Mortlach schreef:Als je die redenatie doortrekt, maken we kunstmatige intelligentie ook niet zelf.
Nou volg ik je niet?
Hoe zie jij de term "kunstmatig" dan?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Als je die redenatie doortrekt, maken we kunstmatige intelligentie ook niet zelf.
Boekenlezer schreef:Genocide in het Oude Testament?
Ik snap niet wat het probleem is, zowel vanuit christelijke als vanuit atheïstische visie.
Vanuit christelijke visie: God zal er wel goede redenen voor gehad hebben om dit te gebieden.
Vanuit atheïstische visie: moraal is een illusie, iets wat wij als werkelijk bestaand ervaren maar wat dat niet is; bovendien bestaat er geen absoluut geldende moraal, het is iets wat in hoge mate subjectief is. Dus waar hebben we het eigenlijk over? (Zo bezien vervalt voor atheïsten ook alle reden om het christendom van immoraliteit te betichten.)
Neliz schreef:Ik sta hier te klapperen met mijn oren. Ik hoop maar dat je niet meent wat je hier zegt. Dit zijn niet de woorden van een christen óf van een atheïst. Wat je hier zegt is monsterlijk en beneden alle peil. Als je volkerenmoord (of eender welke moord) zó gemakkelijk kunt goedpraten: ach, Gods redenen zijn zo verheven, een leventje of honderdduizend doen er niet zo toe... Of moraal bestaat helemaal niet echt, dus wat mijn mij de holocaust toch schelen?
Ik ga er vanuit dat iedere christen op dit forum zal bidden en iedere atheïst zal hopen dat jij nooit in een positie van macht terecht komt.
dalethvav schreef:Beste Neliz, lees dit eens.
StillAwake schreef:Hoe zie jij de term "kunstmatig" dan?
StillAwake schreef:Deels met je eens, alleen jammer dat je er een Godwinnetje uitgooit
Het deel waarin ik je niet helemaal volg is juist het punt over het al dan niet bestaan van moraal: ik heb voldoende atheisten gesproken die dat inderdaad beweren.
Mortlach schreef:Een kind is niet van de ouders omdat zij niet degenen zijn die het hebben gemaakt, maar God (neem ik aan). Als ik een machine maak, die vervolgens een voorwerp maakt, dan is niet de machine de maker maar ikzelf toch? Dus als God een kind maakt, en dat kind vindt AI uit, dan is God toch nog steeds de 'maker'? En dus mag dat kind die AI dus niet uitzetten, netzomin dat wij onze kinderen mogen 'uitzetten'
Mortlach schreef:Als je het over genocide hebt, kun je niet bepaald om de holocaust heen, toch? Maar er zijn genoeg andere volkerenmoorden als voorbeeld te gebruiken hoor.
Mortlach schreef:Ik heb best moeite met dat argument.
GDK schreef:Toch is dat volgens mij wel hoe de Bijbel het uitlegt. Als beeld wordt dan de pottenbakker gebruikt, die uit klei een pot draait en naar believen deze weer tot een kleiklomp terugbrengt of in de oven er een pot van bakt. Dat is een heel onbevredigend antwoord, ik denk voor iedereen.
Gelijktijdig is Hij ook de liefhebbende Heere die zelfs Zijn Zoon heeft over gehad voor deze schepping. Dat wringt voor ons gevoel met elkaar, en dat zal blijven wringen. De vraag die Hij je in de Bijbel stelt is : vertrouw je Mij dat Ik het goed doe, ook al snap je Mij niet?
Mortlach schreef:Kijk, ik begrijp best dat je hiermee zit opgescheept, want wat nu als je antwoord 'Nee' is? Genocide als onderdeel van een groter en goed plan? Mijn vertrouwen heeft een grens.
GDK schreef:Klopt, snap ik.
De compositie van de verhalen in het Oude Testament is vaak niet eenvoudig. Denk aan de genocide op de Amelekieten.
In 1 Samuel 15 krijgt koning Saul de opdracht tot deze genocide, als uitvoering van een oude vloek. Hij is echter ongehoorzaam en doodt niet iedereen. Wij zouden hem daarom prijzen. Zo niet Samuel. Saul wordt door hem gestraft met afzetting en vervangen door koning David. Gehoorzaamheid aan de Heere gaat in dit gedeelte duidelijk boven humaniteit. Een gruwelijk verhaal.
Wat kan de conclusie anders zijn, dan dat we met deze God geen raad weten? We moeten Hem niet! Als deze God mens zou worden en onder ons kwam wonen, wat zouden we met Hem doen?
Arco schreef:Deze discussie acht ik zinloos, omwille van de volgende redenen:
1. Er worden verhalen aangehaald (zoals de opdracht van Saul om de Ammalekieten uit te roeien), maar de bigger picture wordt vergeten.
2. God is rechtvaardig in al Zijn wegen. De dood van mensen is niet wat Hij behaagd, maar heeft altijd wel een doel. Bij God kan je nooit spreken van zinloos geweld.
3. Als mens zie je de dood als eindpunt. Bij God werkt dat anders.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten