De bijbel letterlijk nemen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: De bijbel letterlijk nemen.

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2014 21:02

Nog een keer: ik heb meerdere malen hier neergeschreven, dat ik niet in de lichamelijke opstanding geloof, (evenals Paulus), maar dat ik de Levende Christus belijd. Je beschouwt mij niet als medegelovige, o.k., ik jou wel, hoewel andersgelovig dan ik. En als je het verder niet kan schelen, wat ik geloof, waarom reageer je dan steeds? Je fanatisme drijft je tot een kwade onderstroom in je reacties. Iets meer zelfreflectie lijkt me niet zo'n slecht idee. En laten we nu stoppen. Ik reageerde al niet meer in door ws geopende topics, maar reageer wel, als ik op een dergelijke onaangename manier aangevallen word. Wie denk je wel, dat je voor je hebt? Een dwarsliggende puber ofzo? Respectloosheid past niet bij iemand die zich christen noemt. Adieu.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 jan 2014 10:19

Als je niet gelooft in de lichamelijke opstanding dan blijkt dus dat je de Bijbel niet letterlijk neemt want ik gaf als voorbeeld dat de botten van de Here Jezus niet verbrijzeld waren. En dat had natuurlijk een reden.
Een ander argument is dat Hij door 500 mensen werd herkend.
Zijn tekenen van de spijkers stonden in Zijn handen.
Paulus spreekt wel degelijk in 1 Korinthe 15 hierover. Je noemde nog meer voorbeelden van Paulus die ik niet kloppend acht.
Het is helemaal niet erg dat je er niet over wilt praten, maar in je openingspost noem je mij min of meer dus ik denk dat op een discussieforum het is goed is om hier over te praten.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 30 jan 2014 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jan 2014 12:23

Er zijn hier inderdaad een flink aantal berichten verwijderd vanwege offtopic gaan en persoonlijke aanvallen. Vanaf hier gaan we het weer over het letterlijk nemen van de Bijbel hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jan 2014 12:44

Oké...

"8. Indien uw hand of uw voet u tot zonde verleidt, houw hem af en werp hem weg. Het is beter voor u verminkt of kreupel ten leven in te gaan, dan met twee handen en twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden. 9. En indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden."

Wie van jullie allemaal neemt dit letterlijk?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 13:07

Mortlach schreef:Het is beter voor u met één oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden."

Wie van jullie allemaal neemt dit letterlijk?
Ik vind deze vraag niet zo spannend. Oftewel je geloofd dat het beter is om letterlijk gehandicapt door het leven te gaan dan letterlijk in het eeuwige vuur te worden geworpen, oftewel je geloof dat het beter is om figuurlijk beperkt te zijn, dan figuurlijk in het eeuwige vuur geworpen te worden. De tweede, figuurlijke lezing gaat zo mogelijk echter nog verder dan de letterlijke: immers, als de bijbel een beeld gebruikt dan is het beeld altijd slechts een schaduw of een spiegelbeeld (je kent de spiegels van 2000 jaar terug toch?) van de overdrachtelijk geschilderde zaak.

antoon

Berichtdoor antoon » 30 jan 2014 13:11

De lichamelijke opstanding maakt deel uit van de basis van de bijbel, indien men daar geen geloof in stelt, valt de ondergrond van de bijbel weg.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 13:13

antoon schreef:De lichamelijke opstanding maakt deel uit van de basis van de bijbel, indien men daar geen geloof in stelt, valt de ondergrond van de bijbel weg.
Uiteraard, zo zijn er meer dingen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 jan 2014 14:41

antoon schreef:De lichamelijke opstanding maakt deel uit van de basis van de bijbel, indien men daar geen geloof in stelt, valt de ondergrond van de bijbel weg.

ANTOON!! Daar neem ik er eentje op . Lçhaim!!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 jan 2014 14:41

Jvslooten schreef:Uiteraard, zo zijn er meer dingen.

Zoals?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 14:58

Wilsophie schreef:Zoals?

Het geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit den maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Het geloof in den Heiligen Geest.
Het geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Vergeving der zonden;
Wederopstanding des vleses;
En een eeuwig leven.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 30 jan 2014 15:14

De apostel Paulus geloofde wel degelijk in de lichamelijke opstanding van de Here Jezus Christus en hij begint daar notabene al van te getuigen aan het begin van Handelingen, namelijk in vers 3 van Hoofdstuk 1 waar hij zegt: " Aan welke Hij ook [= de apostelen die Hij uitverkoren had], nadat Hij geleden had, Zichzelven LEVEND VERTOOND HEEFT met vele gewisse kentekenen veertig dagen lang, zijnde van Hem GEZIEN en sprekende van de dingen die het Koninkrijk Gods aangaan".

1 Kor. 15:3-8 bewijst eveneens dat Paulus geloofde in de letterlijke opstanding uit de dood van de Here Jezus Christus, en dat Hij GEZIEN is door Cefas [= Petrus], daarna van de twaalve, en ook nog eens door meer dan 500 broederen, daarna van Jakobus, en daarna van ALLE apostelen.
En ten laatste van allen is Hij ook gezien door Paulus.

In vers 14 zegt hij dan ook: En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel en ijdel is ook uw geloof.
Je kunt dus beweren dat de Heer niet letterlijk is opgestaan, maar dan is je geloof ijdel, en is niet van enkele betekenis, want DAT zegt vers 17: " En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uwe zonden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jan 2014 16:57

Zo hoor ik wel vaker dingen in de trant van als je (insect bijbelcitaat) niet letterlijk geloofd dan ben je geen christen. Uiteindelijk komt het eigenlijk altijd neer op; als je niet exact hetzelfde geloofd als ik geloof, dan ben je geen christen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 jan 2014 19:10

ineke-kitty schreef:De apostel Paulus geloofde wel degelijk in de lichamelijke opstanding van de Here Jezus Christus en hij begint daar notabene al van te getuigen aan het begin van Handelingen, namelijk in vers 3 van Hoofdstuk 1 waar hij zegt: " Aan welke Hij ook [= de apostelen die Hij uitverkoren had], nadat Hij geleden had, Zichzelven LEVEND VERTOOND HEEFT met vele gewisse kentekenen veertig dagen lang, zijnde van Hem GEZIEN en sprekende van de dingen die het Koninkrijk Gods aangaan".

Als Hij levend verscheen hoeft het nog niet te zeggen dat zijn dode lichaam, van vlees en bloed, weer levend werd. Jezus kon verschijnen in een ander, hemels lichaam.
Paulus is juist degene die zegt dat vlees en bloed niet opgenomen kunnen worden. We lezen over plotseling verschijnen van Jezus in verschillende verschijningen.

Marc 16:
12 En daarna is Hij in een andere gedaante geopenbaard aan twee van hen, terwijl zij wandelden en naar het veld gingen.

Niemand gelooft nog dat Jezus in vlees en bloed aan de rechterhand Gods zit.

1 kor 15:
50 Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.

Maar ook dit is weer een voorbeeld van hoe mensen kiezen welke teksten ze opnemen in hun idee van 'letterlijk opvatten'...
Ook gif is geschapen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 30 jan 2014 19:24

hettys

tja, dan moet je ook ontkennen dat Hij verscheen aan de discipelen inclusief de tekenen aan Zijn handen, waar de [kruis] nagelen gezeten hadden.
Notabene Thomas geloofde niet dat het de Here was, voordat hij die tekenen gezien had.

Laten wij dan maar niet net zo zijn als Thomas, en gewoon geloven, ook al hebben wij niet gezien.
De Heer zegt dan ook: zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
[ Joh. 20:29].

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 jan 2014 19:55

Als Hij levend verscheen hoeft het nog niet te zeggen dat zijn dode lichaam, van vlees en bloed, weer levend werd. Jezus kon verschijnen in een ander, hemels lichaam.
Paulus is juist degene die zegt dat vlees en bloed niet opgenomen kunnen worden. We lezen over plotseling verschijnen van Jezus in verschillende verschijningen.

Het graf was toch leeg?
Die verandering heeft plaats gevonden toen Hij op de dag van Zijn opstanding naar Zijn Vader ging daarom mocht men Hem niet aanraken en nadien wel. We hebben het hier al eens uitgebreid over gehad n.a.v. een tekst uit Joh. 20 vers 17 in een topic van MB.
Zeg tegen Mijn broeders dat Ik nu opvare naar Mijn Vader en dat ik later pas kom. Vrij vertaald. Toen ontving Hij een ander Lichaam, en de aanstellingen tot Zoon/Erfgenaam, Hogepriester en werd Hij dus Gezalfd. Juist omdat vlees en bloed van het oude verbond de hemel niet konden binnengaan en nu nog niet.
Daarom gedenken wij niet Zijn dood bij het avondmaal, maar Zijn bloed des NIeuwe Testaments en dat spreekt over Zijn Leven, eeuwig leven. Hij verscheen gewoon in een Lichaam dat opstond uit de dood. Dat het veranderd werd van Godswege is precies hetzelfde wat er staat in de Thess. brief waar ook wij veranderd zullen worden in een punt des tijds om de lucht in te kunnen gaan. Hoe dat eruit ziet, weten wij niet maar dat er herkenbaarheid blijft is duidelijk. Dat illustreert de Here Jezus allemaal bij Zijn eigen opstanding.

Terug naar “[Religie] - Open forum”