Op zoek naar God TV-programma EO

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Op zoek naar God TV-programma EO

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2014 16:03

schelpje3 schreef: Er was trouwens niemand enthousiast en ook geen lust om de volgende delen op te nemen.
Het is kennelijk nogal vreemd voor sommige mensen dat er veel christenen zijn die dit soort programma's afwijzen, zo niet verschrikkelijk vinden.

Ik ben reuzebenieuwd hoe een gesprek tussen de 'verstokte' gelovige en zijn/haar jongere zelf die net aan het begin van zijn/haar geloof staat zou klinken. "Nee, dat mag niet zo," "Dat doe je niet goed," "Zo mag je dat niet denken," etc.

Het lijkt erop dat in plaats van mensen hun eigen ontwikkeling te gunnen, men meteen wilt dat ze op een niveau zitten wat je pas na 10/20/30 jaar haalt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 mei 2014 16:05

Marnix schreef: Als christen kan je hier toch niet naar kijken... en dat soort veroordelingen
Als je echt vind dat je als christen daar niet naar kunt kijken, waarom is dat dan een veroordeling?
Wellicht is het beter om te zeggen: ik als christen kijk er liever niet naar, dan houd je het persoonlijk en niet algemeen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 16:09

Mortlach schreef:
Ik ben reuzebenieuwd hoe een gesprek tussen de 'verstokte' gelovige en zijn/haar jongere zelf die net aan het begin van zijn/haar geloof staat zou klinken. "Nee, dat mag niet zo," "Dat doe je niet goed," "Zo mag je dat niet denken," etc.

Het lijkt erop dat in plaats van mensen hun eigen ontwikkeling te gunnen, men meteen wilt dat ze op een niveau zitten wat je pas na 10/20/30 jaar haalt.

Bedoel je mij met mijn kinderen Mortlach?
De kinderen hebben ook nog een vader!
Is het moeilijk soms om gewoon een open vraag te stellen, zonder die vooronderstellingen?
Ik stel toch ook niet dat met jouw vrije opvattingen, je vast je dochter zo jong mogelijk aan de seksuele activiteit wil? Dat is akelig suggestief en zeer onvriendelijk.
Dus ik vraag me af hoe jij hier 'reuzebenieuwd' bedoelt?
Het komt op deze manier niet oprecht nieuwsgierig op mij over.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 mei 2014 16:12

Mortlach schreef:de 'verstokte' gelovige
Over veroordelingen gesproken..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2014 16:58

schelpje3 schreef:Bedoel je mij met mijn kinderen Mortlach?

Nee, ik bedoel jij nu met de jij van 20/30 jaar geleden.

PS: misschien in het licht van deze verheldering je antwoord wat aanpassen, aangezien het allemaal nogal misplaatst is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 19:15

Mortlach schreef:
Nee, ik bedoel jij nu met de jij van 20/30 jaar geleden.

PS: misschien in het licht van deze verheldering je antwoord wat aanpassen, aangezien het allemaal nogal misplaatst is.

Wat betekent "verstokte gelovige" in dit verband?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2014 20:13

schelpje3 schreef:Dat gold in mijn jeugd ja en dan deed je iets hooguit stiekem.
Maar dat is allang niet meer zo.

Stiekem mag het wel wou je beweren? ](*,) :mrgreen:

Er gebeuren echt nog wel dingen stiekem, alleen dat merk je niet en als je het wel merkt gebeurt het niet meer stiekem. :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 21:27

Ja hoor Mohamed, het is snachts kouder dan achter een boom :roll:
Schaf een leesbril aan of lees het gewoon nog een keer, als je goed wakker bent.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mei 2014 22:14

schelpje3 schreef:Wat betekent "verstokte gelovige" in dit verband?

Het is een wat tegenstrijdige term.
Je bent verstokt, je verhardt jezelf, of je bent gelovig en bekeert jezelf.
Verstokt en ongelovig horen bij elkaar.
Heden , indien Gij Zijn stem hoort....

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 mei 2014 22:19

mealybug schreef:Je bent verstokt, je verhardt jezelf, of je bent gelovig en bekeert jezelf.
Verstokt en ongelovig horen bij elkaar.
Daarom mag ik toch hopen dat Mortlach met de term 'verstokte gelovige' niet aan Schelpje dacht. Maar vreemd genoeg kan ik mij aan die indruk niet onttrekken.... Maar ik hoop dat het niet zo is :!:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mei 2014 22:48

mona schreef:Daarom mag ik toch hopen dat Mortlach met de term 'verstokte gelovige' niet aan Schelpje dacht. Maar vreemd genoeg kan ik mij aan die indruk niet onttrekken.... Maar ik hoop dat het niet zo is :!:
Hmm, ik heb veel meer de indruk dat met de term 'verstokte gelovige' wordt bedoelt "geloven op op 1 bepaalde, erg wettische, manier. En daarmee is niet gezegd dat je niet in God geloofd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2014 00:23

Inderdaad, zoiets. Iemand die de vorm van zijn/haar geloof heeft gevonden. De mensen die de hele ontwikkeling hebben doorgemaakt en hun reis hebben kunnen maken. De mensen die op het 'eindpunt' staan en die lijken te vergeten dat anderen misschien nog maar aan het begin staan, zoals ze dat zelf ooit ook deden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2014 00:25

mona schreef:Daarom mag ik toch hopen dat Mortlach met de term 'verstokte gelovige' niet aan Schelpje dacht. Maar vreemd genoeg kan ik mij aan die indruk niet onttrekken.... Maar ik hoop dat het niet zo is :!:

Ik begrijp niet waarom dit zoveel ophef veroorzaakt. Schelpje zegt iets wat mij aan iets doet denken. Ik citeer haar woorden omdat mijn opmerking anders misschien niet genoeg context heeft. Dat betekent totaal niet dat ik Schelpje beschuldig van verstoktheid. Ik mag Schelpje graag en heb respect voor haar standpunten - hoewel ik die over het algemeen niet deel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 07:34

mona schreef:Als je echt vind dat je als christen daar niet naar kunt kijken, waarom is dat dan een veroordeling?
Wellicht is het beter om te zeggen: ik als christen kijk er liever niet naar, dan houd je het persoonlijk en niet algemeen.

Precies. Het probleem is dan dat je anderen gaat beoordelen op basis van je eigen perceptie. Als jij iets niet goed vindtis het voor iedereen niet goed. Voorbeeldje wat ik vaker gebruik. Vroeger vonden veel mensen dat je als christen niet op de fiets naar de kerk kon gaan. Je ging lopen. Maar als iemand tegen een wat progressiever iemand die wel ging fietsen zei: je bent geen christen want als christen doe je dat niet?

Dat zou een behoorlijke veroordeling zijn. En 70 jaar later, nu, is het totaal geen issue meer. Dat soort dingen veranderen en daarom moeten we heel voorzichtig zijn met dat soort uitspraken en ergens een oordeel over te vellen
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 mei 2014 09:06

Mortlach schreef:Ik begrijp niet waarom dit zoveel ophef veroorzaakt.
Nou, ophef is een groot woord, het heeft de krant nog niet gehaald hoor :wink:

Als je zegt:
Mortlach schreef:Ik mag Schelpje graag en heb respect voor haar standpunten - hoewel ik die over het algemeen niet deel.
komt dat meer genuanceerd over dan iemand verstokte gelovige noemen. Dan krijg ik het idee dat je iemand rigide vindt... Dat wilde ik er mee zeggen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”