Het NT spreekt dan ook een stuk genuanceerder dan "Jezus = God", zeker als je verdisconteerd dat er verschillende auteurs met verschillende visies aan het woord zijn.Optimatus schreef:Dat klopt, maar ik heb daar wel een mening over. Hoe kun je een "wedergeboren kind van God" zijn als je zegt in Jezus Christus te geloven, maar Hem niet als God te zien? Mijns inziens kan daarvan geen sprake zijn.
Ik zou het zelf nooit zo kort door de bocht zeggen, hoewel ik de drie-eenheid onderschrijf. Dat komt dus enerzijds door de christologie van het NT, maar anderzijds ook door de misverstanden die je oproept.
God de Vader is hier nog niet in beeld, pas bij het volgende vers. Dus Jezus Christus geeft als het ware de lof door aan zijn Vader.De Heilige Drieënigheid (of Heilige Drievuldigheid) is ons in de Bijbel getoond, onder andere in Filippenzen 2:5-11 (SV)
5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
Geen kopie, geen afbeelding, maar God gelijk.
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
Alle knie dergenen buigen, wederom een bewijs dat Jezus God is, immers, God knielt niet voor een schepsel.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Heere, of HEERE, de HEER, de God die in het Oude Testament al zoveel heeft gesproken tot Zijn mensen.
Dat klopt, maar hou wel in de gaten dat het hier gaat om de naam die overgedragen wordt aan de Zoon. Het ligt dus niet zo evident.
En Genesis 1:2 (SV):
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
De Geest van God is niet een afzonderlijke geest, maar de Heilige Geest, God Zelf dus.
Dit is naïef Bijbelgebruik.
Hiermee laat je m.i. te weinig ruimte voor het feit dat het allemaal mensenwerk is. Neem bijv de canon van het NT: hoort Openbaring daarbij of niet? Daar is vele honderden jaren over getwist. Historisch gezien ligt het dus minder zwart-wit.Twee teksten uit de Heilige Schrift, welke door ons door de vaderen der Kerk in de eerste eeuwen is gegeven. Immers, deze kerkvaderen hebben de canon van de Bijbel onder leiding van de H. Geest vastgesteld. Niet alleen de kanon, maar ook o.a. de drie geloofsbelijdenissen die elke christen, die elk oprecht wedergeboren kind van God, van harte moet kunnen onderschrijven: het Apostolicum, Nicea en Athanasius.
Volgens mij kan niemand dat weten. We kennen, aldus Calvijn, God alleen voor zover hij zich openbaart. Wat je wel kunt zeggen is dat de drie-eenheid de beste en breedst geaccepteerde manier is om te beschrijven hoe christenen God hebben ervaren en ervaren.In dit licht wil ik mijn eerdere uitspraak nuanceren. Een Drieënigheids-ontkenner is een christen die Hem kent, maar nog niet zoals Hij daadwerkelijk is.