Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

emeth

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor emeth » 16 aug 2014 10:28

Ayla schreef:
Maar dat is voor zover ik het begrijp niet wat het bidden naar Maria/heiligen inhoudt.

Het bidden naar Maria/Heiligen is onschrifttuurlijk

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 10:33

emeth schreef:

Dat was een visioen , Mozes en Elia waren het niet echt

Waar leid je dat uit af? Was het een collectief visioen toen de Heilige Geest als een duif op Jezus neerkwam en Gods stem uit de hemel klonk? Of is volgens jou een deel van Mattheus hoofdstuk 17 een visoen en een deel niet?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 10:36

emeth schreef:

maar iets tot visioen verklaren, waar de Bijbel zwijgt, is ook onschriftuurlijk.
Hoe het ook zij, God's stem uit de hemel riep:Luistert naar Hem (en kijk niet terug naar de tijd van Mozes en Elia, voor wie zij een tempel wilden gaan bouwen, lijkt me ook sterk dat die gedachte heerste n.a.v. een visioen etc)
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 aug 2014 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 10:41

emeth schreef:

Ik zie het zelf ook niet in de bijbel terug, maar de redenering is dat zij voor ons kunnen bidden als vrienden/familie, en dat staat er wel. Maar er staat nergens dat de apostelen of wie dan ook naar heiligen oid gingen bidden, hoe kunnen zij ons überhaupt horen?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 10:48

Ayla

De Schrift leert duidelijk dat er een kloof is tussen de levenden en de doden, en wij geen enkel "contact" zouden hebben met hen die zijn overleden, of dat nu gelovigen of ongelovigen zijn.

Ik begrijp best dat je vragen hebt over de leer van de R.K.-kerk, en persoonlijk oordeel ik dan ook niet over de waarachtige gelovigen binnen deze kerk, echter aanbidding/vragen/dankzegging aan welke "heilige" dan ook, is ON-bijbels.
Wij zouden uitsluitend onze Here Jezus Christus aanbidden en Hem alleen dankzeggen.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 aug 2014 10:55

rotterdam schreef:Als wij zeggen te geloven in een apostolische kerk kun je niet voorbij gaan aan de overlevering van "hen die ons voorgingen". We hebben een wolk van getuigen rondom ons, in het heden, in het verleden en in de toekomst.

Ja maar dat betekent niet dat je alles uit het verleden klakkeloos hoeft over te nemen indien dit duidelijke dwalingen zijn (zoals het bidden tot heiligen).

De mensen in de hemel (en in het vagevuur) zijn volgens katholiek verstaan niet dood. Christus heeft immers de dood voor ons overwonnen. Niet zelden wordt het overlijden van een persoon vergezeld dat hij is heengegaan en het tijdelijke voor het eeuwige heeft ingeruild.

Oh wat interessant dat wist ik niet !

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 10:59

ineke-kitty schreef:Ayla

De Schrift leert duidelijk dat er een kloof is tussen de levenden en de doden, en wij geen enkel "contact" zouden hebben met hen die zijn overleden, of dat nu gelovigen of ongelovigen zijn.

Ik begrijp best dat je vragen hebt over de leer van de R.K.-kerk, en persoonlijk oordeel ik dan ook niet over de waarachtige gelovigen binnen deze kerk, echter aanbidding/vragen/dankzegging aan welke "heilige" dan ook, is ON-bijbels.
Wij zouden uitsluitend onze Here Jezus Christus aanbidden en Hem alleen dankzeggen.

Dat is ook hoe ik de bijbel lees, alleen is het mij wel duidelijk geworden dat het hier niet gaat om aanbidding. De RKK kerk gelooft dat we één Kerk in hemel en op aarde zijn en dat we voor elkaar kunnen bidden. De reformatorische visie (tenminste hoe ik het begrepen heb) is dat men gelijk naar hel of hemel gaat, dus de heiligen zitten al in de hemel. Daar kunnen ze vast bidden toch? Maar ik zie niet in hoe het geoorloofd kan zijn om contact met hen te zoeken. Dat is wel wat je doet denk ik als je je tot ze richt in gebed.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 aug 2014 11:04

