Robin84 schreef:Mijn vader vertelde ooit zijn ervaring dat hij naar een kerk ging, waar een stoplicht was gemonteerd naast de voordeur. Bij rood licht mochten alleen de leden naar binnen, sprong het stoplicht op groen, dan mochten ook de gasten naar binnen. Ik vind dat echt om te huilen.
Ik geloof daar helemaal niets van.
Ik denk dat ik weet waar dit verhaal vandaan komt. Het was gebruikelijk in veel kerken dat men plaatsengeld betaalde (wat nu veelal de VVB is) en er stonden soms zelfs pinnetjes in de bank om aan te geven dat het een gereserveerde plaats was, omdat veel mensen hechtten aan een vaste plek.
Dan ging op de kansel een rood lampje aan, dan moest je even wachten en 5 minuten voor aanvang van de dienst ging het uit en mocht je gaan zitten waar je wilde.
Robin84 schreef:Ik ken een kerk, midden in een wijk vol ellende in Rotterdam, waar ze kleding en eten inzamelen voor mensen die het niet zo goed hebben
Gelukkig weet je ook niet iets positiefs te melden over een kerk.
Robin84 schreef:Een tekst wat mij altijd aanspreekt komt uit Lukas 10: 2 "Hij zei tegen hen: "De oogst is wel groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen."
En hiermee worden dan niet de predikanten bedoeld?