maran schreef:ik heb een realistisch beeld van het verleden van De Kerk en het stoort mij in hoge mate dat veel onschuldige, lieve en goede mensen, die trouwens ook christelijk waren in het verleden door die Kerk zijn omgebracht en/of gemarteld.
dat zijn zaken die ik niet kan en niet wil begrijpen.
maar helaas willen de meesten alleen maar mooie en halleluja verhalen horen en al het afschuwelijke met de mantel der 'liefde' bedekken [m.a.w. de beerput]
dat valt voor mij onder schijnheiligheid.....valse vroomheid.
Of je beeld realistisch is, historisch correct, genuanceerd, kan ik niet beoordelen. De praktijk laat zien dat de meeste mensen wat beperkt zijn in hun waarneming en daardoor te ongenuanceerd in hun oordelen.
Maar waar het de RKK betreft maakt dat niet zoveel uit. Iedereen wordt geoordeeld naar de normen die hij zelf kiest. En de RKK kiest voor zichzelf de allerhoogste norm. Zij ziet zichzelf als het lichaam van Christus in de wereld, heilig en onfeilbaar. En hoewel ze dat strikt gescheiden houdt van de zondigheid van haar leden, stelt dit toch ook voor hen een hoge norm.
Neem het kindermisbruik. Zoals de commissie Deetman constateerde: binnen katholieke instellingen was geen sprake van meer kindermisbruik dan binnen vergelijkbare niet-katholieke omgevingen.
Je zou er voor kunnen kiezen dan te zeggen "het viel dus wel mee. Priesters in dergelijke instellingen waren niet slechter dan andere mensen. En de oorzaak bij het celibaat leggen is logisch onhoudbaar als kindermisbruik door niet-celibatairen net zo veel voorkwam"
Maar als katholiek, juist als katholiek, mag je dat niet doen, lijkt me. De norm zou zoveel hoger moeten liggen. Niet omdat iedereen het deed is het niet zo erg meer, maar: volgens onze eigen leer, volgens ons eigen geloof, is dit een misdaad van ongekende proporties. Laten we niet doen alsof het "net zo erg" was. We hebben jarenlang priesters een soort positie van heiligheid toegedicht en het celibaat als een zeer heilige roeping beschouwd. Hoe diep zijn zij gevallen die juist die positie misbruikt hebben en kinderen onherstelbaar leed hebben aangedaan.
De RKK verliest iedere morele positie als ze niet juist van haar eigen bedienaren een hogere norm verwacht, vereist, en dienovereenkomstig handelt als die norm geschonden wordt.
Iedere geestelijke, diaken, priester en bisschop dus, heeft bij zijn wijding de opdracht gekregen:
Ontvang het evangelie van Christus, waarvan u de verkondiger bent geworden; en zie erop toe dat u gelooft wat u zelf gelezen hebt, dat u onderricht wat u in geloof hebt aanvaard, en dat u zelf handelt naar wat u hebt onderricht.