Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik begrijp niet zo goed waarom je als volgt redeneert: indien een gebeurtenis of fenomeen dat in de Bijbel geschreven staat niet letterlijk waar is of kan zijn, is hetgeen geschreven staat per direct onzin.Boekenlezer schreef:Je zit dan toch met het feit, dat de werkelijke situatie anders is dan hoe het beschreven staat. En nogal ingrijpend ook! Het lijkt mij dat dat toch als een van de eerste mogelijkheden oproept, dat datgene wat geschreven staat dan gewoon niet waar is, dus onzin.
De Bijbel kan wat wetenschappelijke informatieverschaffing betreft onbetrouwbaar zijn, maar hoeft dat niet te zijn wanneer het gaat over informatieverschaffing over het goddelijke. Ik gaf eerder al het voorbeeld van de platte aarde die op pilaren staat. Dat is inderdaad het wereldbeeld der mensen die toentertijd leefden. De Bijbel staat er vol mee. Hoewel Luther er veel moeite mee had en Copernicus voor idioot uitmaakte is het toch waar gebleken. Maar zijn die passages dan meteen onzin? Natuurlijk niet. Die passages hebben niet als doel een wetenschappelijk beeld te verschaffen maar zijn veelal juist bedoelt om andere leringen uit te trekken. Lees in die passages dat de aarde een bol is en de passages blijven even imposant en veelzeggend. Maakt het uit indien de wetenschap postuleert dat de aarde geen pilaren heeft terwijl de Bijbel zegt dat God haar daarop heeft gegrondvest (zie bijvoorbeeld Job 38:6, 1 Samuel 2:8 en Psalm 104:5)? Natuurlijk niet. Die passages gaan over de macht van God, bijvoorbeeld.Boekenlezer schreef:De Bijbel is in dat geval dan dus gewoon onbetrouwbaar, en daarmee het hele geloof wat op die Bijbel gebaseerd is. Dat is toch geen heel vreemde gedachtegang?
Daar heb ik eerder op dit forum heel uitgebreid over geschreven. Lees dit topic eens door.Boekenlezer schreef:God de Zoon werd mens, om de gevallen mens te redden. Val en verlossing staan met elkaar in verband. Maar in hoeverre is er in het evolutie-scenario sprake van een val? Dan was het kwaad er al lang vóór de mens er was! Dus had de mens niets te kiezen inzake goed en kwaad. Waar heeft het idee van verlossing dan betrekking op? Dat wordt dan wel vrij ingewikkeld.
mohamed schreef:Zegt me niks.
mohamed schreef:Zegt me niks.
Cathy schreef:Mensen die de Bijbel letterlijk lezen en daarom geloven dat de schepping 6- a 7000 jaar geleden plaatsvond.
Jonge-aarde-scheppings-gelovigen.
Boekenlezer schreef:Dus, als er gekozen moet worden tussen het christelijk geloof, en de evolutietheorie, dan is de evolutietheorie blijkbaar heiliger dan het christelijk geloof.
Val en verlossing staan met elkaar in verband. Maar in hoeverre is er in het evolutie-scenario sprake van een val? Dan was het kwaad er al lang vóór de mens er was! Dus had de mens niets te kiezen inzake goed en kwaad. Waar heeft het idee van verlossing dan betrekking op? Dat wordt dan wel vrij ingewikkeld.
Ondertussen doe je weinig meer, dan een emotionele tirade houden. Terwijl de combinatie christen en evolutionist bij mij juist vragen oproept. Die heb ik even terug al gesteld, maar er is nog geen antwoord op gekomen. Er wordt (nog) niet ingegaan op de uitdagingen. Zijn de vragen te moeilijk?
Overigens heb ik ontkend dat theïstische evolutionisten niet mogen bestaan. Dat valt een stuk terug te lezen. Alleen heeft dat theïsme dan niets meer met christendom uit te staan, als je het mij vraagt. Het ligt dan meer voor de hand om een soort van ietsist te zijn.
mohamed schreef:Als je in Jezus gelooft, dan neem je zijn woorden aan. Dus alsdan Jezus zegt dat bijvoorbeeld Daniel een profeet was die gesproken heeft, dan neem je dat van hem aan. Dan zeg je niet dat Daniel nooit heeft bestaan.
Cathy schreef:Ja, dat is het in mijn ogen wel. Gij en zult de Bijbel letterlijk lezen ben ik nog nergens tegen gekomen.
Jij volgt een letterlijke interpretatie en ik een niet- letterlijke. Omdat het allebei interpretaties zijn kun je dan zeggen dat de één beter is dan de ander? Op welke gronden doe je dat dan?
Ik vind het prima dat er mensen zijn die het bij een letterlijke lezing houden. Maar kom niet met moralistisch gezever dat mensen die er anders over denken geen gelovigen zouden zijn of zich maar atheïst zouden moeten noemen of woorden van gelijke strekking.
De Bijbel is voor mij net zo betrouwbaar als voor jou, zij het op een andere manier. En dat God aan het begin van alles staat – de eerste oorzaak - is voor mij ook een uitgemaakte zaak.
Dat jij dan liever Jan Rein de Wit leest snap ik. Ik heb meer met René Fransen.
Conclusie: ik ben theist, muzikaalen technisch.
Cicero schreef:En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we helemaal niet precies kunnen weten wat Jezus gezegd heeft. Dat is ook voor de gelovige niet erg, maar onderstreept wel dat je beter kunt afgaan op de hoofdzaken dan op tittels en jota's en niet net doen alsof Jezus een letterkundige was.
Pcrtje schreef:De Bijbel kan wat wetenschappelijke informatieverschaffing betreft onbetrouwbaar zijn, maar hoeft dat niet te zijn wanneer het gaat over informatieverschaffing over het goddelijke. Ik gaf eerder al het voorbeeld van de platte aarde die op pilaren staat. Dat is inderdaad het wereldbeeld der mensen die toentertijd leefden. De Bijbel staat er vol mee. Hoewel Luther er veel moeite mee had en Copernicus voor idioot uitmaakte is het toch waar gebleken. Maar zijn die passages dan meteen onzin? Natuurlijk niet. Die passages hebben niet als doel een wetenschappelijk beeld te verschaffen maar zijn veelal juist bedoelt om andere leringen uit te trekken. Lees in die passages dat de aarde een bol is en de passages blijven even imposant en veelzeggend. Maakt het uit indien de wetenschap postuleert dat de aarde geen pilaren heeft terwijl de Bijbel zegt dat God haar daarop heeft gegrondvest (zie bijvoorbeeld Job 38:6, 1 Samuel 2:8 en Psalm 104:5)? Natuurlijk niet. Die passages gaan over de macht van God, bijvoorbeeld.
Ik vind de theorie over de evolutie der soorten velen malen imposanter en indrukwekkender dan het verhaal zoals dat beschreven staat in Genesis. Daarmee is Genesis niet meteen onzin. De betreffende hoofdstukken vertellen ons Wie aan het begin staat; waar alles uit voortgekomen is. Wie Genesis leest als een wetenschappelijk verslag en daar niet van af wilt stappen komt inderdaad bedrogen uit: dan is de Bijbel inderdaad slechts openhaardwaardig. Gelukkig is Genesis dat niet.
Tevens mag iemand die de Bijbel volledig beschouwt als wetenschappelijk verslag mij eens uitleggen waarom de aarde toch echt een bol is. Maar ik kan ook zo een ander voorbeeld aanhalen.
Daar heb ik eerder op dit forum heel uitgebreid over geschreven. Lees dit topic eens door.
Boekenlezer schreef:Dit is dan toch wel weer aardig:En de evangelist corrigeert het misverstand niet door een eigen interpretatie, maar door letterlijk te herhalen wat Jezus dan wèl gezegd had. Dit wijst erop dat Jezus’ woorden aandachtig zijn aangehoord en met precisie zijn opgetekend.
