Heeft de katholieke kerk een slecht verleden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant

Re: Heeft de katholieke kerk een slecht verleden?

Berichtdoor maran » 24 feb 2013 14:36

Optimatus schreef:Jammer dat je niet gewoon antwoord geeft op een normale vraag. Vrijwel iedereen hier doet dat namelijk wel, het is een vrij normale wijze van discussiëren met elkaar.

ik ben iedereen niet. :)

mij is in het verleden nogal eens duidelijk geworden dat openheid ook tegen je gebruikt kan worden in een discussie.
dus ik hou het liever voor mij.
ik ken jou niet, dus je vraag kan wel oprecht bedoeld zijn, maar ik heb ook andere ervaringen.

bovendien ben ik niet in een hokje te plaatsen en wil ik er ook niet in geduwd worden of op aangesproken worden en zoals ik al zei: het is niet relevant voor de discussies waar ik aan deelneem.

Sorry, maar so be it.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2013 17:11

Beetje een Lex-Immers-Momentje.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 25 feb 2013 14:26

maran schreef:ik heb een realistisch beeld van het verleden van De Kerk en het stoort mij in hoge mate dat veel onschuldige, lieve en goede mensen, die trouwens ook christelijk waren in het verleden door die Kerk zijn omgebracht en/of gemarteld.
dat zijn zaken die ik niet kan en niet wil begrijpen.
maar helaas willen de meesten alleen maar mooie en halleluja verhalen horen en al het afschuwelijke met de mantel der 'liefde' bedekken [m.a.w. de beerput]
dat valt voor mij onder schijnheiligheid.....valse vroomheid.

Of je beeld realistisch is, historisch correct, genuanceerd, kan ik niet beoordelen. De praktijk laat zien dat de meeste mensen wat beperkt zijn in hun waarneming en daardoor te ongenuanceerd in hun oordelen.

Maar waar het de RKK betreft maakt dat niet zoveel uit. Iedereen wordt geoordeeld naar de normen die hij zelf kiest. En de RKK kiest voor zichzelf de allerhoogste norm. Zij ziet zichzelf als het lichaam van Christus in de wereld, heilig en onfeilbaar. En hoewel ze dat strikt gescheiden houdt van de zondigheid van haar leden, stelt dit toch ook voor hen een hoge norm.

Neem het kindermisbruik. Zoals de commissie Deetman constateerde: binnen katholieke instellingen was geen sprake van meer kindermisbruik dan binnen vergelijkbare niet-katholieke omgevingen.

Je zou er voor kunnen kiezen dan te zeggen "het viel dus wel mee. Priesters in dergelijke instellingen waren niet slechter dan andere mensen. En de oorzaak bij het celibaat leggen is logisch onhoudbaar als kindermisbruik door niet-celibatairen net zo veel voorkwam"

Maar als katholiek, juist als katholiek, mag je dat niet doen, lijkt me. De norm zou zoveel hoger moeten liggen. Niet omdat iedereen het deed is het niet zo erg meer, maar: volgens onze eigen leer, volgens ons eigen geloof, is dit een misdaad van ongekende proporties. Laten we niet doen alsof het "net zo erg" was. We hebben jarenlang priesters een soort positie van heiligheid toegedicht en het celibaat als een zeer heilige roeping beschouwd. Hoe diep zijn zij gevallen die juist die positie misbruikt hebben en kinderen onherstelbaar leed hebben aangedaan.

De RKK verliest iedere morele positie als ze niet juist van haar eigen bedienaren een hogere norm verwacht, vereist, en dienovereenkomstig handelt als die norm geschonden wordt.

Iedere geestelijke, diaken, priester en bisschop dus, heeft bij zijn wijding de opdracht gekregen:
Ontvang het evangelie van Christus, waarvan u de verkondiger bent geworden; en zie erop toe dat u gelooft wat u zelf gelezen hebt, dat u onderricht wat u in geloof hebt aanvaard, en dat u zelf handelt naar wat u hebt onderricht.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 feb 2013 23:29

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2013 23:42

Ik vind dat een goede zaak. Zelfreinigend vermogen en zo.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2013 08:29

diak2b schreef:Maar waar het de RKK betreft maakt dat niet zoveel uit. Iedereen wordt geoordeeld naar de normen die hij zelf kiest. En de RKK kiest voor zichzelf de allerhoogste norm. Zij ziet zichzelf als het lichaam van Christus in de wereld, heilig en onfeilbaar. En hoewel ze dat strikt gescheiden houdt van de zondigheid van haar leden, stelt dit toch ook voor hen een hoge norm.

Hoe zie je dit precies? Want het lijkt mij slechts een theoretische scheiding.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”