Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Is hij opgegroeid als jood?
mohamed schreef:Is hij opgegroeid als jood?
waar lees je dat?mohamed schreef:Opgegroeid als jood en bekeerd door een getuigenis. Jammer dat hij niet inhoudelijk overtuigd werd zoals de eerste christenen.
dalethvav schreef:
Zelf heb ik vanwege vrijwilligerswerk regelmatig te maken met Joodse volgelingen van Jezus. heb er regelmatig naar geluisterd en boeken/artikelen van hun hand gelezen. Er valt echt ontzettend veel van ze te leren.
Een beetje minder denigrerend posten over deze mensen die soms een zeer zwaar leven hebben zou bepaalde forumleden wel sieren.
mohamed schreef:Opgegroeid als jood en bekeerd door een getuigenis. Jammer dat hij niet inhoudelijk overtuigd werd zoals de eerste christenen.
mealybug schreef:waar lees je dat?
dalethvav schreef:Zelf heb ik vanwege vrijwilligerswerk regelmatig te maken met Joodse volgelingen van Jezus. heb er regelmatig naar geluisterd en boeken/artikelen van hun hand gelezen. Er valt echt ontzettend veel van ze te leren.
Een beetje minder denigrerend posten over deze mensen die soms een zeer zwaar leven hebben zou bepaalde forumleden wel sieren.
hettys schreef:Het punt lijkt mij af en toe, ik kan het fout hebben, dat christenen nog steeds het fysieke jodendom ontkennen, zoals dat door Paulus wordt geleerd: een jood ben je niet door afkomst, maar door geloof in Jezus. Dat maakt dat iedereen die in Jezus gelooft hetzelfde, en afkomst telt niet mee.
hettys schreef:Het punt lijkt mij af en toe, ik kan het fout hebben, dat christenen nog steeds het fysieke jodendom ontkennen, zoals dat door Paulus wordt geleerd: een jood ben je niet door afkomst, maar door geloof in Jezus. Dat maakt dat iedereen die in Jezus gelooft hetzelfde, en afkomst telt niet mee.
dalethvav schreef:Ik denk dat je er, v.w.b. de visie van Paulus op de/het Joden(dom) toch wel wat naast zou kunnen zitten.
In Rom. 3:1,2 schrijft Paulus: "Wat heeft (tegenwoordige tijd) de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn? Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn (tegenwoordige tijd) hun de woorden van God toevertrouwd."
In Rom. 9:4 schrijft Paulus: "Zij zijn (tegenwoordige tijd) immers Israëlieten; voor hen geldt (tegenwoordige tijd) de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften."
In heel Rom. 9-11 ruimt Paulus een aparte plaats in voor het Joodse volk.
Natuurlijk staat in dat gedeelte (Rom 10:12) ook "Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen."
En dat klopt ook, v.w.b. wie de Heere voor hen is en voor wie Hem aanroepen. Desondanks blijft een Jood een Jood en een heiden een heiden.
in Kol. 3:11 schrijft Paulus iets dergelijks: "Daarbij is niet Griek en Jood van belang, besnedene en onbesnedene, barbaar en Scyth, slaaf en vrije, maar Christus is alles en in allen."
M.a.w.: In Christus valt het verschil weg, maar de situatie van b.v. die slaaf verandert niet: Hij blijft gewoon slaaf. Die wordt niet ineens een vrije.
Wat Paulus in steeds weer benadrukt is niet het Jodendom op zich, maar datgene in het Jodendom dat wetticistisch is.
Met het steeds ageren tegen wetticistische elementen binnen het christelijk geloof (en dat is er genoeg) schrijf je niet het hele christendom af, maar bepaalde elementen ervan.
Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in Hand. 15. In vs 5 staat: "Maar, zeiden zij, er zijn er enigen opgestaan onder de aanhangers van de sekte van de Farizeeën die gelovig zijn geworden, die zeggen dat men hen moet besnijden en moet gebieden de wet van Mozes in acht te nemen."
Een bepaalde groep Joodse volgelingen van Jezus willen heidenen dus opleggen dat ze besneden moeten worden en de Thora houden.
In vs 20 zegt Jakobus (Ja'akov) dan: "maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed." (de Noachitische geboden).
Nergens wordt ook maar gesuggereerd dat de Joden dit niet meer zouden moeten doen. Wel wordt duidelijk dat wetticisme t.o.v. de gelivigen uit de heidenen afgekeurd wordt.
mealybug schreef:En wie zijn nu die verbondskinderen en voor wie is nu die verbondsdoop?
mealybug schreef:Wat vinden messiasbelijdende joden van de verbondsdoop?
mealybug schreef:Als zij het volk zijn van de verbonden, is die toch zeker wel bij hen in gebruik?
hettys schreef:Dus de christenen hebben net zo goed deel aan het burgerschap, en zijn dus, eigenlijk de echte burgers, want het deel van de Israëlieten dat Jezus niet wil aannemen is voor zover ik weet verstoten, in de visie van Paulus.
[/i]
alexander91 schreef:@ mealybug,
de tekst die je citeert richt zich op het verstoten van heel Israel. Dat heeft God niet gedaan, want vele joden zijn behouden in de edele olijf, zoals Paulus, door het geloof in Christus.
De tekst die je dus quote trek je helemaal uit haar verband als tegenreactie op hettys, die gelijk heeft.
Zelfs in de tekst die je quote wordt dat al duidelijk. Je had het deel "Zo is ook nu een klein deel over" moeten onderstrepen, en daarmee hettys gelijk moeten geven.
De joden die Christus verworpen hebben (niet aangenomen), zijn gerukt uit de edele olijf. En deze verwerping betekent verzoening voor de wereld (dus heidenen die behouden worden), en de joden die het heil aannemen, zij ontvangen leven uit de doden.
De boodschap die Paulus hier wil geven is dat God niet alle Joden vanwege hun etniciteit heeft verworpen, maar alleen die joden, die niet Christus willen aannemen. Waarschijnlijk dachten veel christenen uit de heidenen te Rome dat God zich niet meer bezighield met de Joden, en dit bestrijd Paulus en hij is daar zelf een tegenbewijs voor.
Deze teksten zijn hiermee ook een goed bewijs tegen eventuele vervangingsleringen, maar daarbij laten ze precies zien hoe het zit, en daarmee moet voorkomen worden dat we overslaan naar de andere kant; dat alle Joden nog steeds behouden zijn (zoals jij suggereert door "beslist niet" uit zijn verband te trekken).
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten