Genocide in het Oude Testament

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Genocide in het Oude Testament

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 12:25

Mortlach schreef:Als je die redenatie doortrekt, maken we kunstmatige intelligentie ook niet zelf.

Nou volg ik je niet?
Hoe zie jij de term "kunstmatig" dan?

Neliz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Neliz » 22 dec 2015 12:35

Boekenlezer schreef:Genocide in het Oude Testament?
Ik snap niet wat het probleem is, zowel vanuit christelijke als vanuit atheïstische visie.
Vanuit christelijke visie: God zal er wel goede redenen voor gehad hebben om dit te gebieden.
Vanuit atheïstische visie: moraal is een illusie, iets wat wij als werkelijk bestaand ervaren maar wat dat niet is; bovendien bestaat er geen absoluut geldende moraal, het is iets wat in hoge mate subjectief is. Dus waar hebben we het eigenlijk over? (Zo bezien vervalt voor atheïsten ook alle reden om het christendom van immoraliteit te betichten.)

Ik sta hier te klapperen met mijn oren. Ik hoop maar dat je niet meent wat je hier zegt. Dit zijn niet de woorden van een christen óf van een atheïst. Wat je hier zegt is monsterlijk en beneden alle peil. Als je volkerenmoord (of eender welke moord) zó gemakkelijk kunt goedpraten: ach, Gods redenen zijn zo verheven, een leventje of honderdduizend doen er niet zo toe... Of moraal bestaat helemaal niet echt, dus wat mijn mij de holocaust toch schelen?

Ik ga er vanuit dat iedere christen op dit forum zal bidden en iedere atheïst zal hopen dat jij nooit in een positie van macht terecht komt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 12:42

Neliz schreef:Ik sta hier te klapperen met mijn oren. Ik hoop maar dat je niet meent wat je hier zegt. Dit zijn niet de woorden van een christen óf van een atheïst. Wat je hier zegt is monsterlijk en beneden alle peil. Als je volkerenmoord (of eender welke moord) zó gemakkelijk kunt goedpraten: ach, Gods redenen zijn zo verheven, een leventje of honderdduizend doen er niet zo toe... Of moraal bestaat helemaal niet echt, dus wat mijn mij de holocaust toch schelen?

Ik ga er vanuit dat iedere christen op dit forum zal bidden en iedere atheïst zal hopen dat jij nooit in een positie van macht terecht komt.

Deels met je eens, alleen jammer dat je er een Godwinnetje uitgooit ;-)
Het deel waarin ik je niet helemaal volg is juist het punt over het al dan niet bestaan van moraal: ik heb voldoende atheisten gesproken die dat inderdaad beweren.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 22 dec 2015 12:45

Beste Neliz, lees dit eens.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 12:58

dalethvav schreef:Beste Neliz, lees dit eens.

goed geschreven!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 12:58

StillAwake schreef:Hoe zie jij de term "kunstmatig" dan?

Een kind is niet van de ouders omdat zij niet degenen zijn die het hebben gemaakt, maar God (neem ik aan). Als ik een machine maak, die vervolgens een voorwerp maakt, dan is niet de machine de maker maar ikzelf toch? Dus als God een kind maakt, en dat kind vindt AI uit, dan is God toch nog steeds de 'maker'? En dus mag dat kind die AI dus niet uitzetten, netzomin dat wij onze kinderen mogen 'uitzetten'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 13:01

StillAwake schreef:Deels met je eens, alleen jammer dat je er een Godwinnetje uitgooit ;-)
Het deel waarin ik je niet helemaal volg is juist het punt over het al dan niet bestaan van moraal: ik heb voldoende atheisten gesproken die dat inderdaad beweren.

Als je het over genocide hebt, kun je niet bepaald om de holocaust heen, toch? Maar er zijn genoeg andere volkerenmoorden als voorbeeld te gebruiken hoor.

Ik ben verder echt reuzebenieuwd naar de redenatie van die lui dan. Dat moraal bestaat, lijkt me overduidelijk. Wat gelovigen vaak proberen, is beargumenteren dat die moraal subjectief is en dus volledig inwisselbaar met elk ethisch bedenkbaar gedrocht.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 22 dec 2015 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 13:02

Mortlach schreef:Een kind is niet van de ouders omdat zij niet degenen zijn die het hebben gemaakt, maar God (neem ik aan). Als ik een machine maak, die vervolgens een voorwerp maakt, dan is niet de machine de maker maar ikzelf toch? Dus als God een kind maakt, en dat kind vindt AI uit, dan is God toch nog steeds de 'maker'? En dus mag dat kind die AI dus niet uitzetten, netzomin dat wij onze kinderen mogen 'uitzetten'

Over het algemeen moet ik je nageven dat ik je argumentatie vaak wel sterk vind.
In dit geval kan ik je redenatie echt niet volgen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 13:03

Mortlach schreef:Als je het over genocide hebt, kun je niet bepaald om de holocaust heen, toch? Maar er zijn genoeg andere volkerenmoorden als voorbeeld te gebruiken hoor.

Daarom stond er een smiley bij...
En ik stelde zelfs dat ik het in hoofdlijnen met hem eens was...

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 22 dec 2015 13:31

Mortlach schreef:Ik heb best moeite met dat argument.

Toch is dat volgens mij wel hoe de Bijbel het uitlegt. Als beeld wordt dan de pottenbakker gebruikt, die uit klei een pot draait en naar believen deze weer tot een kleiklomp terugbrengt of in de oven er een pot van bakt. Dat is een heel onbevredigend antwoord, ik denk voor iedereen. Gelijktijdig is Hij ook de liefhebbende Heere die zelfs Zijn Zoon heeft over gehad voor deze schepping. Dat wringt voor ons gevoel met elkaar, en dat zal blijven wringen. De vraag die Hij je in de Bijbel stelt is : vertrouw je Mij dat Ik het goed doe, ook al snap je Mij niet?
Vooruit met de geit!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 13:45

GDK schreef:Toch is dat volgens mij wel hoe de Bijbel het uitlegt. Als beeld wordt dan de pottenbakker gebruikt, die uit klei een pot draait en naar believen deze weer tot een kleiklomp terugbrengt of in de oven er een pot van bakt. Dat is een heel onbevredigend antwoord, ik denk voor iedereen.

Voornamelijk omdat het beeld op een vrij cruciaal punt mank gaat, namelijk dat klei/een pot een levenloos voorwerp is, en levende zaken (inclusief ware kunstmatige intelligentie) niet.

Gelijktijdig is Hij ook de liefhebbende Heere die zelfs Zijn Zoon heeft over gehad voor deze schepping. Dat wringt voor ons gevoel met elkaar, en dat zal blijven wringen. De vraag die Hij je in de Bijbel stelt is : vertrouw je Mij dat Ik het goed doe, ook al snap je Mij niet?

Kijk, ik begrijp best dat je hiermee zit opgescheept, want wat nu als je antwoord 'Nee' is? Genocide als onderdeel van een groter en goed plan? Mijn vertrouwen heeft een grens.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 22 dec 2015 15:39

Mortlach schreef:Kijk, ik begrijp best dat je hiermee zit opgescheept, want wat nu als je antwoord 'Nee' is? Genocide als onderdeel van een groter en goed plan? Mijn vertrouwen heeft een grens.

Klopt, snap ik.
De compositie van de verhalen in het Oude Testament is vaak niet eenvoudig. Denk aan de genocide op de Amelekieten.
In 1 Samuel 15 krijgt koning Saul de opdracht tot deze genocide, als uitvoering van een oude vloek. Hij is echter ongehoorzaam en doodt niet iedereen. Wij zouden hem daarom prijzen. Zo niet Samuel. Saul wordt door hem gestraft met afzetting en vervangen door koning David. Gehoorzaamheid aan de Heere gaat in dit gedeelte duidelijk boven humaniteit. Een gruwelijk verhaal.
Wat kan de conclusie anders zijn, dan dat we met deze God geen raad weten? We moeten Hem niet! Als deze God mens zou worden en onder ons kwam wonen, wat zouden we met Hem doen?
Vooruit met de geit!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 15:47

GDK schreef:Klopt, snap ik.
De compositie van de verhalen in het Oude Testament is vaak niet eenvoudig. Denk aan de genocide op de Amelekieten.
In 1 Samuel 15 krijgt koning Saul de opdracht tot deze genocide, als uitvoering van een oude vloek. Hij is echter ongehoorzaam en doodt niet iedereen. Wij zouden hem daarom prijzen. Zo niet Samuel. Saul wordt door hem gestraft met afzetting en vervangen door koning David. Gehoorzaamheid aan de Heere gaat in dit gedeelte duidelijk boven humaniteit. Een gruwelijk verhaal.
Wat kan de conclusie anders zijn, dan dat we met deze God geen raad weten? We moeten Hem niet! Als deze God mens zou worden en onder ons kwam wonen, wat zouden we met Hem doen?

Negeren?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 dec 2015 15:53

Deze discussie acht ik zinloos, omwille van de volgende redenen:

1. Er worden verhalen aangehaald (zoals de opdracht van Saul om de Ammalekieten uit te roeien), maar de bigger picture wordt vergeten.

2. God is rechtvaardig in al Zijn wegen. De dood van mensen is niet wat Hij behaagd, maar heeft altijd wel een doel. Bij God kan je nooit spreken van zinloos geweld.

3. Als mens zie je de dood als eindpunt. Bij God werkt dat anders.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 16:02

Arco schreef:Deze discussie acht ik zinloos, omwille van de volgende redenen:

1. Er worden verhalen aangehaald (zoals de opdracht van Saul om de Ammalekieten uit te roeien), maar de bigger picture wordt vergeten.

een bigger picture dan genocide? Ik vind eng dat er blijkbaar een plaatje bestaat waarin volkerenmoord iets anders is dan walgelijk.

2. God is rechtvaardig in al Zijn wegen. De dood van mensen is niet wat Hij behaagd, maar heeft altijd wel een doel. Bij God kan je nooit spreken van zinloos geweld.

O, dus zolang het doden van vrouwen, kinderen en vee maar een reden heeft, is het niet zo erg? Zouden zij dat ook hebben gevonden?

3. Als mens zie je de dood als eindpunt. Bij God werkt dat anders.

Vast. Al die -ieten zijn vast allemaal nadat ze door de Hebreeers waren uitgeroeid met open armen in de hemel ontvangen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”