Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:00

Bartje schreef:maar wees eens eerlijk mensen, is het niet een beetje raar dat kinderen tegenwoordig zo aan hun snoep moeten komen, en al die suikers ook nog!

Dan geef je ze toch een wortel als ze aan de deur komen.
Kerst is ook een heidens feest van oorsprong, jaag je een kerstboomverkoper ook weg als ie aan de deur komt?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor blijblij » 01 nov 2013 11:27

Dit vind ik het leukste aan Halloween:
filmpje

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 11:37

schelpje3 schreef:Het kan geen gezellige dag zijn met een raar masker op. Wat leer je de kinderen hiermee?
God verbied het contact met de doden, is dat niet voldoende?
Ik vind het schandalig dat jij hier een duivels feest zit te promoten als iets onschuldigs. :-&


Ik denk dat jij er veel te zwaar aan tilt met je 'inwijdingen' en 'geheimen' en de absolute onzin dat je kind er depressief van zou worden. Het is eerlijk gezegd nogal lachwekkend hoe serieus je erover denkt. alsof die kids eerst alemaal een geitje offeren aan het grote kwaad voordat ze in hun spiderman-pakje de straat op gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 01 nov 2013 11:43

Boerin schreef:Dan geef je ze toch een wortel als ze aan de deur komen.
Kerst is ook een heidens feest van oorsprong, jaag je een kerstboomverkoper ook weg als ie aan de deur komt?


het antwoord op dat is JA.
heb het Licht al gevonden :D

Mortlach schreef:wijdingen' en 'geheimen' en de absolute onzin dat je kind er depressief van zou worden. Het is eerlijk gezegd nogal lachwekkend hoe serieus je erover denkt. alsof die kids eerst alemaal een geitje offeren aan het grote kwaad voordat ze in hun spiderman-pakje de straat op gaan.


het gaat meer over het geestelijk perspectief, natuurlijk offer men geen geitje of bokje voor dat ze in hun pakje voor aap gaan lopen.

en als ik de meeste reacties lees dan snap ik sommige kortzichtigheid niet, maar goed ik maar ook een mens
Haast u langzaam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 11:44

Herinner je nog de schietpartij in de bios, tijdens de premiére van de Batmanfilm?
Onze kinderen wilden vroeger niet eens geschminkt worden, als we op een braderie of in een pretpark liepen.
Dat vonden ze al eng. Maar dit terzijde.
Na al die jaren begrijp je niet nog niet zoveel van de werken van de duivel?
Ik zeg niet dat een kind er depressief van word, al ben ik het er wel mee eens, dat zeggen vele anderen! Lees maar eens ervaringsverhalen van mensen die in de greep van het occulte hebben gezeten.
Soms is het overduidelijk, als er dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen, zoals voorwerpen die zweven. Maar juist, daar heb je het weer, het nabijkomende. Als je kindjes van 4 jaar al bijbrengt dat de dood niet eng is, maskers juist leuk spannend, gaat dat op een glijdende schaal.
De dood is de straf op de zonde Mortlach!
En dienen wij met terughoudendheid en voorzichtigheid te behandelen en zeker niet met een kinderfeestje te associeren.
Je kunt er nooit te zwaar aan tillen, wat dat betreft.
Zoals de oudjes zeiden: soms komt satan op klompen en dan hoort iedereen hem aankomen, maar vaker op kousenvoeten. Zo ook tijdens halloween.
Waarom moeten wij in Nederland van alles overnemen uit Amerika?
In Amerika maken ze zich wel druk om een zwart pietje :-& , maar goed, dat is off topic.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:52

schelpje3 schreef:In Amerika maken ze zich wel druk om een zwart pietje :-& , maar goed, dat is off topic.

Dat is ook levensgevaarlijk. :wink:
http://www.art1.nl/artikel/7219-Histori ... warte_Piet
Zwarte Piet kan gezien worden als de personificatie van de duivel die door Sint is overwonnen en geknecht. Zwarte Peter of Zwarte Piet is een naam die vanaf de late Middeleeuwen wordt gebruikt voor de duivel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 12:16

schelpje3 schreef:Ik vind het schandalig dat jij hier een duivels feest zit te promoten als iets onschuldigs. :-&

Ik vind het dan wel weer vermakelijk dat jij als christen je laat leiden door heidens bijgeloof.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 01 nov 2013 12:37

Faramir schreef:Ik vind het dan wel weer vermakelijk dat jij als christen je laat leiden door heidens bijgeloof.


als ik het goed begrijp ben jij toch rooms?
en sinds wanneer is de duivel een heidens bij geloof?
is het niet Augustinus die ons waarschuwde tegen deze demonen en blindheid van de mens die de duivel probeert te ontkennen en zijn kornuiten?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2013 12:50

Al die gekerstende feesten, die nu gretig door de commercie verder worden geexploiteerd, kerstbomen en -ballen, costuums voor carnaval of halloween, sinterklaas en zijn knechten, de paashaas en -eieren, ja in feite alles wat voor Pinksteren geschiedde, mag weg, want dat waren schaduwen van wat gekomen is.(kol 2:16 etc)
En daarom sluit Pinksteren het af, want vanaf de vervulling (!) daarvan gedenken we naar de geest, niet meer naar het stoffelijke.

Pinksteren brak niet aan, nee pinksteren werd vervuld in Hand 2:1
(Grondtekst!)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 12:52

schelpje3 schreef:Herinner je nog de schietpartij in de bios, tijdens de premiére van de Batmanfilm?


Wat heeft dat in vredesnaam met Halloween te maken?

Onze kinderen wilden vroeger niet eens geschminkt worden, als we op een braderie of in een pretpark liepen.
Dat vonden ze al eng. Maar dit terzijde.


Dan moeten ze het niet doen. De kids hier vinden het geweldig, dus dan zou ik hen dat plezier moeten ontzeggen omdat andermans kinders het eng vinden?

Na al die jaren begrijp je niet nog niet zoveel van de werken van de duivel?
Ik zeg niet dat een kind er depressief van word, al ben ik het er wel mee eens, dat zeggen vele anderen! Lees maar eens ervaringsverhalen van mensen die in de greep van het occulte hebben gezeten.


Je quote zelf een stuk tekst van een voorganger die over depressie begint. Ik mag toch aannemen dat je achter de tekst die je aanhaalt staat. Ik kan niet gaan lopen raden welke stukje je wel en welk stukje je niet onderschrijft.

Soms is het overduidelijk, als er dingen gebeuren die eigenlijk niet kunnen, zoals voorwerpen die zweven.


jaja...

Maar juist, daar heb je het weer, het nabijkomende. Als je kindjes van 4 jaar al bijbrengt dat de dood niet eng is, maskers juist leuk spannend, gaat dat op een glijdende schaal.
De dood is de straf op de zonde Mortlach!
En dienen wij met terughoudendheid en voorzichtigheid te behandelen en zeker niet met een kinderfeestje te associeren.
Je kunt er nooit te zwaar aan tillen, wat dat betreft.


Voor kids heeft Halloween totaal niet met de dood te maken. Dat maken volwassenen ervan. En ja, natuurlijk als je je kids met de paplepel ingiet dat het allemaal occult is en van satan, dan is dat wat anders. Als ik mijn kid voorhoud dat het een leuk verkleedfeestje is, dan zoekt ze er echt geen doden achter.

Zoals de oudjes zeiden: soms komt satan op klompen en dan hoort iedereen hem aankomen, maar vaker op kousenvoeten. Zo ook tijdens halloween.


Nou, dat neem ik dan maar van je aan hoor.

Waarom moeten wij in Nederland van alles overnemen uit Amerika?
In Amerika maken ze zich wel druk om een zwart pietje :-& , maar goed, dat is off topic.


Begrijp me niet verkeerd; ik doe niet aan halloween omdat ik er geen klap om geef. Anderen echter, beleven er veel plezier aan en dat mag gewoon van mij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 13:05

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 01 nov 2013 13:07

hhahaha grappige foto

Mortlach schreef: Maar juist, daar heb je het weer, het nabijkomende. Als je kindjes van 4 jaar al bijbrengt dat de dood niet eng is, maskers juist leuk spannend, gaat dat op een glijdende schaal.
De dood is de straf op de zonde Mortlach!
En dienen wij met terughoudendheid en voorzichtigheid te behandelen en zeker niet met een kinderfeestje te associeren.
Je kunt er nooit te zwaar aan tillen, wat dat betreft.


Voor kids heeft Halloween totaal niet met de dood te maken. Dat maken volwassenen ervan. En ja, natuurlijk als je je kids met de paplepel ingiet dat het allemaal occult is en van satan, dan is dat wat anders. Als ik mijn kid voorhoud dat het een leuk verkleedfeestje is, dan zoekt ze er echt geen doden achter.

Zoals de oudjes zeiden: soms komt satan op klompen en dan hoort iedereen hem aankomen, maar vaker op kousenvoeten. Zo ook tijdens halloween.


Nou, dat neem ik dan maar van je aan hoor.[/quote]

Mortlach je bent het toch wel met ons eens dat Halloween over de dood gaat?
een vraag, hoe zou jij reageren als je altijd iets geleerd heb wat verkeerd is Bijvoorbeeld de appel valt niet om laag maar omhoog.
vervolgens komen er mensen die jou vertellen dat het niet waar is en dat het andersom is.
nu, je wilt het niet geloven maar eerst bewijs zien.

wat ik mis is dat (niet alleen jij) er geen vragen gesteld worden maar gelijk in verweer schieten.
waarom (doe ik het opnieuw) gaan we niet eerst kijken waar het feest vandaan komt en toen de achterliggende gedachten waren en/of zijn.
dat leggen we dan samen naast de Bijbel om zo voor een ieder het duidelijk te krijgen waarom de Christen zich hier zo druk over maken.

ja mag ook met humor :D

lijkt je dit wat?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 13:18

Bartje schreef:Mortlach je bent het toch wel met ons eens dat Halloween over de dood gaat?


Nee. Het gaat om griezelen, dat is wat anders. Daarbij denk ik dat je zulke andere associaties met de dood hebt, dat we dan volledig langs elkaar heen zouden praten.

een vraag, hoe zou jij reageren als je altijd iets geleerd heb wat verkeerd is Bijvoorbeeld de appel valt niet om laag maar omhoog.
vervolgens komen er mensen die jou vertellen dat het niet waar is en dat het andersom is.
nu, je wilt het niet geloven maar eerst bewijs zien.

wat ik mis is dat (niet alleen jij) er geen vragen gesteld worden maar gelijk in verweer schieten.


Omdat er weer eens een klein groepje christenen is die willen voorkomen dat andere mensen plezier hebben. Je zou van minder in het verweer komen.

waarom (doe ik het opnieuw) gaan we niet eerst kijken waar het feest vandaan komt en toen de achterliggende gedachten waren en/of zijn.
dat leggen we dan samen naast de Bijbel om zo voor een ieder het duidelijk te krijgen waarom de Christen zich hier zo druk over maken.

ja mag ook met humor :D

lijkt je dit wat?


Ik begrijp heel goed waarom SOMMIGE christenen er moeite mee hebben. Die lui moeten het dan ook vooral niet vieren. Waar het mij om gaat is dat die Christenen het nodig achten het voor anderen ook te verpesten. Zoals vroeger theater en dansen en de bioscoop verboden waren.

Natuurlijk mag je er Bijbelteksten bijpakken. Ik ken ze wel hoor, over hekserij en waarzeggerij en dergelijke. Ik meen alleen dat die teksten totaal geen weerslag hebben op wat Halloween in de moderne vorm voor mensen betekent. En wat de wortels van een feest waren, dat maakt mij ook niet uit. Het gaat er mij om wat het voor mensen NU betekent, niet wat het 1000 jaar geleden was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 01 nov 2013 13:47

Ik begrijp heel goed waarom SOMMIGE christenen er moeite mee hebben. Die lui moeten het dan ook vooral niet vieren. Waar het mij om gaat is dat die Christenen het nodig achten het voor anderen ook te verpesten. Zoals vroeger theater en dansen en de bioscoop verboden waren.

Natuurlijk mag je er Bijbelteksten bijpakken. Ik ken ze wel hoor, over hekserij en waarzeggerij en dergelijke. Ik meen alleen dat die teksten totaal geen weerslag hebben op wat Halloween in de moderne vorm voor mensen betekent. En wat de wortels van een feest waren, dat maakt mij ook niet uit. Het gaat er mij om wat het voor mensen NU betekent, niet wat het 1000 jaar geleden was


zou je deze beweringen eens duidelijker willen toe lichten?
en dan ook zoals jij het zegt: Ik begrijp het heel goed waarom sommige christenen er moeiten mee hebben.
wil je dit zeker eens onderbouwen, want alleen deze zin daar kan ik niks mee.

maar kijk dan ook gelijk eens naar het verleden, want het heden is niet los te koppelen van het verleden.
ja je heb gelijk dat wij nu leven maar vergeet nooit het verleden.
er is niets nieuw onder de zon :D
Haast u langzaam.

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 13:55

Bartje schreef:als ik het goed begrijp ben jij toch rooms?
en sinds wanneer is de duivel een heidens bij geloof?
is het niet Augustinus die ons waarschuwde tegen deze demonen en blindheid van de mens die de duivel probeert te ontkennen en zijn kornuiten?

Ik ben Utrechts. De parochie waarin ik kerk valt onder het aartsbisdom Utrecht.

De duivel is een realiteit. Mijn geloof in de opgestane Heer is echter te groot om nog te geloven in oud heidens bijgeloof en te erkennen dat dat kracht heeft op mij als christen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten