Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Berichtdoor alexander91 » 18 jul 2013 08:11

elbert schreef:Dat sluit elkaar natuurlijk helemaal niet uit. De meeste apostolische brieven zijn vooral gericht aan specifieke gemeenten (gemeente van Rome, gemeente van Korinthe enz.) en tezamen vormen ze de ene christelijke kerk. Ik ben nogal sceptisch over de gedachte dat je op geloofsgebied een enorme individualist kunt zijn en tegelijkertijd claimt dat je tot die ene christelijke gemeente behoort. Dat komt als het goed is tot uitdrukking in je lokale gemeente.

Mee eens. Als je je niet over slechte gewoontes van gemeenteleden heen kunt zetten, hoe kun je dan Gods genade zien over je eigen zondigheid en tekortkomingen (werkingen van het vlees)?

Lijkt enigzins op de onderdaan die zijn schuld kwijtgescholden kreeg, maar zijn eigen schuldenaren aan hun schuld hield.

Ik zie overigens genoeg verbeterpunten in mijn kerk, en heel goede punten in heel andere kerken, maar ik zie mijzelf niet zomaar overstappen omdat die andere gemeente beter is. Juist doordat ik verbeterpunten zie, kan ik proberen mijn geloofsgemeenschap verder te helpen. Andersgezegd, mijn gaven in dienst stellen om de gemeente op te bouwen, ipv ze te onthouden. Mijn ervaring leert me bovendien dat verbeteringen vooral tot stand komen als ze van binnenuit de gemeente komen. Van iemand die op afstand zonder zich in te leven alleen maar kritiek levert en met modder gooit, neemt nauwelijks iemand iets aan in de praktijk. Misschien ook wel logisch, omdat zo'n persoon vaak praat vanuit negatieve gevoelens, en niet eerst liefde en betrokkenheid toont. Paulus sprak (en vermaande)gemeentes toe die hem aan het hart gingen, waar hij zich verbonden mee voelde, waar hij speciale relaties had met leden. Zijn vermaningen en richtlijnen kwamen niet vanachter kasteelmuren van een afgezonderde gemeente.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 18 jul 2013 09:15

elbert schreef:Dat sluit elkaar natuurlijk helemaal niet uit. De meeste apostolische brieven zijn vooral gericht aan specifieke gemeenten (gemeente van Rome, gemeente van Korinthe enz.) en tezamen vormen ze de ene christelijke kerk. Ik ben nogal sceptisch over de gedachte dat je op geloofsgebied een enorme individualist kunt zijn en tegelijkertijd claimt dat je tot die ene christelijke gemeente behoort. Dat komt als het goed is tot uitdrukking in je lokale gemeente.

Mijn inziens is het ontzettend belangrijk samen te komen met broeders/zusters en dan doet de gemeente er niet eens zozeer toe. Om de twee weken kom ik samen met mijn studiegroep, we zijn verdeeld over verschillende gemeenten van baptisten tot messiaanse beweging en dat vormt geen enkel probleem, je merkt het amper. Het samenzijn, samen studeren en van elkaar leren, elkaar bemoedigen, met en voor elkaar bidden, het zijn dingen die enorm opbouwend zijn.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 jul 2013 09:34

JHM schreef:
Mijn inziens is het ontzettend belangrijk samen te komen met broeders/zusters en dan doet de gemeente er niet eens zozeer toe. Om de twee weken kom ik samen met mijn studiegroep, we zijn verdeeld over verschillende gemeenten van baptisten tot messiaanse beweging en dat vormt geen enkel probleem, je merkt het amper. Het samenzijn, samen studeren en van elkaar leren, elkaar bemoedigen, met en voor elkaar bidden, het zijn dingen die enorm opbouwend zijn.

Dat lijkt al weer heel wat meer op de SAMENKOMST waar de apostelen het over hadden.
Ik kom uit een gemeente , waar mensen elkaar slechts met moeite een minzaam knikje waardig gunden op zondag, doordeweeks was er al helemaal geen erkenning.
Wel mocht iedereen de nieuwe predikant geld lenen voor een huis met 5 kamers in een chique buurt, terwijl hij niet eens kinderen heeft.
''Ach, we gunnen het hem zo'', was het excuus.
Toen ik ook nog van de kansel mocht vernemen dat we allemaal maar vooral tegen de wet gelijke behandeling moesten stemmen, want stel je voor dat we een homosexuele leraar zouden kunnen krijgen op school, was de maat wel vol.
(Destijds wilde ik ms wel leraar worden)
De predikant een vraag stellen, was ''lastigvallen'', en de HC bevragen op bijbelse onderbouwing was al helemaal uit den boze en resulteerde in de catechesatie uitgegooid worden.

Mensen vertellen wat ze wel en niet mogen, voor dat ze zich bekeerd hebben, heeft trouwens geen nut.
De om-/bekering is de voorwaarde, niet het gedrag.

@JHM, wat vind jouw gemeente trouwens van praktiserende homosexuelen, als ik vragen mag?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 jul 2013 10:56

Gravo
Uiteindelijk heb ik besloten om mijn activiteit, ook op Refoweb, in het teken te stellen van wat naar mijn idee de kern is van het christelijk geloof, in al zijn vormen.
Dat is de genade, de barmhartigheid en goedheid van God.
Zo wil Hij het. Zo luidt ook de hoofdsom van de Wet: God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf. Er is geen alternatief voor de unieke christelijke omschrijving van God, de Bijbelse omschrijving: God is liefde. Ik stel me daarmee vaak veel ruimer op dan de gemiddelde Refoweb-bezoeker. Maar ik denk wel recht van spreken te hebben. Ik heb ook ruim om me heen gekeken, theologie gestudeerd en ik heb ondervonden dat interesse en doorzoeken je rijker maakt, dan de luiken dicht te gooien of je vingers in je oren te stoppen bij een nieuw, voor jou vreemd geluid. Ik ken de kritiek op mijn postings: te modern, te schrift-kritisch, te intellectueel. Of ook: het is te zoet, te simpel en te eenzijdig om het altijd maar over Gods barmhartigheid en liefde te hebben. Toch houd ik dit strikt vol. Dat God liefde is en de mens tot het uiterste bemint, dat is de alles overwinnende kracht van God de Vader, Zoon en Geest, de Kerk en het geloof.

Het is uit mijn hart gegrepen Gravo!. Niemand reageerde maar het is subliem. Je hebt het weer mooi en duidelijk verwoord. Ik ben zelf ook ongeveer deze gang gegaan en het is fijn je gedegen achtergrond te kunnen gebruiken in allerlei wilde discussies, zoals hier. Mij vind men soms ook te vrijzinnig of te liberaal, maar dat wordt vaak te gemakkelijk gezegd.
Misschien moeten we er ook eens een soort Award toepassen op heldere postings met als beloning bv een fles bisschopswijn. Jij maakt wat mij betreft een grote kans!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 jul 2013 19:11

Mijn geloof ben ik echter verloren. Soms mis ik het enorm, soms ben ik trots dat ik mij ervan heb kunnen losmaken.

Gizza, Gijs

je bent benieuwd naar onze reactie maar ik ik heb de indruk dat je het puur uit onderzoek wilt weten.
Ik weet zeker dat ik veel benieuwder naar jou reactie op hetgeen ik je nu ga zeggen, is tevens ook mijn reactie.

Het is immers onmogelijk als je een oprecht geloofd hebt, blij te zijn als je het achterlaat.
Je schrijft zelfs dat je je ervan hebt kunnen los maken, betekend dus dat je je gebonden voelde.
Beste Gijs neem van mij aan dat je in een oprecht geloof je nooit en te nimmer gebonden kan en zal voelen. Of....... meende je een goede kerkgang te hebben en "netjes" te leven, niet zo veel te vloeken e.d.? Wellicht noem je dat geloven, geloven dat er een God is. God zegt als je de genade niet kent is het allemaal ijdelheid.
Wij streven, althans ik wel, naar een sterke relatie met de Heere Jezus en dat kan alleen door een waar geloof, een geloof dat je bewust bent dat God Zijn zoon gegeven heeft en geleden heeft aan het kruis en dat je de liefde van God en de Heere Jezus mag ervaren. Dit..kan..nooit..gebondenheid..geven.

