The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: the passion

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 22:11

meribel schreef:
En nog mooier, geef het volk het lijdensverhaal mee.
Dat gebeurt,
En dat is prachtig!

Het volk had het in de kerken kunnen horen!
Op vrijdagavond, op zondagochtend, op zondagmiddag, en zelfs op maandagochtend nog!
Maar nee, men wil kitsch, hapklare brokken.
En dat kan ik van wereldlingen die graag theater en spektakel willen zien, nog wel begrijpen.
Maar christenen!
Die dit goed praten, tegen beter weten in.
Lock&Stock begrijpt het!
Enerzijds heel ontroerend om te lezen, anderzijds zo verdrietig.
Zijn de "fans" nu met blindheid geslagen???

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 apr 2014 22:25

Waarom zou je dit verhaal alleen in de kerk vertellen dan?
Wat is er mis met naar de mensen toe gaan?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 23:20

schelpje3 schreef:Het volk had het in de kerken kunnen horen!
Op vrijdagavond, op zondagochtend, op zondagmiddag, en zelfs op maandagochtend nog!
En dat kan ik van wereldlingen die graag theater en spektakel willen zien, nog wel begrijpen.
Maar christenen!
Lock&Stock begrijpt het!

Er zijn redenen waarom mensen niet naar de kerk gaan.
Mijn vader gelooft ook niet.
Ik weet waarom, en snap dat heel goed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 08:34

schelpje3 schreef:Het volk had het in de kerken kunnen horen!
Maar christenen!
Lock&Stock begrijpt het!

En waar was "het volk" vrijdag en zondag? Waren ze bij je in de kerk? Meer dan de helft van de mensen kent het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen niet meer en met zo'n houding is het begrijpelijk. Plaats je in een isolement onder een vroom sausje van "wij zijn niet van de wereld" en mensen vergeten vanzelf van christendom inhoudt. Over blindheid gesproken, de kerk verbergt zich in de wereld en zegt: Als je de boodschap wil horen kom je maar bij ons. Steeds meer mensen vergeten de kern van het christelijke geloof en men maakt zich zorgen om een paar muzieknummers en acteurs.... is alleen maar bezig eigen tradities te bewaken en het isolement in stand te houden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 10:14

meribel schreef:Waarom zou je dit verhaal alleen in de kerk vertellen dan?
Wat is er mis met naar de mensen toe gaan?

Er is niks mis met het vertellen, maar met de wijze waarop!
Ik heb hier en daar nogal wat kritieken gelezen en die waren bepaald niet mals.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 apr 2014 10:16

Wat vond je mis met de wijze waarop dan?
En hoe zou jij het inrichten dat het zoveel mensen aanspreekt?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 10:18

Anoniem_89 schreef:

Er zijn redenen waarom mensen niet naar de kerk gaan.
Mijn vader gelooft ook niet.
Ik weet waarom, en snap dat heel goed.

Ja er zijn altijd wel redenen te bedenken waarom je niet zou geloven, de mens is goed in het zoeken van uitvluchten.
Mijn schoonvader gelooft ook niet, en is ook niet over te halen, hij heeft toch al diverse kerkdiensten bijgewoond. Maar het zegt hem niks.
Destijds waren er mensen rondom de Heere Jezus, die toch niet gingen geloven.
Ze konden het met hun eigen ogen aanschouwen, Hem aanraken, en toch...ongelovig bleven.
Dus denkt men dat je met een stelletje artiesten een aantal Nederlanders kan bekeren?
Als je goed geluisterd hebt naar het lijdensverhaal, afgelopen vrijdag, hoe de Heere Jezus EENZAAM heeft geleden, door iedereen verlaten, ook door Zijn Vader, hoe kan dan een Volendammer, die zelf niet eens gelooft, dit naspelen?
Het is mij een gruwel! En met mij vele anderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 10:23

meribel schreef:Wat vond je mis met de wijze waarop dan?
En hoe zou jij het inrichten dat het zoveel mensen aanspreekt?

Dat maakt niet uit Meribel. Als je het op een klassieke, eerbiedige wijze doet, komt men niet.
Ik ben tijdens vakanties wel eens in zo'n evangelisatietent geweest.
Heel open, letterlijk, heel toegankelijk, zo vriendelijk.
En je zit, naast een christelijke camping, met amper 10 mensen.
Het hele dorp was volgeplakt met posters, maar men heeft er geen behoefte aan.
De kerken worden leger, wijkgemeentes sluiten en de EO zorgt wel even dat er op een snelle hippe manier wat gelovigen bijkomen.
Vrijdagavond was de tekst: Mij dorst.
Als ik dat J.D. zou horen zeggen, zou ik denken dat hij trek heeft in een biertje, na al dat gezing.
Of zegt hij dat niet?

En er kwam bij mij een vraag op, wie droeg het kruis? In de Bijbel is dat een man, die zo van het land wordt gehaald, Simon van Cyrene, ze dwongen hem. Komt hij nog in het verhaal voor?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 11:25

Zijn er nog mensen die de blog waar ik eerder naar linkte hebben gelezen? Ik vond het wel duidend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 12:31

Confronterend JvS!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 apr 2014 12:39

schelpje3 schreef:Dat maakt niet uit Meribel. Als je het op een klassieke, eerbiedige wijze doet, komt men niet.

Dat geloof ik niet, de mattheus passion wordt ook uitgevoerd en dat is een klassieke manier die ook volle zalen trekt voor niet geringe prijs.
Voor het gepeupel ( zoals ik ) is een meer laagdrempelige manier fijn.

De acteurs die erin spelen, in interviews ervoor geven sommigen aan voor het eerst de bijbel open te slaan.
Van de drie miljoen kijkers afgelopen donderdag, al is er maar één geweest die besloot het na te lezen of toch daarom maar zondagochtend naar de kerk te gaan, dat is toch genoeg reden om zoiets te organiseren?
Nog steeds snap ik niet, hoe kan je er tegen zijn?

@jvslooten, ja ik heb het gelezen de blog.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 12:46

meribel schreef:Dat geloof ik niet, de mattheus passion wordt ook uitgevoerd en dat is een klassieke manier die ook volle zalen trekt voor niet geringe prijs.
Voor het gepeupel ( zoals ik ) is een meer laagdrempelige manier fijn.

De acteurs die erin spelen, in interviews ervoor geven sommigen aan voor het eerst de bijbel open te slaan.
Van de drie miljoen kijkers afgelopen donderdag, al is er maar één geweest die besloot het na te lezen of toch daarom maar zondagochtend naar de kerk te gaan, dat is toch genoeg reden om zoiets te organiseren?
Nog steeds snap ik niet, hoe kan je er tegen zijn?

De M.P. trekt volle zalen omdat het mooie muziek is, die ook op mooie wijze vertolkt wordt. Ik ben er zelf nooit naar toe geweest overigens.
Als je jezelf tot het gepeupel rekent (wat ik niet begrijp als je wekelijks in de kerk komt) kun je ook naar diverse laagdrempelige bijeenkomsten.
Maar zelfs de uiterst laagdrempelige LdH bijeenkomsten, trekken nauwelijks nog bezoekers.
Meribel: als je doorleeft dat men massaal: Kruis Hem! Kruis Hem! heeft geroepen, velen werden zelfs aan Hem geërgerd, denk je dan dat het met een beetje opleuken en hippe popsongs de betekenis kan worden overgebracht?
Ik zou dolgraag met de acteurs willen praten.
Wat is er blijven hangen, wat heb je er nu van begrepen?
Ik las een zinnetje van mevrouw Kleinsma, het verhaal sprak haar wel aan.
Een moeder die haar zoon verliest, dat is toch ingrijpend?
Ja mevrouw Kleinsma, dat is het ook, maar daar gaat het Paasevangelie niet over.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 apr 2014 13:02

Gepeupel, dat is het gewone volk, en natuurlijk ben ik dat. En de meeste mensen die wel of niet naar de kerk gaan.
Ja ik reken mezelf daar zeker toe. Jij niet? Misschien heb je een andere invulling van het woord.

En 'we' kunnen idd niemands hart aanraken met een hippe popsong, maar ook niet met een ouderwetse psalm. Of het evangelie je hart aanraakt is niet aan ons, daar zijn we het toch allang over eens?

Maar telkens als ik het liedje, geef mij nu je angst, weer hoor. Dan denk ik terug. Dat lied is ongelooflijk mooi van toepassing ( uit de eerste passion ). En zo is het met andere liedjes ook. Mensen horen het op de radio, en denken terug aan het lijdensverhaal.
Dat is de insteek.

En stel je zou met simone kleinsma kunnen praten, en het blijkt dat er niets veranderd is wat dan? Ga jij het dan veranderen? Dat kunnen wij toch niet!
Enige wat wij moeten doen is getuigen, vertellen, een licht in het donker zijn.
Meer niet.

Met de passion worden ongelooflijk veel mensen bereikt, en al zou van die miljoenen maar één, maar één mens geraakt zijn en zijn gaan geloven.....dat is toch al genoeg winst!

Wil ik heel graag weten: hoe zou jij dan drie miljoen mensen willen laten stilstaan dat ze het paasverhaal horen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 13:10

schelpje3 schreef:Er is niks mis met het vertellen, maar met de wijze waarop!
Ik heb hier en daar nogal wat kritieken gelezen en die waren bepaald niet mals.

