Vaste plaatsen in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 14:00

rotterdam schreef:1Hetzelfde gold voor de apostelen die de Tempel bleven bezoeken na de dood van Christus (Hand. 3:1, 5:42). 2En dat de eerste christenen geen prachtige kerken bouwden, heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat ze drie eeuwen lang vervolgd werden.

1Handelingen 11;19
Zij nu die, door de verdrukking die in verband met Stefanus plaatsgevonden had, overal verspreid waren, gingen het land door tot Fenicië, Cyprus en Antiochië toe, terwijl zij tot niemand het Woord spraken dan alleen tot de Joden.
Waar anders konden de apostelen gaan om de joden te vinden, voor wie Hij gekomen was?
Pas in hand 28 is ''de maat vol''.

25 En zij waren het niet met elkaar eens en zij gingen uiteen nadat Paulus dit ene woord gezegd had: Terecht heeft de Heilige Geest door Jesaja, de profeet, tegen onze vaderen gezegd:
26 Ga naar dit volk toe en zeg: Met het gehoor zult u horen, maar beslist niet begrijpen, en ziende zult u zien, maar beslist niet opmerken,
27 want het hart van dit volk is vet geworden en zij hebben met de oren slecht gehoord, en hun ogen hebben zij dichtgedaan, opdat zij niet op enig moment met de ogen zouden zien en met de oren horen en met het hart begrijpen, en zij zich zouden bekeren en Ik hen zou genezen.
28 Laat het u dan bekend zijn dat de zaligheid van God aan de heidenen gezonden is, en die zullen luisteren.
29 En nadat hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, heftig onder elkaar redetwistend.
30 En Paulus bleef twee volle jaren in zijn eigen gehuurde woning, en ontving allen die naar hem toe kwamen.
31 Hij predikte het Koninkrijk van God en gaf onderwijs over de Heere Jezus Christus, met alle vrijmoedigheid, ongehinderd.

2
Na 3 eeuwen ging ''de kerk'' zelf over tot vervolging, bedoel je.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Donatisme

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 aug 2014 14:32

mealybug schreef: Zij nu die, door de verdrukking die in verband met Stefanus plaatsgevonden had, overal verspreid waren, gingen het land door tot Fenicië, Cyprus en Antiochië toe, terwijl zij tot niemand het Woord spraken dan alleen tot de Joden.
Waar anders konden de apostelen gaan om de joden te vinden, voor wie Hij gekomen was?
Pas in hand 28 is ''de maat vol''.

25 En zij waren het niet met elkaar eens en zij gingen uiteen nadat Paulus dit ene woord gezegd had: Terecht heeft de Heilige Geest door Jesaja, de profeet, tegen onze vaderen gezegd:
26 Ga naar dit volk toe en zeg: Met het gehoor zult u horen, maar beslist niet begrijpen, en ziende zult u zien, maar beslist niet opmerken,
27 want het hart van dit volk is vet geworden en zij hebben met de oren slecht gehoord, en hun ogen hebben zij dichtgedaan, opdat zij niet op enig moment met de ogen zouden zien en met de oren horen en met het hart begrijpen, en zij zich zouden bekeren en Ik hen zou genezen.
28 Laat het u dan bekend zijn dat de zaligheid van God aan de heidenen gezonden is, en die zullen luisteren.
29 En nadat hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, heftig onder elkaar redetwistend.
30 En Paulus bleef twee volle jaren in zijn eigen gehuurde woning, en ontving allen die naar hem toe kwamen.
31 Hij predikte het Koninkrijk van God en gaf onderwijs over de Heere Jezus Christus, met alle vrijmoedigheid, ongehinderd.

2
Na 3 eeuwen ging ''de kerk'' zelf over tot vervolging, bedoel je.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Donatisme

Dit heeft werkelijk niets maar dan ook helemaal niets met het onderwerp te maken.

Als een man een vrouw liefheeft dan koopt hij de mooiste bloemen en de beste ring die hij zich kan veroorloven. Hij komt niet aanzetten met een plastiek ringetje of een bosje verwelkte bloemen.
Het beste is nog niet goed genoeg voor zijn geliefde.

