StillAwake schreef:Ik begrijp je mening, en respecteer die, maar zie het voor mijzelf wél anders.
Het is niet mijn mening, ik legde je het verschil uit tussen die 2 mogelijkheden.
Maar hoe zie jij het dan?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
StillAwake schreef:Ik begrijp je mening, en respecteer die, maar zie het voor mijzelf wél anders.
Chaya schreef:Het is niet mijn mening, ik legde je het verschil uit tussen die 2 mogelijkheden.
Maar hoe zie jij het dan?
StillAwake schreef:Naar mijn idee zit er nogal een grijs gebied tussen. Mijn eigen grootmoeder kreeg dermate veel pijnstilling dat het net geen dodelijke dosis was. Als ze niet was gesedeerd had ze wellicht nog maanden kunnen leven. Wanneer eindigt sedatie en begint actieve euthanasie?
Actieve euthanasie moet aangevraagd, beoordeelt en ondertekent worden. Het gaat uit van de aanvrager.StillAwake schreef: Wanneer eindigt sedatie en begint actieve euthanasie?
Is dit al langer geleden SA, of recent?StillAwake schreef:Mijn eigen grootmoeder kreeg dermate veel pijnstilling dat het net geen dodelijke dosis was. Als ze niet was gesedeerd had ze wellicht nog maanden kunnen leven.
Toen ik net in het verpleeghuis werkte, kwam deze discussie op gang. Versterven noemde men dat toen. Ik vond dat een vreselijk woord! Als het lichaam aangeeft geen voeding of vocht meer aan te kunnen, dan zegt dat vaak dat het levenskaarsje aan het flakkeren is. Vanuit ons 'zorgende oogpunt' moest iedereen eten en drinken tot zijn laatste snik. Zelfs als het lichaam weigert... Gelukkig hebben we daarin de laatste jaren wel veel bijgeleerd, ook in de christelijke zorg.Chaya schreef:Vroeger ging men te lang door met het toedienen van voeding en vocht, zodat eigenlijk het lijden verlengd werd.
Op een gegeven moment is een lichaam "op", het kan niets meer opnemen, dus wat je dan gaat doen is dat je het onnodig gaat belasten.
Misschien heb je iets aan deze link:StillAwake schreef:Voor mijzelf is het principiële verschil tussen de behandeling beëindigen en het leven beëindigen echter niet heel scherp.
Chaya schreef:Daar is moeilijk een beoordeling aan te geven, daar je nu niet meer kunt bepalen hoeveel pijn zij had. En het is lastig te bewijzen dat zij vermoedelijk eerder gestorven is vanwege de pijnbestrijding.
Wat zeiden de artsen?
mona schreef:Actieve euthanasie moet aangevraagd, beoordeelt en ondertekent worden. Het gaat uit van de aanvrager.
Sedatie ( als dat nodig is) is een onderdeel van symptomatische zorg. Het symptomatisch beleid in de terminale fase is volledig gericht op het welbevinden, zonder het leven doelbewust te willen rekken of verkorten. Het wegnemen van bijvoorbeeld pijn of benauwdheid. Het gevolg daarvan is een verminderd bewustzijn door de medicatie. Het allerbelangrijkste is om dit bespreekbaar te maken. Het lijden van ondraaglijke pijn of het gevoel hebben te stikken is natuurlijk afschuwelijk.
Maar omdat er geen levensverwachting meer is, richt men zich op een zo rustig mogelijk sterven.
Sedatie is het opvoeren van pijn medicatie, op geleide van klachten.
Mijn (al erg oude) moeder denkt bij het woord 'morfine' al direct aan euthanasie. Maar dat is echt niet zo.
mona schreef:Is dit al langer geleden SA, of recent?
Als je het hebt over maanden langer leven, dan lijkt het dat de sedatie misschien in een te vroeg stadium ingezet. Of te hoog is ingezet. Maar daar kan natuurlijk, zonder de inhoud te kennen, geen oordeel over geven.
mona schreef: Misschien heb je iets aan deze link:
http://buvoon.nl/palliatief.html
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten