Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Berichtdoor Cathy » 17 feb 2016 11:33

kinpruik schreef:Het onderscheid tussen de Joden en de Moslims lijkt me in deze ook vrij arbitrair, zowel het Christendom als de Islam hebben hun fundamenten in het Jodendom. Als je zegt dat Moslims een andere God aanbidden moet je ook concluderen dat de Joden ook een andere God aanbidden.

Christenen en Joden belijden dat JHWH hun God is.
Deze naam is niet te vinden in de lange lijst van 'Allah's schone namen'.
Daarom heb ik ook zo mijn twijfels.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 17 feb 2016 11:39

Cathy schreef:Christenen en Joden belijden dat JHWH hun God is.
Deze naam is niet te vinden in de lange lijst van 'Allah's schone namen'.
Daarom heb ik ook zo mijn twijfels.

Ah oke. Ik ben hier niet zo bekend in moet ik zeggen. Wat ik wel weet is dat zowel de Islam als het Christendom als het Jodendom dezelfde geschiedkundige roots hebben. Binnen de Islam zijn ook dezelfde aartsvaders als in het Christendom en Jodendom, denk aan Mozes, Abraham, etc. Vandaar mijn redenering.

Teus schreef:Nee, Kinpruik er is geen grijs gebied, er valt zo gezegd niet te sjoemelen.
God is ook zwart-wit en sjoemelt ook niet.

Ik zeg ook niet dat er te 'sjoemelen' valt of dat God 'sjoemelt. Ik denk alleen dat het nogal absoluut gesteld is dat alles wat niet voldoet aan jouw specifieke religieuze voorwaarden van Satan afkomstig is. Je weet dat de Islam grotendeels dezelfde roots heeft als het Christendom en het Jodendom?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 17 feb 2016 11:40

Boekenlezer schreef:Maar vluchtelingen halal voedsel aanbieden? Ik zou zeggen: onzin, niet doen, nergens voor nodig. We hoeven niet de islam te faciliteren. We zijn, als het goed is, geen islamitisch land.

blijblij schreef:Volgens mij heeft het niets te maken met een islamitisch land zijn, maar met gastvrijheid, de hoofddeugd uit het Oude Testament.

Stel, ik ben van mening dat ik vanwege mijn geloof niet uiteten mag op zondag. Ik heb afgesproken om bij/met iemand te gaan eten en diegene zegt: Kom we gaan naar de chinees, want dat doe ik altijd op zondag. Dan zou ik mij niet prettig voelen of zelfs naar huis gaan. Ik zou hopen dat diegene zou zeggen: Normaal ga ik altijd naar de chinees, maar ik weet dat jij daar vanwege je geloof problemen mee hebt, dus heb ik zelf gekookt.

Je heb het hier over specifiek uiteten. Als je op zondag niet uit eten wil gaan is er geen alternatief, niet doen.

In dit topic was het eten een bijzaak, een onderdeel van. Als het dus een hoofdzaak heeft waar het om draait zou je zelfs het eten in het uiterst geval achterwegen kunnen laten. Maar dat hoeft niet want er zijn zat alternatieven. Rund, kip, kalkoen, schaap, konijn en noem maar op.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 17 feb 2016 11:54

Teus schreef: Maar dat hoeft niet want er zijn zat alternatieven. Rund, kip, kalkoen, schaap, konijn en noem maar op.

Die volgens de Islam op een speciale wijze geslacht moeten zijn om halal te zijn...... ](*,) ](*,)
(als we die rare vrijzinnige moslims even buiten beschouwing laten :D )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 11:58

Kinpruik, het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt en hoe je "God" definieert.

De Islam heeft net als het Jodendom en het Christendom Abraham als voorvader en van daaruit zou je kunnen stellen dat het om dezelfde God gaat. Maar we moeten vooral kijken wie God is, wat Hij doet en zegt en zo en dan kom je op grote verschillen uit. De god van de Islam zegt: Leef goed, hou je aan die en die regels en dan ben ik genadig voor je. Bij de Joden is dat: Hou je aan de Thora en ik zal je redden. De God van de christenen zegt: Jij kan je redding niet verdienen, ik stuur mijn Zoon, Jezus Christus omdat ik van jullie allemaal hou, je hoeft alleen in Hem te geloven om gered te worden.

Qua oorsprong gaat het allicht om dezelfde god maar hoe hij is zegt alles over wie hij is. Qua karakter is de god van de Islam heel anders dan die van de christenen. Die geloven dat Jezus ook God is. En dat geloven de Joden en Islamieten niet. Op een moskee in Jeruzalem staat de tekst: God heeft geen zoon. Het is dan wat lastig om te stellen dat dat dezelfde god is als de God waarvan in de Bijbel staat: Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 17 feb 2016 12:17

Marnix schreef:De God van de christenen zegt: Jij kan je redding niet verdienen, ik stuur mijn Zoon, Jezus Christus omdat ik van jullie allemaal hou, je hoeft alleen in Hem te geloven om gered te worden.
Dat is de leer van het protestantisme, een substroming binnen het christendom. Voor de meerderheid van de christenen, namelijk RRK"ers en OOK'ers, geldt dit niet of anders.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2016 12:47

Marnix schreef:Kinpruik, het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt en hoe je "God" definieert.

De Islam heeft net als het Jodendom en het Christendom Abraham als voorvader en van daaruit zou je kunnen stellen dat het om dezelfde God gaat. Maar we moeten vooral kijken wie God is, wat Hij doet en zegt en zo en dan kom je op grote verschillen uit. De god van de Islam zegt: Leef goed, hou je aan die en die regels en dan ben ik genadig voor je. Bij de Joden is dat: Hou je aan de Thora en ik zal je redden. De God van de christenen zegt: Jij kan je redding niet verdienen, ik stuur mijn Zoon, Jezus Christus omdat ik van jullie allemaal hou, je hoeft alleen in Hem te geloven om gered te worden.

