De planeten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: De planeten

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 mar 2016 14:30

Mortlach schreef:Een planeet geeft geen licht en wordt voor zover ik weer ook niet gebruikt om mee te navigeren.

Lees daar gerust: geeft licht dmv reflectie in veel gevallen. Tegenwoordig maken we onze eigen planeten en hebben we gps inderdaad. Maar mocht de moderne technologie om wat voor reden dan ook niet voorhanden zijn en je raakt verdwaald, dan ben je blij dat je geen rondjes gaat lopen omdat je sterren kan lezen.

Mortlach schreef:Op Mars zeker wel.

Bewijs graag.

Mortlach schreef:Maar goed, de stelling dat sterren zijn geschapen om nuttig te zijn voor mensen, dan mag je echt wel iets verzinnen voor die miljarden sterrenstelsels die alleen met telescopen zijn te zien.

Daarin kunnen we de onvoorstelbare grootheid van God zien. De ruimte op zich is ook een drie-eenheid en al die ontelbare planeten zijn daar een onderdeel van. Zijn Drie-Eenheid komt overal in terug.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2016 14:47

JohannesHermanus schreef:Lees daar gerust: geeft licht dmv reflectie in veel gevallen. Tegenwoordig maken we onze eigen planeten en hebben we gps inderdaad. Maar mocht de moderne technologie om wat voor reden dan ook niet voorhanden zijn en je raakt verdwaald, dan ben je blij dat je geen rondjes gaat lopen omdat je sterren kan lezen.

Tja, zolang je planeten en sterren (en manen) zo op een hoop gooit, is er verder weinig van te maken.

Bewijs graag.

De temperatuur is geschikt en er was ooit vloeibaar water. Meer heb je niet nodig.

Daarin kunnen we de onvoorstelbare grootheid van God zien. De ruimte op zich is ook een drie-eenheid en al die ontelbare planeten zijn daar een onderdeel van. Zijn Drie-Eenheid komt overal in terug.

Dat is wel een bijzonder vaag 'nut'. En waarom zijn er dan niet NOG MEER sterrenstelsels.

Hoe is de ruimte 'op zich' een drie-eenheid? Geen idee wat je daarmee bedoelt. Hoe komt de drie-eenheid terug in de ster Betelgeuse, om er maar eens een te noemen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 mar 2016 18:05

JohannesHermanus schreef:Ze geven licht en ze zijn er om gebruik van te maken voor kalenders (tijdsaanduiding) en navigatiedoeleinden (positieaanduiding).

planeten geven geen licht, ook kunnen ze niet gebruikt worden voor navigatie.

En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en
de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren! En laten zij tot
lichten zijn aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde! En het was zo.
(Genesis 1:14-
15).

U vergeet vers 16:
En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.

Er staat in de bijbel geen woord over planeten. Alleen over de zon, maan en sterren.

Inderdaad en het is de vraag of dat überhaupt mogelijk is geweest, ik denk van niet. Ze zijn geschapen om nut te hebben in ons leven op deze aarde.

We hebben alleen geen enkel benul welk nut de meeste planeten hebben voor de aarde.
Ook gif is geschapen.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 27 mar 2016 22:48

hettys schreef:Er staat in de bijbel geen woord over planeten. Alleen over de zon, maan en sterren.

2 koningen 23 vers 5:
"Hij ontsloeg de afgodspriesters, die door de koningen van Juda waren aangesteld om op de offerhoogten van de steden van Juda en in de omgeving van Jeruzalem offervuur te ontsteken; hij deed hetzelfde met degenen die offervuur ontstaken voor Baäl, voor de zon, de maan, de planeten* en heel het leger van de hemellichamen."

Jesaja 13 vers 10: "De sterren en planeten aan de
hemel geven geen licht meer;
de zon is al bij haar opgaan verduisterd,
de maan laat haar licht niet meer schijnen. "

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2016 23:34

De twee grote lichten vertegenwoordigen het oude- en het nieuwe verbond.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 mar 2016 23:36

Mortlach schreef:Dat is wel een bijzonder vaag 'nut'.

Voor u allicht.

Mortlach schreef:En waarom zijn er dan niet NOG MEER sterrenstelsels.

Waarom zouden er nog meer moeten zijn?