(CNT, blz. 412)
Dit schrijft dr. P.H.R. van Houwelingen naar aanleiding van Johannes 21:23. Daar staat:Dit gerucht ging dan uit onder de broeders, dat die discipel niet sterven zou; doch Jezus had niet tot hem gezegd, dat hij niet zou sterven, maar: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?
Ik zou eigenlijk het omgekeerde willen voorstaan: we lezen het niet letterlijk tenzij er goede redenen zijn om het wel letterlijk te nemen. Maar goed, laten we er nu even vanuit gaan dat er voldoende reden is om het wel letterlijk te lezen.Boekenlezer schreef:Voor een andere lezing dan de letterlijke moeten natuurlijk wel goede redenen zijn. Anders is het een slag in de lucht.
Uiteraard. Maar is dat een probleem? Er presenteren zich wel meer dingen in de Bijbel als veronderstelde waarheid terwijl wij die we nu niet meer letterlijk nemen.Boekenlezer schreef:En dat uit Genesis overtuigend naar boven valt te halen dat dat niet als geschiedenis opgevat moet worden, dat kan ik nou bepaald niet zeggen.
Neem het voorbeeld van de platte aarde op pilaren weer even, waar ik ook al naar verwees in mijn vorige post. Daar staat ook geen 'Bijbelse bijsluiter' bij. De Bijbelschrijvers veronderstelden hun wereldbeeld als zijnde waar. Toch nemen we dat nu niet meer letterlijk.Boekenlezer schreef:Ik zie nergens een bijbelse bijsluiter voor een andere betekenis, zoals je die bijvoorbeeld wel hebt bij de gelijkenis van de zaaier (Mattheüs 13:1-8 -> 13:9, 13:18-23). Ik ontwaar ook geen andere sfeer, in de trant van: toen zag ik een visioen... Nee, gewoon een nuchtere vertelling.
Daarom proberen theïstisch evolutionisten en andere gelovigen die het verslag van Genesis niet letterlijk lezen ook niet een synthese te creëren tussen de gangbare wetenschappelijke theorieën en het verslag van Genesis. Ik denk dat daar het misverstand van jouw kant zit.Boekenlezer schreef:Kun je dat nou van evolutie en schepping zeggen, dat die twee in grote lijnen wel aardig op elkaar aansluiten? Ik zie vooral zeer ingrijpende verschillen als ik die twee bij elkaar leg, maar nul overeenkomsten. Een iets minder letterlijke lezing doet daar weinig aan af, want dan blijven het twee puzzelstukken die niet passen. Wie dat wel weet te combineren, is als een dief die uit stelen gaat, en tegelijkertijd zegt dat hij het achtste gebod hoog heeft zitten en onderhoudt. Dan moet je toch wel ontzettend creatief exegetiseren. Dat kan nooit geloofwaardig zijn.
Als dat je redenering is moeten we vaststellen dat de wetenschap gelijk heeft en de Bijbel niet. Zullen we samen onze Bijbels maar in de openhaard werpen?Boekenlezer schreef: Als je nou constateert, dat twee verhalen elkaar vierkant tegenspreken door onverzoenlijke tegenstellingen, is het mijns inzien logisch om eerst te overwegen of er dan een van de twee verworpen moet worden, voordat je aan creatieve exegese gaat doen. Dat is geen gemoraliseer, maar gewoon normale logica.
Ik heb geprobeerd een antwoord te geven. In het kort komt het hierop neer: wetenschappelijk gezien is Genesis volledig achterhaald. Op basis daarvan kan ik de Bijbel weggooien. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als religie. Zij doet uitspraken over goddelijke waarheden; niet over wetenschappelijke denkbeelden. Indien de wetenschap ons nieuwe inzichten levert die ogenschijnlijk de uitspraken over veronderstelde fysische waarheden tenietdoen is, uiteraard na kritisch onderzoek, de herinterpretatie van de betreffende religieuze denkbeelden de enige intellectueel integere oplossing.Boekenlezer schreef:Wordt die logica niet gevolgd, dan krijg ik het vermoeden van verlegenheidsoplossingen. Zo van: 'de werkelijkheid spreekt mijn geloof tegen, maar ik ben zo gehecht aan mijn geloof dat ik me graag een rad voor ogen draai om dat geloof toch vooral in stand te kunnen houden'. Dat komt niet geloofwaardig over. (...) Misschien heb jij wel een ijzersterk antwoord op die logische vraag. Maar dan ben ik wel benieuwd naar dat antwoord. (Vandaar dat ik daar naar vroeg!)
Daarom zeg ik ook: niet proberen krampachtig te synthetiseren. Je moet de evolutietheorie niet 'inpassen' in Genesis, want dat gaat je niet lukken. Bovendien is het appels met peren vergelijken. Hoeveel kilo is een jaar? Hoe past de evolutietheorie in het genesisverslag?Boekenlezer schreef:Natuurlijk snap ik ook wel, dat het beeld van een platte aarde geen cruciaal wezenskenmerk is van de bijbelse boodschap, alsof dat hetgeen is wat de Bijbel aan ons wil leren. Ik ervaar dat echter niet als een probleem, omdat dat nog wel te vertalen valt naar ons wereldbeeld.
Hoe echter de evolutietheorie in het bijbelse scheppingsverhaal ingepast zou moeten worden, is mij een compleet raadsel. Ik zie dan toch echt twee totaal verschillende verhalen, die met elkaar op voet van onverzoenlijkheid staan. Het kan toch moeilijk waar zijn, dat de mens door God geschapen werd, en dat de mens tegelijkertijd aan de apen verwant is. Dat valt uit Genesis absoluut niet te lezen.
Volstrekt mee eens, behalve op één punt: het genesisverslag is niet volledig tegenovergesteld aan de evolutietheorie. A is waar en A is onwaar zijn wel degelijk volstrekt tegenovergesteld aan elkander.Boekenlezer schreef:Dat is niet maar een kwestie van letterlijk of minder letterlijk. Dat staat gewoon haaks op elkaar. Er zal toch wel èrgens een grens zijn tussen combineerbaar en niet-combineerbaar? Tussen waar en onwaar? Als ik gekleed rondloop, ben ik niet naakt. Of wel soms?
Neem de tijd, uiteraard. Het gaat mij trouwens voornamelijk om de eerste pagina, maar de pagina's daarna zijn ook buitengewoon interessant. In ieder geval wilde ik laten zien dat er echt wel wordt nagedacht over de problemen die ontstaan bij het loslaten van een letterlijke lezing van Genesis.Boekenlezer schreef:Een heel topic doorlezen is een heel werk, en ik ben er nog lang niet mee klaar.
Lees bijvoorbeeld het stuk van T. Smaedes in hetgeen ik geschreven heb. Dan zie je dat dat heus niet hoeft.Boekenlezer schreef:Ofwel: gewoon die val maar overboord gooien. Daarmee kan dan gelijk een hele hoop patristische exegese in de vuilnisbak gedeponeerd worden. (...) Ik denk dat je dan gerust mag zeggen: Adieu, christelijk geloof. Want hiermee gaat alles onderuit. Dan is er geen basis meer voor christelijk geloven.
De evolutietheorie is natuurlijk niet de boosdoener. Het goddeloze denken is niet voortgebracht door de evolutietheorie.Boekenlezer schreef:Het goddeloze denken dat de evolutietheorie heeft voortgebracht heeft het dan gewonnen van het christelijk geloof.
Dank, Hettys.Hettys schreef:(...) en ook Prctje slaat boven mij de spijker weer aardig op z'n kop.
Pcrtje schreef:Edit: per abuis tweemaal gepost, excuseer. Ik kan even niet zo snel vinden hoe ik een reactie kan verwijderen. (Vroeger kon dat toch indien de reactie op dat moment nog steeds de laatstgeplaatste was?)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten