Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:37

De vieringen onder leiding van leken (waar ook dominees onder vallen in dezen) zou volgens de rkk leer géén mis-viering mogen inhouden (om het simpele feit dat een priester de mis dient op te dragen).
Ik heb aardig wat rk-kerken van binnen gezien, maar heb een dergelijke "algemene nodiging" nog niet gehoord.

Nou dan heb je weer wat geleerd vandaag.

Ik gebruikte het woord gebabbel omdat jouw stellingen weliswaar theoretisch juist zijn maar de praktijk van alle dag is anders. Ik reis beroepshalve over de halve wereld. Zondags ga ik meestal naar de RKK. Voor de viering begint meld ik mij bij de dienstdoende priester en vertel hem dat ik niet RK ben.
In negen van de tien gevallen krijg ik te horen ; WELKOM.
Ik ben "peetvader" bij een RKK doop in Portugal - ook dat is dus geen probleem.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:39

StillAwake schreef:Overigens kom ik op de site van "Het Steiger" ook zen-meditaties tegen. Lijken me bepaald geen diehard katholieken...

Weet ik veel wat diehard katholieken zijn.
Het zijn paters dominicanen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:40

StillAwake schreef:Overigens kom ik op de site van "Het Steiger"

Geloofde je me niet -ging je het controleren ?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 13:47

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:51

StillAwake schreef:Rotterdam, waaraan heb ik deze toon verdiend?
Termen als "gebabbel" die je ineens gebruikt, het cynisme waarmee je op het onderzoeken van de door jou aangevoerde bron inhakt: ben ik niet van je gewend.

Da's waar - sorry.

Ik word te emotioneel over dit onderwerp. Het breekt mijn hart - die verdeeldheid.

En eerlijk gezegd vind ik het teleurstellend dat, als ik iets glashard bewijs, een inhoudelijke reactie uitblijft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 13:53

Dr. A. J. Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), heeft kardinaal W. J. Eijk per brief uitgenodigd voor een gesprek over het concilie van Trente. Dat meldde de website van de Protestantse Kerk dinsdagmorgen.

Lees verder in het Refdag: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_799516

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 14:00

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 14:01

rotterdam schreef:Goed dat je een lachebekje plaatst - want dat is het inderdaad "om te lachen".

Foei Faramir ik ken je als een redelijk mens, wat weet jij van mijn achtergrond om te beweren "Ik snap best dat jij het katholieke geloof niet snapt of wil snappen Rotterdam en iets heel anders geloofd".

Erg ongenuanceerd - ben ik niet van je gewend.

Ik reageer slechts op hetgeen jij schrijft, en wat jij schrijft is simpelweg niet katholiek. Dat observeer ik. Dat is niet erg maar wat jij gelooft is niet katholiek. Dus jij kan x of y wel onzin vinden en van mening zijn dat het z is maar dat veranderd mijn geloof niet.
Jij en de bisschop hebben "een eigen geloof" ?

Het katholieke geloof zoals dat is in de katholieke Kerk. En ja, velen nemen het met bepaalde aspecten niet zo nauw, dat wil echter niet zeggen dat het geloof zich aanpast.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 14:10

Faramir schreef:Ik reageer slechts op hetgeen jij schrijft, en wat jij schrijft is simpelweg niet katholiek. Dat observeer ik. Dat is niet erg maar wat jij gelooft is niet katholiek. Dus jij kan x of y wel onzin vinden en van mening zijn dat het z is maar dat veranderd mijn geloof niet.

Jij en de bisschop hebben "een eigen geloof" ?

Het katholieke geloof zoals dat is in de katholieke Kerk. En ja, velen nemen het met bepaalde aspecten niet zo nauw, dat wil echter niet zeggen dat het geloof zich aanpast.

Ik probeer het nog een keer ;

ik citeer vanaf de site van RKK Dominicus kerk te Amsterdam ;

Iedere zondag vanaf 11 uur is er een viering met koor, piano én orgel, wisselende sprekers, kindernevendienst en crèche, brood en wijn en, na afloop, koffie en thee. De vieringen in de Dominicus zijn oecumenisch, maatschappijbetrokken en mensgericht.

Volgens oeroude christelijke traditie delen we brood en wijn. Kinderen staan rond de tafel en helpen bij het uitdelen. Door zo te doen vormen we een gemeenschap en delen we het visioen van vrede en gerechtigheid.
Iedere zondag vieren we dit ritueel. We gedenken daarmee leven, dood en verrijzenis van Jezus en oefenen ons te leven in zijn geest. We breken en delen om vrede en een rechtvaardige wereld. De diepte van dit eenvoudige gebaar kan al doende tot betekenis komen. Meer dan dat wíj iets doen, gebeurt dit ritueel aan ons. Iedereen is welkom om deel te nemen.

Dit is - deze kerk is dus niet R.K.K. ?
Waarom grijp de bisschop dan niet in ?

Waarom greep jullie kerk niet in toen de "Oranjes" voor iedereen zichtbaar op TV ter communie gingen ?

Trouwens ik ben van je gewend dat je altijd inhoudelijk op de zaken ingaat.
Waarom nu niet ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 14:14

rotterdam schreef:Ik probeer het nog een keer ;

ik citeer vanaf de site van RKK Dominicus kerk te Amsterdam ;

Iedere zondag vanaf 11 uur is er een viering met koor, piano én orgel, wisselende sprekers, kindernevendienst en crèche, brood en wijn en, na afloop, koffie en thee. De vieringen in de Dominicus zijn oecumenisch, maatschappijbetrokken en mensgericht.

Volgens oeroude christelijke traditie delen we brood en wijn. Kinderen staan rond de tafel en helpen bij het uitdelen. Door zo te doen vormen we een gemeenschap en delen we het visioen van vrede en gerechtigheid.
Iedere zondag vieren we dit ritueel. We gedenken daarmee leven, dood en verrijzenis van Jezus en oefenen ons te leven in zijn geest. We breken en delen om vrede en een rechtvaardige wereld. De diepte van dit eenvoudige gebaar kan al doende tot betekenis komen. Meer dan dat wíj iets doen, gebeurt dit ritueel aan ons. Iedereen is welkom om deel te nemen.

Dit is - deze kerk is dus niet R.K.K. ?
Waarom grijp de bisschop dan niet in ?

Waarom greep jullie kerk niet in toen de "Oranjes" voor iedereen zichtbaar op TV ter communie gingen ?

Waarom nu niet ?

UITGANGSPUNTEN
1. De Dominicus is een onafhankelijke gemeente in de christelijke traditie.

http://dominicusamsterdam.nl/wij-zijn/

Het is dus geen katholieke Kerk.

Nog duidelijker:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominicuskerk_(Amsterdam)

De Dominicuskerk is een neogotisch kerkgebouw aan de Spuistraat in Amsterdam. Zij werd als rooms-katholieke Parochiekerk van Sint-Dominicus gebouwd door Pierre Cuypers en bediend door de Dominicanen. De kerk maakt thans geen deel meer uit van de Katholieke Kerk, maar wordt gebruikt door de Dominicusgemeente en verhuurd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 14:22

StillAwake schreef:
Het glasharde bewijs (de site van Het Steiger) is inderdaad waar.
Echter, ook ik reis over de halve wereld (werkzaam in de offshore-industrie) en deel jouw ervaringen daarin niet.
Nu kan het zijn dat ik veelal in landen kom waar de rkk niet de volkskerk is, en dat dat een behoorlijk verschil maakt.
In Z-Amerika, waar de rkk de volkskerk is herken ik namelijk wel iets van jouw verhaal, en het zou kunnen zijn dat deze verwatering van de rkk daar veel verder gevorderd is dan waar ik zicht op heb.
Zoals al eerder aangegeven: ook in NL en B bezoek ik regelmatig rk-diensten. De door jou geschetste (en vanuit de site van Het Steiger aangetoonde) dagelijkse gang van zaken ben ik er nog niet tegengekomen.

Sterker nog: een poos geleden was ik in een kerk in België, waar een groep protestanten de mis meevierde. De dienstdoende priester kwam bij het koffiedrinken na de dienst de bewuste groep daarmee confronteren.
De protestantse groep was woedend, en vond dit uiterst ongastvrij.

Ik spreek over Zuid-Europa (Portugal-Spanje en Italië) - Afrika - Zuid Amerika en het Midden Oosten.
Denk je nu echt dat als ik op zondag naar een zowel Orthodoxe of een R.K.K. kerk ga in Egypte, Libanon of Syrië dat ze mij gaan weghouden van de "tafel des Heren".
De vraag stellen is hem beantwoorden, nooit dus, we hebben daar wel andere zaken aan het hoofd.
Dit soort problemen vind je niet bij de arme en/of vervolgde kerk.

De groep van protestanten had gelijk - dit is ongastvrijheid.
Er zijn 2 mogelijkheden protestanten en rooms katholieken zijn broeders en zusters of ze zijn ketters.
Als het waar is dat we broeders en zusters zijn dan is het logisch dat je samen de maaltijd van de heer viert.
Tenminste in normaal denken - als mijn broer op bezoek komt dan nodig ik hem uit om te blijven eten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 14:29

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 14:31

Faramir schreef:

Waarom nu niet ?

UITGANGSPUNTEN
1. De Dominicus is een onafhankelijke gemeente in de christelijke traditie.

http://dominicusamsterdam.nl/wij-zijn/

Het is dus geen katholieke Kerk.

Dus paters dominicanen zijn geen priesters meer binnen de R.K.K. ?

En wat over mijn vraag over de "Oranjes" ?

En al mijn voorbeelden over de dagelijkse praktijk ?

Ik heb trouwens nog even in het kadaster gekeken al die Dominicaner kerk zijn gewoon eigendom van de R.K.K.
dus wat verdedig je ? een juridisch foefje ?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 14:33

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 14:35

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”