Kerksluitingen in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Kerksluitingen in Nederland

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 16:57

Robin84 schreef:Mijn vader vertelde ooit zijn ervaring dat hij naar een kerk ging, waar een stoplicht was gemonteerd naast de voordeur. Bij rood licht mochten alleen de leden naar binnen, sprong het stoplicht op groen, dan mochten ook de gasten naar binnen. Ik vind dat echt om te huilen.

Ik geloof daar helemaal niets van.
Ik denk dat ik weet waar dit verhaal vandaan komt. Het was gebruikelijk in veel kerken dat men plaatsengeld betaalde (wat nu veelal de VVB is) en er stonden soms zelfs pinnetjes in de bank om aan te geven dat het een gereserveerde plaats was, omdat veel mensen hechtten aan een vaste plek.
Dan ging op de kansel een rood lampje aan, dan moest je even wachten en 5 minuten voor aanvang van de dienst ging het uit en mocht je gaan zitten waar je wilde.
Robin84 schreef:Ik ken een kerk, midden in een wijk vol ellende in Rotterdam, waar ze kleding en eten inzamelen voor mensen die het niet zo goed hebben

Gelukkig weet je ook niet iets positiefs te melden over een kerk.
Robin84 schreef:Een tekst wat mij altijd aanspreekt komt uit Lukas 10: 2 "Hij zei tegen hen: "De oogst is wel groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen."

En hiermee worden dan niet de predikanten bedoeld?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 16 mar 2016 17:03

Ik denk niet dat daarmee predikanten worden bedoeld, maar jij en ik en onze geloofsgenoten. Kortom, ieder kind van God hoort een discipel te zijn en bezig te zijn met het binnen halen van de oogst.

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 17:13

Chaya schreef:Ik geloof daar helemaal niets van.

Dat mag, ik geloof mijn eigen vader wel. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen, of ben ik getekend en is het zoals jij zegt, wat nog steeds om te huilen is overigens (een kerk is voor iedereen mijns inziens en zou vrij toegankelijk moeten zijn). Ik kan het hem niet meer vragen, want hij is nu bijna 5 jaar dood helaas.

[quote="Chaya]Gelukkig weet je ook niet iets positiefs te melden over een kerk.[/quote]
Dit is positief toch? Ik ken nog veel meer van zulk soort voorbeelden hoor.

[quote="Chaya]En hiermee worden dan niet de predikanten bedoeld?[/quote]
Ik zie nergens het woord predikant of voorganger staan.

Maar, even een algemene vraag over jouw reactie. Waarom reageer je zo fel? Dat is toch niet nodig? Althans, zo komt het bij mij over. Laten we open en eerlijk naar zaken kijken en open staan voor elkaars reactie en mening.
~ Sola Gratia ~

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 17:14

Robin84 schreef:Mijn vader vertelde ooit zijn ervaring dat hij naar een kerk ging, waar een stoplicht was gemonteerd naast de voordeur. Bij rood licht mochten alleen de leden naar binnen, sprong het stoplicht op groen, dan mochten ook de gasten naar binnen. Ik vind dat echt om te huilen.
Ik denk dat ik weet waar dit verhaal vandaan komt. Het was gebruikelijk in veel kerken dat men plaatsengeld betaalde (wat nu veelal de VVB is) en er stonden soms zelfs pinnetjes in de bank om aan te geven dat het een gereserveerde plaats was, omdat veel mensen hechtten aan een vaste plek.
Dan ging op de kansel een rood lampje aan, dan moest je even wachten en 5 minuten voor aanvang van de dienst ging het uit en mocht je gaan zitten waar je wilde.

Dus het enige wat je niet gelooft van Robins verhaal is dat hij, naast het rode, ook melding maakt van een groen lampje?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 17:17

Chaya schreef:k geloof daar helemaal niets van.

Ik heb dat ook geregeld gehoord. Wat Robin bedoelt is wat jij ook beschrijft. Het rode lampje gaf aan dat gasten moesten wachten. Zodat de vaste leden op hun vaste (inderdaad betaalde) plaatsen konden gaan zitten. 5 minuten voor aanvang van de dienst ging het licht uit en mocht iedereen gaan zitten. Wat natuurlijk een trieste zaak is want het komt totaal niet gastvrij over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 17:21

Dat mag, ik geloof mijn eigen vader wel. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen, of ben ik getekend en is het zoals jij zegt, wat nog steeds om te huilen is overigens (een kerk is voor iedereen mijns inziens en zou vrij toegankelijk moeten zijn). Ik kan het hem niet meer vragen, want hij is nu bijna 5 jaar dood helaas.

Chaya schreef:Gelukkig weet je ook niet iets positiefs te melden over een kerk.

Dit is positief toch? Ik ken eventueel nog veel meer van zulk soort voorbeelden.

Chaya schreef:En hiermee worden dan niet de predikanten bedoeld?

Ik zie nergens het woord predikant of voorganger staan. Jezus zegt dit tegen Zijn discipelen en daarmee dus aan ons als volgelingen van Hem. Daarnaast kan ik nog vele andere teksten vinden met zulk soort thema's.

