeelte aan waar ik toch graag nog iets over wil zeggen:
En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.(Mark. 10:18)
Ik hoop niet dat u hiermee wil zeggen dat ook Jezus Zichzelf geen goed persoon vind. Deze uitspraak van Jezus wordt gedaan tegen iemand die Hem een goed persoon vind, een bijzonder goed mens. Maar hij kent Jezus blijkbaar niet en krijgt dan ook een antwoord naar de wet... Om zichzelf en zijn verloren en hulpeloze staat te leren kennen.
DeDwaler schreef:Allereerst excuses voor de wat late reactie.
DeDwaler schreef:Nogmaals veel sterkte toegewenst, Johannes, en ik bid voor jullie.
DeDwaler schreef:Je kunt je redding alleen verspelen als je je eigenmachtig Gods genade wederrechtelijk (onrechtmatig) hebt toegeëigend. Met andere woorden: Als je jezelf gered acht op basis van alles en nog wat, in plaats van dat God jou Zijn genade heeft geschonken en de Heere Jezus jou gered en bevestigd heeft, dan is het voorstelbaar dat je bang bent om die redding te verspelen.
DeDwaler schreef:De waarheid is, dat God jouw onwil, ongeloof en onbekeerlijkheid moet doorbreken, omdat je anders niet zult inzien waar je de Heere Jezus voor nodig hebt en je je ook nooit zult bekeren. Er is dus vóór alles een ingrijpen van God Zelf nodig om je geestelijk tot leven te wekken en je ogen en hart te openen, zodat je ontvankelijk wordt voor de geestelijke waarheid en Hij je in staat stelt om je daadwerkelijk te bekeren en te geloven.
DeDwaler schreef:Het ware geloof is een wonderlijk iets, omdat je er als zondig mens totaal geen zeggenschap over- of invloed op hebt. Het wordt je uit genade persoonlijk geschonken door een bovennatuurlijk ingrijpen van God Zelf, door middel van Zijn gesproken Woord en door openbaring van de Heere Jezus door de Heilige Geest (wedergeboorte) in het hart van de zondaar. Als de ware Heere Jezus je op die manier geopenbaard wordt, dan kun je eenvoudigweg niet anders dan in Hem geloven.
DeDwaler schreef:Je klopt niet uit jezelf op de deur met een waarachtig geloof in de Heere Jezus. Je klopt slechts op Gods Deur wanneer je een zondaar bent, en je het van de Vader geleerd en gehoord hebt dat er, ondanks al je zonden en overtredingen, dankzij Gods liefdevolle genade (verkiezing), toch nog Hoop voor je gloort en er Licht schijnt in de duisternis, waarin je hopeloos verstrikt zit.
DeDwaler schreef:De Heere Jezus is echt niet gekruisigd om de wonderen die Hij deed, of omdat Hij zei dat we onze naasten lief moeten hebben. Jezus werd gekruisigd omdat Hij zei dat wij onrechtvaardig zijn en onze werken slecht zijn en we niets goeds voor God tot stand kunnen brengen… niets! (Johannes 3:19, Johannes 7:7). Jezus werd gekruisigd omdat Hij de waarheid zei en omdat Hij alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is en niemand tot de Vader kan komen, dan door Hem.
JohannesHermanus schreef:PS: Het gaat gelukkig een klein beetje beter met mijn oude vriendin!
JohannesHermanus schreef:Volgens mij werd Jezus gekruisigd omdat God de wereld, Zijn schepping, lief heeft. Om zodoende een uitweg te bieden: die van behoud. God geeft ons warempel nog een kans! Een andere vrucht dan de vrucht aan de boom van kennis van goed en kwaad. Deze vrucht hing aan een andere boom, niet in het paradijs, maar op een schedelberg (want dat is de wereld geworden door ons eigen toedoen) en heet: Jezus! In tegenstelling tot de opdracht (en niet van verbod naar gebod) in het paradijs, luid nu het dringende verzoek: eet!
En u zult behouden worden.
JohannesHermanus schreef:Voor ieder mens staat van te voren de bestemming al vast, hemel of hel, nog voor hij of zij geboren wordt.
JohannesHermanus schreef:De mensen worden als zondaar geboren. Er is niemand die uit zichzelf God ernstig zoekt. Een mens kan van nature alleen maar 'tegen' God kiezen. Alleen als God iemands wil ombuigt zal hij gered worden. God heeft van te voren besloten om dat slechts bij een aantal, door Hem willekeurig uitgekozen, mensen te doen.
JohannesHermanus schreef:Je uitspraak klopt niet met de doctrine zoals verkondigd in calvinistisch Nederland. Je kunt je redding niet verspelen, want die redding staat al vast van voor de schepping aan immers. De enige echte reden waarom men bang zou kunnen zijn, is de gedachte om er niet bij te horen. Om niet uitverkoren te zijn. In feite verschilt deze denkwijze weinig van die van het charismatische gedachtengoed, in die zin: als je niet in tongen praat hoor je er niet bij. In beide gevallen krijgt men te maken met aangepast gedrag of zeer arrogant gedrag i.m.o.
JohannesHermanus schreef:De enige echte reden waarom men bang zou kunnen zijn, is de gedachte om er niet bij te horen. Om niet uitverkoren te zijn. In feite verschilt deze denkwijze weinig van die van het charismatische gedachtengoed, in die zin: als je niet in tongen praat hoor je er niet bij. In beide gevallen krijgt men te maken met aangepast gedrag of zeer arrogant gedrag i.m.o.
"Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus." (Rom. 3:23-24)
JohannesHermanus schreef:Ik ben het met je eens dat er sprake moet zijn van een transformatie. Echter ipv jou, je en jij, kan men beter lezen de onwil van de uitverkorenen, dat zijn hele specifieke je, jou en jij's. Alleen voor hen geld deze transformatie immers. Je laat het nu klinken alsof deze voor een ieder weggelegd zou kunnen zijn. Alles is afhankelijk van Gods willekeur immers. Gods keuze heeft te maken met iets in de mens, of zijn keuze heeft daar niets mee te maken. Het is één van tweeën. En als het niets te maken heeft met iets in de mensen zelf, dan is Gods keuze volstrekt willekeurig. Kies maar... wat je helaas niet kunt.
"Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept – werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt." (Rom. 9:13-16, lees heel Romeinen 8 en 9, erg belangrijk)
JohannesHermanus schreef:Het ware geloof wordt je uit genade geschonken omdat je bent uitverkoren, niet om redenen die in de mens liggen, maar omdat Hij dat zo bepaald.
Dit is echter niet mijn definitie van het begrip genade. Volgens mij wordt ik behouden op grond van genade; iets wat ik niet verdien, noch waard ben en toch krijg. Iets wat niemand verdient en toch verkregen kan worden. En omdat Jezus voor alle mensen is gestorven heeft ieder mens een werkelijke kans om behouden te worden.
JohannesHermanus schreef:Eerst geloof dus, en dan uitverkiezing.
JohannesHermanus schreef:Volgens de calvinistische doctrine gloort er alleen hoop voor de uitverkorenen. Door een bepalende macht wordt je hand tot een vuist gevormd, die vervolgens gedwongen gaat kloppen bij God aan Zijn deur. Niet omdat je een zondaar bent, want dat zijn we allen immers, maar omdat je uitverkoren bent.
DeDwaler schreef:Dat is hypercalvinisme, inclusief trekpoppen en robotten.
JohannesHermanus schreef:Och heden, bestaat dat ook al. Dan ga ik me daar eerst maar es in verdiepen. De ultra hardcore fatalisten laat maar zeggen. Tjonge, jonge, ze verzinnen ook wel wat he. Neemt niet weg dat de kern toch overeenkomsten heeft...
