Met welk instrument is er iets mis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Met welk instrument is er iets mis?

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2015 19:40

hettys schreef: en we weten dat mensen beperkt zijn, maar ook dat heeft weer weinig te maken met dingen die gemeten en gezien kunnen worden.
Dat kun je alleen zeggen: Al die instrumenten kloppen niet.

Ik vind dat beperkt-zijn argument altijd wel een beetje een cop out. Zodra een uitkomst niet bevalt, maar er valt niets redelijkerwijs tegenin te brengen, dan wordt het op die zogenaamde beperktheid gegooid. Ik denk dat als je ziet dat we 13,5 miljard jaar terug in de tijd kunnen kijken en hier op aarde knutselen met de allerkleinste deeltjes van materie, het met die beperktheid toch reuze meevalt.

Het valt ook op dat zodra het over meer traditionele onderwerpen gaat, bijvoorbeeld dat je een jonge transvrouw zo met 'conversie-therapie' de vernieling in kunt werken dat ze zelfmoord pleegt, die beperktheid ineens niet meer lijkt te bestaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2015 19:43

Boekenlezer schreef:Dat wordt dan toch een zeer lastige klus om te bepalen, wat Genesis dan zou moeten betekenen. Het wordt dan een dermate vage boel, dat ik daar toch wel behoorlijk moeite mee heb. Er zijn exegeten die zogenaamd met literaire redenen aankomen voor een niet-letterlijke lezing, maar daar heb ik nog niks overtuigends bij aangetroffen.

Niet? Ik vind het argument dat je de tekst moet afzetten tegen de religieuze verhalen uit Babylonië behoorlijk overtuigend. Maar dan moet je wel willen aannemen dat die tekst tijdens de Babylonische ballingschap is geschreven en niet verbatim uit de hemel is komen vallen nadat God klaar was met dicteren.

Het verhaal van Jona letterlijk opgevat is denk ik net zo goed een raar verhaal. Hoe kan dat nou, een man enkele dagen in het binnenste van een vis, en er dan weer levend uitkomen? Normaal gesproken is dat niet mogelijk.

Nee, het lijkt er dan ook bijzonder op dat dat een mythe is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jan 2015 20:05

Mortlach schreef:Niet? Ik vind het argument dat je de tekst moet afzetten tegen de religieuze verhalen uit Babylonië behoorlijk overtuigend. Maar dan moet je wel willen aannemen dat die tekst tijdens de Babylonische ballingschap is geschreven en niet verbatim uit de hemel is komen vallen nadat God klaar was met dicteren.

Een andere versie is, dat het een polemiek is tegen de Egyptische religieuze verhalen. Die versie kom je tegen bij Gordon J. Wenham, in het WBC-commentaar op Genesis. Heeft als voordeel dat je er qua schrijver een traditionelere visie op na kan houden.

Ik vind dat echter wel erg smal, dat de enige functie van Genesis 1 is, om via een omweg te laten zien wat de waarheid níet is. Leuk voor dat volk Israël, dat zij ietsje meer nuchterheid aangeleerd krijgen in hun visie op bijvoorbeeld de zon en de sterren, die van hun goddelijke status ontdaan zijn. Maar wat heeft het ons dan vandaag nog te zeggen? Het zwakke is bovendien, dat het niet meer is dan een hypothese van een geleerde. Daarmee is het nog niet meteen noodzakelijkerwijs een onomstotelijke waarheid. Kortom: ik voel daar heel weinig zekerheid bij. Het blijft dus een vage boel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2015 21:01

Ik heb het hier en daar al vaker opgeschreven: Genesis 1 en 2 is eigenlijk een geloofsbelijdenis. En dan direct al een heel mooie, sterke uiting van de menselijke schrijvers, hoe zij God zagen en Zijn betekenis voor ons leven en Zijn invloed op ons leven. Geschreven in de tijd van de ballingschap, toen meerdere Bijbelboeken zijn ontstaan, om de ballingen een hart onder de riem te steken en ze ook weer opnieuw te laten leren, Wie de God van Israël is. De oosterse literatuur bevat tal van sprookjesachtige verhalen, waarin onwaarschijnlijke dingen voorkomen, zoals sprekende dieren en onmogelijke wonderbaarlijke zaken. Het ging er de schrijvers niet om, een waar gebeurd verhaal te vertellen (ze wisten waarschijnlijk zelf ook wel, dat dat allemaal niet kon), maar om de diepere waarheid in de verhalen te ontdekken en ernaar te gaan leven. Het verhaal van Jona hoort hierbij, maar lees dit prachtige verhaal eens aandachtig en ontdek hoeveel waarheden erin zitten. Let wel, dit is mijn opvatting en deze manier van Bijbellezen heeft mijn geloof zeer verdiept en verrijkt. Maar ik respecteer die gelovigen die het allemaal veel meer letterlijk willen nemen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2015 22:28

Boekenlezer schreef:Een andere versie is, dat het een polemiek is tegen de Egyptische religieuze verhalen. Die versie kom je tegen bij Gordon J. Wenham, in het WBC-commentaar op Genesis. Heeft als voordeel dat je er qua schrijver een traditionelere visie op na kan houden.

Ik vind dat echter wel erg smal, dat de enige functie van Genesis 1 is, om via een omweg te laten zien wat de waarheid níet is. Leuk voor dat volk Israël, dat zij ietsje meer nuchterheid aangeleerd krijgen in hun visie op bijvoorbeeld de zon en de sterren, die van hun goddelijke status ontdaan zijn. Maar wat heeft het ons dan vandaag nog te zeggen? Het zwakke is bovendien, dat het niet meer is dan een hypothese van een geleerde. Daarmee is het nog niet meteen noodzakelijkerwijs een onomstotelijke waarheid. Kortom: ik voel daar heel weinig zekerheid bij. Het blijft dus een vage boel.

Tja, het past wel in het plaatje dat vroeger geloof gewoon keihard als propaganda werd gebruikt in alle culturen in die tijd/regio.

wat het ons vandaag nog te zeggen? Dat is net het mooie, veel meer dan je zou denken. Wat jaapo schrijft, het is een geloofsbelijdenis. Hoe je dat verder precies invult, moet ieder voor zich weten. Het argument dat het geen omomstotelijke waarheid zou zijn, vind ik vreemd. De letterlijke lezing is namelijk sowieso, onomstotelijk niet waar. Ik zeg het altijd zo, er is een complot van bovennatuurlijke aard nodig om de aarde +/- 10.000 jaar oud te laten zijn met alles wat we zien en meten.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 07 jan 2015 09:28

mortlach schreef:wat het ons vandaag nog te zeggen? Dat is net het mooie, veel meer dan je zou denken. Wat jaapo schrijft, het is een geloofsbelijdenis. Hoe je dat verder precies invult, moet ieder voor zich weten. Het argument dat het geen omomstotelijke waarheid zou zijn, vind ik vreemd. De letterlijke lezing is namelijk sowieso, onomstotelijk niet waar. Ik zeg het altijd zo, er is een complot van bovennatuurlijke aard nodig om de aarde +/- 10.000 jaar oud te laten zijn met alles wat we zien en meten.

De letterlijke lezing van Gods Woord leert ons dat de aarde HERSTELD WERD zo'n 10.000 jaar geleden NIET DAT ZE ONTSTAAN IS OP DAT MOMENT.
Daarom is het dan ook niet uitgesloten dat men op vandaag kan aantonen dat de aarde ouder is dan 10.000 Jaar.

Het is dan ook op basis van wat men meent te lezen in de plaats van wat er werkelijk geschreven staat dat men komt tot deze conflict situaties tussen Bijbel en wetenschap.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2015 19:50

Mortlach schreef:wat het ons vandaag nog te zeggen? Dat is net het mooie, veel meer dan je zou denken. Wat jaapo schrijft, het is een geloofsbelijdenis.

De gedachte dat het scheppingsverhaal een geloofsbelijdenis is, lijkt te fungeren als argument om dat verhaal dan maar wat minder letterlijk te kunnen nemen. Maar dat lijkt mij een drogreden. Want wat er bijvoorbeeld staat in de Apostolische Geloofsbelijdenis neem ik toch ook niet minder letterlijk, omdat het een geloofsbelijdenis is? Het is een geloofsbelijdenis, juist omdat de inhoud ervan waar is.
Als het scheppingsverhaal alleen maar een geloofsbelijdenis is van een voorgeslacht dat anders dacht dan wij, dan ga ik me afvragen waar dat geloof dan nog op gebaseerd is, waar wij voor schijnen te staan. Als de een dit denkt, en de ander denkt dat met hetzelfde gemak, weet je toch ook niet meer wat je moet geloven?

Mortlach schreef:Het argument dat het geen omomstotelijke waarheid zou zijn, vind ik vreemd.

Een bepaalde theorie is logisch gezien misschien wel mogelijk waar, maar daarmee nog niet noodzakelijk waar. Daar zit em in. Vandaar dat ik het een niet zo deugdelijke steunpilaar vind voor mijn eigen mening.

Mortlach schreef:De letterlijke lezing is namelijk sowieso, onomstotelijk niet waar. Ik zeg het altijd zo, er is een complot van bovennatuurlijke aard nodig om de aarde +/- 10.000 jaar oud te laten zijn met alles wat we zien en meten.

Of de werkelijkheid zit toch net even anders in elkaar dan hoe jij je die voorstelt. Is nooit geheel uit te sluiten.
Ik probeer me momenteel een beetje te verdiepen in alternatieve theorieën, maar die ga ik hier nu niet bespreken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2015 19:51

bernard 3 schreef:De letterlijke lezing van Gods Woord leert ons dat de aarde HERSTELD WERD zo'n 10.000 jaar geleden NIET DAT ZE ONTSTAAN IS OP DAT MOMENT.

Ook dat is volgens mij een bepaalde interpretatie, in plaats van de enig mogelijke letterlijke lezing. Het is net hoe je de tekst leest en vertaalt. Jij leest die zo te zien als volgt: Genesis 1:1 vormt een beschrijving van een eerste daad, terwijl je het woord הָיְתָה (hajeta) van vers 2 als 'werd' vertaalt, in plaats van 'was'.
Ik wijs het niet meteen af, maar ik zeg wel: daar valt over na te denken, hoe het precies gelezen moet worden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2015 20:59

Boekenlezer schreef:Als het scheppingsverhaal alleen maar een geloofsbelijdenis is van een voorgeslacht dat anders dacht dan wij, dan ga ik me afvragen waar dat geloof dan nog op gebaseerd is, waar wij voor schijnen te staan. Als de een dit denkt, en de ander denkt dat met hetzelfde gemak, weet je toch ook niet meer wat je moet geloven?

Dus uit angst voor een geloofscrisis, besluit je maar om een groot deel van de feitelijke werkelijkheid te negeren?

Of de werkelijkheid zit toch net even anders in elkaar dan hoe jij je die voorstelt. Is nooit geheel uit te sluiten.

O, de werkelijkheid zit geheid anders in elkaar dan ik nu denk. Maar ik sluit de kans dat op de een of andere manier toch blijkt dat de aarde minder dan 10,000 jaar oud is en dat alle dieren en planten apart geschapen zijn volledig en 100% uit. Er zal allicht gesteggeld worden over een paar procent in de bepaling van de leeftijd van het universum, maar wat sommige christenen willen doen geloven is dat de wetenschap er met een factor van bijna een half miljoen naast zit.

Ik probeer me momenteel een beetje te verdiepen in alternatieve theorieën, maar die ga ik hier nu niet bespreken.

