Jezus had Judas nodig

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Jezus had Judas nodig

Berichtdoor jaapo » 10 jan 2014 01:54

Het is wel erg overdreven, om Judas Isk. af te schilderen als de duivel zelf. Hij was in het begin een discipel zoals de anderen, maar kon niet met de teleurstelling omgaan, dat Jezus niet de Romeinen zou gaan verjagen (andere discipelen dachten dat aanvankelijk ook). Hij kwam tot het besef, dat hij iets helemaal fout had gedaan en toen kwam het berouw, maar helaas te laat, om hem nog voor het leven te kunnen behouden. God liet hem sterven, zonder in te grijpen. Maar zoals de moordenaar aan het kruis volgens de overlevering uiteindelijk bij God geborgen werd, zal het ook met Judas goed gekomen zijn. Geen enkel bewijs, daarom is het geloof.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2014 12:37

Niet mee eens: Jezus zegt: Want de Mensenzoon zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was.

Aan het kruis hingen twee moordenaars naast Jezus en 1 van hem werd gered. Van de ander lezen we dat niet.

Wilsophie schreef:
Ach Marnix wat zeggen de profetiën dan? Geloof je dan dat het ook Petrus of Johannes kon of mocht zijn?

Dat denk ik niet. Maar ik denk ook niet dat Judas een robot was die deed wat hem ingeprogrammeerd was. Hij had een vrije wil en koos het verkeerde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2014 23:28

Volgens mij had Jezus niemand nodig.
Hij ging Zijn eigen weg, was zich bewust van Zijn opdracht en die heeft Hij tot het einde volbracht. Hij had zich kunnen terugtrekken. Het "laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan" was Zijn strijd om de uiterste consequentie van Zijn manier van leven niet te hoeven nemen. Maar als het niet Judas was geweest maar wie anders dan ook - het maakte niet meer uit.
Misschien voor sommigen een platte vergelijking, maar het is als een dissident in landen van verdrukking die met inzet zelfs hun leven zich verzetten tegen onrecht.
Jezus kon niet anders...

Terug naar “[Religie] - Open forum”