DeDwaler schreef:Aan het einde van je stuk geef je op ontroerende wijze zowel het Evangelie weer en ook onze eigen verantwoordelijkheid, Johannes, maar op het moment dat je mijn theologie gaat analyseren dan laat je die beide zaken compleet buiten beschouwing. Waarom? Je kunt de zondeval daaruit toch niet zomaar weglaten?
DeDwaler schreef:Uiteraard is er dubbele predestinatie
DeDwaler schreef:Daarom is de Heere Jezus gekomen en naar Hem moeten we toegaan, inclusief onze onwil en ongeloof.
DeDwaler schreef:Dat noemen ze nu hypercalvinisme (fatalisme)
JohannesHermanus schreef:Eerst geloof dus, en dan uitverkiezing.
DeDwaler schreef:Hoe bedoel je dat precies? Zou je me exact kunnen uitleggen wat de mens doet en wat God doet? Waarom in die volgorde?
DeDwaler schreef:Wat dat betreft kunnen de gereformeerden nog wat van de evangelicalen leren als het op Evangeliseren aankomt. Ik bedoel niet dat dat Evangelie Bijbels klopt, maar ze zet de mens in elk geval wel in beweging.
DeDwaler schreef:Hoe zie je de vrije wil in het licht van dit soort teksten? En de Bijbel staat er vol mee.
JohannesHermanus schreef:Omdat het, uitgaande van de Dordtse leerregels, mij overkomt als het paard achter de wagen spannen...
JohannesHermanus schreef:Een flauwekul gebeuren om God beter uit de verf te laten komen, maar in mijn ogen averechts uitpakt. Natuurlijk is er een zondeval, maar dan wel door de schuld van de mens, doordat er een verkeerde keuze werd gemaakt. Die keuze is niet van tevoren bepaald door God. Dat heeft namelijk niks met scheppen naar Zijn beeld te maken. En heeft al helemaal niets met kiezen uit te staan. Kwaad/zonde is niet geschapen door God, maar is niks anders dan de afwezigheid van God. Zoals duister de afwezigheid van licht is. Niet alles komt uit Gods hand, maar Hij neemt wel alles ter hand. Over proactief handelen gesproken...
"De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil." (Spreuken 16:4)
"Het hart van een mens overdenkt zijn weg, maar de HEERE bestuurt zijn voetstappen." (Spreuken 16:9)
"Het lot wordt in de schoot geworpen, maar elke beslissing daardoor komt van de HEERE." (Spreuken 16:33)
"In het hart van de mens zijn veel plannen, maar de raad van de HEERE, die houdt stand." (Spreuken 19:21)
"Denk aan de dingen van vroeger, van oude tijden af, dat Ik God ben en niemand anders. Ik ben God, en er is er geen als Ik, Die vanaf het begin verkondigt wat het einde zal zijn, van oudsher de dingen die nog niet plaatsgevonden hebben; Die zegt: Mijn raadsbesluit houdt stand en Ik zal al Mijn welbehagen doen;" (Jesaja 46:9-10)
JohannesHermanus schreef:Ik geloof niet in voorbestemming zoals uitgelegd door Calvijn en gebracht door de Dordtse leerregels. De onmacht om voor God te kiezen is een Bijbels feit. Maar er is nog een tweede feit. De Bijbel zegt ook dat God de mensen in hun onmacht tegemoet komt en dat Hij ieder mens verlicht, trekt en overtuigd om vrij voor of tegen Hem te kunnen kiezen. Die keuze is m.i. niets meer dan een besef krijgen van onze verloren toestand, erkennen dat we het zelf niet kunnen oplossen en het schaamrood onze kaken doet kleuren.
