Jezus is wel/niet Michael?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Jezus is wel/niet Michael?

Berichtdoor Cicero » 08 okt 2015 21:45

mohamed schreef:Maar Paulus zegt wel nadrukkelijk dat 'de stem van de aartsengel en de trompet van God weerklinken' en voegt daar in dezelfde adem aan toe dat de doden zullen opstaan in Christus.

Nee, dat zegt Paulus niet nadrukkelijk, want in het Grieks staat het woord 'weerklinken' of een equivalent daarvan niet.
En nogmaals, de stem, de bazuin en het signaal horen bij het neerdalen van de Heer uit de hemel. Vervolgens staan de doden in Christus op. Dit laatste is verbonden aan het neerdalen, niet direct aan de fenomenen die het neerdalen aankondigen.
mohamed schreef:De stem van de aartsengel en het opwekken van de doden wordt in hetzelfde vers genoemd, vergelijk het ook met 1 Kor 15,23. Je moet bijna van kwade wil zijn om dan te zeggen dat er geen overeenkomsten zijn. Maar goed als jij denkt dat God zijn trompet en de stem van de aartsengel alleen in de hemel weerklonken dan respecteer ik dat.

Nee de bazuin is een teken van het einde. Bij dat einde hoort natuurlijk ook de opwekking van de doden. Het betekent echter niet dat de klank van de bazuin de doden opwekt. Net zomin de roep van de aartsengel.
Tja je kan zoveel zeggen. In het vers staat dat de stem van de aartsengel en de trompet van God zullen weerklinken en dat lees ik letterlijk.
Ik nog letterlijker dan jij, want jij legt verbanden die er simpelweg niet zijn.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 okt 2015 23:29

mohamed schreef:Wat ik niet begrijp is de verbazing over de stelling dat Jezus de engel Michael is. Uiteraard kan je het er niet mee eens zijn, maar verbaast hoef je niet te wezen, want Jezus is toch ook de engel van God volgens jouw geloof?

Ja maar engel betekent boodschapper of zo. Dat is niet altijd een geschapen wezen. In het geval van Michael heb ik altijd geleerd van wel en Jezus is niet een geschapen wezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 okt 2015 00:57

Boerin schreef:God is niet alles. God is niet de duvel en geen plant. Hij zal zijn op het eind als we aan Hem gelijk zijn geworden alles in allen zijn. Maar dan blijf ik nog steeds een geschapen wezen. Al leef ik niet meer maar Christus leeft in mij dat maakt mij niet Jezus. Ik ben alleen een deel van Zijn Lichaam en Hij is het hoofd.

Deels ben ik dat met je eens, maar Paulus betrekt dat als reeds vervuld in zijn tijd:

'Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije, maar Christus is alles en in allen.' (Kol 13,11)
Boerin schreef:Gabriel is gewoon een boodschapper. Hij is niet God. Als dat zo was, zoals bij Melchisedek en de Engel des Heren dan zou Hij hebben gezegd: Gegroet Maria! Help een engel! Vrees niet, Ik kom nu in je baarmoeder zitten.
Misschien stuurde God daarom een engel i.p.v. het Zelf te zeggen.

Desondanks wijst het er op. Zoals reeds gezegd: de betekenis van de naam hint ernaar en vooral het feit dat Daniel voor de engel knielde (Dan 8,16-18) is een sterke indicatie dat Gabriel niemand minder dan God zelf is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”