Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 14:29

StillAwake schreef:Hoogbegaafden vind je vaak een paar niveautjes lager in verband met onderpresteren...

Maar volgens mij zei ze eerder dat ze op haar 10e al van de basisschool ging, maar kon die posting zo snel niet terugvinden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:32

schelpje3 schreef:Maar volgens mij zei ze eerder dat ze op haar 10e al van de basisschool ging, maar kon die posting zo snel niet terugvinden.

Nee.
Ze zei dat ze 14 is, volgende maand 15 wordt en in 3 gymnasium zit.

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 14:33

Jvslooten schreef:Ja, wat Schelpje zegt klopt inderdaad. Het staat in bijlage 27 van de kerkorde, onderdeel II, lid 7. Kortgezegd komt het er op neer dat de dominee van jullie gemeente gesprekken dient te hebben met diegenen die belijdenis willen afleggen, waarbij hij vraagt naar de motieven en of ze op hoogte zijn van wat belijdenis doen inhoud. Mocht dit gesprek positief worden afgesloten, dan dient de dominee daarna hem of haar toe te laten tot belijdeniscatechese.

Oké, misschien dat ze dat in mijn gemeente wat minder streng hanteren?
Dat gesprek met de dominee heb ik inderdaad gehad, we hebben daarna echter besloten om mij verder de gewone belijdenis te laten volgen. Dus de belijdeniscatechisatie heb ik niet gevolgd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2014 14:34

YvonneChristina schreef:a, dat kan ik. En zoals eerder gezegd: ik heb catechisatie gevolgd. Dit topic wilde ik eigenlijk niet volkomen op mij betrekken, maar blijkbaar word ik hier meteen veroordeeld door sommige mensen vanwege mijn leeftijd.

Beste meid, mijn kleindochter is net zo oud als jij en gelooft al jaren met heel haar hartje dat de Here Jezus voor haar gestorven is en opgestaan en ze heeft Hem van harte lief.
Ze heeft tijdens een prachtig jeugdweekend met nog wat leeftijdgenoten zich laten dopen in een klein watertje ergens op de Veluwe.
Zelf heb ik de Heer aangenomen toen ik 7 was en volgens de regels van mijn toenmalige kerk moeten wachten om mij te laten dopen toen ik 16 jaar was. Het deelnemen aan het avondmaal was volgens de regels van die kerk gekoppeld aan de doop op grond van geloof.

Gelukkig is dat niet meer zo bij de groeperingen zoals de refo-baptisten en veel meer geloofsgroepen die iedereen uitnodigen aan de Tafel des Heeren op grond van geloof en niet op grond van statuten.
En catechesatie volgen ken ik niet en zeker niet als voorwaarde evenmin een leeftijdsgrens.
En ik geloof in de macht van God Zelf die juist in de alcohol van de druif de geest heeft gelegd als symbool van de vervulling met de Heilige Geest en een heel klein nipje aan de beker zal God zeker zegenen.
Ik zou graag willen dat die mensen die zich zo druk maken om de alcohol zich eens zouden verdiepen in de zin van het ongezuurde brood. Als je zo principieel wil zijn , wees dan consequent.
Met respect voor je eerlijkheid en openheid.

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 14:35

schelpje3 schreef:Maar volgens mij zei ze eerder dat ze op haar 10e al van de basisschool ging

Mijn 11e, en ik ben afgelopen jaar (in de 3e dus) blijven zitten. En ik ben trouwens inderdaad hoogbegaafd mocht je het willen weten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:37

Yvonne Christina schreef:En ik ben trouwens inderdaad hoogbegaafd mocht je het willen weten.

Join the club...

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 14:37

Wilsophie schreef:
Beste meid, mijn kleindochter is net zo oud als jij en gelooft al jaren met heel haar hartje dat de Here Jezus voor haar gestorven is en opgestaan en ze heeft Hem van harte lief.
Ze heeft tijdens een prachtig jeugdweekend met nog wat leeftijdgenoten zich laten dopen in een klein watertje ergens op de Veluwe.
Zelf heb ik de Heer aangenomen toen ik 7 was en volgens de regels van mijn toenmalige kerk moeten wachten om mij te laten dopen toen ik 16 jaar was. Het deelnemen aan het avondmaal was volgens de regels van die kerk gekoppeld aan de doop op grond van geloof.

Gelukkig is dat niet meer zo bij de groeperingen zoals de refo-baptisten en veel meer geloofsgroepen die iedereen uitnodigen aan de Tafel des Heeren op grond van geloof en niet op grond van statuten.
En catechesatie volgen ken ik niet en zeker niet als voorwaarde evenmin een leeftijdsgrens.
En ik geloof in de macht van God Zelf die juist in de alcohol van de druif de geest heeft gelegd als symbool van de vervulling met de Heilige Geest en een heel klein nipje aan de beker zal God zeker zegenen.
Ik zou graag willen dat die mensen die zich zo druk maken om de alcohol zich eens zouden verdiepen in de zin van het ongezuurde brood. Als je zo principieel wil zijn , wees dan consequent.
Met respect voor je eerlijkheid en openheid.

Dankjewel!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 14:38

Yvonne Christina schreef:Oké, misschien dat ze dat in mijn gemeente wat minder streng hanteren?
Dat gesprek met de dominee heb ik inderdaad gehad, we hebben daarna echter besloten om mij verder de gewone belijdenis te laten volgen. Dus de belijdeniscatechisatie heb ik niet gevolgd.

Naar mijn weten mag een gemeente zomaar niet van de kerkorde afwijken.
Dat heeft met streng en minder streng niks te maken!
Telkens wordt er bij elke vraag of kwestie gezegd, of iets kerkordelijk niet of wel mogelijk is.
En dat kan soms best vervelende consequenties hebben, daar heb ik ook wel eens mee te maken gehad.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:39

Yvonne Christina schreef:Oké, misschien dat ze dat in mijn gemeente wat minder streng hanteren?
Daar gaat bijlage 27 juist over. IK kan het wel even in het kort uitleggen; ieder jaar komen er als het goed is enkele dominees van andere gemeenten langs op ´visitatie´. Ze moeten dan een aantal dingen controleren, en één van die dingen is, of de belijdeniscatechisatie op die manier -zoals ik beschreef- vorm heeft.

Yvonne Christina schreef:Dat gesprek met de dominee heb ik inderdaad gehad, we hebben daarna echter besloten om mij verder de gewone belijdenis te laten volgen. Dus de belijdeniscatechisatie heb ik niet gevolgd.
De enige reden die ik kan verzinnen is dat jullie gemeente dermate klein is dat de dominee het daarom niet nodig acht de catechisaties te ´splitsen´. Kan het zijn dat dat inderdaad het geval is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 14:40

Jvslooten schreef:De enige reden die ik kan verzinnen is dat jullie gemeente dermate klein is dat de dominee het daarom niet nodig acht de catechisaties te ´splitsen´. Kan het zijn dat dat inderdaad het geval is?

Wij hebben ook een relatief kleine gemeente met weinig jongeren.
Ik kan wel eens "jaloers" zijn op gemeenten waar 10 of 20 jongeren tegelijk vooraan staan.
Bij ons is het een klein getal.
Maar al zou er eentje zijn, dominee geeft apart belijdeniscath.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:51

schelpje3 schreef:Wij hebben ook een relatief kleine gemeente met weinig jongeren.
Ik kan wel eens "jaloers" zijn op gemeenten waar 10 of 20 jongeren tegelijk vooraan staan.
Bij ons is het een klein getal.
Maar al zou er eentje zijn, dominee geeft apart belijdeniscath.

Ik denk dat je dan heel jaloers zou zijn op onze gemeente, wij hebben ieder jaar vier belijdenisgroepen. :wink: De kleinste groep was vorig jaar acht, maar groepen van 20-30 personen zijn geen uitzondering. Toch is dat ook niet ideaal hoor. Ik was maar wat blij dat ik bij een -relatief- kleine groep kon aansluiten. Wat jij zegt over aparte catechisaties is inderdaad wel het beste, maar nogmaals: ik zou geen enkele andere reden weten om van de kerkorde op dit punt af te wijken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2014 15:01

schelpje3 schreef:Naar mijn weten mag een gemeente zomaar niet van de kerkorde afwijken.
Dat heeft met streng en minder streng niks te maken!
Telkens wordt er bij elke vraag of kwestie gezegd, of iets kerkordelijk niet of wel mogelijk is.
En dat kan soms best vervelende consequenties hebben, daar heb ik ook wel eens mee te maken gehad.

Vreselijk dit soort antwoorden, als ik 14 jaar was zou ik allang afhaken.
Ware het niet dat de Here Jezus iedereen vriendelijk nodigt aan Zijn tafel en zelfs Mefiboseth een mens afgewezen door het volk, mocht deelnemen aan de tafel van de Koning.
Het heeft alles te maken met wet Schelpje en dat weet je heel goed. Wat is kerkorde? Wat is streng?
Hoe kunnen jullie zo een blij evangelie prediken, ik begrijp dat er maar heel weinig jonge mensen een keuze maken om belijdenis te doen.
Geef mijn portie ook maar aan Fikkie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 15:03

Wilsophie schreef:Vreselijk dit soort antwoorden, als ik 14 jaar was zou ik allang afhaken.
Ware het niet dat de Here Jezus iedereen vriendelijk nodigt aan Zijn tafel en zelfs Mefiboseth een mens afgewezen door het volk, mocht deelnemen aan de tafel van de Koning.
Het heeft alles te maken met wet Schelpje en dat weet je heel goed. Wat is kerkorde? Wat is streng?
Hoe kunnen jullie zo een blij evangelie prediken, ik begrijp dat er maar heel weinig jonge mensen een keuze maken om belijdenis te doen.
Geef mijn portie ook maar aan Fikkie.

Wat ben ik dan blij en dankbaar met onze kinderen.
En zie in vreugde al die andere jonge mensen.
Jouw vader was dominee en jij zou niet weten wat een kerkorde is?

En vrijwel alle mensen doen vroeger of later belijdenis, het is een uitzondering als iemand dit vanwege persoonlijke redenen niet doet. Dat is vrije keuze!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2014 15:07

schelpje3 schreef:Wat ben ik dan blij en dankbaar met onze kinderen.
En zie in vreugde al die andere jonge mensen.
Jouw vader was dominee en jij zou niet weten wat een kerkorde is?

En vrijwel alle mensen doen vroeger of later belijdenis, het is een uitzondering als iemand dit vanwege persoonlijke redenen niet doet. Dat is vrije keuze!

Nee ik weet niet wat een kerkorde is en als pa dat wist dan heeft hij om die reden deze kerk verlaten, want pa was tegen elke vorm van menselijke "kerkorde"

Doen alle mensen vroeg of laat belijdenis?
Dat neigt naar de leer van alverzoening. Is dat de leer van jouw kerk dan als iemand geen belijdenis doet dan is dat een persoonlijke reden? Het is een vrije keuze?
Meen je dit nu echt?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 15:08

Wilsophie schreef:Vreselijk dit soort antwoorden, als ik 14 jaar was zou ik allang afhaken.
Echte gelovigen haken niet af. Ook veertienjarigen niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”