Waarom zeg je dit dan? Ik ben wel benieuwd naar die theorieën.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 07 jan 2015 21:36

hettys schreef:Ik vindt dat er prachtige dingen in de bijbel staan, die, indien niet letterlijk opgevat, op onze werkelijkheid kunnen slaan. Ook in Genesis.
Als je Genesis wél letterlijk op wilt vatten wordt het een raar verhaal. Zonder echte openbaring over onze werkelijkheid.

Boekenlezer schreef:Dat wordt dan toch een zeer lastige klus om te bepalen, wat Genesis dan zou moeten betekenen. Het wordt dan een dermate vage boel, dat ik daar toch wel behoorlijk moeite mee heb. Er zijn exegeten die zogenaamd met literaire redenen aankomen voor een niet-letterlijke lezing, maar daar heb ik nog niks overtuigends bij aangetroffen.

Het verhaal van Jona letterlijk opgevat is denk ik net zo goed een raar verhaal. Hoe kan dat nou, een man enkele dagen in het binnenste van een vis, en er dan weer levend uitkomen? Normaal gesproken is dat niet mogelijk.

Het verhaal van Jona is niet te vergelijken met 2 hoofdstukken in Genesis.

Het verhaal is niet met zichzelf in tegenspraak zoals Genesis 1 en 2, waardoor mensen koste wat het kost die 2 willen verbinden, terwijl we weten dat het eerste veel ouder is dat het eerste.

Het verhaal van Jona mag dan een wonder zijn, een wonder kan geen wonder zijn als het natuurlijk verklaarbaar is. Maar het gaat niet in tegen ons totale wereldbeeld. Zodat alles wat we nu zien een leugen is en dat blijft. (en dan denk ik ook weer even aan die holle-aarde bewoners op dit forum, die voortdurend zeggen dat foto's van de aarde vanuit het heelal een leugen is van satan)

In het verhaal van Jona staat niets over mensen zonder kennis van goed en kwaad die desondanks iets kwaads doen.
Het gaat gewoon over een man en een vis, en niet over iemand die op één scheppingsmiddag alle landdieren ter wereld voorbij ziet komen en ze allemaal een naam geeft, wat overigens niet wordt beschreven als een wonder, maar als iets wat gewoon kan. (en dan ook nog alle uitgestorven dieren)

Het verhaal over Jona in de vis is een wonder en je kunt het geloven of niet. De letterlijke lezing van de genesis verhalen roept zoveel vragen op die onbeantwoord blijven, en die genegeerd moeten worden, om het te blijven geloven. Bovendien moeten we zoveel wetenschappelijke feiten ontkennen, en miskennen, die ons worden aangeboden, dat voor mij het woord 'ongeloof' een andere lading heeft gekregen.

Een paar honderd jaar geleden was er een heel proces voor nodig om kerkelijke mensen te laten inzien dat de zon niet draait om de aarde. Tegenwoordig weten we weer veel meer. Dus dat proces gaat nog altijd door.
Ook gif is geschapen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2015 11:00

Mortlach schreef:Dus uit angst voor een geloofscrisis, besluit je maar om een groot deel van de feitelijke werkelijkheid te negeren?

Nou nee, ik probeer de consequenties van bepaalde geloofskeuzes naar boven te halen, omdat ik het idee heb dat bepaalde mensen daar niet helemaal van doordrongen zijn. Bepaalde mensen lijken te denken dat je rustig bepaalde fundamenten van het geloof weg kan halen, en dat het verdere gebouw wel overeind blijft, terwijl ik zie dat het zal gaan instorten. Het aan de kaak stellen van wat mijns inziens wensdenken is.

Mortlach schreef:Waarom zeg je dit dan? Ik ben wel benieuwd naar die theorieën.

Omdat ik me ergens ook rustig in wil kunnen verdiepen. Ik zit niet te wachten op mensen die meteen met een grote grijns op hun gezicht klaar staan, zo van: "Dat varkentje zullen we wel eens wassen!" Op dit forum is het zo dat alles overschreeuwd wordt met 'de evolutietheorie is onbetwistbaar waar en klopt in alle opzichten!' Alle andere denkstromingen (ID, creationisme, etc.) worden geridiculiseerd. Daar waar ik dan denk 'daar heeft hij (bijv. een ID'er) wel een punt', wordt het hier altijd meteen van tafel geveegd. Terwijl ondertussen wel de meest belachelijke standpunten, zoals abiogenese, worden verdedigd alsof dat reëel is. Mijn intuïtie heeft dan allang een signaal afgegeven dat er iets grondig mis is. Het probleem is alleen, dat je dat bepaalde persoon never nooit aan het verstand krijgt.
In zo'n sfeer wens ik me niet meteen bloot te geven, want dat bouwt niet op.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2015 12:52

Boekenlezer schreef:Nou nee, ik probeer de consequenties van bepaalde geloofskeuzes naar boven te halen, omdat ik het idee heb dat bepaalde mensen daar niet helemaal van doordrongen zijn. Bepaalde mensen lijken te denken dat je rustig bepaalde fundamenten van het geloof weg kan halen, en dat het verdere gebouw wel overeind blijft, terwijl ik zie dat het zal gaan instorten. Het aan de kaak stellen van wat mijns inziens wensdenken is.

Tja, toch zijn er genoeg christenen die voluit en openlijk hun geloof belijden maar tegelijkertijd de wetenschap niet afwijzen. Het kan dus blijkbaar wel. In hoeverre is je het eigen beperktheid dat jij niet ziet hoe dat kan?

Omdat ik me ergens ook rustig in wil kunnen verdiepen. Ik zit niet te wachten op mensen die meteen met een grote grijns op hun gezicht klaar staan, zo van: "Dat varkentje zullen we wel eens wassen!" Op dit forum is het zo dat alles overschreeuwd wordt met 'de evolutietheorie is onbetwistbaar waar en klopt in alle opzichten!' Alle andere denkstromingen (ID, creationisme, etc.) worden geridiculiseerd. Daar waar ik dan denk 'daar heeft hij (bijv. een ID'er) wel een punt', wordt het hier altijd meteen van tafel geveegd. Terwijl ondertussen wel de meest belachelijke standpunten, zoals abiogenese, worden verdedigd alsof dat reëel is. Mijn intuïtie heeft dan allang een signaal afgegeven dat er iets grondig mis is. Het probleem is alleen, dat je dat bepaalde persoon never nooit aan het verstand krijgt.
In zo'n sfeer wens ik me niet meteen bloot te geven, want dat bouwt niet op.

Het is natuurlijk je goed recht te doen wat je wilt. Al vermoed ik dat je het verschil tussen bekritiseren en ridiculiseren niet goed maakt. Maar goed, als je echt denkt dat ik je ridiculiseer en bespot, dan kom je me maar doodschieten.

Ik geef direct toe dat ik kritisch ben, ja. En ridiculiseren behoud ik me over het algemeen voor voor degenen die met argumenten van Hovind of Hobrink komen aanzetten en verwachten dat ik die serieus neem.

Maar met kritisch zijn, is niets mis. Ik kijk naar ideeën en vooral naar de gevolgen van die ideeën, en als dan blijkt dat de alle natuurwetten tijdelijk moeten worden herschreven, of dat de Aarde zou zijn verdampt of dat je bergen tegenbewijs moet negeren als die ideeën kloppen, dan wijs ik daarop. Als je idee daar niet tegen kan, kun je dat mij wel verwijten, maar je kunt ook naar je idee kijken en zien dat het tekortschiet.

Je maakt je er nu trouwens zelf ook schuldig aan ridiculiseren door abiogenese belachelijk te noemen zonder enige vorm van onderbouwing. Sterker nog, ik heb recent een artikel gelinkt dat erop wijst dat het ontstaan van leven mathematisch volgt uit de wetten van de thermodynamica. Als dat klopt - onderzoek zal het moeten uitwijzen - is abiogenese verre van belachelijk maar gewoon onontkoombaar, en is er genoeg ironie om jaren op te teren.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jan 2015 19:56

Boekenlezer schreef:Nou nee, ik probeer de consequenties van bepaalde geloofskeuzes naar boven te halen, omdat ik het idee heb dat bepaalde mensen daar niet helemaal van doordrongen zijn. Bepaalde mensen lijken te denken dat je rustig bepaalde fundamenten van het geloof weg kan halen, en dat het verdere gebouw wel overeind blijft, terwijl ik zie dat het zal gaan instorten. Het aan de kaak stellen van wat mijns inziens wensdenken is.

Het is juist niet aan het instorten.

Herinterpreteren is een proces. en heus niet makkelijk. Maar wel nodig. Want in de volgende generaties komt er nog veel meer informatie bij over ons verleden, leven op mars, de evolutie, geneeskunde, vondsten, meer kennis over geologie enzovoorts.
De kennis van nu is al teveel om door de bijbel verklaard te kunnen worden. Veel te veel. Je moet al veel nieuws gewoon negeren.

Het is jammer dat je dat 'instorten' noemt. maar het is ook jammer dat je dat nog steeds fundamenten noemt. Het letterlijk opvatten van Genesis is geen fundament. Jouw fundament is Jezus.
Ook gif is geschapen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 16 jan 2015 22:08

Als christen behoor je de waarheid en de wetenschap lief te hebben. Een kop-in-het-zand houding is dus niet alleen oerstom, het is ook onchristelijk.

Verder denk ik dat juist het gedebateer over Genesis letterlijk of niet afleid van de kernwaarheid van Genesis. De waarheid is dat God de wereld geschapen heeft, dat wij Zijn kinderen behoren te zijn maar dat we dat niet zijn. De waarheid is ook dat God een plan tot behoud heeft uitgedacht en dat wij tot Hem moeten vluchten.

Ik krijg wel eens de indruk dat mensen dogmatische hardliners zijn op randzaken omdat de kern van de Bijbel hun toch wat te dichtbij komt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jan 2015 22:20

hettys schreef:Het is juist niet aan het instorten.

Herinterpreteren is een proces. en heus niet makkelijk. Maar wel nodig. Want in de volgende generaties komt er nog veel meer informatie bij over ons verleden, leven op mars, de evolutie, geneeskunde, vondsten, meer kennis over geologie enzovoorts.
De kennis van nu is al teveel om door de bijbel verklaard te kunnen worden. Veel te veel. Je moet al veel nieuws gewoon negeren.

Het is jammer dat je dat 'instorten' noemt. maar het is ook jammer dat je dat nog steeds fundamenten noemt. Het letterlijk opvatten van Genesis is geen fundament. Jouw fundament is Jezus.

Ik mag toch aannemen dat Genesis is geschreven om ons iets te leren. Wil die les zinvol zijn, dan zullen de onderliggende feiten toch moeten kloppen (in dit geval dat wat Genesis ons vertelt). Ik lees in Genesis bijvoorbeeld ook over allerlei volken (Genesis 10). Dat zal toch niet voor niks geschreven zijn? Ik zou het de schrijver bepaald wel kwalijk nemen als die ons wat op de mouw spelt wat niet juist zou zijn!
Als Genesis niet zou kloppen, waarom zou de rest van het christelijk geloof dan wel kloppen? Dat is een vraag waar ik dan mee kom te zitten. Als die vraag niet is beantwoord, kan ik het net zo goed als wensdenken opvatten om wel de evolutietheorie aan te hangen maar toch ook christelijk te willen blijven.
Ik heb zelf ook wel eens nagedacht over de evolutietheorie, en kwam tot de conclusie dat er ook mèt een evolutietheorie er een goddelijk wezen nodig is om het leven te doen ontstaan. Maar daarmee ben je nog niet bij het christelijk geloof. Er zijn meer religies.

Terug naar “[Religie] - Open forum”