Mortlach schreef:Hoe is de ruimte 'op zich' een drie-eenheid? Geen idee wat je daarmee bedoelt. Hoe komt de drie-eenheid terug in de ster Betelgeuse, om er maar eens een te noemen?

Wellicht handiger om over universum te spreken. Het universum bestaat uit ruimte (alomtegenwoordig), materie (realiteit) en tijd (logica). De analogie is treffend i.m.o.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2016 00:04

JohannesHermanus schreef:Waarom zouden er nog meer moeten zijn?

Omdat je God oneindigheid toch niet kunt uitdrukken als functie van het groot maar eindig aantal sterrenstelsels?

Wellicht handiger om over universum te spreken. Het universum bestaat uit ruimte (alomtegenwoordig), materie (realiteit) en tijd (logica). De analogie is treffend i.m.o.

Alleen zijn ruimte en tijd hetzelfde (ruimtetijd), dus houdt je een twee-eenheid over. Wat die "(logica)" daar trouwens doet, ontgaat me een beetje. Het komt in ieder geval allemaal ontzettend gekunsteld over om het maar te laten kloppen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 mar 2016 11:48

Mortlach schreef:Omdat je God oneindigheid toch niet kunt uitdrukken als functie van het groot maar eindig aantal sterrenstelsels?

Heel goed dat u God als zo groot ziet. Het gaat hier dan ook niet om aantallen, maar om relaties.

Mortlach schreef:Alleen zijn ruimte en tijd hetzelfde (ruimtetijd), dus houdt je een twee-eenheid over.

In feite spreken veel wetenschappers van een Ruimte-Materie-Tijd continuüm. De afzonderlijke componenten kunnen niet bestaan zonder elkaar. Je kunt niet zeggen: het universum bestaat uit 1 deel ruimte, 1 deel materie en 1 deel tijd. Dus uiteraard zijn ruimte en tijd met elkaar verweven. Net zoals de materie/energie dat is. De Drie-Eenheid is geen driehoek met 3 afzonderlijke zijden aan elkaar gezet. Elke zijde omvat het geheel, terwijl alle drie nodig zijn om het geheel te maken.

Mortlach schreef:Wat die "(logica)" daar trouwens doet, ontgaat me een beetje.

De tijd laat zaken begrijpen. Logisch toch.

Mortlach schreef:Het komt in ieder geval allemaal ontzettend gekunsteld over om het maar te laten kloppen.

Daar gaan we weer. Als iets niet in uw straatje past, dan komt deze neurose in u boven. En neuroses ontwikkelen zich vanuit angst.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mar 2016 15:06

Mortlach schreef:Omdat je God oneindigheid toch niet kunt uitdrukken als functie van het groot maar eindig aantal sterrenstelsels?

JohannesHermanus schreef:Heel goed dat u God als zo groot ziet.

:)nico

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2016 22:11

JohannesHermanus schreef:In feite spreken veel wetenschappers van een Ruimte-Materie-Tijd continuüm. De afzonderlijke componenten kunnen niet bestaan zonder elkaar.

Ruimtetijd kan best bestaan zonder materie. Sterker nog, het grootste gedeelte van de ruimtetijd doet dat.

Je kunt niet zeggen: het universum bestaat uit 1 deel ruimte, 1 deel materie en 1 deel tijd. Dus uiteraard zijn ruimte en tijd met elkaar verweven.

Zo vanzelfsprekend is dat toch niet. Het heeft eeuwen geduurd voordat we dat ontdekten. (Newton naar Einstein)

Net zoals de materie/energie dat is. De Drie-Eenheid is geen driehoek met 3 afzonderlijke zijden aan elkaar gezet. Elke zijde omvat het geheel, terwijl alle drie nodig zijn om het geheel te maken.

Oké. Maar ruimtetijd is dat niet met materie/energie.

De tijd laat zaken begrijpen. Logisch toch.

Oké, dan heb ik geen idee wat je met "logica" bedoelt.

Daar gaan we weer. Als iets niet in uw straatje past, dan komt deze neurose in u boven. En neuroses ontwikkelen zich vanuit angst.

Wauw... Ja, ik reageer op pompeuze onzin omdat ik er bang voor ben... dat zal het zijn. Ik ga het aan mijn psychiatrisch team voorleggen hoor.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 mar 2016 12:11

Mortlach schreef:Zo vanzelfsprekend is dat toch niet. Het heeft eeuwen geduurd voordat we dat ontdekten.

Niks geen vanzelfsprekendheids aan inderdaad.

Mortlach schreef:Oké, dan heb ik geen idee wat je met "logica" bedoelt.

Tijd leert logica, oftewel; laat ons zaken begrijpen. Het zal je maar gebeuren dat alles tegelijk gebeurd... Tijd bestaat overigens ook uit een drie-eenheid. Verleden-heden-toekomst. Dus een drie-eenheid in een drie-eenheid. Mooi he.

Mortlach schreef:Wauw... Ja, ik reageer op pompeuze onzin omdat ik er bang voor ben... dat zal het zijn. Ik ga het aan mijn psychiatrisch team voorleggen hoor.

Die club zou ik gauw ontslaan, kost je klauwen vol geld en ze leren m.i. niet hoe je van een probleem af komt. Hooguit leren ze je hoe er mee om te gaan. U kunt het beste zorgen dat u van uw problematiek af komt. Oke, mijn bewoording van mijn interpretatie van uw gedrag laat te wensen over en ik kan me voorstellen dat u zich enigszins geschoffeerd voelt. Indien zo, dan mijn excuses en laat mij deze interpretatie herparafraseren:

Als iets niet in uw straatje past, komt u mij enigszins dwangmatig over.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 15:02

JohannesHermanus schreef:Tijd leert logica, oftewel; laat ons zaken begrijpen. Het zal je maar gebeuren dat alles tegelijk gebeurd... Tijd bestaat overigens ook uit een drie-eenheid. Verleden-heden-toekomst. Dus een drie-eenheid in een drie-eenheid. Mooi he.

Ja, leuk gevonden!

Mooie avatar heb je trouwens, een kudde brutale schaapjes. :mrgreen:

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 mar 2016 16:46

mohamed schreef:Ja, leuk gevonden!

Inderdaad, er is niks nieuws onder de zon. Het is meer een kwestie van leuk geleerd. Wat overigens vaak ook neerkomt op vinden.

mohamed schreef:Mooie avatar heb je trouwens, een kudde brutale schaapjes.

Deze past het beste bij het beeld wat ik heb van schapen. Nog niet zo lang geleden, heb ik eens een aantal schapen uit een hekwerk van touw los moeten snijden, het sorteerde een effect als van een visnet. Echter ipv om de kieuwen zaten deze met de mazen in hun vacht rond de nek gesnoerd, sommigen lagen al met de tong buiten boord. Ik met mijn mes erop af. Ze staan werkelijk zo te kijken hoe dat nu gaat met hun in benarde toestand verkerende soortgenoten (op veilige afstand uiteraard :) ). Ze zullen wel gedacht hebben: die heeft zin in shoarma.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 17:09

JohannesHermanus schreef:Deze past het beste bij het beeld wat ik heb van schapen. Ik heb eens een aantal schapen uit een hekwerk van touw los moeten snijden, het sorteerde een effect als van een visnet. Echter ipv om de kieuwen zaten deze met de mazen in hun vacht rond de nek gesnoerd, sommigen lagen al met de tong buiten boord. Ik met mijn mes erop af. Ze staan werkelijk zo te kijken hoe dat nu gaat met hun in benarde toestand verkerende soortgenoten (op veilige afstand uiteraard :) ) Ze zullen wel gedacht hebben: die heeft zin in shoarma.

Zo hoort het ook en het heeft een prachtige avatar opgeleverd. :)

Op mij maken de bevrijde schapen een nieuwsgierige en wat brutale indruk, ik had nooit kunnen vermoeden dat ze kort daarvoor nog in een benarde positie zaten.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 mar 2016 17:12

mohamed schreef:Zo hoort het ook en het heeft een prachtige avatar opgeleverd. :)

Ja, rechtsreeks van het internet geplukt. :D

mohamed schreef:Op mij maken de bevrijde schapen een nieuwsgierige en wat brutale indruk, ik had nooit kunnen vermoeden dat ze kort daarvoor nog in een benarde positie zaten.

Dat kan ook wel kloppen, want deze schapen staan dan voor de soortgenoten die wat wijzer waren en het gras aan de andere kant van het hek met rust lieten... Ze staan zeer aandachtig te kijken, ik voelde me echt ff bekeken laat maar zeggen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”