Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
StillAwake schreef:Overigens kom ik op de site van "Het Steiger" ook zen-meditaties tegen. Lijken me bepaald geen diehard katholieken...
StillAwake schreef:Overigens kom ik op de site van "Het Steiger"
StillAwake schreef:Rotterdam, waaraan heb ik deze toon verdiend?
Termen als "gebabbel" die je ineens gebruikt, het cynisme waarmee je op het onderzoeken van de door jou aangevoerde bron inhakt: ben ik niet van je gewend.
rotterdam schreef:Goed dat je een lachebekje plaatst - want dat is het inderdaad "om te lachen".
Foei Faramir ik ken je als een redelijk mens, wat weet jij van mijn achtergrond om te beweren "Ik snap best dat jij het katholieke geloof niet snapt of wil snappen Rotterdam en iets heel anders geloofd".
Erg ongenuanceerd - ben ik niet van je gewend.
Jij en de bisschop hebben "een eigen geloof" ?
Faramir schreef:Ik reageer slechts op hetgeen jij schrijft, en wat jij schrijft is simpelweg niet katholiek. Dat observeer ik. Dat is niet erg maar wat jij gelooft is niet katholiek. Dus jij kan x of y wel onzin vinden en van mening zijn dat het z is maar dat veranderd mijn geloof niet.
Jij en de bisschop hebben "een eigen geloof" ?
Het katholieke geloof zoals dat is in de katholieke Kerk. En ja, velen nemen het met bepaalde aspecten niet zo nauw, dat wil echter niet zeggen dat het geloof zich aanpast.
rotterdam schreef:Ik probeer het nog een keer ;
ik citeer vanaf de site van RKK Dominicus kerk te Amsterdam ;
Iedere zondag vanaf 11 uur is er een viering met koor, piano én orgel, wisselende sprekers, kindernevendienst en crèche, brood en wijn en, na afloop, koffie en thee. De vieringen in de Dominicus zijn oecumenisch, maatschappijbetrokken en mensgericht.
Volgens oeroude christelijke traditie delen we brood en wijn. Kinderen staan rond de tafel en helpen bij het uitdelen. Door zo te doen vormen we een gemeenschap en delen we het visioen van vrede en gerechtigheid.
Iedere zondag vieren we dit ritueel. We gedenken daarmee leven, dood en verrijzenis van Jezus en oefenen ons te leven in zijn geest. We breken en delen om vrede en een rechtvaardige wereld. De diepte van dit eenvoudige gebaar kan al doende tot betekenis komen. Meer dan dat wíj iets doen, gebeurt dit ritueel aan ons. Iedereen is welkom om deel te nemen.
Dit is - deze kerk is dus niet R.K.K. ?
Waarom grijp de bisschop dan niet in ?
Waarom greep jullie kerk niet in toen de "Oranjes" voor iedereen zichtbaar op TV ter communie gingen ?
Trouwens ik ben van je gewend dat je altijd inhoudelijk op de zaken ingaat.
Waarom nu niet ?
StillAwake schreef:
Het glasharde bewijs (de site van Het Steiger) is inderdaad waar.
Echter, ook ik reis over de halve wereld (werkzaam in de offshore-industrie) en deel jouw ervaringen daarin niet.
Nu kan het zijn dat ik veelal in landen kom waar de rkk niet de volkskerk is, en dat dat een behoorlijk verschil maakt.
In Z-Amerika, waar de rkk de volkskerk is herken ik namelijk wel iets van jouw verhaal, en het zou kunnen zijn dat deze verwatering van de rkk daar veel verder gevorderd is dan waar ik zicht op heb.
Zoals al eerder aangegeven: ook in NL en B bezoek ik regelmatig rk-diensten. De door jou geschetste (en vanuit de site van Het Steiger aangetoonde) dagelijkse gang van zaken ben ik er nog niet tegengekomen.
Sterker nog: een poos geleden was ik in een kerk in België, waar een groep protestanten de mis meevierde. De dienstdoende priester kwam bij het koffiedrinken na de dienst de bewuste groep daarmee confronteren.
De protestantse groep was woedend, en vond dit uiterst ongastvrij.
Faramir schreef:
Waarom greep jullie kerk niet in toen de "Oranjes" voor iedereen zichtbaar op TV ter communie gingen ?
Trouwens ik ben van je gewend dat je altijd inhoudelijk op de zaken ingaat.
Waarom nu niet ?
UITGANGSPUNTEN
1. De Dominicus is een onafhankelijke gemeente in de christelijke traditie.
http://dominicusamsterdam.nl/wij-zijn/
Het is dus geen katholieke Kerk.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 434 gasten