Wie een dubbel stel klederen heeft dele mede aan wie er geen heeft, en wie spijzen heeft, doe evenzo. (Luc. 3:11,12)
Wie zich over de arme ontfermt, leent de Here; Hij zal hem zijn weldaad vergelden. (Spreuken 19:17)
Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren. (Jakobus 1 :27)

Maar, even een algemene vraag over jouw reactie. Waarom reageer je zo fel? Dat is toch niet nodig? Althans, zo komt het bij mij over. Laten we open en eerlijk naar zaken kijken en open staan voor elkaars reactie en mening.
~ Sola Gratia ~

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 16 mar 2016 17:25

Robin84 schreef: Ik ken een kerk, midden in een wijk vol ellende in Rotterdam, waar ze kleding en eten inzamelen voor mensen die het niet zo goed hebben.

Chaya schreef:Gelukkig weet je ook niet iets positiefs te melden over een kerk.

Robin84 schreef: Dit is positief toch? Ik ken eventueel nog veel meer van zulk soort voorbeelden.

Vind ik wel. Te snel gelezen denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mar 2016 18:02

RD 16/3 ; Ondanks het strenge asielbeleid in Dene­marken gaan vluchtelingen er massaal over van de islam tot het christendom.

Tot die waarneming komt de Deense evangelicale zendings­organisatie Indre Mission.

Volgens Indre Mission hebben moslims
Lees verder in het Refdag...

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 18:35

Fantastisch! In Alphen aan den Rijn zijn onlangs ook vele vluchtelingen gedoopt.
~ Sola Gratia ~

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 mar 2016 09:19

StillAwake schreef:Dus het enige wat je niet gelooft van Robins verhaal is dat hij, naast het rode, ook melding maakt van een groen lampje?

:lol: :lol: :lol: inderdaad, Chaya gelooft t toch nog wel een klein beetje.
En zo erg is dat verhaal toch ook weer niet.
Een stukje geschiedenis.
Vroeger dachten mensen dat ze het zo goed deden, waar we nu anders tegen aan kijken.
Nu doen mensen het weer op de manier van nu, waar onze kinderen over 20 jaar weer anders tegen aan kijken.
Prima toch.
Maar Gods Woord houdt eeuwig stand.
Hij bewaard ZIJN Kerk

https://www.youtube.com/watch?v=o8MT-0FhT10

2 Door God bijeen vergaderd,
Eén volk dat Hem behoort,
als kindren van één Vader;
Eén Doop, één Geest, één Woord.
Zo offert allerwege
de kerk U lof en prijs.
Eén naam is aller zegen,
Eén brood is aller spijs.

5 Met God zijn wij verbonden,
Vader, Zoon en Geest,
met al wie overwonnen,
al wie zijn trouw geweest.
Bewijs ons Uw genade,
dan zingen wij bevrijd
de glorie van uw daden,
in tijd en eeuwigheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2016 15:09

Robin84 schreef:Dat mag, ik geloof mijn eigen vader wel. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen, of ben ik getekend en is het zoals jij zegt, wat nog steeds om te huilen is overigens (een kerk is voor iedereen mijns inziens en zou vrij toegankelijk moeten zijn). Ik kan het hem niet meer vragen, want hij is nu bijna 5 jaar dood helaas.

Ik zei niet dat jij je vader niet moest geloven, maar ik kon niet geloven dat dit verhaal was. En probeer uit te leggen wat er dan wel gebeurd is.
De kerk is gewoon vrij toegankelijk, maar je hebt nu eenmaal een categorie mensen die prijs stelt op een vaste plaats.
Bovendien, het is een oud verhaal, want ik ken persoonlijk geen enkele gemeente meer die nog plaatsengeld heft. Mensen die graag op hun vaste stek willen zitten, zorgen dat ze ruim op tijd zijn.
Als je als gast binnenkomt is er vrijwel overal een vriendelijke koster(es) die zegt waar je rustig kunt gaan zitten.
Robin84 schreef:Maar, even een algemene vraag over jouw reactie. Waarom reageer je zo fel? Dat is toch niet nodig? Althans, zo komt het bij mij over. Laten we open en eerlijk naar zaken kijken en open staan voor elkaars reactie en mening.

Ik bedoelde het niet fel. Sorry als het zo over kwam. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2016 17:00

“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 mar 2016 17:18

Marnix schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20010/vaste-plaatsen-in-kerk/

Het is diep treurig die vaste plaatsen! Per direct afschaffen en dat lampje ook.
We zitten lekker gezapig en lauw in de kerk en hebben geen dings gebrek.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 mar 2016 17:28

Johan100 schreef:We zitten lekker gezapig en lauw in de kerk en hebben geen dings gebrek.

Leeft er hier ook het verlangen naar een opwekking?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 mar 2016 18:18

zeker @mona. Wat zou dat groot zijn. Een opwekking zoals in handelingen 2 of ten tijde van Whitefield. Als de Heilige Geest dat komt te bewerken, daar is geen keren aan, dan gaat het zoals God het wil.

Ik begrijp niet dat predikanten kunnen zeggen: " Ik hoop dat er nog een paar of velen behouden mogen worden!''
Of alleen maar ''Gods volk'' aanspreken en de naam van Jezus nauwelijks op de lippen nemen.

Dat gun je toch heel je gemeente.
Vind je het raar dat er kerken leeg lopen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”