Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 feb 2013 19:05

soldaat schreef:In tal van teksten is een drie-eenheid te ontdekken, zelfs de mens is te beschouwen als een triniteit.

Genesis-1.......Jezus.........Mens........Mens.............Mens - Geboren 3x
===========================================
God................Ik-Ben........geest.......ik-ben............Kind van God in
Schepper...............................................................Eeuwigheid
----------------------------------------------------------------------------
Hemel.............Christus.......ziel.........ik moet..........Kind van de hemel in
Schepping........Koninkrijk..................worden..........Oneindigheid

Aarde..............Jezus van....lichaam....ik word.........Kind van de aarde in
Schepping.......Nazareth..........................................Tijd/Ruimte

Zo ben ik dan gans wonderbaar toebereid, en in de schoot van mijn moeder geweven, mijn ziel weet dat zeer wel. Uw ogen zagen mijn vormeloos begin, toen ik nog een ik-ben was, een Kind van God. En toen werd ik in het verborgene gemaakt tot een ik-moet-worden, een Kind van de hemel, en tenslotte was mijn gebeente voor U niet verholen, toen ik gewrocht werd in de diepten van het aardrijk, tot een ik-word, een Kind van de aarde. Wie zich zo zijn afkomst bewust wordt, leeft in vertrouwen op God.

Goed theologisch uitgelegd;zo te lezen ken je je Heilige Schrift.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2013 20:32

jaapo schreef:@Lichtzwaard gebruikte weer een verkleinwoordje. Dat betekent, dat ik weer heb gescoord. Er valt trouwens weinig te juichen bij zo'n doelpunt. Het is een inkoppertje, als de keeper op het verkeerde been staat. Zijn mantra over de 60000 PKN-verlaters staat er ook weer. Het is een obsessie voor hem. In een ander forum schreef hij ook regelmatig zoals hier, onder een andere schuilnaam. Niet op reageren, dan gaat het wel weer over. Overigens, de betreurenswaardig grote kerkverlating is wel waar, alleen is het bij de rk-kerk ook bar en boos. Een verschil: veel rk, die niet meer de bisschop of de paus gehoorzamen en ook zelden of nooit in de kerk komen, laten zich niet uitschrijven, dat vertekent het beeld . En het aantal rk-kerken, dat gesloten wordt/werd is ook zeer groot. Ik zeg dit zonder leedvermaak.

Welk forum is dat precies? Rorate? Credible?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 feb 2013 22:35

Nee, geen van beide. Er zijn er nog meer. Het doet er verder toch niet toe?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2013 22:43

'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2013 23:15

jaapo schreef:Nee, geen van beide. Er zijn er nog meer. Het doet er verder toch niet toe?

Ik ben benieuwd, vandaar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2013 23:45

boer schreef:In dat laatste artikel , waar Galaten 3:17 wordt aangehaald, heeft de schrijver toch een en ander niet goed begrepen, geloof ik.
Het hemelse Jeruzalem is ons aller moeder, en niet het aardse Jeruzalem, dat hoort thuis in het verhaal over de zinnebeelden, lees maar in Gal 4:25

Bepaalde stromingen hangen teveel aan het oude testament - de stam -, maar zien niet in dat het nieuwe testament wereldomvattend is. Niet alleen Israëlieten, maar ook Grieken en daarmee dus alle volken.

En wat betreft de H. Drievuldigheid: wie God niet als zodanig aanvaardt, is geen christen, maar gelooft iets anders. Dat mag, we kennen vrijheid van godsdienst en geweten in dit land.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 03 feb 2013 00:11

mohamed schreef:'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Ahaa, het Comma Johanneum... wat iemand ooit eens stilletjes erin gesmokkeld heeft. :lol:
Nulla aetas ad discendum sera

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 03 feb 2013 00:20

Optimatus schreef:En wat betreft de H. Drievuldigheid: wie God niet als zodanig aanvaardt, is geen christen, maar gelooft iets anders. Dat mag, we kennen vrijheid van godsdienst en geweten in dit land.

Maar ook is het toch te kort door de bocht om het aanvaarden van de drie-eenheid is voorwaarde te stellen om iemand christen te noemen.
Het "main-stream christendom" aanvaardt dit dogma dat pas eeuwen nadat Jezus leefde is vastgesteld, maar niet iedereen dus.
Nulla aetas ad discendum sera

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 03 feb 2013 07:08

ja maar als Jezus niet uit YHWH is dan zou hij een afgod zijn.
Je moet Hem wel zien in Zijn Licht anders kun je je geen christen noemen
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 feb 2013 09:14

Trajecto schreef:Ahaa, het Comma Johanneum... wat iemand ooit eens stilletjes erin gesmokkeld heeft. :lol:

Klopt!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2013 10:30

mohamed schreef:'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Trajecto schreef:Ahaa, het Comma Johanneum... wat iemand ooit eens stilletjes erin gesmokkeld heeft. :lol:

Misschien is dat zo - er zijn legitieme argumenten om die mening te zijn toegedaan - maar dat is niet waarom ik het citeerde. Nee, wat me zo bevreemdt is dat moderne protestanten wél in de authenticiteit van drie-eenheid geloven, maar tevens overtuigd zijn dat het comma Johanneum een vervalsing is! Dat vind ik wel zo vreemd dat het me gewoon tegen de borst stuit. Daarom zeg ik: als men van mening is dat het comma Johanneum een vervalsing is (wat zeer goed mogelijk is) dan moeten protestanten ook het concilie te Nicea verwerpen, want een ieder die gelooft in de drie-eenheid op basis van de traditie is katholiek.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 feb 2013 16:49

Er zijn heel veel protestanten die wel in de Drieëenheid geloven en ook velen die het afwijzen. Wie bepaalt, welke groep wel christen is en welke groep niet? In ieder geval niemand die hier schrijft. Binnen de PKN horen we er allemaal bij, een belangrijke reden, waarom ik niet tot de dogma getrouwe rechtzinnigen kan/wil behoren en zeker niet bij de rk-kerk, op grond van deze menselijke "dwang". Voor het overige beschouw ik rk-en volledig als medegelovigen en medechristenen. Wat het Comma Johanneum betreft: er zijn meerdere bijbelplaatsen waar later wat tussen gefrommeld is en ook plaatsen aanwijsbaar, waar de toenmalige vertalers een beetje hebben bijgestuurd in hun richting. Verder: hetgeen wel in de canon mocht en wat niet, is een menselijke overweging, gefundeerd op bepaalde geloofsopvattingen van toen. Trouwens, zijn we vergeten, dat in de tijd der Reformatie het aan zg. ketters zelfs verboden was, in de bijbel te lezen? Zelfs het hebben van een bijbel kon je al de kop kosten. Een heel naar vlekje op onze geloofsgeschiedenis, die we wat graag een beetje wegmoffelen. Vind ik nu de bijbel een minder waardevol boek? Integendeel, maar je moet bovenstaande kanttekeningen wel erbij betrekken. De bijbel is door mensen geschreven en de keus voor wat waardevol is en wat verworpen dient te worden, is een menselijke keuze, evenals het gebruik van bepaalde vertalingen.
Wat Lichtzwaard betreft, wellicht schrijft hij ook op andere fora, maar ik kom daar niet. Ik besteed relatief weinig tijd aan geloofsfora, omdat je er vaak heel treurig van wordt. De intolerantie stijgt omhoog, de veroordelingen ook, en het ordeloze gesmijt met bijbelteksten is ook weinig verheffend. Ik kwam Lichtzwaard op een ander forum, meer een reactie-forum, tegen onder een andere naam, maar met exact de zelfde kreten. Een beetje sneu.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 17:04

En dezelfde smileys?

Wat betreft de Drie-eenheid: zonder de Drie-eenheid geen christelijk geloof. Iedereen die de H. Drie-eenheid aanneemt, is op de een of andere manier christen, alle anderen geloven iets anders. Dat staat hun vrij, maar ze zijn geen christenen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 feb 2013 17:23

@optimatus: dat bedoel ik dus. Jij gelooft in de drieëenheid, ik niet. In jouw grenzenloze godsdiensthoogmoed verklaar je mij tot niet-christen, en jezelf wel. Je moet maar durven. Ik ben belijdend PKN-lid en onder hen zijn er verscheidene die het dogma der drieëenheid niet aanhangen. Allemaal niet-christenen volgens u. Een kleine waarschuwing: door uw hoogmoed zou het misschien andersom kunnen zijn; niet het afwijzen op zich, maar het veroordelen van andersdenkenden zou onchristelijk kunnen zijn. Ik zeg: kunnen. Ik ga er namelijk niet over en u ook niet. Ik ken uw leeftijd niet, daarom tutoyeren en u-zeggen door elkaar. Direct na mijn laatste posting werd mijn kritiek door u bevestigd. Het in je persoonlijk geloof vasthouden aan dogma's is prima; het veroordelen van de andere gelovige die dat niet doet, is verwerpelijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 17:28

De PKN heeft als belijdenis toch echt een oprecht geloof in de drie-enig God en mijns inziens hebben vrijwel alle kerkgenootschappen in Nederland deze belijdenis. Ik begrijp het probleem niet.

Ik vraag me af hoe je belijdend lid in de PKN kunt zijn zonder dat je instemt met de belijdenissen die deze kerkgemeenschap als grondslagen heeft. Dat er enig licht is tussen de Lutherse en de Gereformeerde belijdenissen, vind ik nog tot daar aan toe, maar de klassieke belijdenisgeschriften (Apostolicum, Athanasius en Nicea) lijken me toch echt wel vrij belangrijk als grondslagen - net als uiteraard de Bijbel.

Dat heeft niets met hoogmoed te maken, maar met instemmen met de belijdenis van de PKN.

Hoe kun je in vredesnaam instemmen met een belijdenis die de Drie-eenheid belijdt, terwijl je er zelf niet in gelooft? Je zegt dus in te stemmen met wat de kerk belijdt, terwijl je eigenlijk niet instemt met wat de kerk belijdt. Was dit al het geval toen je belijdenis deed of kwam dit inzicht pas daarna?

Terug naar “[Religie] - Open forum”