Uitverkiezing

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Uitverkiezing

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2013 23:24

Dat is een antwoord waar ik wat mee kan! :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2013 07:28

Er staat in Genesis ook nergens dat Hij moe was. Hij rustte van zijn werk. En bedenk dat rusten en uitrusten niet dezelfde betekenis hebben.

Wat berouw betreft, hij heeft geen berouw omdat Hij iets verkeerd doet. Hij maakt geen foutem en heeft vervolgens spijt, Hij doet geen zonde en heeft daarna berouw. Het smartte Hem aan zijn hart staat er dacht in in de oude vertaling. Het deed Hem pijn, het raakte Zijn hart. Dat is wat anders dan dat Hij dacht: oh had ik dit maar nooit gedaan. Dan zou Hij de aarde vernietigd hebben. Nu komt er een plan voor herstel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 sep 2013 09:44

coby schreef:Ik heb die uitverkiezing nooit begrepen. Het kwam op mij altijd zo over dat God er lukraak een stel naar believen uitpikt en die hebben dan het geluk dat ze gered kunnen worden.
Maar ik zat zo eens te denken, is het niet gewoon andersom: dat God degenen uitkiest die voor Hem kiezen? En omdat Hij alles al vantevoren weet, kon Hij dat al doen voor de grondlegging der wereld. Dan heb je twee in een klap, vrije wil en uitverkiezing. Hij heeft u uitverkoren, zei Paulus tegen degenen die ervoor gekozen hadden Hem te volgen. God wil dat iedereen gered wordt staat er in Timotheus.
Alzo lief heeft God de wereld gehad. God houdt wel van iedereen, maar niet iedereen houdt van Hem.

Ook de uitverkorenen hebben Gods genade niet verdiend. Het is Zijn genade dat Hij hen verkiest tot het eeuwige leven. Maar er is duidelijk een eigen verantwoording. Wij worden geroepen om Gods stem te gehoorzamen. En het is niet zo dat mensen die straks voor eeuwig verloren gaan, God hiervan de schuld kunnen geven. God heeft het hen geopenbaard, zo lezen we in de Romeinenbrief, maar zij hebben de majesteit van God vervangen door iets wat lijkt op een vergankelijk mens. Daarom heeft God hen overgeven aan onreinheid. Het is dus de menselijke verantwoording dat mensen niet uitverkoren zijn.

Lees Romeinen 1:18-25 (NBG'51). De cruciale zinnen zijn vetgedrukt.
18 Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden,
19 daarom dat hetgeen van God gekend kan worden in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging hebben.
21 Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart.
22 Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden,
23 en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.
24 Daarom heeft God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt.
25 Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 10:01

Marnix schreef:Er staat in Genesis ook nergens dat Hij moe was. Hij rustte van zijn werk. En bedenk dat rusten en uitrusten niet dezelfde betekenis hebben.

Beide impliceren moeheid, maar om deze zeer boeiende discussie te vermijden adviseer ik je Jesaja 66,1 te lezen.
Marnix schreef:Wat berouw betreft, hij heeft geen berouw omdat Hij iets verkeerd doet. Hij maakt geen foutem en heeft vervolgens spijt, Hij doet geen zonde en heeft daarna berouw. Het smartte Hem aan zijn hart staat er dacht in in de oude vertaling. Het deed Hem pijn, het raakte Zijn hart. Dat is wat anders dan dat Hij dacht: oh had ik dit maar nooit gedaan. Dan zou Hij de aarde vernietigd hebben. Nu komt er een plan voor herstel.

Komt er een plan? Ik dacht dat Johannes de Doper alles al hersteld had (Mat 17,11) wat bedoel jij dan?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 10:10

mohamed schreef:Komt er een plan? Ik dacht dat Johannes de Doper alles al hersteld had (Mat 17,11) wat bedoel jij dan?

Er was al een verlossingsplan. De schepping is nog niet bevrijd van de vergankelijkheid door Johannes de Doper. Romeinen 8:21 Leuk onderwerp Mohamed!!!
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 10:16

Wat ik zo boeiend vind is een Marnix die even komt zeggen dat rusten wat anders is dan uitrusten. Alsof het een geen menselijke eigenschap is en het andere wel. Ja dat vind ik kostelijk, want dat soort argumentatie is nou precies waarom ik de kerk heb verlaten en alleen kerkgangers slikken dat voor zoete koek. Mijn dag kan niet meer stuk! :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2013 11:08

Beide impliceren moeheid, maar om deze zeer boeiende discussie te vermijden adviseer ik je Jesaja 66,1 te lezen.

Dat is wat jij impliceert maar niet wat er staat. Jij ziet rusten als iets wat je doet als je moe bent en zo rusten wij ook geregeld uit. Uitrusten / rusten hebben daarom echter niet alleen die betekenis. Rusten betekent ook gewoon zoiets als pauze, stoppen, zonder dat daar vermoeidheid bij komt kijken.

Als de Bijbel zegt dat God niet moe wordt en tegelijkertijd wel dat Hij rustte van Zijn werk, dan moeten we kijken hoe beiden waar kunnen zijn. De conclusie is dan eenvoudig: Hij rustte zonder dat Hij moe was. Hij had de hemel en aarde gemaakt en nam toen een "pauze", Hij ging zitten en er van genieten. In de grondtekst staat volgens mij het woord dat gebruikt wordt voor de rustdag: Sabbat. Hij hield sabbat op die dag. Hij werkte niet.

Dat jij bij rust in eerste instantie aan uitrusten denkt in de zin van: "Je bent vermoeid" is begrijpelijk maar daarmee hoeft de betekenis die bij jou het eerst naar boven komt niet de zijn wat de tekst impliceert.

Komt er een plan? Ik dacht dat Johannes de Doper alles al hersteld had (Mat 17,11) wat bedoel jij dan?

Ik sprak vanuit de situatie, voor de zondvloed. God vernietigt de aarde niet volledig, Noach en zijn familie worden gered en van toen gezien heeft God een plan voor herstel. Dat werd in Jezus Christus werkelijkheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 20:19

Lees Jesaja 66,1 nou maar. ;)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 20:59

mohamed schreef:Lees Jesaja 66,1 nou maar. ;)

Vers 3 is ook interessant,
Hallo, Rome :shock:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 22:06

mealybug schreef:Vers 3 is ook interessant,
Hallo, Rome :shock:

Dat gaat niet over Rome maar over de joodse offerdienst die na Jezus' volkomen offer van zichzelf verworden was tot afgoderij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 08:20

Dat had ik al gedaan voor ik reageerde, maar ik snap niet hoe dat je verhaal ondersteunt? Ik lees daar dat mensen voor God geen rustplaats kunnen bouwen. Dat lijkt me niet zo vreemd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 08:37

Marnix schreef:
Dat had ik al gedaan voor ik reageerde, maar ik snap niet hoe dat je verhaal ondersteunt? Ik lees daar dat mensen voor God geen rustplaats kunnen bouwen. Dat lijkt me niet zo vreemd.

Zolang Hij niet in Zijn gemanifesteerde Aanwezigheid in de tempel (ons lichaam is een tempel van Hem) bij de mens kan zijn, werkt Hij. Jesaja 66 gaat over de redding van Israel. Rust is als de relatie hersteld is. Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2013 09:04

Beste Marnix, er staat in Genesis dat God rustte van zijn werk (Gen 2,2) waarom deed hij dat dan? Misschien omdat het zondag of zijn snipperdag was? Als je een verklaring verwerpt is het wel zo handig dat je met een alternatief komt want anders wordt het zo'n lege boel! :lol:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2013 09:09

mohamed schreef:Beste Marnix, er staat in Genesis dat God rustte van zijn werk (Gen 2,2) waarom deed hij dat dan? Misschien omdat het zondag was? :lol:

Nee, dat is de rustdag van een andere keizer, die zonne aanbidder wiens moeder het kruis van Golgotha als relikwie naar Rome bracht, na het eeuwen na dato gevonden te hebben.
http://www.beleven.org/feest/kruisverheffing
(sommigen geloven ook alles)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2013 10:06

mohamed schreef:Beste Marnix, er staat in Genesis dat God rustte van zijn werk (Gen 2,2) waarom deed hij dat dan? Misschien omdat het zondag was? :lol:

mealybug schreef:Nee, dat is de rustdag van een andere keizer, die zonne aanbidder wiens moeder het kruis van Golgotha als relikwie naar Rome bracht, na het eeuwen na dato gevonden te hebben.
http://www.beleven.org/feest/kruisverheffing
(sommigen geloven ook alles)

Wist ik wel. ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”