Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Dat Jezus heeft bestaan, wordt door weinigen betwijfeld, maar hoe, dat is een moeilijk verhaal. De getuigenissen van zijn bestaan op aarde zijn zeker niet eensluidend. Op pagina 1 van dit topic wees ik er al op: De Jezus van Johannes, of van Mattheüs, of van Paulus zijn zeer verschillend. Daarbij valt Paulus nergens terug op concrete gezegdes of daden van Jezus. Marcus en Lucas en de andere apostelen die schreven over Jezus vertonen weer andere kenmerken, naast overeenkomsten. Kortom: Jezus heeft bestaan, maar wie en hoe was hij eigenlijk? Ik heb dit discussiepunt hier al vaker aangeroerd en in andere forums ook wel eens. Je krijgt dan nauwelijks antwoord. De vraag is blijkbaar te confronterend. Wegkijken en zwijgen is een soort struisvogelpolitiek: als je doet of deze vragen niet bestaan, zijn ze er ook niet.
Ik als christen vind er niets verkeerds aan, hierover na te denken. Ik heb wel een bepaalde hoeveelheid antwoorden (zonder te menen, dat ik het bij het rechte eind heb), maar nu eens even een ander.
schelpje3 schreef:
Waarom niet? Dat doe je zelf toch ook in het vervolg van je post?Arco schreef:Waarom zou je helemaal gaan ontleden hoe Jezus door Mattheus, Johannes of Paulus wordt beschreven?
jaapo schreef:De totaal verschillende benadering van de evangelisten leidt ook tot tegenstrijdigheden. Daar kan ik goed mee leven, maar anderen ontkennen dit en geven dan een zeer kronkelige uitleg. Ik ga er verder niet op in, daar zijn en waren andere topics voor. Paulus schrijft over de opstanding in de Korinthebrief, maar dus juist niet over de lichamelijke opstanding. Of lees ik het helemaal verkeerd? Ik dacht het niet.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten