meribel schreef:Gepeupel, dat is het gewone volk, en natuurlijk ben ik dat. En de meeste mensen die wel of niet naar de kerk gaan.
Ja ik reken mezelf daar zeker toe. Jij niet? Misschien heb je een andere invulling van het woord.
En 'we' kunnen idd niemands hart aanraken met een hippe popsong, maar ook niet met een ouderwetse psalm. Of het evangelie je hart aanraakt is niet aan ons, daar zijn we het toch allang over eens?
Maar telkens als ik het liedje, geef mij nu je angst, weer hoor. Dan denk ik terug. Dat lied is ongelooflijk mooi van toepassing ( uit de eerste passion ). En zo is het met andere liedjes ook. Mensen horen het op de radio, en denken terug aan het lijdensverhaal.
Dat is de insteek.
En stel je zou met simone kleinsma kunnen praten, en het blijkt dat er niets veranderd is wat dan? Ga jij het dan veranderen? Dat kunnen wij toch niet!
Enige wat wij moeten doen is getuigen, vertellen, een licht in het donker zijn.
Meer niet.
Met de passion worden ongelooflijk veel mensen bereikt, en al zou van die miljoenen maar één, maar één mens geraakt zijn en zijn gaan geloven.....dat is toch al genoeg winst!
Wil ik heel graag weten: hoe zou jij dan drie miljoen mensen willen laten stilstaan dat ze het paasverhaal horen?
Ik dacht dat jij met gepeupel, de mensen buiten de kerk bedoelde.
En dan reken ik mezelf, maar jou dus ook niet, daartoe.
Muziek hoeft het hart niet te raken, in die zin, om bekering mogelijk te maken. Dat moet de inhoud van de Boodschap doen.
Je hebt het over het liedje "geef mij je angst", ik zie dat dit van A.H. is, begrijp ik dat goed?
En wie geeft dan aan wie zijn angst? En over welke angst hebben we het dan?
De passion wordt bekeken omdat het gemakkelijke, hapklare brokken zijn, met sentimentele overgave gezongen (denk ik)
Het is hetzelfde als een viering op kerstavond.
Ik lees dat we een lichtend licht en een zoutend zout moeten zijn, in onze dagelijkse handel en wandel.
Zoals in 1 Petrus 2 staat:
En houdt uw wandel eerlijk onder de heidenen; opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij uit de goede werken, die zij in u zien, God verheerlijken mogen in den dag der bezoeking.
Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende;
Hetzij den stadhouderen, als die van hem gezonden worden, tot straf wel der kwaaddoeners, maar tot prijs dergenen, die goed doen.
Want alzo is het de wil van God, dat gij, weldoende, den mond stopt aan de onwetendheid der dwaze mensen;Meribel: hoe zou het toch komen dat in landen waar christenvervolging is, de kerk wel groeit?
Dat in 2030 in China de meeste christenen zullen wonen.
Er zijn daar nauwelijks gewone kerken!
Zou de Heere nu echt goddeloze, of zo je wilt ongelovige acteurs nodig hebben?