Tja, dat zegt niet zoveel. Ik heb genoeg positieve reacties gehoord en gelezen. Als moderne media onze kerkdiensten zouden recenseren zouden de kritieken vast ook niet mals zijn maar als het goed is laten we ons daar niet teveel door leiden ;)

schelpje3 schreef:De M.P. trekt volle zalen omdat het mooie muziek is, die ook op mooie wijze vertolkt wordt. Ik ben er zelf nooit naar toe geweest overigens.
Als je jezelf tot het gepeupel rekent (wat ik niet begrijp als je wekelijks in de kerk komt) kun je ook naar diverse laagdrempelige bijeenkomsten.
Maar zelfs de uiterst laagdrempelige LdH bijeenkomsten, trekken nauwelijks nog bezoekers.
Meribel: als je doorleeft dat men massaal: Kruis Hem! Kruis Hem! heeft geroepen, velen werden zelfs aan Hem geërgerd, denk je dan dat het met een beetje opleuken en hippe popsongs de betekenis kan worden overgebracht?
Ik zou dolgraag met de acteurs willen praten.
Wat is er blijven hangen, wat heb je er nu van begrepen?
Ik las een zinnetje van mevrouw Kleinsma, het verhaal sprak haar wel aan.
Een moeder die haar zoon verliest, dat is toch ingrijpend?
Ja mevrouw Kleinsma, dat is het ook, maar daar gaat het Paasevangelie niet over.

Daar ging haar rol wel over.

En al die bijeenkomsten zijn leuk maar hoeveel niet-gelovigen komen er op af? Dat is het probleem wat je bij veel kerken ziet. De mensen moeten naar het evangelie toekomen.... terwijl Jezus leert dat we met het evangelie naar de mensen moeten gaan. The Passion is niet bedoeld om kerkmensen het paasevangelie uit te leggen maar om ongelovigen weer te laten weten wat er gebeurd is en waarom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 13:14

meribel schreef:Gepeupel, dat is het gewone volk, en natuurlijk ben ik dat. En de meeste mensen die wel of niet naar de kerk gaan.
Ja ik reken mezelf daar zeker toe. Jij niet? Misschien heb je een andere invulling van het woord.

En 'we' kunnen idd niemands hart aanraken met een hippe popsong, maar ook niet met een ouderwetse psalm. Of het evangelie je hart aanraakt is niet aan ons, daar zijn we het toch allang over eens?

Maar telkens als ik het liedje, geef mij nu je angst, weer hoor. Dan denk ik terug. Dat lied is ongelooflijk mooi van toepassing ( uit de eerste passion ). En zo is het met andere liedjes ook. Mensen horen het op de radio, en denken terug aan het lijdensverhaal.
Dat is de insteek.

En stel je zou met simone kleinsma kunnen praten, en het blijkt dat er niets veranderd is wat dan? Ga jij het dan veranderen? Dat kunnen wij toch niet!
Enige wat wij moeten doen is getuigen, vertellen, een licht in het donker zijn.
Meer niet.
Met de passion worden ongelooflijk veel mensen bereikt, en al zou van die miljoenen maar één, maar één mens geraakt zijn en zijn gaan geloven.....dat is toch al genoeg winst!
Wil ik heel graag weten: hoe zou jij dan drie miljoen mensen willen laten stilstaan dat ze het paasverhaal horen?

Ik dacht dat jij met gepeupel, de mensen buiten de kerk bedoelde.
En dan reken ik mezelf, maar jou dus ook niet, daartoe.
Muziek hoeft het hart niet te raken, in die zin, om bekering mogelijk te maken. Dat moet de inhoud van de Boodschap doen.

Je hebt het over het liedje "geef mij je angst", ik zie dat dit van A.H. is, begrijp ik dat goed?
En wie geeft dan aan wie zijn angst? En over welke angst hebben we het dan?

De passion wordt bekeken omdat het gemakkelijke, hapklare brokken zijn, met sentimentele overgave gezongen (denk ik)
Het is hetzelfde als een viering op kerstavond.

Ik lees dat we een lichtend licht en een zoutend zout moeten zijn, in onze dagelijkse handel en wandel.
Zoals in 1 Petrus 2 staat: En houdt uw wandel eerlijk onder de heidenen; opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij uit de goede werken, die zij in u zien, God verheerlijken mogen in den dag der bezoeking.
Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende;
Hetzij den stadhouderen, als die van hem gezonden worden, tot straf wel der kwaaddoeners, maar tot prijs dergenen, die goed doen.
Want alzo is het de wil van God, dat gij, weldoende, den mond stopt aan de onwetendheid der dwaze mensen;

Meribel: hoe zou het toch komen dat in landen waar christenvervolging is, de kerk wel groeit?
Dat in 2030 in China de meeste christenen zullen wonen.
Er zijn daar nauwelijks gewone kerken!
Zou de Heere nu echt goddeloze, of zo je wilt ongelovige acteurs nodig hebben?

Terug naar “[Religie] - Open forum”