Om ook even een reactie te geven en terug naar de vraag te gaan... ik zet heel af en toe eens iets bij een topic, juist als ik merk dat het alleen maar theoretisch is en er weinig persoonlijke geloofsbeleving aan toegevoegd wordt. Wat wel grappig is om te zien dat het onderwerp zsm weer naar de theorie wordt overgeheveld. Maar ik krijg wel bijna altijd bp-tjes op mijn stukjes. Dus het blijkt dat mensen die meelezen het juist wel waarderen om een stukje inhoud te lezen.
Ik heb eens een cursus van Nico van der Voet gehad. Hij legde uit dat er globaal vier soorten christenen zijn (die in ieder kerkverband voorkomen)... Het heeft heel veel met karakter, opvoeding enz te maken:
De wettische persoon (houdt van structuren, gewoonten, is plichtsgetrouw, wil liever geen veranderingen van bijv de orde in de kerkdienst enz)
De verstandschristen (wil graag van alles de theorie weten, alles moet onderlegd, leest veel in de Bijbel, onderzoekt)
De vrome christen (wil geloof graag delen, bid veel enz)
De vrijheid blijheid christen (is optimistisch van karakter, blij met het geloof in God, staat open voor nieuwe ideeen, enz)
Je hebt natuurlijk vaak van alles een beetje, maar bijna iedereen heeft wel een van deze 'persoonlijkheden' hierboven waarin hij zich het meeste herkent.
Het is heel grappig om te zien dat je deze vier 'persoonlijkheden' heel duidelijk terugziet in de karakters op refoweb, in de manier van reageren enz.. Daar ontstaan vaak ook de miscommunicaties, de verontwaardiging en het onbegrip. Het heeft vaak helemaal niet zoveel met kerkverband of wat dan ook te maken. Daar ontstaan volgens mij ook de ruzies door in de kerken.
Maar ik ben het er helemaal mee eens, ik pleit ook voor meer persoonlijke getuigenissen... dat is uiteindelijk wat ik op refoweb hoop te vinden als ik de vragen en het forum even doorneem.
En dan maakt t mij niet uit of iemand schizofreen is, of autisme, of hoogbegaafd, of wat dan ook. Dat zijn conclusies die ik nu soms denk te kunnen opmaken uit reacties...Het gaat toch om verloren zonen en dochteren, allemaal beschadigd en gekwetst door de zonden. Maar die eens voor eeuwig bij God mogen wonen, waar we één zullen zijn in volmaaktheid, zonder zonden, en altijd bij de Heere zullen mogen wonen..Thuisgekomen... En als ik dan iemands getuigenis mag lezen, soms maar een paar zinnen, dan kan mij dat bemoedigen en ontroeren. Maar goed, ik ben dan ook een mensenmens, voor mij is juist het stukje verbinding belangrijk. Anderen zullen de theorie w.s belangrijker vinden;-)