Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 10:57

Het gaat niet om lezen, maar om rekenen Cicero. En wat een rare stelling om te zeggen dat de mensen in die tijd ongeletterd waren. Werd het niet gezegd tegen de Leidslieden?
Waren die ongeletterd?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 feb 2014 11:00

Het is een feit dat de meeste mensen in Jezus' tijd niet konden lezen. Zeker in Jezus' sociale omgeving.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 11:00

blijblij schreef:
@boerin: ik dacht dat het juist in het gereformeerde gedachtegoed sterk de nadruk ligt op het gegeven dat de mens zelf tot niets in staat is en zeker niet voor z'n eigen behoud kan zorgen. Bij het poortje bllijkt dat het wel mogelijk is als je alles (wat dat dan ook maar is) maar aflegt. Niet echt een reformatorische uitleg dus!

Ja inderdaad, nu lijkt het of je het zelf wel kunt en die spullen van die kameel kon je ook als de kameel erdoor was gegaan door die poort heenproppen, dan had je al je bezittingen weer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 12:05

Cicero schreef:Het is een feit dat de meeste mensen in Jezus' tijd niet konden lezen. Zeker in Jezus' sociale omgeving.

Werd het niet tegen een bepaalde groep gezegd? Was de Here Jezus ook ongeletterd, als de Heer in de synagoge kon lezen en leren was dat voor iedereen toegankelijk dus vind ik je verklaring een zwak argument om de betekenis van de Gimmel en de Kof af te wijzen en er niets anders voor in de plaats te stellen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 feb 2014 12:20

Wilsophie, je moet de zaken niet omdraaien.

De meest eenvoudige verklaring die ik en anderen hier voorstaan, ligt eenvoudig het meest voor de hand.

Jij wil graag een ingewikkelder verklaring aan de hand van lettertekens en letterwaardes. Maar om die uitleg aannemelijk te laten zijn, moet je ook aannemen dat Jezus en zijn gevolg interesse hadden in dergelijk gegoochel. En dat is uiterst onwaarschijnlijk. Onder meer, omdat het een feit is dat de meeste mensen (90%) toen niet konden lezen (dat is gebleken uit historisch onderzoek), en bovendien de apostelen worden neergezet als ongeletterd in Hand. 4:13.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 12:30

blijblij schreef:
@boerin: ik dacht dat het juist in het gereformeerde gedachtegoed sterk de nadruk ligt op het gegeven dat de mens zelf tot niets in staat is en zeker niet voor z'n eigen behoud kan zorgen. Bij het poortje bllijkt dat het wel mogelijk is als je alles (wat dat dan ook maar is) maar aflegt. Niet echt een reformatorische uitleg dus!

Je moet ook wel uitkijken dat je de Bijbel niet vanuit je reformatorische visie moet gaan lezen, maar dat je je reformatorische visie op de Bijbel (in de grondtaal) moet baseren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 12:41

Cicero schreef:Wilsophie, je moet de zaken niet omdraaien.

De meest eenvoudige verklaring die ik en anderen hier voorstaan, ligt eenvoudig het meest voor de hand.

Jij wil graag een ingewikkelder verklaring aan de hand van lettertekens en letterwaardes. Maar om die uitleg aannemelijk te laten zijn, moet je ook aannemen dat Jezus en zijn gevolg interesse hadden in dergelijk gegoochel. En dat is uiterst onwaarschijnlijk. Onder meer, omdat het een feit is dat de meeste mensen (90%) toen niet konden lezen (dat is gebleken uit historisch onderzoek), en bovendien de apostelen worden neergezet als ongeletterd in Hand. 4:13.

Nou nou...De Here Jezus sprak notabene in gelijkenissen met de merkwaardigste voorbeelden, als jij dat gegoochel noemt onderschat je de mensen uit die tijd en historisch onderzoek lap ik aan mijn laars.
Het is tamelijk arrogant om de mensen die leefden tijdens de bediening van de Here Jezus zo te stigmatiseren.
Je begint zelf met de Gimmel en als je de Gimmel benoemt moet je ook het koninkrijk benoemen want het gaat niet over een naailesje, maar over een gelijkenis, namelijk de Gimmel en de Kof staan tegenover de rijke die het koninkrijk niet binnen kan gaan.
Je laat de helft van het vergelijk weg en apostelen die ongeletterd noemen in Handelingen 4 vers 13 staat binnen een bepaald verband. De schare namelijk die de Steen verwierpen, zagen de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes ( vertegenwoordigers van de 2 en de 10 stammen) , en vernemende dat zij ongeleerde en slechte mensen waren, verwonderde zich en kenden hen dat zij met Jezus geweest waren.

Als dit jouw motief is om deze broeders ongeleerd te noemen, moet je ze ook slecht achten en voeg jij je dan maar als intelligente man bij die groep mensen die de Here Jezus dus verwierpen.
Lees het hele stukje. Petrus was notabene vervuld met de Heilige Geest bij die gebeurtenis en intelligentie of wat danook is daar zeer aan onder geschikt.
En de goegemeente zocht een reden zoals slecht en ongeleerd en hun spreken vanuit de Geest om deze broeders te bestraffen.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 12:44

Ik neem aan dat jij bronnen hebt, die hoef je mij niet eens te geven, ik geloof de uitslag van het onderzoek, iets anders is of ze werkelijk gelijk hebben, zoals Boerin / Wil schreef er was heel wat te doen rond de synagoge, de wetenschappelijke getallen komen mij een beetje overdreven over. de omstanders van Zacharias bleken te begrijpen wat hij op een schrijftafel schreef omtrent zijn zoon, nu zal het geen lang verhaal geweest zijn, maar toch, en Jezus in de tempel als jongen bv. hier kwam toch lezen aan te pas lijkt mij.
Wetenschap heeft niet altijd helemaal gelijk Cicero, men komt er vaak op terug.
Laatst gewijzigd door antoon op 03 feb 2014 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 feb 2014 12:45

@Wilsophie: haha, deze redeneringen zijn zo krom dat het bijna grappig is. :lol:

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 12:47

haha, deze redeneringen zijn zo krom dat het bijna grappig is

Voor wie het ook bedoelt is? dat weet jij, meer argumentatie is wel op zijn plaats anders is het zo snel inhoudloos, maar jij schijnt de trollen dat is zielig of verklaar je nader.i
Laatst gewijzigd door antoon op 03 feb 2014 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 feb 2014 12:49

Ik had het tegen Wilsophie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 12:51

Nergens noemt iemand de tekst waar het om gaat , maar het staat in Mattheus 18 vers 24 en het verband is heel duidelijk en daar gaat het over het Koninkrijk Gods binnengaan.
Maar vers 28 legt uit dat het ook gaat om wedergeboorte en over de 12 tronen zijnde de 12 stammen.
In het laatste vers komt de kof nog een keer voor als de wedergeboren mens de belofte krijgt van eeuwig leven wat tevens een veelvoud is van 10 dus 100, de kof.
Vlak daarna volgt danook nog een gelijkenis over het Koninkrijk. Dat Jezus daarvoor de kinderen zegent spreekt erover dat geletterd of geleerd zijn nooit een belemmering is om te geloven wat het Woord heeft gesproken, maar het zijn de joden weer, die zich storen aan Petrus en Johannes die door het vervuld zijn met de Heilige Geest onuitsprekelijke woorden spraken en dus ga je hen beledigen en noemt ze , ongeletterd en slecht.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 feb 2014 12:52

Ik had het tegen Wilsophie.
of het nu we;l of niet voor mij is, of het nu wel of niet in mijn staatje past, of het voor een tegenstander of voorstander is, je zet jezelf te kijk.

Wilsophie discusseert Cicero haalt een onderzoek aan genoeg stof, ga daar opin

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 12:53

[quote="Wilsophie"
Als dit jouw motief is om deze broeders ongeleerd te noemen, moet je ze ook slecht achten en voeg jij je dan maar als intelligente man bij die groep mensen die de Here Jezus dus verwierpen.
Lees het hele stukje. Petrus was notabene vervuld met de Heilige Geest bij die gebeurtenis en intelligentie of wat danook is daar zeer aan onder geschikt.
En de goegemeente zocht een reden zoals slecht en ongeleerd en hun spreken vanuit de Geest om deze broeders te bestraffen.[/quote]
Wie heeft de combinatie tussen geletterdheid en intelligentie dan bedacht?
Er zijn in vroeger tijden zat intelligente mensen ongeletterd geweest, en dit hele forum is het bewijs dat ook NIET-intelligente mensen tegenwoordig geletterd kunnen zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 12:54

Het gaat niet wie je uitlacht, het is gewoon heel dom. Pollewop. Net als je naam.

Ik geloof in de gelijkenissen en ik geloof niet dat de discipelen slecht en ongeleerd waren, maar dat hun dat stempel wordt opgedrukt is net zo dom als dat je erom lacht.
Ze zochten ook allerlei argumenten om deze 2 discipelen als ongeleerden en slechte mensen te bestraffen maar ze waren ge-ergerd en lachten vol haat omdat deze mensen spraken vanuit de vervulling met de Heilige Geest.

Terug naar “[Religie] - Open forum”