gravo schreef:Ik heb het stuk van Dirk van Genderen ook gelezen. Wat me opvalt is dat de beoordeling van wat Koen Carlier doet steeds afhankelijk gemaakt wordt van de vraag of hij theologisch gezien gelijk heeft.
Ik heb de docu van de EO/IKON ook gezien. Wat mij opvalt is dat de beoordeling van wat Koen Carlier doet steeds afhankelijk gemaakt wordt op basis van één (slechte) docu.
gravo schreef:maar mijn echte bezwaar heeft toch te maken met de dwingende manier waarop Koen in de levens van hele gewone Oekraieners van joodse afkomst inbreekt
Maar mijn echte bezwaar heeft toch te maken met de subjectieve manier waarop Koen in deze docu neergezet wordt.
Wat me verder opvalt is, dat de mensen die hier reageren en Koen beter kennen dan degenen die hem slechts van de docu kennen (incl. ds. de Bruin) en hem hierop (ver)oordelen, een meer genuanceerder beeld schetsen. Dat zou toch op z'n minst te denken moeten geven toch?
gravo schreef:(ik zie geen noodzakelijk verband tussen de wederkeer van de Joden naar Israël en de wederkomst van Christus)
henkie schreef:dat voor de wederkomst van Heere Jezus de Joden uit de diaspora eerst moeten zijn teruggekeerd naar Israel. Waar is dit precies op gebaseerd?
Of de terugkeer van alle Joden nu kort voor de (weder)komst van de Messias zal plaatsvinden (zoals b.v. Koen denkt) of kort ná de (weder)komst van de Messias (zoals anderen denken), daarover kan verschil van mening zijn dat doet even niets af van het gegeven dat de terugkeer van Israël en de (weder)komst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Niet voor niets zegt het jodendom dat terugkeer van het Joodse volk en het herstel van de staat Israël "het begin is van de ontluiking van de verlossing is"'. En verlossing houdt voor hen de komst van de Messias in.
Maar lees, om te voorkomen dat me verweten wordt dat dit slechts binnen het Jodendom zo gezien wordt, b.v. Ez. 34: 23-27 eens. Of Ez. 37:24-26. Of Zach. 14 om zo maar eens een paar schriftplaatsen te noemen. Als je daar geen verband ziet tussen de komst van de Messias en het herstel van Israël dan weet ik het ook niet meer, tenzij een geestelijke uitleg geprefereerd wordt, maar dan houdt het voor mij op.
Cicero schreef:Dat betekent echter niet dat de profetie dan op een ander moment in vervulling gaat of moet gaan
Huh? Dan was dat een stukje zinloze profetie en kun je God niet meer houden aan zijn beloften. Immers, Hij belooft dan wel iets door de mond van Zijn profeten, maar vervolgens kunnen we er niet op vertrouwen dat het ook werkelijk vervuld wordt.
Cicero schreef:immers, deze had betrekking op de terugkeer uit de ballingschap.
O, is Juda en Efraïm al samengevoegd dan (Ez. 37:19)? Ik dacht dat alleen het 2-stammenrijk Juda teruggekeerd was uit de ballingschap. Niet voor niets spreekt men nog steeds over het verdwenen 10-stammenrijk, terwijl er in Ez. 37 toch duidelijk sprake is van de samenvoeging van het 2- en 10-stammenrijk.
En hoe zit dat met die vissers bij En-Gedi en En-Eglaim uit Ez. 47:10?
Bovendien, als die z.g. tempelbeek uit Ez. 47 betrekking had op de terugkeer uit de (Babylonische ballingschap) waarom ziet Johannes die in Openb. 22 (vergelijk Ez. 47:12 maar eens met Openb. 22:2), eeuwen na de terugkeer uit de (Babylonische ballingschap) dan op dát moment nog in de toekomst?
Tenslotte:
Ik zou van degenen die het werk van Koen, wat hij mede op basis van Jer. 16:16 doet, niet zo zien zitten wel eens willen weten wat er dan wél bedoeld wordt met Jer. 16:16. Dat moet dan toch niet zo moeilijk op de juiste manier uit te leggen zijn lijkt me?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.