Er wordt zo snel gezegd ik geloof of die en die geloofd maar pas op... de duivel geloofd ook. Het verschil van geloven kan een verschil van eeuwigheid zijn.

Beste Gijs, toch zou ik kiezen voor God als ik jou was, vraag of Hij je zonden wilt vergeven en in je leven wilt komen.
Man, je heb het dan zo goed, beter kan hier op aarde niet. God zal je nooit een gebonden gevoel geven maar je wilt steeds dichter bij Hem leven en steeds meer van Hem willen leren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 jul 2013 19:26

Precies, als je gebondenheid ervaren hebt (de apostel schrijft er vaak genoeg over, de christelijke vrijheid, laat je niet door anderenook maar iets opleggen) heb je in de verkeerde kerk gezeten.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 jul 2013 20:39

Inderdaad boer,

Ik ben 50 jaar gebonden geweest in een dergelijke kerk, totdat God me persoonlijk daar weghaalde.
Sinds 2,5 jaar mag ik vrij zijn in de Heere Jezus Christus mijn Heiland.
50 jaar lang God verdriet gedaan door Hem niet serieus te nemen, maar Hij heeft het voor mij achtergelaten op Golgotha.

God heb nooit kerken gewild, huisgemeentes was Zijn wil. Zeker, ga ik naar samenkomsten maar ben bewust geen lid omdat God mijn leven bepaald en niet mensen met regels. Als je ergens lid wordt moet je je ook aan de geldende regels houden.
Elke kerk maakt zijn eigen regels met bijna altijd een foute uitleg, zelfs met de bijbel als leidraad en de daarbij behorende ruzies en onenigheden, kerkscheuringen ontstaan erdoor en de duivel lacht, God heeft dit nooit gewild.
Mozes zei tot joodse volk "kijk op naar de dingen die van boven zijn op dat jullie een wijs hart bekome"
Dit geldt voor mij ook Boer, voor ons allemaal natuurlijk.
Als je het van God verwacht en God vindt dat het goed voor je is, dan krijg je het of doet Hij het, Hij is de Grote Getrouwe. God wilt dat we op de Heere Jezus lijken, Hij wil ons alles daarvoor geven maar wij staan Hem vaak in de weg. Onze hulp en verwachting moet van Hem zijn, God wil het zo graag maar wil dat wij het van Hem verlangen. God geeft altijd meer, beter of waardevoller. Als God iets geeft waar je om vraagt ben je er veel zuiniger op want je hebt het van Hem gekregen, je vertrouwen wordt groter en ook de nabijheid, zo werkt God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 jul 2013 20:46

Teus schreef:Inderdaad boer,

Ik ben 50 jaar gebonden geweest in een dergelijke kerk, totdat God me persoonlijk daar weghaalde.
50 jaar lang God verdriet gedaan door Hem niet serieus te nemen, maar Hij heeft het voor mij achtergelaten op Golgotha.

God heb nooit kerken gewild, huisgemeentes was Zijn wil. Zeker, ga ik naar samenkomsten maar ben bewust geen lid omdat God mijn leven bepaald en niet mensen met regels. Als je ergens lid wordt moet je je ook aan de geldende regels houden.
Elke kerk maakt zijn eigen regels met bijna altijd een foute uitleg, zelfs met de bijbel als leidraad en de daarbij behorende ruzies en onenigheden, kerkscheuringen ontstaan erdoor en de duivel lacht, God heeft dit nooit gewild.
Mozes zei tot joodse volk "kijk op naar de dingen die van boven zijn op dat jullie een wijs hart bekome"
Als je het van God verwacht en God vindt dat het goed voor je is, dan krijg je het of doet Hij het, Hij is de Grote Getrouwe. God wilt dat we op de Heere Jezus lijken, Hij wil ons alles daarvoor geven maar wij staan Hem vaak in de weg. Onze hulp en verwachting moet van Hem zijn, God wil het zo graag maar wil dat wij het van Hem verlangen. God geeft altijd meer, beter of waardevoller. Als God iets geeft waar je om vraagt ben je er veel zuiniger op want je hebt het van Hem gekregen, je vertrouwen wordt groter en ook de nabijheid, zo werkt God.

Amen!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 jul 2013 23:24

Teus schreef:Inderdaad boer,

@Teus een mooi getuigenis, velen denken dat bij een kerk / gemeente aangesloten zijn het geloofsleven wel zeker wordt gesteld.
De menselijke geest is zo onder de macht van en de invloed van haar omgeving dat zij niet instaat is, als zij niet geholpen wordt door de Heilige Geest, tot betrouwbare conclusie te geraken betreffende de dingen van God.
Zelfs met de Bijbel in de hand, worden vele waarheden niet gezien, of onvolmaakt begrepen.

God oordeelt niet een kerk of gemeente maar een persoonlijk hart die Hem wil dienen, en daarin wil de Here Jezus door Zijn Dienstwerk Zijn kind leiden.
1e In de vergiffenis zoals Jezus die schenkt in de goddelijke rechtvaardiging ligt opgesloten de vernieuwing van ons denken.
2e En breekt de kracht van de oorspronkelijke neigingen tot de zonde.
3e Het beeld van Christus wordt op de geest, ziel en hart gedrukt.

De rechtvaardiging had een doel en dat is de verlossing van zonden.

Bijbelse bekering betekent dat de ziel overgegaan is van de wet van zonde en des doods, die hem bond aan de zonde, naar de wet van de geest des levens die hem bindt aan Christus Jezus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 jul 2013 07:51

boer schreef:@JHM, wat vind jouw gemeente trouwens van praktiserende homosexuelen, als ik vragen mag?

Dat mag je zeker vragen. Bedoel je de baptisten gemeente waar ik wekelijks kom of onze huis gemeente?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 19 jul 2013 08:11

@Teus: Jezus heeft het christendom nooit gewild.....

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 jul 2013 09:35

JHM schreef:Dat mag je zeker vragen. Bedoel je de baptisten gemeente waar ik wekelijks kom of onze huis gemeente?

Doe maar allebei ;-), hoewel ik een huisgemeente wellicht wat bijbelser vind.
Dank je.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2013 09:48

Wat een onzinnigheid in dit topic. :?
Waarom zouden er brieven in de Bijbel staan, gericht aan de Gemeente Gods?
Aanbeveling, groeten, wensen!!!
Dankzegging voor de gemeente (Thessalonicensen)
Opdracht (Kolossensen)
Over ambstbediening (Titus)
De ouderling aan den geliefden Gajus ( Johannes)
En schrijf aan den engel der Gemeente.....

Het is mogelijk dat de Heere je uit een bepaalde gemeente haalt, omdat deze niet goed is, onwaarheden en dwaalleer verkondigt, maar Hij zal je dan altijd brengen naar een plaats waar wel de juiste leer verkondigt wordt.
God zet je nooit apart, afgesloten van de rest!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 jul 2013 10:02

Wist je dat heilig, apart gezet betekent? Dat zijn we!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 jul 2013 10:40

blijblij schreef:@Teus: Jezus heeft het christendom nooit gewild.....

Inderdaad Blijblij, Wij vinden het bijzonder dat iemand de Genade heeft ontvangen, dat is het natuurlijk ook maar voor God zouden we het allemaal moeten hebben ontvangen, en voor ons ook zou het bijzonder moeten zijn als iemand het niet heeft ontvangen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”