Bambi schreef:Jezus waste de voeten van Zijn discipelen
LOL da's waar ook, dan hebben vrouwen niet te klagen, mannen wel als hun vrouw voetschimmel heeft.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bambi schreef:Jezus waste de voeten van Zijn discipelen
Mortlach schreef:
Oftewel alle zondige mannen zijn een afspiegeling van de perfecte Jezus. Zwijg, vrouw, ik weet precies wat goed voor jou is... Als je als vrouw tegen je man ingaat, ga je eigenlijk tegen God zelf in. Oftewel, je man = God.
Bambi schreef:Nee Mortlach, daar moet de man uit leren dat hij beslissingen moet nemen, die ook goed voor de vrouw zijn.
I.p.v te eisen dat de vrouw dingen doet die alleen goed voor hem zelf zijn.
Als een man over dezelfde (fijn)gevoeligheid zou beschikken als de vrouw, waarom is het dan vaak een strijdpunt in relaties dat de man geen bloemetje meeneemt voor de vrouw?
Mannen die wel een bloemetje meenemen, doen dat om hun vrouw te plezieren.
Maar er zijn er maar weinig die het doen, omdat ze zelf zien dat een bloemetje de kamer gezelliger maakt.
Dat zijn meestal alleen de homoman, die de kamer net zo gezellig maken als een vrouw en dus die fijngevoeligheid vanuit zichzelf bezitten.
De heteroman bezit het meestal gewoon niet.
schelpje3 schreef:Misschien ben ik idd niet Bijbels bezig nee, maar ik kan niet uit de Bijbel halen dat mijn man altijd, in alle gevallen de baas zou moeten zijn.
En ik denk ook dat sommige mannen misbruik maken van dit Bijbelvers. Maar echt gehoorzamen? dat wordt minder denk ik hoor. De "omgeving" emancipeert ook mee, omdat veel vrouwen zijn gaan werken.
Mortlach schreef:
Het idee dat mannen wijzer/stabieler zijn dan vrouwen en dat ze dus die beslissingen voor die arme, hysterische, emotionele vrouwtjes moeten nemen is te belachelijk voor woorden.
Weet je, ik laat mijn vrouw gewoon zelf die beslissingen nemen. Worden we allebei een stuk gelukkiger van.
Mortlach schreef:Wat een flauwekul. Sorry, maar meer kan ik er echt niet van maken. Om te beginnen is 'gezellig' zo subjectief als het maar zijn kan - ik vind het persoonlijk allemaal onkruid. Vrouwen wordt geléérd dat bloemen gezellig zijn; de man wordt dat niet geleerd.
Het idee dat alleen een homo-man dezelfde 'gevoeligheid' heeft als een vrouw is toch een idee dat geloof ik in de 80er jaren is uitgestorven.
Bambi schreef:En als er bijv. een auto gekocht moet worden, of een lening afgesloten, dan beslist je vrouw dat alleen, of toch samen?
Weet je waar mijn broek van af zakt?
Dat mensen hun tekortkomingen lekker afschuiven op hun opvoeding.
Dat is ook in de jaren 80 begonnen.
Mortlach schreef:Ja, terwijl het jusit bijbels zou zijn als de man alleen de beslissing neemt. Het hoofd beslist en daar hebben de nek/schouders niets bij in te brengen.
Maar gelukkig kunnen we het tegenwoordig wel hebben over wat cultuur de afgelopen eeuwen allemaal heeft betekent voor de positie van mensen in relaties, en dat dat niet altijd even rooskleurig is geweest.
Mortlach schreef:Excuses, ik ben inderdaad wat kribbig en wilde dat niet op jou afreageren.
JeeWee schreef:Ik zie mijn vader nog gaan naar de ledenvergadering van de kerk.
Moeder bleef thuis, want vrouwen mochten daar niet komen.
De man als hoofd, moest thuis maar aan z'n vrouw vertellen wat er besproken was.
Vader bad aan tafel. Want hij is het hoofd.
Moeder mocht inspringen als vader er niet was.
Mijn oma ging echt niet stemmen. Dat deden vrouwen niet.
Mijn moeder was geen lid van de SGP. Dat mocht alleen het hoofd van het gezin zijn.
Tja, de man is het hoofd van de vrouw...
We breien er nu wel een leuk punt aan, want de tijd he, die is anders...
Maar de tijd is alleen anders als het ons uitkomt...
Mortlach schreef:ALLE vrouwen worden zo opgevoed. Dat patriarchale zit inderdaad diep en dat is een probleem. En het lijkt me dat geloof in het algemeen en dit vers in het bijzonder daar een behoorlijk aandeel in heeft. Seculieren vinden wel weer een andere reden waarom het zo 'moet'.
Gemarginaliseerd? Waar haal je dat vandaan?
schelpje3 schreef:Maar ik ken mannen, nog vrij jong, die het autoritaire van hun pa hebben overgenomen en de emancipatie van de refo-vrouw, staat ook niet stil, dus dat geeft wel eens wrijving.Mijn vader en moeder hadden een vrij traditioneel huwelijk, maar dat hebben wij, kinderen, toch niet overgenomen merk ik. Het is ook een tijdgeest?Ik zie mijn man niet als "het hoofd". En hij zichzelf ook niet. Veel dingen rollen eigenlijk als vanzelf.
Bambi schreef:Nee het is juist Bijbels als er samen over besloten wordt.
Maar omdat de man de kostwinner was en dus daarom 1e verantwoordelijke, moest hij overal zijn handtekening onder zetten.
Tegenwoordig liggen die verhoudingen inderdaad vaak anders.
maaarten schreef:Het enige verschil is dat ik denk dat het iets goeds is en dat het zelfs wel ietsje meer zou mogen.![]()
... terwijl ze het zelf prima vinden dat ze onder andere gehoorzaamheid aan hun man hebben beloofd bij hun trouwdienst?
Bambi schreef:Nee het is juist Bijbels als er samen over besloten wordt.
Mortlach schreef:
Ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt. Let op, we hebben het over een boek waarin regels staan over de omstandigheden dat de man zijn vrouwelijke gezinsleden als slavin mag verkopen.
Okee, dus dan is die tekst dus achterhaald en niet meer relevant voor de moderne man-vrouwverhouding?
Mortlach schreef:
Echt waar? Bij patriarchie denk ik aan alles verplicht roze voor meisjes (want dan kunnen ze gedwee prinsesje spelen in plaats van in bomen klimmen)
Ik denk aan kennissen wiens zoontje in het geheim op ballet moet omdat de vader dat niet zou toestaan.
Ik denk aan mijn stiefdochter die nauwelijks wordt geholpen met haar moeite met rekenen, want meisjes hoeven toch geen wiskunde te kennen later. En ze ziet er zo schattig uit, echt, die redt zich wel later...![]()
Ik denk aan de automonteur die tegen mij praat als het over de auto gaat en niet tegen mijn vrouw. Het is haar auto en ik kan niet eens rijden.
Ik denk aan al die jongens en meisjes die voor het eerst seks hebben. De jongen is een held, de meid een hoer.
Ik denk aan alle meiden die spelletjes online spelen met de microfoon uit, omdat de bak ellende die ze over zich heen krijgen (inclusief verkrachtingsbedreigingen) anders niet te overzien is.
En je wilt daar meer van hebben? Echt waar?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten