Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor jaapo » 31 jan 2014 22:08

Mooie pogingen allemaal, maar.......... nuchter bekeken staat er iets, wat niet is uitgekomen. Dat het terugwijst naar de profeten is eigenlijk een andere discussie. Dus: mogelijkheid 1: De evangelieschrijver heeft uit de overlevering iets niet begrepen. 2. Jezus heeft zoiets nooit gezegd, maar het is er later bijgevoegd. (Ergens anders staat, dat ook Jezus dag noch uur van de eindtijd wist, dat wist alleen de Vader. zo zei hij.) 3. Het is gewoon heel slecht vertaald. (Er zijn in de bijbel meerdere voorbeelden te vinden van misverstanden, ontstaan door slecht vertaalwerk). Wat er ook van waar is, de waarde van en de eerbied voor de evangeliën staan bij mij buiten en boven de discussies. Weet je nog? Ik heb enkele malen erop gewezen, dat voor mij Bijbelwetenschap en bijbels geloof niet te veel dooreen gemengd moeten worden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 22:52

Niet om onbescheiden te zijn, maar als dat het beste is waar u mee komt blijf ik toch maar bij wat ik al geloofde en hier uiteen heb gezet.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 feb 2014 01:20

Daar is niks mis mee: als een andere mening je niet overtuigen kan, blijf je gewoon bij je eigen mening. Dat doe ik ook.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2014 02:06

jaapo schreef:Daar is niks mis mee: als een andere mening je niet overtuigen kan, blijf je gewoon bij je eigen mening. Dat doe ik ook.

Natuurlijk en dat is uw goed recht. Dat u bijvoorbeeld gelooft dat Jezus zich vergistte of doordat hij de ure niet wist er een paar duizend jaar naast zat. Tja, in mijn universum is zoiets ondenkbaar, want dat de Zoon van God zich vergist bestaat niet omdat hij Gods Zoon is en de wijsheid van God sprak. Daarom moeten wij ons wel vergissen en zal er een verklaring moeten komen die strookt met wat er staat in Mattheus 16,27-28.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2014 02:24

hettys schreef:27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Dan ga je vers 27 scheiden van vers 28 ??

Boerin schreef:Het kan 2 dingen betekenen. Het kan ook gaan om een manifestatie van Zijn koningschap, niet een letterlijk aards regeren, maar laat wel zien hoe Hij terugkomt, dus het is er wel aan gekoppeld:
http://jewishroots.net/library/anti_mis ... 16-28.html

Zoals duidelijk aangetoond is Mattheus 16,27-28 een verwijzing naar de komst van de mensenzoon om te oordelen en het oordeel is bij de transfiguratie nog niet voltrokken. Derhalve laat men zich blij maken met dood vogeltje door genoegen te nemen met een verklaring die rammelt aan alle kanten. De transfiguratie was een visioen, zie Mat 17,9:

'En toen zij van de berg afkwamen, gebood Jezus hun, zeggende: Zegt niemand dit gezicht, totdat de Zoon des mensen zal opgestaan zijn uit de doden.' (SV77)

De wederkomst waar Jezus over profeteerde in Mattheus 16,27-28 was geen visioen, i.t.t. de transfiguratie op de berg. Bij de wederkomst kwam de mensenzoon om te oordelen i.t.t. bij de transfiguratie. Twee concrete redenen waarom Mattheus 16,27-28 niet vervuld is bij de transfiguratie.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 feb 2014 04:43

mohamed schreef:Zoals duidelijk aangetoond is Mattheus 16,27-28 een verwijzing naar de komst van de mensenzoon om te oordelen en het oordeel is bij de transfiguratie nog niet voltrokken. Derhalve laat men zich blij maken met dood vogeltje door genoegen te nemen met een verklaring die rammelt aan alle kanten. De transfiguratie was een visioen, zie Mat 17,9:

'En toen zij van de berg afkwamen, gebood Jezus hun, zeggende: Zegt niemand dit gezicht, totdat de Zoon des mensen zal opgestaan zijn uit de doden.' (SV77)

De wederkomst waar Jezus over profeteerde in Mattheus 16,27-28 was geen visioen, i.t.t. de transfiguratie op de berg. Bij de wederkomst kwam de mensenzoon om te oordelen i.t.t. bij de transfiguratie. Twee concrete redenen waarom Mattheus 16,27-28 niet vervuld is bij de transfiguratie.

Lees dezelfde geschiedenis dan ook maar eens in Marcus 8:38 en Marcus 9 en Lukas 9 en lees ook de verklaringen in de kanttekeningen.
Als je dan nog steeds denkt dat Mattheüs 16:27 en 28 over hetzelfde gaan, moet je maar eens op zoek gaan naar enkele mensen, die toch zeker al 2010 jaar oud zijn.
(En kom niet weer aan met die onzin dat de Heere Jezus al teruggekomen is, want we hebben nog niet voor Zijn rechterstoel gestaan en de graven zijn ook nog dicht.)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 feb 2014 09:34

Bambi schreef:Als je dan nog steeds denkt dat Mattheüs 16:27 en 28 over hetzelfde gaan, moet je maar eens op zoek gaan naar enkele mensen, die toch zeker al 2010 jaar oud zijn.
(En kom niet weer aan met die onzin dat de Heere Jezus al teruggekomen is, want we hebben nog niet voor Zijn rechterstoel gestaan en de graven zijn ook nog dicht.)

Ik zag een man op christian forums die gelooft dat Johannes al in de 2000 is en zich ergens heeft verstopt al die jaren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 feb 2014 10:25

Zoals duidelijk aangetoond is Mattheus 16,27-28 een verwijzing naar de komst van de mensenzoon om te oordelen en het oordeel is bij de transfiguratie nog niet voltrokken. Derhalve laat men zich blij maken met dood vogeltje door genoegen te nemen met een verklaring die rammelt aan alle kanten. De transfiguratie was een visioen, zie Mat 17,9:

Er staat Zoon des Mensen en dat is de Here Jezus Die terugkomt om te oordelen de levenden en de doden op de Jongste Dag. Dus een profetie.

Hier staat het punt van vervulling erbij, want er staat uit de doden en Hij stond op van tussen de doden uit en dat gebeurt niet op de Jongste Dag.

De Zoon des Mensen kwam niet, maar zal komen op de volken des hemels en dit is nog nooit vervuld, Mohamed.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2014 11:04

mohamed schreef:Zoals duidelijk aangetoond is Mattheus 16,27-28 een verwijzing naar de komst van de mensenzoon om te oordelen en het oordeel is bij de transfiguratie nog niet voltrokken. Derhalve laat men zich blij maken met dood vogeltje door genoegen te nemen met een verklaring die rammelt aan alle kanten. De transfiguratie was een visioen, zie Mat 17,9:

Bambi schreef:Lees dezelfde geschiedenis dan ook maar eens in Marcus 8:38 en Marcus 9 en Lukas 9 en lees ook de verklaringen in de kanttekeningen.
Als je dan nog steeds denkt dat Mattheüs 16:27 en 28 over hetzelfde gaan, moet je maar eens op zoek gaan naar enkele mensen, die toch zeker al 2010 jaar oud zijn.

Zeker gaan Mattheus 16,27 en 28 over hetzelfde en is Jezus teruggekomen dat is helemaal geen onzin, want God is geen mens (Num 23,19; Hos 11,9) dat hij iets zegt en het niet doet.

Kanttekeningen lezen? Waarom? Zodat ik dezelfde dwaling als jij aanhang, dat Jezus bij de transfiguratie kwam om te oordelen? Nee, ik geloof niet in leugens al staan ze gedrukt. ](*,)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2014 11:24

Bambi schreef:Als je dan nog steeds denkt dat Mattheüs 16:27 en 28 over hetzelfde gaan, moet je maar eens op zoek gaan naar enkele mensen, die toch zeker al 2010 jaar oud zijn.

Boerin schreef:Ik zag een man op christian forums die gelooft dat Johannes al in de 2000 is en zich ergens heeft verstopt al die jaren.

Dan moet die man de Bijbel bij het oud papier doen en de kanttekeningen lezen! Want anders gelooft hij straks nog in dezelfde 'onzin' als een geestelijk blind iemand zoals ik. Bijkomend voordeel is dat ik hem zeker zal zien in de hemel, want we hebben beide geen zonde als blindemannen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 feb 2014 13:27

Zijn terugkomen om Zijn Koninkrijk op aarde te vestigen was zeker niet vervuld bij de transfiguratie, dus moet het wat anders betekenen, ofwel het verwees naar hoe Hij terugkwam in 70AD of later:
To understand correctly what Jesus meant, it is first of all helpful to know that basileia (kingdom) was often used as a metonym to mean "royal majesty" or "regal splendor" - in much the same way that scepter has long been used figuratively to represent royal power and authority. Used in that way, basileia would refer to a manifestation of Jesus' kingliness rather than to His literal earthly reign. His promise could therefore be translated, "until they see the Son of Man coming in His kingly splendor."(1)
Op dezelfde manier als zij Hem zagen zal iedereen Hem zien, dus niet een onzichtbaar terugkomen als in: Ik kom tot u als de late regen. Het is geen dood vogeltje, maar een bevestiging dat het nog komt.
Mozes bleef 40 dagen op de berg, Jezus 40 jubeljaren op de berg Sion, niet 40 jaar en dan terugkomen in 70AD, maar 40 x 50 jaar en dan klopt het precies met die profetie uit Jeremia dat Efraim meer dan 2700 jaar niet terug mocht naar het land.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 feb 2014 13:28

mohamed schreef:Dan moet die man de Bijbel bij het oud papier doen en de kanttekeningen lezen! Want anders gelooft hij straks nog in dezelfde 'onzin' als een geestelijk blind iemand zoals ik. Bijkomend voordeel is dat ik hem zeker zal zien in de hemel, want we hebben beide geen zonde als blindemannen.

:lol:
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2014 17:41

Boerin schreef:Zijn terugkomen om Zijn Koninkrijk op aarde te vestigen was zeker niet vervuld bij de transfiguratie, dus moet het wat anders betekenen, ofwel het verwees naar hoe Hij terugkwam in 70AD of later.

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens.

antoon

Berichtdoor antoon » 01 feb 2014 18:36

Ik begrijp iedereen met zijn of haar vizier op het vraagstuk
Toch een beetje recherche werk.
Hij sprak volgens mij tot de 12 en enkelen van hen zouden dat zien voor hun dood, of sprak hij tot meer mensen als iemand het weet zeg het dan, ik weet ook niet alles

antoon

Berichtdoor antoon » 02 feb 2014 09:04

de setting even centraal je had enerzijds de dicipelen en anderzijds de schare, eerst sprak hij tot de dicipelen, en toen tot de schare waarbij hij de tekst aanhaalde, als Jezus enkelen van de dicipelen bedoelde hebben wij een filter, als hij iedereen meebedoelde in de tekst wordt het lastiger

Terug naar “[Religie] - Open forum”