Sensor schreef:Hoi, ik lees al een tijdje mee op dit forum. En nu heb ik een vraag aan Faramir;
Waarom kent de RKK zeven sacramenten? Waar zijn deze op gebaseerd? Eucharistie en het doopsel weet ik wel.
Bij voorbaat dank

De katholieke Kerk kent 7 sacramenten. De eucharistie, doopsel, vormsel, biecht, ziekenzalving, (priester/diaken)wijding en het huwelijk. Waarvan het leuk is om te vermelden dat die laatste niet door de geestelijkheid bediend wordt maar door het bruidspaar zelf. In de katholieke Kerk wordt een sacrament als een directe handeling van Jezus Christus zelf gezien. De sacramenten zijn volgens de katholieke Kerk ingesteld door Jezus Christus.
De eucharistie en het doopsel weet je, dus zal ik wat vertellen over de andere sacramenten. De informatie die ik geef is grotendeels op Wikipedia te vinden, maar als je vanuit de katholieke geschriften de antwoorden wil (teksten van concilies, kerkvaders, pausen enz enz) laat het dan even weten.
Vormsel:
Het vormsel is het sacrament waarbij de gedoopte de Heilige Geest ontvangt door middel van handoplegging. Het is gebaseerd op de apostolische leer en is terug te vinden in de bijbel.
Handelingen 8
14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat Samaria het woord van God had aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. 15 Zij gingen daarheen en baden voor hen dat ze de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want die was nog op niemand van hen neergedaald. Ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Daarop legden ze hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.
Biecht:
De biecht wordt ook wel het sacrament van boete en verzoening genoemd. Door de zonden die je begaan hebt heb je jezelf verwijderd (in meer of mindere mate) van God. Je wil weer in het reine komen met God, de Kerk en jezelf. Je beleid je zonden bij een priester (vroeger ging dat in een biechthokje (welbekend van de films) tegenwoordig gaat er vaak een pastoraal gesprek aan vooraf). Klinkt erg makkelijk, maar is het in de praktijk niet. Je stelt je erg kwetsbaar op en biecht veelal zaken op die je nooit met anderen bespreekt. Je hebt berouw en vraagt vergeving voor je misstappen en tracht je leven te beteren. Zonder oprecht berouw is het sacrament betekenisloos.
1 Johannes 1
9 Als wij onze zonden belijden, is Hij zo getrouw en rechtvaardig, dat Hij onze zonden vergeeft en ons reinigt van alle ongerechtigheid.
Ziekenzalving:
Voor de mensen die op het punt staan om te sterven. (alhoewel het tegenwoordig wat vrijer schijnt te gaan) De priester brengt olie aan op het voorhoofd en handen van de zieke en zegt daarbij: Moge onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle barmhartigheid u bijstaan met de genade van Zijn Heilige Geest. Moge Hij u van zonden bevrijden, u heil brengen en verlichting geven.
Samen met de laatste biecht en laatste communie (eucharistie) vormt het de laatste sacramenten.
Wijding:
Is een positieve bevestiging van zowel de Kerk als de kandidaat die een roeping heeft onderzocht. Hij wordt gewijd door een bisschop die vanwege de apostolische successie dat kan doen. (vandaar ook dat men in de calvinistische kerken geen priesters kent). Zoals een aantal andere sacramenten is deze wijding eenmalig en kan in principe niet verbroken worden. De Heer heeft je geroepen en je hebt er gehoor aan gegeven. Zoals Jezus zijn apostelen riep en zij daar gehoor aan gaven.
Huwelijk:
Het huwelijk is in de katholieke Kerk ook een sacrament. We spreken dan ook wel van het kerkelijke huwelijk. (in tegenstelling tot in een protestantse kerk waar het burgerlijk huwelijk ingezegend wordt)
De man en de vrouw laten zich door Christus verenigen in een huwelijk en een priester/diaken is daar getuige van namens de Kerk en geloofsgemeenschap. Het huwelijk komt natuurlijk ook al voor in de bijbel.