Na het doorlezen van dit topic vallen me enkele dingen op
1. De eeuwige hel zou een buitenproportionele straf zijn.
Antwoord: het enige juiste antwoord is, zoals eigenlijk al aangegeven: men begrijpt niet wat de zondeval en de zonde inhoudt. Zeggen dat men geen straf verdient, betekent eigenlijk dat men de (geestelijke*) strekking van de wet nog nooit begrepen heeft. En wie een gebod overtreden heeft, is schuldig aan alle.
*Dieper liggende betekenis dan slechts de letterlijke. Niet doden betekent niet alleen niet letterlijk niemand doden, maar ook het tegenovergestelde: wees goed voor je naaste. etc. Men leze Heidelberger Cathechismus, Zondag 34-44.
2. Het lijden en sterven van Christus (bloed) is buitenproportioneel.
Antwoord: vaker gehoord argument in de theologie. Verzoening door voldoening zou hard, liefdeloos zijn. Ik las pas dat het offer van Christus eigenlijk pas te begrijpen is, als men de vijf boeken van Mozes goed begrepen heeft. (naast zichzelf een beetje te kennen)
3. Er wordt een zijdelingse opmerking gemaakt door Mortlach die ik graag even recht wil zetten, en wel de volgende:
Heb even genummerd voor het gemak
Mortlach schreef:En waarom zou het al dan niet bestaan van die goden daarvan afhangen? Zal ik eens een lijstje geven wat je als christen allemaal 'moet'? (1. geen seks voor het huwelijk, 2. niet masturberen, 3. geen popmuziek, 4. vrij beperkt in de boeken die je mag lezen, 5. geen films, 6. geen tv, 7. een vrij drukke zondag met al die kerkdiensten, 8. de zieken verzorgen, 9. de naakten kleden, 10. gevangenen bezoeken (wanneer dat voor het laatst gedaan?), 11. jezelf de minste achten, etc, etc)
Al met al een heel lijstje. Tijdens het nummeren kwam ik er echter achter dat de verboden 1,2,7 eigenlijk beter zijn voor je eigen gezondheid of relatie, dat 3,4,5,6 onzin zijn of een kwestie van christelijke vrijheid, en het naleven van 9,10,11 de samenleving een stuk zouden verbeteren.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2