Het is me een compleet raadsel waarom sommigen het zo lelijk mogelijk willen maken.
Stijlloos in de letterlijke betekenis van het woord.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 11 aug 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 14:36

rotterdam schreef:Dit heeft werkelijk niets maar dan ook helemaal niets met het onderwerp te maken.

Als een man een vrouw liefheeft dan koopt hij de mooiste bloemen en de beste ring die hij zich kan veroorloven. Hij komt niet aanzetten met een plastiek ringetje of een bosje verwelkte bloemen.
Het beste is nog niet goed genoeg voor zijn geliefde.

Het is me een compleet waarom sommigen het zo lelijk mogelijk willen maken.
Stijlloos in de letterlijke betekenis van het woord.

God wil geen offers, maar barmhartigheid.
Daar kwalificeert de ''moederkerk'' met haar vervalste authoriteit om te heersen met de wereldlijke keizers zich niet voor.

http://www.geschiedenisbeleven.nl/de-do ... de-clinch/

Maar om het nog enigszins on topic te houden, vaste(betaalde ) plaatsen in de kerk zijn een stuiptrekking van roomse hierarchie en verwerpelijk, dus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 15:20

Marnix schreef:
Het gaat niet om geld. Het gaat om gastvrijheid. Tegen gasten zeggen: Wacht maar in de hal totdat het lampje uit is en de gemeente de beste plekken heeft ingenomen en dan mogen jullie kiezen uit de plaatsen die nog over zijn..... dat gaat zeker tegen de Bijbel in.

Ja Marnix, eens :!:
Gelukkig zijn in veel kerken de lampjes afgeschaft, worden ze in de nieuwste kerken nog wel ingebouwd in de preekstoel, ergens?
De nieuwe kerken waar ik de laatste jaren geweest ben, zag ik ze niet, we konden gaan zitten waar we wilden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 15:22

Een goede zaak!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2014 15:45

Vroeger hing er in bussen wel eens een sticker op het raam met de tekst: "Opstaan voor iemand misstaat niemand." Wellicht iets om te onthouden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 15:47

Optimatus schreef:Vroeger hing er in bussen wel eens een sticker op het raam met de tekst: "Opstaan voor iemand misstaat niemand." Wellicht iets om te onthouden.

Dat was in de bus Optimatus :lol:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 aug 2014 15:56

mealybug schreef:God wil geen offers, maar barmhartigheid.

Iets uit liefde gegeven is geen offer.

Maar om het nog enigszins on topic te houden,

Had je dat niet eerder kunnen bedenken ?

vaste(betaalde ) plaatsen in de kerk zijn een stuiptrekking van roomse hierarchie en verwerpelijk, dus.

Geeuw - gaap ](*,)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2014 16:21

mealybug schreef:Maar om het nog enigszins on topic te houden, vaste(betaalde ) plaatsen in de kerk zijn een stuiptrekking van roomse hierarchie en verwerpelijk, dus.

Waar haal je dat nou weer vandaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 aug 2014 16:28

Als ik als gast bij mensen op visite ga, vraag ik ook altijd netjes waar ik mag gaan zitten.
Volgens mij is dat wel zo netjes.
Als je ergens als gast komt en je vind dat je recht hebt om te gaan zitten waar je wil, klopt er volgens mij iets niet.

Sensor
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sensor » 11 aug 2014 16:32

schelpje3 schreef:Hoe groot een gemeente ook is waar ik kom, er heeft altijd maar één koster dienst.
Hooguit dat hij één van zijn kinderen laat helpen met een glaasje water neerzetten, of het liturgiebord met letters vullen.

Vreemd. Ik ga naar een gemeente waar altijd één koster en tien hulpkosters aanwezig zijn tijdens de dienst, dus het komt veel vaker voor dan jij denkt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 aug 2014 16:38

We zitten meestal op de plek die nog over is met z'n drieën op een stoel, ben er meestal als laatste. Als we een keer wat eerder zijn pikken we mooi de beste bank in.
Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 16:43

schelpje3 schreef:Kun je ergens lezen dat je bloemen in de kerk moet zetten? Iets van Gods schepping laten zien is niet zo'n ramp. Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is?Of dat een orgel aangevuld moet worden met een piano en andere muziekinstrumenten?
Hadden ze toen de Psalmen geschreven werden ook al een orgel dan?
Er staat geschreven in een Psalm; 'Looft de Here mijn ziel, en AL wat in mij is, Zijn heilige naam.
Geef jij daar ook zo uitbundig het goede voorbeeld in?

Velen lezen in de Bijbel dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de kerk mag zitten.
Of in mannenkleding.
Er staat ook dat iedere discipel in de voetsporen van Jezus moet treden.
Hoe weinig gelovige treden op de manier zoals het er staat in Zijn voetsporen?

Dat je de onderlinge samenkomsten niet onnodig moet verzuimen, wordt door sommige mensen ook met voeten getreden.
Niet van toepassing op mij.
Wie zijn wij om te oordelen hoe iemands relatie met God is?

rotterdam schreef:
Miljoenen ? Laten we er eens een kerk bij pakken, en niet de kleinste ;

Delft, de Nieuwe kerk ; Deze kerk, ontworpen door de architect Gise, ligt bij het Begijnhof. De totale bouwkosten bedroegen ƒ 28.244. De parochie had slechts ƒ 9718 en dus betaalde pastoor Broedersen het ontbrekende bedrag uit eigen zak! Tijdens de Reformatie (Kerkhervorming) in de 16e eeuw werd de Nieuwe Kerk protestants.
Zal wel een uitzonderingsgeval zijn.
Meestal mochten de arme analfabeten (katholieken) alles betalen.. vroeger dan ja..

De meeste grote oude protestante kerken hebben niets gekocht, ze zijn n.l. gepikt
van de R.K.K.
En moet dus normaal zijn?

Het nieuwe testament zegt niets over mooie rijkelijk versierde kerken ?
Christus bezocht de Tempel in Jeruzalem vele malen, zonder ooit de rijkdom van de versiering aan te klagen. Hetzelfde gold voor de apostelen die de Tempel bleven bezoeken na de dood van Christus (Hand. 3:1, 5:42). En dat de eerste christenen geen prachtige kerken bouwden, heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat ze drie eeuwen lang vervolgd werden.
Oh oke wist ik niet. Maar geef gerust geld hoor. Ik zal het niet doen. Ik geef het aan iemand die het beter kan gebruiken. Of je moet je de helft van je inkomen i.p.v. je tienden geven, dan kun je nog wat kopen. Anders heb je maar nep spul.
Nog even een vraag ; wie loopt er "tegenwoordig" met een grote boog om armen en wezen heen ?
Ik ken wel gelovigen die dat doen hoor. Ook kijken ze met een minachtende blik naar de straatverkoper.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 aug 2014 16:45

Ik vind 'vaste' plaatsen in de kerk helemaal geen probleem.
Ik heb thuis ook een vaste plek: aan de eettafel, in de woonkamer, in de woonkeuken.
Mijn man idem.
Dat is zo gegroeid, en elk mens heeft gewoon behoefte aan zo'n vast plekje, iedereen heeft deze gewoonte, het zit gewoon in ons.

Maar goed, krijgen wij gasten, dan zijn natuurlijk alle plaatsen vrij, ook de plaatsen waar wij zelf normaliter altijd zitten.
*Sommige mensen vragen waar ze mogen zitten, maar dat maakt ons dan niet uit, ze mogen zelf een plekje zoeken.
*Er zijn ook mensen die komen, en niets vragen maar gewoon ergens gaan zitten. Zij gaan er vanuit dat wij niet kinderachtig zijn om eigen plaatsen te claimen.
*Er zijn ook mensen die aan ons vragen: waar zitten jullie altijd zelf? En dan nog is het antwoord altijd: je mag gaan zitten waar je wilt.

Als je die situatie in de kerk ook handhaaft dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Wij hebben thuis geen lampje dat gaat branden wanneer de gasten mogen gaan zitten :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 16:47

Ik zeg toch altijd wel tegen mijn vrouw 'je mag nu gaan zitten'..
Ze mag het niet vragen.
Op straat loopt ze 5 meter achter mij.

Tja cultuur hé :) :schaterlach:

Terug naar “[Religie] - Open forum”