Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 10:30

ineke-kitty schreef:spreeuw: " iedereen moet verplicht lid worden van de kerk" " maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil"

Aha.... en van WELKE kerk zou dan iedereen lid moeten worden?

Of ben je, volgens jouw redenering dan, automatisch verzekerd van een "plekje" in de hemel als je maar lid van de kerk wordt?

Het is dus maar de vraag voor wiens " bestwil" deze gang van zaken uiteindelijk zou zijn.

Weet je wat de Schrift leert beste spreeuw?
Dat een IEDER die tot geloof komt in de Here Jezus Christus , eeuwig leven HEEFT ontvangen.

Persoonlijk kom ik al 30 jaar niet meer in een kerk, maar ik ben wel een wedergeboren kind van God.
Dus, wat zou "iedereen" nu moeten doen volgens jou:
1. tot geloof in Christus Jezus komen of;
2. lid van een kerk worden.

Welke kerk? De kerk waar Jezus Christus wordt beleden als de Zoon van God.

Automatisch verzekerd van een plaats in de hemel? Natuurlijk niet! Dat heb ik niet gezegd. De kerk kan een middel zijn in Gods hand om mensen te leiden tot de waarheid. Daarom is het voor uw eigen bestwil om lid te zijn van een kerk. Het lijkt me nu wel duidelijk dat u alleen zalig wordt als u gelooft in Jezus Christus als de Zaligmaker.

Is het nu duidelijker voor u wat ik bedoel?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 19 mei 2014 13:00

Maar welke kerk is dat dan? Er zijn er genoeg die dit namelijk roepen!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2014 13:10

Ach, Katlheen, joh, je weet toch dat lui die dit soort onzin roepen zich nooit zo druk maken om de details. Zolang iedereen maar in Jezus gelooft - zonodig gedwongen - dan is het goed.

Dat ze zelf net zo goed op de brandstapel terecht zouden komen (ik gun het ze van harte) omdat ze nét een paar dingetjes verkeerd geloven, dat komt natuurlijk niet in ze op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2014 15:51

Spreeuw schreef:
Dat is toch niet zo moeilijk? De kerk regeert over het land. Dat zou er m.i. heel wat beter uitzien. Abortus en euthanasie worden afgeschaft. De zondag wordt geheiligd (d.w.z. geen winkels open op zondag e.d.). Iedereen moet verplicht lid worden van de kerk. Dan zou Nederland er een stuk beter uitzien.

Als ik dit schrijf, zullen er wel tegenreacties komen, maar die neem ik voor lief. Ik zou tegen diegenen willen zeggen: u kunt erop tegen zijn, maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil.

Vast, maar dat is niet concreet en praktisch haalbaar. Je vraagt: Zou de kerk niet meer invloed kunnen hebben. Nee, zolang christenen zo'n minderheid zijn kan dat niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2014 16:58

De vraag is dan natuurlijk ook een verkapte boehoe over het feit dat christenen tegenwoordig een minderheid zijn. Typisch gevalletje van Calimero-gevoel.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 19 mei 2014 18:40

En als christenen het dan voor het zeggen hebben, hoe gaat men dan om met de minderheid? En wanneer is men dan precies christen? En wordt je dan aan de leugendetector gelegd als men twijfelt ofzo? Hoe tolerant is men ten opzichte van andersdenkenden? Lastig hoor, de praktijk....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2014 20:18

Hoezo lastig? Als je staat te trappelen om de Inquisitie terug in te voeren, dan is dat toch helemaal niet lastig?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 mei 2014 20:28

ineke-kitty schreef:spreeuw: " iedereen moet verplicht lid worden van de kerk" " maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil"

Aha.... en van WELKE kerk zou dan iedereen lid moeten worden?

Of ben je, volgens jouw redenering dan, automatisch verzekerd van een "plekje" in de hemel als je maar lid van de kerk wordt?

Het is dus maar de vraag voor wiens " bestwil" deze gang van zaken uiteindelijk zou zijn.

Weet je wat de Schrift leert beste spreeuw?
Dat een IEDER die tot geloof komt in de Here Jezus Christus , eeuwig leven HEEFT ontvangen.

Persoonlijk kom ik al 30 jaar niet meer in een kerk, maar ik ben wel een wedergeboren kind van God.
Dus, wat zou "iedereen" nu moeten doen volgens jou:
1. tot geloof in Christus Jezus komen of;
2. lid van een kerk worden.

Exact! Als iets niet past bij het christelijke geloof is het dwang!
Te bizar voor woorden dat mensen denken dat een persoonlijk leven met de Heere af te dwingen is!
Met dwang zitten de kerken wel vol, maar zijn de harten leeg...
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2014 08:41

Het doet me een beetje denken aan Maoistisch China, een complete terreurstaat. Dat is wat er nodig zou zijn mij in een kerk te krijgen. Het is werkelijk waar niet te geloven dat er mensen zijn die zeggen "Ja, dat is nog eens een goed idee."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 09:39

Mortlach schreef:De vraag is dan natuurlijk ook een verkapte boehoe over het feit dat christenen tegenwoordig een minderheid zijn. Typisch gevalletje van Calimero-gevoel.

Het is wishful thinking. Wat op zich niet verkeerd is, vind ik. Christenen geloven dat God het goede met de mensen voorheeft en Zijn regels dan ook goed zijn. Daarom zouden ze die regels graag ook in hun land toegepast zien. Een nobel streven maar in de praktijk niet haalbaar. En daar zullen anderen vast weer blij mee zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2014 10:28

Inderdaad. Als je je ooit nog eens afvraagt waarom mensen zo fel tegen georganiseerd geloof en met name het Christendom strijden, dan is dat omdat er mensen zijn die denken zoals Spreeuw.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 11:14

Mortlach schreef:Inderdaad. Als je je ooit nog eens afvraagt waarom mensen zo fel tegen georganiseerd geloof en met name het Christendom strijden, dan is dat omdat er mensen zijn die denken zoals Spreeuw.

Nou, ook zonder dat hoor. Je ziet dat in Nederland ook. Wat staan christenen nou in de weg? Toch moet met alle macht de zondagsrust ingetrokken worden, abortus en euthanasie bevorderd worden, en wordt vaak de bouw van een kerk verhinderd wegens bezwaren van omwonenden. Je ziet deze standpunten met name bij een partij als D'66, die erop uit is zoveel mogelijk van de christelijke identiteit van ons land weg te poetsen.

Xenius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Xenius » 06 aug 2014 12:16

Zie in de peilingen de SGP stapje voor stapje groter worden, wie weet Spreeuw. Overigens is ook de SP sterk gekant tegen de zondagsopening van winkels. Wel met aan andere argumentatie dan de kleine christelijke partijen, maar toch.

Ben alleen zo nieuwsgierig hoe je iemand "verplicht" laat geloven en waarin.

Ik voorzie hele grote maatschappelijke problemen indien je voorstel gestalte zou krijgen. Denk dat de tegenreactie voor christelijk Nederland desastreus zal zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 16:53

Xenius schreef:Zie in de peilingen de SGP stapje voor stapje groter worden, wie weet Spreeuw. Overigens is ook de SP sterk gekant tegen de zondagsopening van winkels. Wel met aan andere argumentatie dan de kleine christelijke partijen, maar toch.

Ben alleen zo nieuwsgierig hoe je iemand "verplicht" laat geloven en waarin.

Ik voorzie hele grote maatschappelijke problemen indien je voorstel gestalte zou krijgen. Denk dat de tegenreactie voor christelijk Nederland desastreus zal zijn.

Je moet iemand "verplicht" laten geloven omdat dat geloof alleen het ware geloof is. Alleen het christelijk geloof is waar. Het is daarnaast ook om je eigen bestwil. Alleen door in Christus te geloven ben je gered. Anders ga je naar de hel.

Je moet in Nederland gewoon hetzelfde beleid toepassen als in Noord-Korea. Een dictator. Niemand die daartegen verzet durft te plegen. Anders zal de gevolgen voor christelijk Nederland inderdaad desastreus zijn. Daarom maar net zo'n beleid als in Noord-Korea. Dan maar een hard beleid, als je niet bereid bent om te luisteren. Geweld met harde hand de kop indrukken. Als men niet vrijwillig overgaat tot het christendom, dan maar gedwongen.

Ik moet denken aan Psalm 32:5. Laten we deze psalm dan ook maar zingen:

Psalm 32:5 (Berijming 1773)
Wil toch niet stug, gelijk een paard, weerstreven,
Of als een muil, door domheid voortgedreven;
Gebit en toom, door 's mensen hand bestierd,
Beteug'len 't woest en redeloos gediert';
Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen;
Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen;
Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen,
Ziet zich omringd met Zijn weldadigheên.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=5&s=rit

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 17:57

Spreeuw schreef:Je moet iemand "verplicht" laten geloven omdat dat geloof alleen het ware geloof is. Alleen het christelijk geloof is waar. Het is daarnaast ook om je eigen bestwil. Alleen door in Christus te geloven ben je gered. Anders ga je naar de hel.

Je moet in Nederland gewoon hetzelfde beleid toepassen als in Noord-Korea. Een dictator. Niemand die daartegen verzet durft te plegen. Anders zal de gevolgen voor christelijk Nederland inderdaad desastreus zijn. Daarom maar net zo'n beleid als in Noord-Korea. Dan maar een hard beleid, als je niet bereid bent om te luisteren. Geweld met harde hand de kop indrukken. Als men niet vrijwillig overgaat tot het christendom, dan maar gedwongen.

Excuses Spreeuw voor mijn late reactie, ik was van mijn stoel gevallen van verbazing en had even nodig om op te krabbelen. :mrgreen:

Een beleid als Noord Korea ? onderdrukking, doodstraffen, concentratiekampen ?
Allemaal toegestaan om mensen tot het christendom te bekeren.
Ben je vanmorgen op je hoofd gevallen ? Beetje duizelig nog misschien ?

Wel wil ik je van harte complimenteren - dit is met voorsprong de allergekste stelling op refoweb ooit.

Verder adviseer ik je, voor je eigen bestwil, om toch maar eens een afspraak te maken met je predikant. Je hebt hulp nodig.

Terug naar “[Religie] - Open forum”