Of de heiligen nu in het vagevuur of in de hemel zitten (en ik mag toch hopen dat ze in de hemel zitten bij hun Schepper), het is aan ons mensen niet de taak om contact met hen te zoeken. Dat doen is occultisme. De heiligen bidden al continu tot God, en Lofprijzen zijn Heilige Naam voortdurend tot in alle eeuwigheden, want zij zijn bij Hem. Daar hoeven we niks aan toe te voegen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 11:05

naamloos schreef:Het boeit me geen knal hoe groot 'mijn' groep is (al groeit ie mega snel, en hoeven ze hun leden niet uit de kaartenbak te halen).
rotterdam schreef:Maar je vermeld het toch maar even voor de zekerheid Ik durf trouwens te wedden (o nee dat mag niet op refoweb )dat het succes van jullie groep regelmatig wordt aangehaald in gebed en preek als zijnde "een zegen van God".
Ik vermeld dat om jou even tegemoet te komen, aardig hè?
En je weddenschap heb je ook verloren, die info heb ik van internet afgehaald.
naamloos schreef:Trouwens, ook best wel gek hè dat alle mensen eeuwenlang geloofd hebben dat de zon om de aarde draaide.
Komt er een eigenwijs iemand opdagen en die zegt dat het precies andersom is, waar blijf je dan met je getallen en tradities
rotterdam schreef:Dat heeft een andere oorzaak en dat weet je zelf ook wel dus aub niet op het verkeerde moment lachen.
Zekers heeft dat een andere oorzaak, mijn punt is gewoon dat niet alles aan getallen en tradities is af te meten.
Wat voor het één opgaat (zon draait om de aarde of anderom) kan ook voor het andere gelden.
rotterdam schreef:Heb ik al gezegd, niet belangrijk, dat "uit de kaartenbak verwijderen" is trouwens een heel erg plaatselijk probleem, de R.K.K. groeit wereldwijd en is met afstand de belangrijkste christelijke groepering. Met hetzelfde gemak zeg je "de R.K.K. is toch wel gezegende kerk".
Lachen met jou, o.a. de R.K. groeien juist door geboorte (kaartenbak omdat er gedoopt wordt :-& :-& :-& )
Verders sluit ik heel niet uit dat ook in de R.K. zegen is, net zo min als in al de andere kerken.

(al ben ik stiekem wel heel blij dat ik niet naast jou in de kerkbank zit, anders was er zo weer een scheuring.
In je streven naar eenheid schiet zover je doel voorbij dat er -wat mij betreft- alleen maar scheuringen kunnen ontstaan.
Doe eens iets aan je toon, en lees eens beter wat anderen zeggen -ook al komt het niet in je straatje te pas- =; )
Laatst gewijzigd door naamloos op 16 aug 2014 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 11:18

EenVasteBurcht schreef: De heiligen bidden al continu tot God, en Lofprijzen zijn Heilige Naam voortdurend tot in alle eeuwigheden, want zij zijn bij Hem. Daar hoeven we niks aan toe te voegen.

HEiligen zijn gewoon levende mensen, volgens mij, apartgezette menesen, verzegeld met de heilige Geest der belofte, vanaf het moment dat zij tot geloof kwamen.Ef1:13

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 aug 2014 11:25

En als zo'n heilige dood gaat is ie in de Hemel bij God.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 11:28

Mealybug

Daar heb je gelijk in, wij ZIJN reeds geheiligd in Christus Jezus, m.a.w. de gelovigen die NU op aarde leven. Echter de gelovigen van NA de opstanding van Christus zoals bijv. Paulus, om maar eens een naam te noemen, zijn eveneens heiligen die reeds bij de Heer zijn.

Waar het om gaat is, dat wij levende [ heiligen] absoluut GEEN enkel "contact" zouden hebben met de overleden heiligen, ik geloof daarom ook niet dat zij voor ons zouden bidden.
De Bijbel leert dat Christus Jezus, als onze Hogepriester naar de ordening van Melchisedek, voor ons pleit. Hij is de Enige die voor ons bidt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 11:34

EenVasteBurcht schreef: De heiligen bidden al continu tot God, en Lofprijzen zijn Heilige Naam voortdurend tot in alle eeuwigheden, want zij zijn bij Hem.

Als ze bij Hem zijn, hoeven ze toch niet meer tot Hem te bidden?
Verder eens met Ineke Kitty

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 12:39

Ehm... kunnen we het weer over mijn vragen hebben? :wink:
Weten jullie meer over het zondeloos zijn van Maria, over haar hemelvaart etc?
Zijn er hier mensen die tot heiligen/Maria bidden, en zo ja met welke intentie en
waarop baseer je dat dit door God is toegestaan? Hoe ervaar je dit gebed?
Laatst gewijzigd door Ayla op 16 aug 2014 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 13:43

Ayla: "weten jullie meer over het zondeloos zijn van Maria, over haar hemelvaart etc.?"

Vraag je dit nu specifiek aan mensen die deel uit maken van de R.K.-kerk, of zijn zij in zijn algemeenheid gesteld?

De Bijbel leert niet dat Maria zondeloos was, en over haar hemelvaart wordt eveneens nergens geschreven, dus waarom deze vragen?
Dat de R.K. kerk dit leert, is een ander verhaal.

Terug naar “[Religie] - Open forum”