De Amish gemeenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: De Amish gemeenschap

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 12:01

Mealybug: "ze snappen niet waarom het oude testament OUD genoemd wordt, volgens mij"

Dat zou zo maar kunnen inderdaad, echter geeft ons dat nog steeds niet het recht hen "religieuze mafkezen" te noemen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 12:02

ineke-kitty schreef:faramir: " je kan toch moeilijk ontkennen dat hun manier van leven op zijn minst bijzonder vreemd is"

Dat zijn jouw woorden, en jouw mening.

Persoonlijk vind ik hun "manier van leven" helemaal niet zo vreemd, sterker nog, ik heb er groot respect voor.

Ook "respect hebben voor" en "vreemd vinden" zijn geen twee tegenovergestelde.
Maar goed jij vindt hun manier van leven dus helemaal niet zo vreemd. Dat zijn jouw woorden en dat is jouw mening. Prima. Ik zie echter niet in waarom jouw woorden en jouw mening boven mijn woorden en mijn mening zou moeten staan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jun 2014 12:10

ineke-kitty schreef:mohamed: " een misplaatst zondebesef hebben"

Wat is er misplaatst aan dat ook zij Christus Jezus erkennen als hun Verlosser en Heiland?
Zich [ volwassen] laten dopen als teken van het nieuwe leven dat zij ontvangen hebben in Christus Jezus?

Welk nieuw leven? De laatste keer dat ik naar een Amish keek was er weinig nieuws aan te zien. Alles wat nieuw is verzetten zij zich immers tegen. Zoals zij leven hebben ze een verlosser nodig om hen te verlossen van hun verlosser.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 13:21

schelpje3 schreef:Dat vind ik ook. Zo spreek je niet over mensen die volgens hun principes willen leven.

Dus omdat mensen volgens hun principes willen leven mag je ze niet vreemd vinden/noemen. Dat lijkt me nogal wat. Katholieken die aan zelfkastijding doen mag ik niet maf vinden, het behoort immers tot hun principes. Moslims die op jihad gaan naar Syrië mag ik niet extremistisch vinden omdat die hun principes najagen? WTG'ers mag ik niet vervelend vinden wanneer ze aan mijn deur komen omdat ze hun principes na willen leven? enz enz.

Welke gedachten politie bepaald eigenlijk wat je wel en niet mag denken en zeggen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2014 13:27

Faramir schreef:Dus omdat mensen volgens hun principes willen leven mag je ze niet vreemd vinden/noemen. Dat lijkt me nogal wat. Katholieken die aan zelfkastijding doen mag ik niet maf vinden, het behoort immers tot hun principes. Moslims die op jihad gaan naar Syrië mag ik niet extremistisch vinden omdat die hun principes najagen? WTG'ers mag ik niet vervelend vinden wanneer ze aan mijn deur komen omdat ze hun principes na willen leven? enz enz.

Welke gedachten politie bepaald eigenlijk wat je wel en niet mag denken en zeggen?

Iets of iemand vreemd vinden, mag. Maar om iemand te betitelen met een minderwaardig scheldwoord, op een forum, is ronduit onbeschoft!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 13:36

schelpje: " ik heb daar meer respect voor dan voor mensen waar maar van alles mee door kan, omdat God toch alles vergeeft [ hopen ze]"

Het gaat er meer om, op welke wijze de amish zich afzonderen van de wereld en wereldse materiele bezittingen afwijzen.
Hun persoonlijke geloofsleven, en hoe zij dat "invullen" is niet aan ons om over te oordelen.
Wat ik althans gezien heb, in de documentaire, is dat zij bijzonder blijmoedig door het leven gaan.

In dit verband denk ik dan aan wat in Mattheus 6:19,20 staat: " vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze mot en roest verderft en waar de dieven doorgraven en stelen;
maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft en waar de dieven niet doorgraven noch stelen".

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 13:41

faramir: " moslims die op jihad gaan naar Syrie mag ik niet extremistisch vinden omdat die hun principes najagen"?

Deze vergelijking gaat absoluut mank aan de levenswijze van de Amish, die niets te maken hebben met wat voor jihad dan ook.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jun 2014 13:55

ineke-kitty schreef:rotterdam: "zonderlingen - mag dat? "

Het is niet aan de orde wat wel en niet "mag" , echter de wijze waarop deze mensen worden afgeschilderd, is buiten ALLE fatsoensnormen.
Het zijn gelovigen in Christus Jezus, en de wijze waarop zij hun geloofsleven invullen, staat daar buiten.

schelpje3 schreef:Dat vind ik ook. Zo spreek je niet over mensen die volgens hun principes willen leven.
Ik heb daar meer respect voor dan voor mensen waar maar van alles mee door kan, omdat God toch alles vergeeft. (hopen ze)

Aarde aan schelpje3, deze mensen doen alsof we nog in de middeleeuwen leven:

maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen... (Jes 40,31)

en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken (Ef 4,23)

en u met de nieuwe mens bekleed hebt, die vernieuwd wordt tot kennis, overeenkomstig het beeld van Hem Die hem geschapen heeft. (Kol 3,10)

Om over de angst van Amish nog maar te zwijgen, want die in Christus geloven hebben de moed van een leeuw!

Wees sterk en moedig, wees niet bevreesd en schrik niet voor hen terug, want het is de HEERE, uw God, Die met u meegaat. Hij zal u niet loslaten en u niet verlaten. (Deut 31,6)

Daarom zeggen wij met goede moed: De Heere is voor mij een Helper en ik zal niet vrezen. Wat zal een mens mij doen? (Heb 13,6)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 14:01

mohamed

Wat hebben deze teksten te maken met de levenswijze van de Amish?
Zij geloven in het volbrachte werk van Christus Jezus, dus de teksten uit Jes. 40,31, Ef. 4,23 en Kol. 3,10 aanhalen om aan te tonen dat zij "nog in de Middeleeuwen" zouden leven, slaan nergens op.

Je zult toch echt met betere argumenten moeten komen, dan zomaar een paar willekeurige teksten aan te halen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jun 2014 14:09

Amish blijven stug hangen in het oude en zijn bang voor alles wat nieuw is. Lees nu je dat weet de verzen nog maar eens en ga je schamen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jun 2014 14:36

ineke-kitty schreef:Ik vraag mijzelf wel eens af, of het mogelijk is om in zo'n hechte geloofsgemeenschap met elkaar te leven, alles te delen, naar wat een ieder nodig heeft?
Is het mogelijk om terug te keren naar een dergelijk 'samenleven' als kinderen Gods, zoals de Amish al meer dan 400 jaar leven , hier in Nederland?
Volgens mij ging het topic over de vragen in de quote hierboven, niet over de vraag welk woord je kunt verzinnen om de Amish en hun leefwijze mee te typeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 14:41

Natuurlijk kan dat, ook in Nederland. Verzamel wat medestanders en koop een paar boerderijen op die bij elkaar liggen met een flinke lap grond erbij en ga je gang.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 12:16

Faramir schreef:Natuurlijk kan dat, ook in Nederland. Verzamel wat medestanders en koop een paar boerderijen op die bij elkaar liggen met een flinke lap grond erbij en ga je gang.

Oh heerlijk lijkt me dat! Haha! Denk dat ik er wel een beetje alleenig zal zijn aangezien ik hier niet veel mensen heb gezien die het ook zien zitten. Internet opgeven lijkt me het vervelendst! :lol:
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jun 2014 12:45

Ayla

Wel, het is dus mogelijk, echter denk ik inderdaad niet dat er veel christenen zullen zijn die een dergelijke leefwijze prefereren. We zijn immers verknocht aan ons comfort en luxe.

Hoewel de apostel Paulus leerde dat als wij een dak boven ons hoofd hebben, dat ons genoeg zou moeten zijn, maar goed, volgens sommigen zou dat betekenen dat we "terug naar de Middeleeuwen" zouden moeten gaan.

Nu wil ik beslist de leefomstandigheden in de Middeleeuwen niet romantiseren, want er bestond in die tijd enorme armoede, tegenover de rijken.
Maar is dat in onze tijd niet precies hetzelfde?
Zelfs in ons eigen land bestaat er enorme armoede, afgezien in de gehele wereld.
Is er werkelijk ook maar iets veranderd t.o.v. de Middeleeuwen, wat armoede versus rijkdom betreft?

Is het zo "vreemd" of "maf" zoals hier gesuggereerd wordt, in gemeenschap met elkaar te leven, en alles met elkaar te delen, zoals de eerste christenen deden?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 jun 2014 12:52

Ontzettend leuk allemaal I-K, maar ik zie jou dus nog geen aanstalte maken om tot die leefwijze die Paulus schetst te komen. Ik wens je er heel veel succes mee in ieder geval laat even weten wat de concrete plannen zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”