"En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag." "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." (Johannes 6:44-45)
JohannesHermanus schreef:Naar mijn overtuiging spreekt God ieder mens aan op zijn gedrag. En heeft dus een ieder de mogelijkheid, de keuze, om zich te bekeren. Dat is iets wat we toch echt zelf zullen moeten doen. Hoe anders kunnen we verantwoordelijk worden gehouden voor ons gedrag? Die bekering waar maken is een ander verhaal. Als men de predestinatie consequent wil doortrekken, dan verschijnen er ook mensen voor God die zich kunnen beroepen op wilsonbekwaamheid...
JohannesHermanus schreef:Een mooie gebeurtenis die goed illustreert dat God niet de keuze voor Hem aan ons opdringt kun je lezen in Handelingen 16. Lydia de purperverkoopster.
En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. (Han.16:14)
Lydia haar interesse was al gewekt, zoals je kunt lezen diende ze God al voordat Paulus begon te onderwijzen (God trekt, had Zijn licht doen schijnen). Blijkbaar kan dit dus en gebeurde dit zonder in het bijzonder op haar gericht ingrijpen van God. God opende haar hart, terwijl ze God al diende... Ik lees hier niks over ombuigen van een wil. Wel actie-reactie. God opende haar hart en Lydia schonk aandacht (ze nam acht op) aan hetgeen Paulus verkondigde. Er staat dus niet dat God haar hart opende zodat ze ging geloven, nee die keuze lag bij haar.
"En hij zei, bevend en verbaasd: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? En de Heere zei tegen hem: Sta op en ga de stad in en daar zal u gezegd worden wat u moet doen." (Handelingen 9:6)
JohannesHermanus schreef:Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, verstrooid in Pontus, Galatië, Kappadocië, Azië en Bithynië, Den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader, in de heiligmaking des Geestes, tot gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd. (1Pet.1:1-2)
Hier staat inderdaad dat er sprake is van uitverkorenen. Maar er staat nog meer: "naar de voorkennis van God." Er staat hier niet naar de bepaling van God. God heeft dus van tevoren gezien wie er voor Hem zouden kiezen. Wellicht dat je nog zou kunnen aandragen dat er ook staat "tot gehoorzaamheid", waarmee God i.m.o. niets anders bedoeld dan dat Gods bedoeling voor de gelovigen is dat ze na hun bekering in gehoorzaamheid aan Hem gaan leven. God weet immers alles, dus ook wie zich zullen bekeren. In principe staat eenzelfde in:
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Rom.8:29-30)
Eerst kennen, dan bestemmen... De mensen die de keuze voor Hem maken, die geeft Hij geloof. Ergo: eerst geloof, dan uitverkiezing.
"Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt." (Romeinen 9:15-16)
JohannesHermanus schreef:Mijn conclusie tot dusverre: als je in Jezus gelooft, dan ben je een uitverkorene.
JohannesHermanus schreef:Wellicht dat bovenstaande redenatie ook meer activeert en ze het wat dit betreft toch wat beter bekijken... Wat mij betreft wordt het evangeliseren er op die manier stukken aantrekkelijker op en doet het mij meer enthousiast zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen. We zijn allemaal zondaars. En ik wens niemand de hel toe.
"Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt. Want ben ik nu bezig mensen te overtuigen, of God? Of probeer ik mensen te behagen? Als ik immers nog mensen behaagde, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn." (Galaten 1:9-10)
JohannesHermanus schreef:Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls; Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou. (Han.4:27-28)
God heeft een eeuwig voornemen en dat heeft Hij in Christus uitgevoerd en dat is Hij nog steeds aan het uitvoeren (Ef.3:11). God is dingen van plan. Hij stuurt alle dingen naar het door Hem vastgestelde doel. God werkt in alles naar de raad, dat wil zeggen naar het besluit van zijn wil (Ef. 1:11). In dit geval heeft God bepaald dat Jezus sterven zou voor onze zonden. Maar om hier nu in te lezen dat God al Zijn kinderen ook van tevoren heeft bepaald, daar kan ik niet in meegaan. God bepaald m.i. dmv voorkennis op te nemen in Zijn raadsbesluit. Immers als Jezus zegt:
JohannesHermanus schreef:Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild. (Mat.23:37)
Doet hij toch echt een beroep op de wil van de mens. En als God nu van tevoren bepaald had dat deze mensen niet onwederstandelijk geroepen zijn...laat Jezus dan krokodillentranen? En die profeten dan? Die gaan een zekere dood tegemoet, vergelijkbaar met soldaten naar een slagveld sturen waarvan God van tevoren al weet dat ze gaan verliezen. Dat bedoel ik dus met nutteloos en wreed. Of zijn we die perceptie soms ook kwijtgeraakt? Dat is niet wat ik lees in:
"Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook." (Handelingen 7:51)
"Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde." (Hebreeën 4:15)
JohannesHermanus schreef:Wat voor nut heeft de prediking gehad van Jona in Nineve? Het stond immers al vast dat dit ging gebeuren... Beetje flauwekul toch om daar dan een profeet op af te sturen met alle gebeurtenissen van dien. God is toch zekers geen filmpje aan het kijken of een toneelstuk aan het opvoeren? Mij laat deze gebeurtenis zien dat God op Zijn besluit kan terugkomen, mits we ons bekeren. Dan worden we gespaard. En het gaat daar niet slechts om enkelen, maar om allen! God geeft ruimte aan de inwoners van de stad om over de boodschap na te denken en er op de een of andere wijze op te reageren. Niet dat ik denk dat iedereen in deze wereld dus gespaard zal worden, maar het is opvallend dat het niet slechts enkelen betreft. Het boek laat mij zien dat God kansen geeft, zowel aan Nineve als aan Jona, want ook Jona doet eigenwijs en vertikt het in eerste instantie om te doen wat God vraagt... In ieder geval een boek met een "happy end". Zoals de Bijbel ook eindigt. (Ik heb altijd een hekel gehad aan boeken met een open of slecht einde.)
Terwijl er gezegd wordt: Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet, gelijk in de verbittering geschied is. (Heb.3:15)
Als wij Zijn stem horen, worden wij dus verantwoordelijk gehouden voor het al dan niet verharden van ons hart! God waarschuwt ons dus om juist te reageren. We kunnen niet meer voldoen aan Zijn standaard, we zoeken niet meer uit onszelf God. Oppositioneel opstandig, dat is wat we zijn geworden. Daarom zoekt God ons dus op en werkt bij iedereen met Zijn genade. En God staat niet op afstand maar wat te roepen, nee God komt in ons en ieders hart met Zijn Woord en Zijn aanbod van genade. Maar genade kan afgewezen worden, anders zou het geen genade zijn. Wij kunnen blijkbaar onze harten verharden zoals duidelijk staat in bovenstaand Bijbelvers. Of dit een kwestie van vrije wil is, kan ik niet met zekerheid beweren. Ik vermoed van niet. Vrije wil impliceert immers dat we neutraal zouden staan tov goed en kwaad, zodat we een weloverwogen beslissing zouden kunnen maken tussen beiden. Maar dat staan we niet, dus hier ben ik nog niet over uitgedacht.
Dus tijd om de leer van Arminius nader te onderzoeken. Ik heb zo een vermoeden dat deze leer overeenkomsten heeft met die van Pelagius en Celestius.
"God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?" (Numeri 23:19)
"Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer. Overeenkomstig Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid, opdat wij in zeker opzicht eerstelingen van Zijn schepselen zouden zijn." (Jakobus 1:17-18)
"Al de bewoners van de aarde worden als niets geacht. Hij doet naar Zijn wil met de legermacht in de hemel en de bewoners van de aarde. Er is niemand die Zijn hand kan wegslaan of tegen Hem kan zeggen: Wat doet U?" (Daniël 4:35)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 397 gasten