mohamed schreef:Maar Paulus zegt wel nadrukkelijk dat 'de stem van de aartsengel en de trompet van God weerklinken' en voegt daar in dezelfde adem aan toe dat de doden zullen opstaan in Christus.
Nee, dat zegt Paulus niet nadrukkelijk, want in het Grieks staat het woord 'weerklinken' of een equivalent daarvan niet.
En nogmaals, de stem, de bazuin en het signaal horen bij het neerdalen van de Heer uit de hemel. Vervolgens staan de doden in Christus op. Dit laatste is verbonden aan het neerdalen, niet direct aan de fenomenen die het neerdalen aankondigen.
mohamed schreef:De stem van de aartsengel en het opwekken van de doden wordt in hetzelfde vers genoemd, vergelijk het ook met 1 Kor 15,23. Je moet bijna van kwade wil zijn om dan te zeggen dat er geen overeenkomsten zijn. Maar goed als jij denkt dat God zijn trompet en de stem van de aartsengel alleen in de hemel weerklonken dan respecteer ik dat.
Nee de bazuin is een teken van het einde. Bij dat einde hoort natuurlijk ook de opwekking van de doden. Het betekent echter niet dat de klank van de bazuin de doden opwekt. Net zomin de roep van de aartsengel.
Ik nog letterlijker dan jij, want jij legt verbanden die er simpelweg niet zijn.Tja je kan zoveel zeggen. In het vers staat dat de stem van de aartsengel en de trompet van God zullen weerklinken en dat lees ik letterlijk.