Qua oorsprong gaat het allicht om dezelfde god maar hoe hij is zegt alles over wie hij is. Qua karakter is de god van de Islam heel anders dan die van de christenen. Die geloven dat Jezus ook God is. En dat geloven de Joden en Islamieten niet. Op een moskee in Jeruzalem staat de tekst: God heeft geen zoon. Het is dan wat lastig om te stellen dat dat dezelfde god is als de God waarvan in de Bijbel staat: Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Zeg je nu dat christenen niet dezelfde God aanbidden als de Joden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 12:49

Dat vraag ik me af.

Volgens mij geloven katholieken ook dat je zalig wordt door Jezus Christus alleen. Niet door wat je doet. Wat je doet is wel belangrijk, maar dat geldt ook voor de protestantse leer. Geloof zonder werken is dood. Geloof gaat dus altijd gepaard met werken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 17 feb 2016 12:53

Ik verbaas me er vooral over dat schijnbaar hier redelijk wat christenen zijn die in een meergodendom geloven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 12:53

Mortlach schreef:Zeg je nu dat christenen niet dezelfde God aanbidden als de Joden?

Zoiets. Het is van oorsprong wel dezelfde God, de God van Abraham (net als bij de Islam), maar het gaat er om wie Hij is, wat Hij doet. Joden geloven niet in de God die zijn Zoon Jezus Christus naar de wereld stuurde zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Die de wet vervulde en een nieuw verbond instelde. Ze hebben zo'n ander beeld van God dat je je kan afvragen of dat dezelfde God is. Wordt dat niet ook bepaald door wat Hij doet? En ze geloven niet in Jezus terwijl Jezus God's Zoon en God zelf is. Ze hebben dus een heel ander Godsbeeld waardoor stellen dat "het dezelfde God is" niet zoveel zin heeft.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2016 13:00

blijblij schreef:mwah, wij van WC-eend....
Als je deze teksten vanuit een joods standpunt of een christelijk standpunt exegetiseert krijg je verschillende antwoorden. (en dan laten we de wetenschap er nog even buiten.

Wat nou, "wij van WC-eend"!
Ik werp slechts eens wat teksten op, die het joodse geloof, zoals geformuleerd door rotterdam, bevragen. Daar is toch niks mis mee?
En dacht je dat ik niet wist, dat de joden en veel huidige bijbelexegeten, tot bij wat zich 'evangelical' noemt toe, teksten die vanouds als messiaans beschouwd worden, graag niet-messiaans interpreteren? En dat ze het hele christelijke geloof onderuit halen met hun stelling dat de messiaanse verwachting pas in de intertestamentaire periode ontstaan zou zijn? Rasji heeft veel invloed, tot op vandaag toe.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 feb 2016 13:14

Teus schreef:Maar dat hoeft niet want er zijn zat alternatieven. Rund, kip, kalkoen, schaap, konijn en noem maar op.

Konijn is niet kosher :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2016 13:15

kinpruik schreef:Dit gaat niet over een landelijke vluchtelingenorganisatie die massa's mensen te eten moet geven. Dit gaat volgens mij om een klein groepje christenen wat vooral gastvrij wil zijn naar de vluchtelingen toe, wat ik erg nobel vind. Ik zie het probleem niet zo.

Als christen is dit iets om helemaal niet te willen. Vlees aanbieden, waarover de naam is uitsproken in wiens naam ze mij graag het mes op de keel zetten? Brr!

blijblij schreef:Volgens mij heeft het niets te maken met een islamitisch land zijn, maar met gastvrijheid, de hoofddeugd uit het Oude Testament.

Stel, ik ben van mening dat ik vanwege mijn geloof niet uit eten mag op zondag. Ik heb afgesproken om bij/met iemand te gaan eten en diegene zegt: Kom we gaan naar de chinees, want dat doe ik altijd op zondag. Dan zou ik mij niet prettig voelen of zelfs naar huis gaan. Ik zou hopen dat diegene zou zeggen: Normaal ga ik altijd naar de chinees, maar ik weet dat jij daar vanwege je geloof problemen mee hebt, dus heb ik zelf gekookt.

Volgens mij stond in datzelfde Oude Testament ook iets over het niet mogen noemen van de namen van de afgoden. Dat lijkt mij nogal haaks staan op vlees, waarover de naam van Allah is uitgesproken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2016 13:19

rotterdam schreef:Konijn is niet kosher :mrgreen:

Daar hebben we Leviticus 11 voor, om na te trekken of iets kosjer is of niet. :)
Al zal daarmee niet alles gezegd zijn, want er is ook nog zoiets als de Talmoed die voor Joden belangrijk is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 13:46

Boekenlezer schreef:Als christen is dit iets om helemaal niet te willen. Vlees aanbieden, waarover de naam is uitsproken in wiens naam ze mij graag het mes op de keel zetten? Brr!
(...)
Volgens mij stond in datzelfde Oude Testament ook iets over het niet mogen noemen van de namen van de afgoden. Dat lijkt mij nogal haaks staan op vlees, waarover de naam van Allah is uitgesproken.

Volgens mij staat er in het nieuwe testament ook wel wat anders over. Dat gaat over vlees wat wordt verkocht, wat als offervlees voor afgoden is gebruikt. Daarover werden ook allerlei dingen uitgesproken.

Dan nu over heidens offervlees. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde - en zo zijn er immers heel wat goden en heren -, wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard. Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken (1 Kor 8)

Terug naar “[Religie] - Open forum”